Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2005, 08:22
Gatara
Gatara is offline
'VS hebben geheime gevangenissen'

Uitgegeven: 6 juni 2005 07:23
WASHINGTON - Volgens de mensenrechtenbeweging Amnesty International beschikken de Verenigde Staten over geheime gevangenenkampen. Deze maken deel uit van een wereldwijd netwerk gevangenissen, waarin gedetineerden worden mishandeld en vermoord en letterlijk verdwijnen.

De aantijgingen werden zondagavond geuit door het hoofd van de Amerikaanse afdeling van Amnesty, William Schulz. Op de Amerikaanse zender Fox verdedigde hij de recente kritiek van Amnesty op de behandeling van terreurverdachten in het Amerikaanse kamp Guantanamo Bay. Volgens Schulz maakt dit detentiecentrum deel uit van de door hem veronderstelde "archipel" van kampen.
http://www.nu.nl/news/536648/22/%27V...nissen%27.html

En het bericht van Amnesty zelf:

Guantánamo Bay moet gesloten worden

Gevangenen in het kamp op Guantánamo Bay houden zich vast aan een hek. Amnesty vindt dat het kamp gesloten moet worden.

President Bush noemt de kritiek van Amnesty International op de behandeling van gevangenen op Guantánamo Bay 'absurd'. Amnesty wijst er op dat Guantánamo een gevangenkamp is, waar mensen willekeurig en voor onbepaalde tijd gevangen gehouden worden, vrijwel afgesloten van de buitenwereld, zonder aanklacht, proces of toegang tot een rechter.

Niet één Guanatánamo-gevangene heeft de rechtmatigheid van zijn gevangenschap aan een rechter kunnen voorleggen, ondanks een uitspraak van het Amerikaans Hooggerechtshof.

Daarnaast is Guantánamo slechts het zichtbare deel van het verhaal. Er is groeiend bewijsmateriaal dat dat de VS een een wereldwijd netwerk van geheime detententiecentra gebruikt, waar mensen in het geheim vast gehouden worden, van Afghanistan tot Irak en verder.

Het ondervragingsbeleid en -praktijk van de Verenigde Staten tijdens de 'oorlog tegen terrorisme' breekt systematisch en opzettelijk met het absolute verbod op marteling en mishandeling. Gevangenen zijn door de VS overgebracht ter ondervraging naar landen waar gemarteld wordt zoals Egypte, Oezbekistan en Jemen.

Amnesty International vraagt de Amerikaanse regering daarom om:

* alle geheime en incommunicado detenties te beëindigen
* het Internationale Rode Kruis volledige toegang te verschaffen tot alle gevangenen, inclusief zij die op geheime plaatsen vastgehouden worden.
* alle gevangenen toegang tot een rechter te laten krijgen.
* een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen die alle aantijgingen van marteling, mishandeling, willekeurige gevangenschap en 'verdwijningen' onderzoekt
* iedereen die verantwoordelijk is voor het goedkeuren van mensenrechtenschendingen te berechten.

Guantánamo Bay moet onmiddelijk gesloten worden, waarbij de gevangenen óf voor een rechter in de VS gebracht moeten worden óf vrijgelaten moeten worden.
http://www.amnesty.nl/artikelen/ME-ART0105.shtml
-----------------------------------------------------------------------

Vooral het onderstreepte ligt me dwars

Uitleveren naar een land waar je weet waar de gevangene gemarteld wordt, mag niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2005, 08:31
Joostje
Joostje is offline
Tja, dat leek me op zich allang bekend
Oud 06-06-2005, 08:42
Lajo
Lajo is offline
Laat ze lekker.
Terroristen moeten niet met fluwelen handschoentjes aangepakt worden.
Oud 06-06-2005, 08:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Lajo schreef op 06-06-2005 @ 09:42 :
Laat ze lekker.
Terroristen moeten niet met fluwelen handschoentjes aangepakt worden.
correctie: het zijn verdachten

