Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2005, 18:24
Alistar
Avatar van Alistar
Alistar is offline
Hoe vinden jullie het gedrag van de hedendaagse consument? En daarmee bedoel ik mensen die iets kopen en/of consumeren in de gelegenheid waar jij werkt. Een winkel van het een of ander, of een café/restaurant/snackbaar, etc.
Wat vind jij van hun gedrag? Wat valt je op? Wat staat je tegen?
Wat is het toppunt van onbeschoft gedrag voor jou (wat je zelf hebt meegemaakt)
En, als laatste, denk jij dat jouw gedrag tegenover mensen in sommige gevallen onbeschoft gedrag heeft uitgelokt? Was je geïrriteerd, en reageerde diegene daar op? Of vind jij dat mensen geen enkele reden hebben om ook maar een klein beetje geïrriteerd tegen jou te doen?

Mijn eigen ervaring:
Ik werk in een boekhandel. Ik verbaas me er altijd weer over dat sommige mensen bijna overdreven vriendelijk zijn (zodat ik me bijna schuldig voel als ik niet vind wat zij zoeken) terwijl andere mensen niet eens de moeite nemen om 'goeiedag' te zeggen als ze de winkel in komen. Wat me ook heel erg opvalt is de verschillende manier waarop ouders hun kinderen behandelen. Er zijn mensen die hun kinderen verbieden ook maar iets aan te raken, en die kinderen doen dat dan ook niet. En anderen merken het niet eens als hun kroost bovenop een boek gaat staan. En als ze het dan zien, zeggen ze: ' Doe s niet' en daar blijft het bijl.
Wat mij irriteert zijn mensen die overal doorheen praten, als je net iemand helpt. Ik vind het nog wat anders als ik iets sta in te pakken, en ben op dat moment niet in gesprek, en iemand anders vraagt: Pardon, mag ik even tussendoor wat vragen. Geen probleem. Maar kennelijk is dat soms al te veel moeite voor sommigen.
Toppunt: Een man staat achteraan in de rij, maar roept toch luidkeels door de winkel: zeg hebben jullie postzegels!
Mijn collega en ik reageerden niet eens. Toen liep ie de winkel uit.
Ik ben heel beleefd, ook als de ander dat niet is. Ik probeer altijd netjes en vriendelijk te blijven. Overigens zou ik me niet laten uitschelden, maar dat is ook nog nooit voorgekomen.

Zo heel verhaal
Laat het weten!
__________________
'Nee' heb je, 'ja' krijg je niet || Just smile and wave
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2005, 18:52
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Wat mij opvalt aan veel consumenten is dat ze 'impulsief' kopen, en dan maar klagen dat ze te weinig geld hebben en dat alles maar duurder wordt.

Ook het volgen van (mode/woon) trends ed heb ik nooit goed begrepen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:05
June bug
June bug is offline
Ik vind klanten/consumenten vaak erg onbeschoft. Ik werk op zaterdag in een supermarkt achter de kassa en verbaas me ook echt regelmatig over hoe weinig fatsoen mensen vaak hebben. Als mensen een vraag stellen over een product of een aanbieding en je hebt daar niet direct een antwoord op omdat je er gewoonweg alleen op zaterdag zit is het al niet goed. Ik los zoiets dan vaak op door die klant naar een collega door te verwijzen maar toch blijft de klant onvriendelijk, chagerijnig oid. Op een simpele vraag als "wilt u er zegels bij" kunnen mensen vaak niet meer dan knikken, of een kort "ja" of "nee" antwoorden. "Ja graag" of "Nee dankjewel" is blijkbaar teveel gevraagd. Ook als je zo'n antwoord niet verstaat en vraagt "Sorry, zei u nou ja of nee?" word je vaak gewoon afgesnauwd.. Je hoort dan erg vaak dat mensen zich ergeren aan onvriendelijk winkelpersoneel, maar je wilt niet weten hoe ik me kan ergeren aan onvriendelijke klanten. Ik zit de hele dag mijn best te doen om vriendelijk te zijn en mensen een prettig weekend te wensen, en als je daar dan een snauw voor terugkrijgt is dat behoorlijk ergerlijk vind ik.
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:20
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vind het ook behoorlijk ergelijk dat die kassawijfjes elke keer vragen of ik stomme koopzegels wil
NEE zeg ik toch

maar das een andere topic geloof ik
wat valt mij op?
niks. De een is vriendelijker dan de ander. Ach daar zal ik niet mee zitten.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 21:53
June bug
June bug is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 04-07-2005 @ 17:20 :
ik vind het ook behoorlijk ergelijk dat die kassawijfjes elke keer vragen of ik stomme koopzegels wil
NEE zeg ik toch
jamaar, hoe moeten die "kassawijfjes" nou ruiken of jij wel of geen koopzegels wilt
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 22:05
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
June bug schreef op 04-07-2005 @ 22:53 :
jamaar, hoe moeten die "kassawijfjes" nou ruiken of jij wel of geen koopzegels wilt
Niet en daarom moeten ze ze ook afschaffen maar dat is ff wat anders.

