![]() |
|
'VS hebben geheime gevangenissen'
Uitgegeven: 6 juni 2005 07:23 WASHINGTON - Volgens de mensenrechtenbeweging Amnesty International beschikken de Verenigde Staten over geheime gevangenenkampen. Deze maken deel uit van een wereldwijd netwerk gevangenissen, waarin gedetineerden worden mishandeld en vermoord en letterlijk verdwijnen. De aantijgingen werden zondagavond geuit door het hoofd van de Amerikaanse afdeling van Amnesty, William Schulz. Op de Amerikaanse zender Fox verdedigde hij de recente kritiek van Amnesty op de behandeling van terreurverdachten in het Amerikaanse kamp Guantanamo Bay. Volgens Schulz maakt dit detentiecentrum deel uit van de door hem veronderstelde "archipel" van kampen. http://www.nu.nl/news/536648/22/%27V...nissen%27.html En het bericht van Amnesty zelf: Guantánamo Bay moet gesloten worden Gevangenen in het kamp op Guantánamo Bay houden zich vast aan een hek. Amnesty vindt dat het kamp gesloten moet worden. President Bush noemt de kritiek van Amnesty International op de behandeling van gevangenen op Guantánamo Bay 'absurd'. Amnesty wijst er op dat Guantánamo een gevangenkamp is, waar mensen willekeurig en voor onbepaalde tijd gevangen gehouden worden, vrijwel afgesloten van de buitenwereld, zonder aanklacht, proces of toegang tot een rechter. Niet één Guanatánamo-gevangene heeft de rechtmatigheid van zijn gevangenschap aan een rechter kunnen voorleggen, ondanks een uitspraak van het Amerikaans Hooggerechtshof. Daarnaast is Guantánamo slechts het zichtbare deel van het verhaal. Er is groeiend bewijsmateriaal dat dat de VS een een wereldwijd netwerk van geheime detententiecentra gebruikt, waar mensen in het geheim vast gehouden worden, van Afghanistan tot Irak en verder. Het ondervragingsbeleid en -praktijk van de Verenigde Staten tijdens de 'oorlog tegen terrorisme' breekt systematisch en opzettelijk met het absolute verbod op marteling en mishandeling. Gevangenen zijn door de VS overgebracht ter ondervraging naar landen waar gemarteld wordt zoals Egypte, Oezbekistan en Jemen. Amnesty International vraagt de Amerikaanse regering daarom om: * alle geheime en incommunicado detenties te beëindigen * het Internationale Rode Kruis volledige toegang te verschaffen tot alle gevangenen, inclusief zij die op geheime plaatsen vastgehouden worden. * alle gevangenen toegang tot een rechter te laten krijgen. * een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen die alle aantijgingen van marteling, mishandeling, willekeurige gevangenschap en 'verdwijningen' onderzoekt * iedereen die verantwoordelijk is voor het goedkeuren van mensenrechtenschendingen te berechten. Guantánamo Bay moet onmiddelijk gesloten worden, waarbij de gevangenen óf voor een rechter in de VS gebracht moeten worden óf vrijgelaten moeten worden. http://www.amnesty.nl/artikelen/ME-ART0105.shtml ----------------------------------------------------------------------- Vooral het onderstreepte ligt me dwars ![]() Uitleveren naar een land waar je weet waar de gevangene gemarteld wordt, mag niet. ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
dat is een wezenlijk verschil |
![]() |
||
Citaat:
Het is allemaal oud nieuws. Ik vraag me af waarom de VS niet gewoon luisterd naar alle kritiek, want wat voor een belang hebben zij nou bij zulke gevangenissen ? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Op zich is de praktijk meestal anders dan het beleid; maar de vraag rest natuurlijk in hoeverre anders en hoeveel anders dit is. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Maar eigenlijk is die vraag niet zo belangrijk. De mensen aan de top blijven altijd wel ongeschonden. Citaat:
Tijdens een aflevering van tegenlicht ( the smell of paradise ) lieten ze een man zien, die leider van een of andere groep ( pesjmerges?), en die tegenover de camera zijn onenigheden met de Amerikanen vertelde. Hij had 2 grote problemen, en 1 daarvan was dat de Amerikanen mensen oppakten, nadat deze op de vraag iemand te kennen, bevestigend antwoordden. Voordat de Amerikanen op die manier mensen(vaak ook kinderen) oppakten, zei de man, dat zijzelf de terroristen aangaven. Maar nu, dat de Amerikanen geen rekening houden met hen, en zomaar mensen oppakken, helpen ze hen niet meer. Dus als de Amerikanen echt informatie zouden willen inwinnen, zouden ze naar die pesjmergas (?) gaan, en zoals vroeger met hun samenwerken. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Al moet je maar afvragen wat precies met de VS bedoelt wordt, is dit de regering of zijn dit instanties zoals de CIA (zoals een ander rapport beweert) waar het congres "niets" van afweet. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En nergens ter wereld wordt er vriendelijk aan iemand gevraagd of hij een moord heeft gpleegd, maar wordt hij onder zware druk gezet. Uren achter mekaar wordt zo iemand verhoord, en worden er allerlei vragen gesteld. De manier waarop men in Guantanomo bay verhoord zou ik liever onmenselijke druk door een stelletje barbaren noemen. Mocht ik ooit opgepakt worden, omdat ik toevallig iemand ken, of in de buurt van een aanslag was, en ik zou op de Guantanomo Bay- manier worden mishandeld, vernederd, enz, en dat zonder uitzicht op een beter leven, een eerlijk proces enz., dan zou ik vanzelf terroristische ideeen krijgen. en mocht ik dan op de een of andere manier vrij komen, zou ik revanche willen voor al het leed. Deze manier van werken werkt averechts. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() netwerk FuSe: Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-06-2005 om 14:30. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb het idee dat je nu mensenrechtenschendingen aan het bagateliseren bent en dat is iets wat nooit of te nimmer mag gebeuren want om het maar gelaten aan te horen en te zeggen dat je er niet veel tegen kunt doen omdat het nu zo eenmaal gaat is de slechtste houding die je maar kunt aannemen, door zulke mentaliteit wisten de nazi's zoveel joden te derporteren, daarom steun ik organisaties als amnesty en deel hun verontrusting. Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
- dat ze niet gestuurd worden naar landen waarvan bekend is dat de gevangenen gemarteld worden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
niet dat ik vind dat schuldigen gemarteld moeten worden, maar dat is even een andere kwestie. |
![]() |
||
Citaat:
Je moet daar als land bovenstaan en je maakt jezelf niet geloofwaardig als je het evil wilt uitschakelen door zelf evil te ageren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik wees je er trouwens slechts op dat je niet zo'n houding moet aannemen omdat je daarmee in feite alles begatelliseert Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Bush en zijn staf de vleesgeworden hypocrisie Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Politiek van de Verenigde Staten Mark Almighty | 205 | 20-04-2007 11:50 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 09-04-2007 17:12 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Rollo Tomasi | 501 | 09-08-2006 19:03 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Rohit | 501 | 26-12-2005 19:40 | |
Hirsi Ali: Wilders slaapt in gevangeniscel Love & Peace | 14 | 18-02-2005 23:16 | |
Mishandelingen/martelingen/inhumane behandeling gevangenen door o.a. Amerikanen Rollo Tomasi | 500 | 22-05-2004 22:56 |