dat is een wezenlijk verschil
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 09:06
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Laatst heb ik bij Netwerk (als ik het goed heb) een proef gezien in Engeland. Ze hadden 8 mensen gevonden die vrijwillig gevangene wilden spelen op Guantánamo Bay. Ze hadden de gevangenis nagebouwd. De ergste methoden die ze op Guantánamo Bay gebruikten werden daar maar niet gebruikt, omdat ze zo vreselijk waren, dat dat gewoon onverantwoordelijk zou zijn.
Een kleine opsomming van de daar gebruikte methoden:
  • mensen veel drinken geven, maar ze niet naar de wc laten gaan
  • mensen uren in dezelfde houding (benen in de lucht) laten liggen
  • mensen midden in de nacht wakker maken en steeds op andere tijden laten slapen
  • mensen ontkleden voor het oog van medegevangenen
  • mensen naakt in een isoleercel zetten, met een koude luchtstroom gericht op hun rug, terwijl ze moeten luisteren naar een soort ruis. Dit heeft zeer snel hallucinaties tot gevolg. Op Guantánamo Bay zitten mensen hier dagen in.
  • mensen laten luisteren naar iemand die de hele tijd roept dat hij niets waard is, zwak is, minderwaardig is, niet meer dan een hond is.
  • met meerdere personen tegen één verdachte aanschreeuwen dat hij wel schuldig is, dat hij het wel heeft gedaan en dat hij beter kan bekennen.
  • verder ook nog veel intimidatie en andere vormen van marteling, maar die vormen zijn bij deze proef dus niet gebruikt.
De meeste proefpersonen waren ook van mening dat de methoden die op Guantánamo Bay gebruikt werden, best mochten als het terroristen betrof. Na de proef was dat niet meer zo. Ze vonden het echt onmenselijk wat daar gebeurde. Niemand mocht dit volgens hen meemaken, schuldig of onschuldig deed er dan niet meer toe.

Het zou mij eigenlijk niets verbazen als de VS daadwerkelijk van die geheime detentiecentra heeft of gevangen uitleverd aan een land waar marteling wel is toegestaan (hoewel ik zelf vele van de bovenstaande ook onder marteling vind vallen). Als ze dit bovenstaande al allemaal toestaan, dan zou me dat echt niets verbazen.

@Lajo:
Terroristen hoeven ook niet met fluwelen handschoentjes aangepakt te worden, maar er zit wel een erg groot verschil tussen marteling en met fluwelen handscshoentjes aanpakken. Je kan ze ook op een humanere manier vasthouden in plaats van dit.
Ik ben van mening dat je dit niemand aan mag doen, terrorist of niet. Bovendien zijn -zoals Gatara al zei- de mensen op Guantánamo Bay verdachten en je mag die niet slecht gaan behandelen op grond van hun vermeende (en dus nog niet vaststaande) schuld.
Oud 06-06-2005, 09:08
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-06-2005 @ 09:22 :

Het ondervragingsbeleid en -praktijk van de Verenigde Staten
Zouden dat 2 verschillende dingen zijn? Ik denk het niet.

Het is allemaal oud nieuws. Ik vraag me af waarom de VS niet gewoon luisterd naar alle kritiek, want wat voor een belang hebben zij nou bij zulke gevangenissen ?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 09:13
Verwijderd
Citaat:
Guinevere03 schreef op 06-06-2005 @ 10:06 :
...
Dat was gister ook op CANVAS. Ze concentreerden zich in het stukje wat ik zag voornamelijk op één proefpersoon en die was na 40 uur gebroken.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 10:09
JH
JH is offline
De VS kunnen altijd wel beweren dat ze in een oorlog met het terrorisme zijn, uiteindelijk zijn ze zelf net zo erg. Ik zie het verschil amper meer tussen de terroristen en de lieverds uit de VS, beiden zijn misdadigers die zich nergens wat van aantrekken.
Oud 06-06-2005, 11:16
Verwijderd
Verschrikkelijk.

We kunnen blijven zeiken over die Amerikanen. Ze doen tóch wat ze zelf willen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-06-2005 @ 10:08 :

Op zich is de praktijk meestal anders dan het beleid; maar de vraag rest natuurlijk in hoeverre anders en hoeveel anders dit is.