Ik werk full-time in een supermarkt en erger me af en toe echt dood aan die klanten. Sommige zijn echt te onbeschoft voor woorden. Lopen ze zomaar het magazijn in en kijken ze je raar aan als je daar wat van zegt. Op de voordeur staat met vrij duidelijke witte letters aangegeven dat we om 19:00 uur sluiten en men scheld je zowat verrot als ze om 19:15 als je net de laatste klant uitlaat niet meer naar binnen mogen voor nog ff snel een krat bier. En dan even niet begrijpen dat ik daar al vanaf 9 uur s'ochtends sta en ook naar huis wil.

Vanmiddag had ik trouwens echt het hoogtepunt te pakken. Je hebt van die 2 litercans goedkope melk. Die zijn recyclebaar. De Dekamarkt die bij ons aan de overkant van het water zit die hebben een roll-in bij de fustautomaat staan waar de klant ze in kan zetten zodat ze gerecycled kunnen worden. Die hebben wij niet. Er was dus een klant en die vroeg aan een collega van me of ze die bij ons in kon leveren die naar mij toe kwam om dat te vragen. Nee dat kan niet er zit geen statiegeld op was in eerste instantie mijn antwoord (omdat mensen dat over het algemeen over die dingen vragen) maar nee het ging over het recyclen en of ze ze in kon leveren. Nou nee want dat doen wij niet. 5 minuten later komt die gast terug want ze wou de chef spreken. Dus ik erheen en vraag wat er aan de hand is. Ze vraagt aan mij of ze die can kan inleveren waarop ik nee antwoord. Eerste reactie Ik ben het er niet mee eens de Dekamarkt doet het wel dus dan kan het hier ook. Dus ik zeg nogmaals op vriendelijke toon nee mevrouw wij nemen ze niet aan er staat een vuilnisbak naast de fustautomaat daar kunt u ze ingooien. Ja maar ik koop ze speciaal omdat ze recyclebaar zijn en nu kan ik ze hier niet inleveren en ik vind het een grote schande en ik ga het hoofdkantoor bellen want dit kan allemaal niet en weet ik veel wat nog meer toen heb ik niet meer geluisterd en ben ik weggelopen.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 01:05
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Toen ik nog bij een bouwmarkt werkten had je 3 soorten klanten.

1: Degene die er niets van weten.
Dit zijn de beste klanten als je het niet druk hebt. Vaak makkelijk in de omgang en erg blij met mij hulp. Overal als je ze help met zware zooi op hun karretje te gooien. Vaak huisvrouwen.

2: Degene die denken het te weten.
Erg irritant, overal als ze te stom zijn om wat aan te nemen van iemand die er 8 uur per dag 6 dagen in de week mee te maken heeft. Vooral als ze de persoonlijk aanval kiezen. Zoiets van: ik verdien 4 keer zoveel als jouw dus hou je kop. Vaak zijn dit mannen die een kantoor baan hebben. Ze vinden het vaak ook niet meer dan normaal dat jij alles op hun karretje gooien.

