Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2002, 20:47
Tox
Tox is offline
Hoe ver moet eruopa 1 worden?
1 land?

of een soort amerika, Staten met eigen regeringen en wetten en een federale regering en een federaal leger?

of huidige situatie met enige kleine aanpassingen maar wel individuele landen?

Ik denk dat een Verenigde Europeese Staten UEA wel iets zou zijn dus net als in de vs.

Wat vinden jullie?
Oud 03-06-2002, 21:10
waaromniet?
waaromniet? is offline
Zo ver mogelijk decentraliseren.
Oud 03-06-2002, 21:30
Tox
Tox is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Zo ver mogelijk decentraliseren.
je bedoelt alles weer terug naar vroeger?? of vat ik um nu nie?
Oud 03-06-2002, 21:37
Joostje
Joostje is offline
meer internationale afspraken over asielbeleid, visserij, landbouwbeleid enz.
Oud 03-06-2002, 21:38
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Tox schreef:

je bedoelt alles weer terug naar vroeger?? of vat ik um nu nie?
Nee, veel verder decentraliseren. Overleg mag (sterker nog, zie ik graag), maar besluitvorming het liefst zeer lokaal
Oud 03-06-2002, 21:45
Tox
Tox is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

Nee, veel verder decentraliseren. Overleg mag (sterker nog, zie ik graag), maar besluitvorming het liefst zeer lokaal
mm denk dat al die lokalen besluiten teveel bureaucratie met zich mee brengen, kunnen beter 1 blok vormen, centraliseren op handel en dergelijke en net als in de vs onderwijs, zorg en dergelijke lokaal
Oud 03-06-2002, 21:52
Joostje
Joostje is offline
milieu zou wel gebaat kunnen zijn bij strengere internationale afspraken (uitstoot, landbouw, visserij, meer internationale railsverbindingen (-> verbinding betuwelijn met hinterland) enz.
Oud 03-06-2002, 22:16
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Dat zou perfect passen in een Europese Federatie. Ik ben ook wel voor een verneigd Europa, mits:
  • Verenigd leger
  • Verenigde federale regering met weinig macht, zie VS
  • Autonomie van staten zeer groot op alle gebieden behalve belasting en grondwettelijke zaken.
  • Een europese grondwet dus vereist. Hoge Raden van deelstaten controleren staatswetten aan federale wetten. Zie amerikaanse Supreme Court.
  • Sowieso federaal geregelde kiessystemen, nóóit winner-takes-all-model.
  • Federaal geregelde justitiesystemen. Nóóit juryrechtspraak of gekozen rechters.
Oud 03-06-2002, 22:32
twiety
twiety is offline
Huidige situatie met enige kleine aanpassingen maar wel individuele landen?.

Zoals mooi verwoord is in het boek van Pim 'Zielloos Europa' bestaat Europa uit een grote verscheidenheid van culturen, waarbij het op een hoop gooien eeuwig zonde zou zijn van die culturen en waarbij dit te veel zal zorgen voor onenigheid over allerlei standpunten door de cultuurverschillen.

Vandaar dat ik dus voor het bovenstaande ben (in het boek 'Europa, een verbond van soevereine staten!' genoemd), alleen zullen de aanpassingen niet klein zijn, maar groot. Om eens een paar dingen te noemen:

- Asielbeleid: Goede Europese grensbewaking, tot het zover is, ieder land z'n eigen grenzen laten bewaken. Ook misschien een goed idee is 't om ervoor te zorgen dat genaturaliseerde mensen, i.i.g. die 'n generaal pardon in een europees/benulux land hebben gekregen, zich niet zomaar automatisch in een ander Europees land (of benelux-land) mogen vestigen.
- De Euro is een goed plan, maar (blz. 81 en 82: ) "Het EMU-project is echter bovenal een project van de eurocratische elites in de landen van de lidstaten: los van het volk, politiek weinig geprononceerd en bepaald door technocratische criteria.... Het had zo anders gekund. Men had de convergentie tussen de economieën van de lidstaten van onderaf aan langzaam kunnen laten groeien en deze groei vanuit het forum van de EU kunnen begeleiden en stimuleren. Logisch sluitstuk had dan kunnen zijn de totstandkoming van een gezamenlijke munt. Dat zou dan in de volgende eeuw (twiety: deze eeuw dus, boek is uit de vorige eeuw) zijn gebeurd, op een moment dat het fysieke geld vrijwel is vervangen door digitaal geld. Voor het gevoel van de mensen zou het dan niet meer zijn geweest dan een administratieve procedure, gedragen door werkelijke eenheid van staten en hun economieën." Alhoewel het terugdraaien van de huidige situatie moeilijk is, zo niet vrijwel onmogelijk, pleit ik voor deze aanpak bij landen die kandidaat zijn om lid te worden van de EU.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 07:51
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Dat zou perfect passen in een Europese Federatie. Ik ben ook wel voor een verneigd Europa, mits:
  • Verenigd leger
  • Verenigde federale regering met weinig macht, zie VS
  • Autonomie van staten zeer groot op alle gebieden behalve belasting en grondwettelijke zaken.
  • Een europese grondwet dus vereist. Hoge Raden van deelstaten controleren staatswetten aan federale wetten. Zie amerikaanse Supreme Court.
  • Sowieso federaal geregelde kiessystemen, nóóit winner-takes-all-model.
  • Federaal geregelde justitiesystemen. Nóóit juryrechtspraak of gekozen rechters.
heel erg mee eens
Oud 04-06-2002, 08:56
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Ik ben van mening dat Euopa moet samenwerken om een eenduidige structuur aan te leggen zonder dat de decentrale belangen daardoor belemmerd worden.
Oud 04-06-2002, 09:52
Verwijderd
Samenwerking op economisch vlak is O.K. Het huidige EG-verdrag biedt daar genoeg mogelijkheden voor.