Citaat:

Het is allemaal oud nieuws. Ik vraag me af waarom de VS niet gewoon luisterd naar alle kritiek, want wat voor een belang hebben zij nou bij zulke gevangenissen ?
informatie verkrijgen
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:32
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Nee inderdaad, wat hebben zij er nou aan om potentiele vijanden van hun land net zo lang te kunnen indoctrineren en gevangenhouden als ze zelf willen?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
JH schreef op 06-06-2005 @ 11:09 :
De VS kunnen altijd wel beweren dat ze in een oorlog met het terrorisme zijn, uiteindelijk zijn ze zelf net zo erg. Ik zie het verschil amper niet meer tussen de terroristen en de lieverds uit de VS, beiden zijn misdadigers die zich nergens wat van aantrekken.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:55
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-06-2005 @ 12:32 :

Op zich is de praktijk meestal anders dan het beleid; maar de vraag rest natuurlijk in hoeverre anders en hoeveel anders dit is.
[/B]
Ik vermoed dat de Amerikaanse overheid hier van wist, en er niks op tegen had.

Maar eigenlijk is die vraag niet zo belangrijk. De mensen aan de top blijven altijd wel ongeschonden.
Citaat:
informatie verkrijgen
Wat voor informatie, over wat? Ik kan me namelijk geen voorstelling maken van hoe dat er uit zou kunnen zien.

Tijdens een aflevering van tegenlicht ( the smell of paradise ) lieten ze een man zien, die leider van een of andere groep ( pesjmerges?), en die tegenover de camera zijn onenigheden met de Amerikanen vertelde. Hij had 2 grote problemen, en 1 daarvan was dat de Amerikanen mensen oppakten, nadat deze op de vraag iemand te kennen, bevestigend antwoordden. Voordat de Amerikanen op die manier mensen(vaak ook kinderen) oppakten, zei de man, dat zijzelf de terroristen aangaven.

Maar nu, dat de Amerikanen geen rekening houden met hen, en zomaar mensen oppakken, helpen ze hen niet meer.

Dus als de Amerikanen echt informatie zouden willen inwinnen, zouden ze naar die pesjmergas (?) gaan, en zoals vroeger met hun samenwerken.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:57
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 06-06-2005 @ 12:32 :
Nee inderdaad, wat hebben zij er nou aan om potentiele vijanden van hun land net zo lang te kunnen indoctrineren en gevangenhouden als ze zelf willen?
Dat kan ook zonder ze geestelijk en lichamelijk uit te putten. En dus met veel minder kritiek, en imago-verlies. Daarom begrijp ik het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:59
Jades
Jades is offline
Citaat:

Je beantwoord hiermee je eigen vraag. Natuurlijk heeft de VS belangen hierbij, anders zouden ze het niet doen. Amerika is als de dood dat er nog een 9/11 gebeurt en zoals nu opnieuw blijkt zal zij er alles aan doen om dit te voorkomen. En angst is nu eenmaal een goed middel om van alles gedaan te krijgen. Blijkbaar vinden de mensen die hierachter zitten dit een goede manier om zaken voor elkaar te krijgen...

Al moet je maar afvragen wat precies met de VS bedoelt wordt, is dit de regering of zijn dit instanties zoals de CIA (zoals een ander rapport beweert) waar het congres "niets" van afweet.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 12:05
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Jades schreef op 06-06-2005 @ 12:59 :
Je beantwoord hiermee je eigen vraag. Natuurlijk heeft de VS belangen hierbij, anders zouden ze het niet doen. Amerika is als de dood dat er nog een 9/11 gebeurt en zoals nu opnieuw blijkt zal zij er alles aan doen om dit te voorkomen. En angst is nu eenmaal een goed middel om van alles gedaan te krijgen. Blijkbaar vinden de mensen die hierachter zitten dit een goede manier om zaken voor elkaar te krijgen...
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-06-2005 @ 12:57 :
Dat kan ook zonder ze geestelijk en lichamelijk uit te putten. En dus met veel minder kritiek, en imago-verlies. Daarom begrijp ik het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 12:09
Jades
Jades is offline
Dus volgens jou is het beter om vriendelijk aan iemand te vragen of hij/zij een moord heeft gepleegd tegenover iemand onder zware druk zetten?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 12:19
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Jades schreef op 06-06-2005 @ 13:09 :
Dus volgens jou is het beter om vriendelijk aan iemand te vragen of hij/zij een moord heeft gepleegd tegenover iemand onder zware druk zetten?
Hangt er vanaf wat je precies met beter bedoelt he.

En nergens ter wereld wordt er vriendelijk aan iemand gevraagd of hij een moord heeft gpleegd, maar wordt hij onder zware druk gezet. Uren achter mekaar wordt zo iemand verhoord, en worden er allerlei vragen gesteld.
De manier waarop men in Guantanomo bay verhoord zou ik liever onmenselijke druk door een stelletje barbaren noemen.