3 Degene die er werkelijk er vanaf weten
De beste klanten, je heb geen last van ze. Hooguit vragen ze waar iets staat, en of je wat uit de vitrine kan pakken. Vaak bouwvakkers, soms iets wat nor maar dat is hun te vergeven omdat je nooit veel tijd aan hun hoeft te besteden.
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 13:39
Alistar
Avatar van Alistar
Alistar is offline
Owja, dat heb je ook vaak, van die mensen die het zogenaamd allemaal zo goed weten.
De boekwinkel waar ik werk, heeft nog 3 andere winkels. Elke winkel heeft zijn eigen specialisatie. Die waar ik werk, heeft als specialisatie 'Wijn en koken'.
Een van mijn collega's weet veel af van kook- en wijnboeken. Komt er zo'n vent binnen, vraagt wie er gaat over de wijnboeken, en begint vervolgens tegen mijn collega een heel verhaal, op zo'n toon van: Ik zal jou eens even laten weten wat ik allemaal weet van wijn. Hij zat ook heel neerbuigend te doen. Mijn collega is een vrouw van 29, dus kennelijk verwachten de meeste mensen niet dat zij veel over wijn en koken weet. En die man praatte ook vooral tegne mijn andere collega, een man, terwijl dat hij nauwelijks wat van wijn en koken afweet.
En waar ik me ook aan erger zijn die mensen die in de krant of op tv een boek hebben gezien, en dan gaan ze verontwaardigd doen als wij het niet hebben. Soms is het nog niet binnen, maar soms is het ook nog niet verschenen. En als ze je dan dat artikel geven, en je zegt: Kijk er staat hier dat het pas dan en dan uitkomt, staan ze je helemaal belazerd aan te kijken.
__________________
'Nee' heb je, 'ja' krijg je niet || Just smile and wave
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 19:41
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Zo kan ik ook wel een paar winkels, maar het jazzcenter in Den haag beweert... De specialist te zijn op gebied van jazz/fusion. OK deze winkel is een begrip in zijn soort, maar is hoofdzakelijk thuis in de meest gangbare jazz/fusion muziek, telkens als ik daar kom en gesprekken met die verkopers aanga, staan ze echt met de oren te klapperen, want van de meeste namen en titels die ik aanhaal hebben ze nog nooit van gehoord, laat staan dat ze het verkopen, terwijl het voor mij inmiddels gesneden koek is.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 12:04
American*Dream
Avatar van American*Dream
American*Dream is offline
ik werk in een supermarkt achter de servicebalie, dus ik krijg nog al eens wat chagrijnige klanten over me heen. Eerst probeerde ik heel klantvriendelijk te zijn, nu behandel ik de klant precies op dezelfde manier als ze mij behandelen. Zit mijn klant te bellen, ga ik vrolijk met een collega zitten ze bellen onder het helpen, hebben ze meteen door hoe irritant het is. Scheldt mn klant me uit, scheld ik lekker terug. Groet een klant, is een klant beleefd, ben ik beleefd. Oog om oog, tand om tand... tot dusver werkt t echt prima.
__________________
If there was no hate, there would never have been love
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:19
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Ik merk ook dat sommige mensen echt zo chagarijnig en kortaf zijn. Soms reageer ik overvriendelijk. Gewoon lekker tegenovergestelde, soms doe ik ook gewoon bot terug.

Maar ik vind mijzelf best wel beleefd maar soms heb ik het wel super gehad met die vervelende rotklanten!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:49
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik werk in een ziekenhuis, en sommige mensen denken echt dat het een hotel is Gaan echt belachelijke dingen eisen en wat je ook doet, het is nooit goed.
Mja dag, die laat ik dus gewoon in hun sop gaar koken met hun gezeik
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 15:22
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Roos schreef op 06-07-2005 @ 15:49 :
Ik werk in een ziekenhuis, en sommige mensen denken echt dat het een hotel is Gaan echt belachelijke dingen eisen en wat je ook doet, het is nooit goed.
Mja dag, die laat ik dus gewoon in hun sop gaar koken met hun gezeik
Wacht maar, vanaf 1 januari as gaan mensen nog hogere eisen stellen als ze opgenomen moeten worden in een ziekenhuis.


Dan moet iedereen de zelfde ziektenkosten premie gaan betalen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 18:57
Ivo
Ivo is offline
Ik werk bij een verlichtingspeciaalzaak (in combinatie met elctreciensbedrijf) en daar doen we ook reparaties. Ongeveer de helft van de klanten verwacht dat je een reparatie binnen een dag klaar hebt. Dat is dus niet te doen, want ik moet natuurlijk ook andere klanten in de winkel helpen.
Ook vinden veel mensen de reparaties te duur, terwijl we voor een reparatie maar 5 euro aan loon rekenen en de rest materiaalkosten is. En voor die 5 euro ben je meestal echt wel langer als 10 minuten bezig, omdat de klant meestal niet eens kan zeggen waar het probleem in zit en je dus alles moet gaan nameten.
Ook valt mij op dat veel mensen erg gehaast zijn en niet kunnen wachten, ook al zien ze dat je ergens mee bezig bent. Ik kan moeilijk een lamp van 300 euro uit m'n handen laten vallen zodra er een klant binnenkomt, die moet ik eerst netjes wegzetten.

Het prettigst zijn de mensen die precies weten wat ze moeten hebben en daar rustig om vragen op het moment dat ze aan de beurt zijn (we hebben in principe geen zelfbediening).
Ook is het altijd erg leuk om mensen te helpen bij het uitzoeken van nieuwe verlichting, omdat ze gaan verhuizen of aan het verbouwen zijn. Dat kost meestal wel een uurtje of meer en veel werk, maar dat verdien je wel weer terug zodra de kassa begint te rinkelen. Deze mensen hebben ook nooit haast en het uiteindelijke bedrag komt ook niet op een paar tientjes.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 19:10
Juda[NL]
Avatar van Juda[NL]
Juda[NL] is offline
ok ok, ik ga me verhaaltje ook eens doen.