Zoals boven gezegd, zijn de diverse landen van Europa te verschillend, zowel in bevolking, mentaliteit als stand van wetgeving. Dat allemaal op één lijn brengen is niet alleen onbegonnen werk, maar ook hoogst onwenselijk.

@ twiety: heb jij ook nog een eigen mening, of dreun je alleen maar op wat je in de boeken van wijlen onze grote vriend Pimmie hebt gelezen?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Tox schreef:
Hoe ver moet eruopa 1 worden?

een soort amerika, Staten met eigen regeringen en wetten en een federale regering en een federaal leger?
Maar ik vind het wel belangrijk dat de eu uitgebreid worden, zodat we een betere toegang hebben tot de oost-europese markt, waardoor we onze afzet kunnen vergroten...

Economisch moeten we 1 worden. Maar ik denk niet dat de politieke integratie verder moet gaan. Ik zou het wel willen, maar het lijkt me niet reëel. Ik denk dat veel landen hun trots niet opzij kunnen zetten en hun macht willen delen. Als alles gecentraliseerd bestuurd wordt, dan krijgen de lidstaten spijt van hun beslissing. Landen zullen uittreden en dit zal dan het einde van de eu kunnen betekenen...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 10:29
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
twiety schreef:
- Asielbeleid: Goede Europese grensbewaking, tot het zover is, ieder land z'n eigen grenzen laten bewaken. Ook misschien een goed idee is 't om ervoor te zorgen dat genaturaliseerde mensen, i.i.g. die 'n generaal pardon in een europees/benulux land hebben gekregen, zich niet zomaar automatisch in een ander Europees land (of benelux-land) mogen vestigen.
dus genaturaliseerde burgers blijven een beetje tweederangsburgers die niet dezelfde rechten hebben. vraag me af oif dat juridisch mogelijk is :/
Oud 04-06-2002, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
meer internationale afspraken over asielbeleid, visserij, landbouwbeleid enz.
Zeker, samen kom je een stuk verder op die gebieden.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 11:20
danieldk
danieldk is offline
Koop de nieuwe bijbel, de gebundelde literatuur van Pim.

Not!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 12:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Europa moet wel een worden en géén federatie (regionalisme, bureaucratie.)

Het lijkt me ook wenselijk steeds twee of drie landen te fuseren tot grotere landen en dan die weer .. bla bla tot je een land Europa over hebt en ja hoor daar mag je van mij 4 eeuwen voor uittrekken..
(bijv.: begin met Benelux,Iberië en Scandinavië zodat de verhoudingen in de EU wat beter liggen)
Oud 04-06-2002, 12:36
Tox
Tox is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Europa moet wel een worden en géén federatie (regionalisme, bureaucratie.)

Het lijkt me ook wenselijk steeds twee of drie landen te fuseren tot grotere landen en dan die weer .. bla bla tot je een land Europa over hebt en ja hoor daar mag je van mij 4 eeuwen voor uittrekken..
(bijv.: begin met Benelux,Iberië en Scandinavië zodat de verhoudingen in de EU wat beter liggen)
Ik vind persoonlijk het tot 1 trekken nie effectief, maar als we met europa nie ver komen vind ik toch wel zeker dat we kunnen proberen om met de BENELUX 1 land te worden.
Oud 04-06-2002, 12:37
Tox
Tox is offline
Citaat:
nare man schreef:

@ twiety: heb jij ook nog een eigen mening, of dreun je alleen maar op wat je in de boeken van wijlen onze grote vriend Pimmie hebt gelezen?
idd
Oud 04-06-2002, 14:27
twiety
twiety is offline
Citaat:
Tox schreef:

idd
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 14:34
twiety
twiety is offline
Citaat:
nare man schreef:
.....
Ja, ik heb een eigen mening, en deze is ook vaak, meestal zelfs te lezen in mijn posts. En deze mening komt nogal vaak overeen met die van Pim. Dat is overigens geen toeval, ik volg die vent al jaren en begrijp meer dan menigeen hoe zijn standpunten en oplossingen in elkaar zitten. En deze kennis wil ik graag met de mensen delen. En omdat ik het vaak met hem eens ben, lees je dus vaak in mijn mening deze standpunten en oplossingen, ook aangehaald in citaten o.i.d. omdat hij het mooier kan verwoorden dan ik zou kunnen, wat voor mij makkelijk is, aangezien ik hiermee een hoop tijd en moeite bespaar.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 20:16
drama
drama is offline
Citaat:
Tox schreef:

mm denk dat al die lokalen besluiten teveel bureaucratie met zich mee brengen, kunnen beter 1 blok vormen, centraliseren op handel en dergelijke en net als in de vs onderwijs, zorg en dergelijke lokaal
Centralisatie is juist de oorzaak van bureaucratie. Decentralisatie zorgt voor meer openheid, betere bereikbaarheid van autoriteiten: de piramide is minder hoog.

En centraliseren op handel lijkt me helemaal geen goed plan aangezien handel op dit moment $$$ is, een $$$ is weer macht.
Oud 05-06-2002, 20:17
drama
drama is offline
Maar even verder, ik ben zwaar tegen een samenwerkend europa.

ik ben voor een samenwerkende wereld.
Oud 06-06-2002, 09:16
Verwijderd
Citaat:
drama schreef:

Meer samenwerking oké, maar een soort wereld-EU is onmogelijk. Daarvoor zijn de verschillen m.b.t. rijkdom en cultuur veel te groot. En dan moet er eerst vrede komen tussen alle landen, dat lukt nooit omdat mensen oneindig dom en kortzichtig zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 12:58
Derk
Derk is offline
Citaat:
Che Guevara schreef:

En dan moet er eerst vrede komen tussen alle landen, dat lukt nooit omdat mensen oneindig dom en kortzichtig zijn.
Zekers, kijk maar naar die kerel van een Bush die zo graag oorlogje speelt. Hij maakt zelfs al hele lijsten met landen die volgens hem een bedreiging voor de wereldvrede vormen. Zeker bang dat ie binnenkort niets meer te doen heef als ie klaar is met Irak. Neen, zolang er dit sort figuren aan de macht zijn in dergelijk machtige landen als de VS zal de vrede ver te zoeken zijn.

En er is al zoveel geoferd voor vrede......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2002, 13:39
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
drama schreef:

Je moet érgens beginnen?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 14:05
123456789
123456789 is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Je moet érgens beginnen?
opzich, daar zit wel wat in, maar dat hoev dan nie per se binnen de grenzen van europa?
Oud 07-06-2002, 22:09
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
ik heb erges gelezen dat ze een grens om de EU aan het aanleggen zijn (iedere 20 meter een grenspost) het schijnt dat ze al op de helft zijn. ik heb et zelf nog nooit gezien maar is dit een goede oplossing dan?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 22:15
bam
bam is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef:
ik heb erges gelezen dat ze een grens om de EU aan het aanleggen zijn (iedere 20 meter een grenspost) het schijnt dat ze al op de helft zijn. ik heb et zelf nog nooit gezien maar is dit een goede oplossing dan?
zie je het al voor je?
weet je niet hoeveel "ambtenaren" (want tjah wat zyn hun wekrtijden en opdrachten koffie drinken en krant lezen)
dat kost!!!
en dan dus ook geld uit het "eu fonds" moet gehaald worden daar voor!
Oud 07-06-2002, 22:17
bam
bam is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Koop de nieuwe bijbel, de gebundelde literatuur van Pim.

Not!
misplaats?
er wordt al1 maar een idee uit 1 van Pim's boeken gehaald.
Moet het gelijk dan de nieuwe bijbel worden?
Waarom is Nostradamus nog geen bijbel dan?
Oud 09-06-2002, 19:20
drama
drama is offline
Citaat:
Che Guevara schreef:

Meer samenwerking oké, maar een soort wereld-EU is onmogelijk. Daarvoor zijn de verschillen m.b.t. rijkdom en cultuur veel te groot. En dan moet er eerst vrede komen tussen alle landen, dat lukt nooit omdat mensen oneindig dom en kortzichtig zijn.
Waarom ontstaat er een groot verschil in rijkdom?
Waarom ontstaat er oorlog?

oorsprong ligt in centralisatie. Een samenwerkende wereld is alleen te bereiken via decentralisatie.

Maar nee, echt concreet lijkt het ook niet. Maar er leek zoveel niet concreet 100 jaar geleden en nu is het zo ingeburgerd als een buskwietje bij de koffie
Oud 09-06-2002, 19:23
drama
drama is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Je moet érgens beginnen?
Ja, maar simpelweg een nieuw front maken, op een manier waarbij er niet aan mensen wordt gedacht maar aan geld, noem ik niet zo'n goed begin.

Je begint altijd "klein" maar het is geen einddoel. En op de manier waarop het momenteel gaat lijkt het wel een einddoel.
Reageren

Regels voor berichten