Mocht ik ooit opgepakt worden, omdat ik toevallig iemand ken, of in de buurt van een aanslag was, en ik zou op de Guantanomo Bay- manier worden mishandeld, vernederd, enz, en dat zonder uitzicht op een beter leven, een eerlijk proces enz., dan zou ik vanzelf terroristische ideeen krijgen. en mocht ik dan op de een of andere manier vrij komen, zou ik revanche willen voor al het leed.
Deze manier van werken werkt averechts.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 12:29
Jades
Jades is offline
Ben ik met je eens... Meer dan 50% van de gedetineerden die vrijkomt in de USA van zware misdrijven gaat opnieuw de fout in.

Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat er zich precies afspeelt op Guantanomo Bay, dus ik weet niet of het slechter is dan andere Amerikaanse gevangenissen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Guinevere03 schreef op 06-06-2005 @ 10:06 :
Laatst heb ik bij Netwerk (als ik het goed heb) een proef gezien in Engeland. Ze hadden 8 mensen gevonden die vrijwillig gevangene wilden spelen op Guantánamo Bay. Ze hadden de gevangenis nagebouwd. De ergste methoden die ze op Guantánamo Bay gebruikten werden daar maar niet gebruikt, omdat ze zo vreselijk waren, dat dat gewoon onverantwoordelijk zou zijn.
Een kleine opsomming van de daar gebruikte methoden:
  • mensen veel drinken geven, maar ze niet naar de wc laten gaan
  • mensen uren in dezelfde houding (benen in de lucht) laten liggen
  • mensen midden in de nacht wakker maken en steeds op andere tijden laten slapen
  • mensen ontkleden voor het oog van medegevangenen
  • mensen naakt in een isoleercel zetten, met een koude luchtstroom gericht op hun rug, terwijl ze moeten luisteren naar een soort ruis. Dit heeft zeer snel hallucinaties tot gevolg. Op Guantánamo Bay zitten mensen hier dagen in.
  • mensen laten luisteren naar iemand die de hele tijd roept dat hij niets waard is, zwak is, minderwaardig is, niet meer dan een hond is.
  • met meerdere personen tegen één verdachte aanschreeuwen dat hij wel schuldig is, dat hij het wel heeft gedaan en dat hij beter kan bekennen.
  • verder ook nog veel intimidatie en andere vormen van marteling, maar die vormen zijn bij deze proef dus niet gebruikt.
De meeste proefpersonen waren ook van mening dat de methoden die op Guantánamo Bay gebruikt werden, best mochten als het terroristen betrof. Na de proef was dat niet meer zo. Ze vonden het echt onmenselijk wat daar gebeurde. Niemand mocht dit volgens hen meemaken, schuldig of onschuldig deed er dan niet meer toe.

Het zou mij eigenlijk niets verbazen als de VS daadwerkelijk van die geheime detentiecentra heeft of gevangen uitleverd aan een land waar marteling wel is toegestaan (hoewel ik zelf vele van de bovenstaande ook onder marteling vind vallen). Als ze dit bovenstaande al allemaal toestaan, dan zou me dat echt niets verbazen.

@Lajo:
Terroristen hoeven ook niet met fluwelen handschoentjes aangepakt te worden, maar er zit wel een erg groot verschil tussen marteling en met fluwelen handscshoentjes aanpakken. Je kan ze ook op een humanere manier vasthouden in plaats van dit.
Ik ben van mening dat je dit niemand aan mag doen, terrorist of niet. Bovendien zijn -zoals Gatara al zei- de mensen op Guantánamo Bay verdachten en je mag die niet slecht gaan behandelen op grond van hun vermeende (en dus nog niet vaststaande) schuld.
Dat heb ik idd ook gezien. verschrikkelijk wat daar gebeurd. Ze creeren daar alleen maar monsters. Als die gevangenen daar ooit vrijkomen dan zullen ze meer als ooit gekke dingen doen zoals aanslagen plegen enzo. Ze zitten dan zo vol met woede en haat jegens Amerikanen dat het ze niet uitmaakt wie ze vermoorden. Ze zullen waarschijnlijk ook niet beseffen aangezien ze ook psychisch gebroken zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-06-2005 @ 13:19 :
Hangt er vanaf wat je precies met beter bedoelt he.