HET DAGELIJKSE LEVEN VAN EEN GROETEBOER (op zaterdag)

Het is ongeveer kwart voor 6, staat op douchen, aankleden, ontbijten, tanden poetsen enz enz. Naar je werk, daar om ong. 6.35 uur.

Groentes bijvullen, vegen, dwijlen etc. etc. en dan de eerste klant staat al om 8 uur op de dichte deur te bonzen, want hij wil 2 citroenen hebben. Gezegend, dikke lul 3 bier, ik doe de deur niet open, het is 1 uur voor openingstijd (sommigen hebben echt niets beters te doen op zaterdagmorgen ) In iedergeval, komt hij terug om 9 uur (of eerder en begint te zeuren enz enz) Lekker laten praten.....

Volgende klant, wilt perseé paksoi hebben. en het is NOOIT goed, of te klein, of te groot, of te duur AAAAAAARGH.

ongeveer 10 uur.... Chagrijnige mensen, mensen die dus duidelijk geen zin hebben in boodschappen. DOE DAT DAN OOK NIET AAAAAARGH. Frustraties achter mijn kassa'tje. Gelukkig nog wel een vrolijke collega, waarmee je kan zingen en grappen tappen.

Tot 12 uur gewoon de wekelijkse sleur: bijvullen, afrekenen en opruimen....

rond 12 uur Gaan we weer. . . . Zijn er nog aardbeien? Mevrouw er staat een bordje met UITVERKOCHT. Nee dus. Die ook boos, loopt kwaad weg.

Loopt een vriend voorbij, (buiten de winkel, maar me kassa staat tegen de deur aan zowat. en ik roep: WAT KIJK JE ARROGANT) Klant die net wegloopt boos, en mijn baas ligt dubbel. GEZEGEND ALLEMAAL.

2 uur.... Ja hoor, weer die achterlijke mensen die overal korting op willen hebben, geen contant geld (terwijl ze weten dat er bij ons nit gepint kan worden). Jezus. wordt daar helemaal panisch van.

5 uur, we willen sluiten, beginnen leeg te ruimen.... Heeft u ook prei???? NEE, hebben we niet meer. *roept om de baas* ------> Moet ik alsnog helemaal achterin de cel prei gaan halen Gezegend.

Maar een lekker sigaretje en een biertje na het werk maakt meteen veel goed

eINDE
__________________
- the owl asks, but never answers -
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 20:10
xearo
xearo is offline
mja, werkt bij de mac achter kassa.

mensen verschillen nogal. de meesten doen gewoon netjes en vriendelijk. sommigen niet, maar dat ligt meestal aan het volk. ze voelen zich te goed voor je of denken tof te zijn.

maarja, dan gaat de klantvriendelijkheid ook gelijk achteruit. vooral het neplachje doet het dan goed
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 22:20
Verwijderd
Verschilt nogal. Ik werk in een snackbar (maar dan met vis ), dus alles gaat op dienbladen naar de klant.
Er zijn mensen die morsen geen kruimel, leggen het bestek wat ze gebruikt hebben in de daarvoor bestemde bak, gooien het afval in de prullenbak en geven het dienblad aan iemand van het personeel.

Er zijn ook mensen die zijn wat minder netjes, maar laten het dienblad met afval even gewoon op tafel staan. Kan netter, maar ook slechter.

En dan heb je nog de mensen die er één grote bende van maken, mayonaise op de tafel en overal servetten en lege frietbakjes. Het zout op de stoelen en de grond vol met zand. Leuk werk om op te ruimen.

Je hebt ook nog mensen die een euro fooi geven bij 2 flesjes bier, en je hebt mensen die een kwartier staan te zeiken over dat de haring bij die ene tent 20 eurocent goedkoper is. Nou oprotten dan, ga daar naar toe!
(Collega heeft daarom ook eens gewoon een paar euro extra gerekend omdat het zolang duurde )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle Consumentengedrag in de supermarkt
Lennert15
1 23-07-2015 19:45
Software & Hardware streaming sites: illegaal?
JackBrouwer
4 19-03-2012 14:08
Games PS3 topic.
Verwijderd
84 17-12-2007 13:26
De Kantine Zwartboek van de wereld
niceman1984
29 29-03-2004 19:08
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie verschil tussen micro-economisch en macro-economisch
fib
3 23-02-2004 21:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.