En nergens ter wereld wordt er vriendelijk aan iemand gevraagd of hij een moord heeft gpleegd, maar wordt hij onder zware druk gezet. Uren achter mekaar wordt zo iemand verhoord, en worden er allerlei vragen gesteld.
De manier waarop men in Guantanomo bay verhoord zou ik liever onmenselijke druk door een stelletje barbaren noemen.

Mocht ik ooit opgepakt worden, omdat ik toevallig iemand ken, of in de buurt van een aanslag was, en ik zou op de Guantanomo Bay- manier worden mishandeld, vernederd, enz, en dat zonder uitzicht op een beter leven, een eerlijk proces enz., dan zou ik vanzelf terroristische ideeen krijgen. en mocht ik dan op de een of andere manier vrij komen, zou ik revanche willen voor al het leed.
Deze manier van werken werkt averechts.
Dat geldt natuurlijk voor veel 'foreign policy' van de VS. De bloei van terrorisme in Irak (ironisch genoeg), Mujahideen in Afghanistan, zelfs de Shah.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 12:57
juno
juno is offline
Het reguliere gevangeniswezen in de VS is op zijn zachtst gezegd niet gezellig, maar dat komt dan tevens door de overbevolking en de dog eat dog mentaliteit van de gevangenen onderling. Het is daar net een gevangenis in een derde wereldland, en dat onder het mom van de rechtsstaat. Tel daar nog bij op dat AIDS daar welig tiert en verkrachting aan de orde van de dag is, dus wie daar terechtkomt heeft niets meer te verliezen.

Dat vindt de goegemeente in amerika volkomen normaal hoor, hadden ze maar geen crimineel moeten worden, is de tendens.

En dan verwachten wij dat ze terroristen, op dit moment het pispaaltje en de bliksemafleider voor alles wat misgaat in amerika, beter zullen behandelen? (Op zich worden deze mensen in hun eigen gevangenissen in hun eigen land niet beter of slechter behandeld hoor, vergeet dat niet.)

Volgens mij doen ze het nog expres ook, vanwege de afschrikkende werking. Een boodschap voor alle aanstaande terroristen, dat amerika geen makkelijke tegenstander is, maar integendeel net zo vuil is als de regimes die ze zeggen te bestrijden en net zpo genadeloos voor zijn tegenstanders.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 13:10
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Jades schreef op 06-06-2005 @ 13:29 :
Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat er zich precies afspeelt op Guantanomo Bay, dus ik weet niet of het slechter is dan andere Amerikaanse gevangenissen.
Oordeel er dan ook niet over

netwerk

FuSe:
Citaat:
Dat geldt natuurlijk voor veel 'foreign policy' van de VS. De bloei van terrorisme in Irak (ironisch genoeg), Mujahideen in Afghanistan, zelfs de Shah.
Ja, en dat doet mij concluderen dat de aanwezigheid van Amerikanen in Irak toch een heel andere reden heeft, dan het internationale terrorisme bestrijden.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 13:14
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
juno schreef op 06-06-2005 @ 13:57 :
Het reguliere gevangeniswezen in de VS is op zijn zachtst gezegd niet gezellig, maar dat komt dan tevens door de overbevolking en de dog eat dog mentaliteit van de gevangenen onderling. Het is daar net een gevangenis in een derde wereldland, en dat onder het mom van de rechtsstaat. Tel daar nog bij op dat AIDS daar welig tiert en verkrachting aan de orde van de dag is, dus wie daar terechtkomt heeft niets meer te verliezen.

Dat vindt de goegemeente in amerika volkomen normaal hoor, hadden ze maar geen crimineel moeten worden, is de tendens.

En dan verwachten wij dat ze terroristen, op dit moment het pispaaltje en de bliksemafleider voor alles wat misgaat in amerika, beter zullen behandelen?

Volgens mij doen ze het nog expres ook, vanwege de afschrikkende werking. Een boodschap voor alle aanstaande terroristen, dat amerika geen makkelijke tegenstander is, maar integendeel net zo vuil is als de regimes die ze zeggen te bestrijden en net zpo genadeloos voor zijn tegenstanders.
Dat zou het kunnen zijn idd.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 13:37
Jades
Jades is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-06-2005 @ 14:10 :

netwerk

FuSe:

Ja, en dat doet mij concluderen dat de aanwezigheid van Amerikanen in Irak toch een heel andere reden heeft, dan het internationale terrorisme bestrijden.
Ik bedoel daarmee dat ik ook maar mijn informatie van Internet, kranten en televisie moet halen. Wat er daadwerkelijk speelt weet ik niet precies... Ik probeer dus niet alles maar klakkeloos over te nemen uit de media.

Laatst gewijzigd op 06-06-2005 om 14:30.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2005, 14:28
Verwijderd
Niet weer.

On-topic please, geen gespeculeer over Bush' beweegredenen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 14:55
one.
one. is offline
Citaat:
Het is oud nieuws.
Oud 06-06-2005, 16:23
MB
MB is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-06-2005 @ 14:10 :

.
Jij weet het ook niet, jij weet alleen wat organisaties als amnesty beweren
Oud 06-06-2005, 20:19
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 06-06-2005 @ 13:57 :

En dan verwachten wij dat ze terroristen, op dit moment het pispaaltje en de bliksemafleider voor alles wat misgaat in amerika, beter zullen behandelen? (Op zich worden deze mensen in hun eigen gevangenissen in hun eigen land niet beter of slechter behandeld hoor, vergeet dat niet.)
Ik verwacht dat geen enkele rechtstaat mensen zonder vorm van proces en slechts op veronderstellingen vasthoud en gevangen martelt om bekentennissen te verkrijgen. En ja right hoor informatie verkregen onder druk en martelingen is inderdaad erg betrouwbaar.

Ik heb het idee dat je nu mensenrechtenschendingen aan het bagateliseren bent en dat is iets wat nooit of te nimmer mag gebeuren want om het maar gelaten aan te horen en te zeggen dat je er niet veel tegen kunt doen omdat het nu zo eenmaal gaat is de slechtste houding die je maar kunt aannemen, door zulke mentaliteit wisten de nazi's zoveel joden te derporteren, daarom steun ik organisaties als amnesty en deel hun verontrusting.

Citaat:
Een slechte zaak dus.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 20:22
Verwijderd
komt er ook een achter
amerika is in dit opzicht net zo goed bezig als een random 'terorristenland'
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 13:29
Tellsell!
Tellsell! is offline
Citaat:
koekjes schreef op 06-06-2005 @ 21:22 :
komt er ook een achter
amerika is in dit opzicht net zo goed bezig als een random 'terorristenland'
Wat wil je dan dat ze doen? Dat hele stelletje ramdebielen terugsturen naar afghanistan waar ze meteen net zo hard weer lastig gaan doen? Iedereen heeft altijd de makkelijke kritiek op amerika maar niemand schijnt te beseffen hoe het ervoor zou staan zonder Amerika. Denk je dat landen als Iran of Syrie nog een beetje in het gareel te houden zijn met alleen Europa? Ze lachen ons uit, tuurlijk we zijn het lachertje van de klas, de goeie sul. De enige reden dat ze nog niet iedereen dag ons in elkaar stompen voor onze boterham met pindakaas is vanwege het feit dat amerika nog altijd met een stevige stok achter ons staat
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 13:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tellsell! schreef op 07-06-2005 @ 14:29 :
Wat wil je dan dat ze doen? Dat hele stelletje ramdebielen terugsturen naar afghanistan waar ze meteen net zo hard weer lastig gaan doen? Iedereen heeft altijd de makkelijke kritiek op amerika maar niemand schijnt te beseffen hoe het ervoor zou staan zonder Amerika. Denk je dat landen als Iran of Syrie nog een beetje in het gareel te houden zijn met alleen Europa? Ze lachen ons uit, tuurlijk we zijn het lachertje van de klas, de goeie sul. De enige reden dat ze nog niet iedereen dag ons in elkaar stompen voor onze boterham met pindakaas is vanwege het feit dat amerika nog altijd met een stevige stok achter ons staat
- eerlijk proces
- dat ze niet gestuurd worden naar landen waarvan bekend is dat de gevangenen gemarteld worden

Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 13:39
Verwijderd
Dat we er zonder Amerika misschien slechter voor zouden hebben gestaan betekent niet dat je nooit kritiek op Amerika mag hebben. Zeker niet wanneer die kritiek gerechtvaardigd is.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 13:49
Tellsell!
Tellsell! is offline
De kritiek is alleen te makkelijk want niemand heeft kritiek met een betere oplossing. Ik geef graag toe dat het heel lullig is voor die mensen daar. Maar als je het gewoon logisch ziet is het bijna 'logisch' wat er gebeurt. Ik vergelijk het het altijd graag met de zorg. Een patient in de zorg kan de staat tot 300euro per dag kosen. Prima, heb ik geen probleem mee maar als je je bedenkt dat je voor die 300 euro ook 300 kinderen in Afrika kunt redden lijkt het al heel anders. Ik wil niet zeggen dat je mensen in nederland de zorg moet ontzeggen, maar wat amerika doet is in feite hetzelfde. Er worden mensen 'opgeofferd' omdat er in het andere scenario nog meer mensen slachtoffer zouden worden
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 13:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tellsell! schreef op 07-06-2005 @ 14:49 :
De kritiek is alleen te makkelijk want niemand heeft kritiek met een betere oplossing. Ik geef graag toe dat het heel lullig is voor die mensen daar. Maar als je het gewoon logisch ziet is het bijna 'logisch' wat er gebeurt. Ik vergelijk het het altijd graag met de zorg. Een patient in de zorg kan de staat tot 300euro per dag kosen. Prima, heb ik geen probleem mee maar als je je bedenkt dat je voor die 300 euro ook 300 kinderen in Afrika kunt redden lijkt het al heel anders. Ik wil niet zeggen dat je mensen in nederland de zorg moet ontzeggen, maar wat amerika doet is in feite hetzelfde. Er worden mensen 'opgeofferd' omdat er in het andere scenario nog meer mensen slachtoffer zouden worden
het gaat nogmaals om verdachten, niet om schuldigen.

niet dat ik vind dat schuldigen gemarteld moeten worden, maar dat is even een andere kwestie.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 13:55
Verwijderd
Het gaat er hier even niet om of martelen juist is of niet. Het gaat erom dat Amerika zichzelf ongeloofwaardig maakt op deze manier, omdat ze zich zelf schuldig maakt aan de gedragingen die ze aan andere landen verwijt. Dat is het probleem.

Ik denk dat niemand de illusie heeft dat het opsluiten van die mensen in Guantanamo Bay enig nut heeft in de strijd tegen het terrorisme. Maar je kunt wel winst boeken op het punt van geloofwaardigheid, door te laten zien dat je zelfs verdachten van gruwelijke terreurdaden nog een eerlijk proces geeft. Doe je dat niet, dan ben je zelf niet beter dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 14:17
juno
juno is offline
Makelville, ik vind Amerika een stel hypocriete perverse puriteinen. Ik verdedig ze niet, ik constateer alleen dat we niks beters van dat soort volk hoeven te verwachten, en dat ik de ophef om die geheime gevangenissen daarom niet goed snap. Als cynicus kijk ik er echt niet van op.

En ik plaats meteen maar even de kanttekening dat de landen van herkomst van de vermeende terroristen even slecht zijn, voor het geval iemand hier amerika als het vleesgeworden kwaad wil zien. Ze zijn bepaald de enigen niet.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 14:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
juno schreef op 07-06-2005 @ 15:17 :

En ik plaats meteen maar even de kanttekening dat de landen van herkomst van de vermeende terroristen even slecht zijn, voor het geval iemand hier amerika als het vleesgeworden kwaad wil zien. Ze zijn bepaald de enigen niet.
maar des te meer afkeurenswaardig imo als je een egyptenaar van de moslim broederschap - en stel omdat ie daarvan is wordt ie verdacht banden te hebben met alqaida - uitgeleverd aan Egypte waar deze partij in de eerste plaats verboden is en in de tweede plaats bekend is dat ze martelen niet schuwen.

Je moet daar als land bovenstaan en je maakt jezelf niet geloofwaardig als je het evil wilt uitschakelen door zelf evil te ageren.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 14:35
juno
juno is offline
Door de rechtsmacht van het Internationale Strafhof niet te erkennen hebben de VS zich al voor eeuwig ongeloofwaardig gemaakt.

Geschiedenis wijst overigens uit dat kwaad alleen met kwaad te bestrijden is, kwaad heeft alleen ontzag voor kwaad, en dat het goede altijd het onderspit delft.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 14:44
Tellsell!
Tellsell! is offline
Citaat:
juno schreef op 07-06-2005 @ 15:35 :
Door de rechtsmacht van het Internationale Strafhof niet te erkennen hebben de VS zich al voor eeuwig ongeloofwaardig gemaakt.

Geschiedenis wijst overigens uit dat kwaad alleen met kwaad te bestrijden is, kwaad heeft alleen ontzag voor kwaad, en dat het goede altijd het onderspit delft.
Zonder meer waar. Vroeger zou men nooit last gehad hebben van die opstandige gebieden in Irak ed omdat iedereen die men een beetje verdacht meteen werd vermoord. Tegenwoordig kan dat niet meer omdat dat natuurlijk niet tegenover de rest van de wereld te verkopen is maar ik weet zeker dat als de informatie nog net zo slecht doorstroomde als een paar honderd jaar geleden de toestanden in Irak e.d. allang zouden zijn 'opgeknapt'.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 14:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tellsell! schreef op 07-06-2005 @ 15:44 :
Zonder meer waar. Vroeger zou men nooit last gehad hebben van die opstandige gebieden in Irak ed omdat iedereen die men een beetje verdacht meteen werd vermoord. Tegenwoordig kan dat niet meer omdat dat natuurlijk niet tegenover de rest van de wereld te verkopen is maar ik weet zeker dat als de informatie nog net zo slecht doorstroomde als een paar honderd jaar geleden de toestanden in Irak e.d. allang zouden zijn 'opgeknapt'.
waar heb je het over?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 15:17
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
juno schreef op 07-06-2005 @ 15:35 :

en waaruit haal je die kennis?
Oud 07-06-2005, 15:21
Repsaj
Repsaj is offline
Dat was toch al bekend voordat ik geboren werd
Oud 08-06-2005, 09:26
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 07-06-2005 @ 15:17 :
Makelville, ik vind Amerika een stel hypocriete perverse puriteinen. Ik verdedig ze niet, ik constateer alleen dat we niks beters van dat soort volk hoeven te verwachten, en dat ik de ophef om die geheime gevangenissen daarom niet goed snap. Als cynicus kijk ik er echt niet van op.
Ik vind het anders wel wat bar om geheel amerika te veroordelen voor hun politieke beleid. Voor de meeste burgers is het een ver van hun bed show.

Ik wees je er trouwens slechts op dat je niet zo'n houding moet aannemen omdat je daarmee in feite alles begatelliseert

Citaat:
Nu zwak je de ernst van de mensenrechtenschendingen weer af.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 10:27
juno
juno is offline
Makelville: Waarom ben je wel kwaad om de mensenrechtenschendingen die Amerika pleegt, en hoor ik je nooit over de hemeltergende toestanden in de landen van herkomst, waar het echt allemaal nog veel erger is?

Omdat je het van Amerika niet pikt en van die andere landen wel? Waarom is dat?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:20
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-06-2005 @ 10:26 :
Voor de meeste burgers is het een ver van hun bed show.
Dat is mi het probleem.
Oud 08-06-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 08-06-2005 @ 11:27 :
Makelville: Waarom ben je wel kwaad om de mensenrechtenschendingen die Amerika pleegt, en hoor ik je nooit over de hemeltergende toestanden in de landen van herkomst, waar het echt allemaal nog veel erger is?
Het gaat hier om mensenrechtenschendingen van Amerika en dan wel een land dat zich sinds kort heeft opgeworpen als hoeder van democratie,veiligheid,gerechtigheid blablablabla

Bush en zijn staf de vleesgeworden hypocrisie

Citaat:
Omdat je het van Amerika niet pikt en van die andere landen wel? Waarom is dat?
Me dunkt dat je niet zo moet speculeren en aan het insinueren gaan slaan.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 08-06-2005 @ 12:20 :
Dat is mi het probleem.
Wat bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 12:03
Str0nk
Str0nk is offline
De V.S. zijn dus wel de laatsten in het Westen die anderen de les mogen lezen maar dat wisten we al
Oud 08-06-2005, 12:45
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-06-2005 @ 12:47 :
Wat bedoel je?
Dat het ze (doorsnee Amerikanen) geen fuck boeit. Ik vraag me af hoe het volk in Nederland zou reageren als onze regering dergelijke maatregelen in zou voeren.
Reageren

Regels voor berichten