Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2005, 11:54
JessieL
JessieL is offline
Gister ben ik voor lenzen wezen kijken en mij werd verteld dat ik droge ogen heb. ik produceer niet genoeg traanvocht. niks erg ofzo, in het dagelijkse leven heb ik er nauwelijks tot helemaal geen last van (ik wist niet eens dat ik droge ogen had). Hij zei dat ik dan harde lenzen zou moeten hebben, maar dat ik het dan niet lang in zou mogen houden (dus als je thuiskomt meteen bril opzetten). heeft een van jullie dit ook en konden jullie wel lenzen nemen? Zo ja wat doe je ertegen, heb je er last van enz?)

Ben benieuwd!

Groetjes,
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 12:33
Dith
Dith is offline
Door die reden kon ik inderdaad niet tegen zachte lenzen (zachte daglenzen met bv vakantie is geen probleem, zolang ik ze maar niet heel de dag draag) want ze bleven vastkleven aan mijn oog. Ik heb nu harde lenzen en daarmee gaat het wel goed, soms voel ik wel dat mijn ogen droger worden maar dan moet ik gewoon een paar keer vaker knipperen en dan is het weer over. Maar ik mag mijn harde lenzen gewoon van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat inhouden.
Oud 09-07-2005, 12:35
Verwijderd
Er zijn tegenwoordig lenzen speciaal voor mensen met gevoelige ogen ed...maar ook daarbij moet je wel voldoende traanvocht produceren (al zal het waarschijnlijk wel minder zijn) en anders misschien nachtlenzen. Bij lenzen krijg je enorm veel last als je te weinig traanvocht hebt, dat is echt niet prettig.

Ik heb ook vrij weinig traanvocht, geloof ik, ik heb nu nachtlenzen en dat bevalt mij beter dan daglenzen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 12:40
JessieL
JessieL is offline
ik ben nu al een behoorlijke tijd voor tentamens en herkansingen aan het leren. kan ik daardoor mss droge ogen krijgen/hebben? hebben jullie zonder lenzen ook last van droge ogen?
als ik jullie verhaal lees is het dus niet onmogelijk om het te dragen, het zit alleen minder toch?
ik ga over een paar weekjes naar een andere opticien om een second opinion te vragen, kijken wat hij zegt en vindt.

gebruiken jullie ook druppels enzo?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 12:54
Verwijderd
Ik denk niet dat dat leren zo heel veel verschil zal maken...

Zonder lenzen heb ik soms last van geïrriteerde ogen(misschien hooikoorts), maar niet echt vreselijk droge ogen oid. Of ik m'n lenzen kan dragen is erg afhankelijk van hoe droog ze zijn, gewone lenzen vind ik echt vreselijk, die zou ik ook niet dragen. Misschien dat het met van die hydrogel (oid) lenzen wel gaat, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik draag mijn lenzen 's nachts, maar als ik wakker ben en ze in heb, dan druppel ik regelmatig wat lenzenvloeistof erbij (of doe mijn lenzen uit, maak ze vochtig en doe ze daarna weer in).
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 13:05
JessieL
JessieL is offline
ik heb dus ook last van hooikoorts, maar heb er nooit geirriteerde ogen van (rood, tranend ed) maar mss dat ze door de hooikoorts wel droger zijn dan normaal.

leonoor, jij hebt dus nachtlenzen, he. kan je er mss iets meer over vertellen?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 13:37
barbiebitch
barbiebitch is offline
Toen ik lenzen wilde, kreeg ik te horen dat ik ook redelijk drge ogen had omdat ik te weinig knipperde. Als ik meer zou knipperen, zou ik gewoon zachte lenzen kunnen dragen. Dat doe ik inmiddels al een paar jaar, maar het laatste jaar heb ik er echt veel last van. Ik merk nu zelf ook dat mn ogen echt droog zijn, ook al draag ik een tijdje geen lenzen. Ik kan mn lenzen op het moment een paar uur per dag verdragen en heb ook altijd rode ogen. Wat wel helpt zijn traanvervangers, die kun je wel krijgen bij je opticien.
Maar ik zal je niet aanraden om aan lenzen te beginnen, want met droge ogen is het echt helemaal niks. Ik heb trouwes speciale lenzen, hele dunne die extra goed zuurstof doorlaten, ook vanwege mn droge ogen.

Maar ff een vraagje, kun je met droge ogen beter harde lenzen dan zachte lenzen dragen? Want dat is me dus nog nooit aangeraden bij de opticien en dan wil ik dat wel gaan proberen..
Oud 09-07-2005, 14:35
Verwijderd
Citaat:
Chachacha schreef op 09-07-2005 @ 14:05 :
leonoor, jij hebt dus nachtlenzen, he. kan je er mss iets meer over vertellen?
Wat wil je weten? Het zijn harde lenzen en je draagt ze dus 's nachts. Op zich kun je ze ook overdag dragen, maar dat is niet nodig. Zelf doe ik ze in vlak voor ik naar bed ga (meestal rond 22.00/22.30 oid) en dan als ik wakker ben weer uit (meestal rond 7.00u, maar soms ook om 5.00u). Ze werken bij mij erg goed (ze 'overcorrigeren' zelfs ), ik laat ze ook wel eens een nachtje uit en dan zie ik de dag er na nog steeds goed (al merk ik dan aan het eind van de tweede dag wel dat ik minder ga zien). Ze zijn wel duurder dan gewone lenzen, de aanschaf was 150 euro en nu betaal ik elke maand 30 euro. De prijs die ik betaal is wel inclusief vloeistof. Het zijn jaarlenzen, dus ik krijg ieder jaar nieuwe (ik weet niet of ik dan weer die 150 euro moet betalen, dat zien we dan wel weer ). 't is best duur, maar ik vind ze het geld zeker waard. Het is ook met zwemmen ed gewoon erg makkelijk en je hebt overdag nooit dat er iets in je oog waait en je dan last hebt van je lenzen ed. En ook het droge ogen gebeuren heb ik minder last van, zodra ik slaap merk ik er weinig/niets meer van.

Als je het geld er voor hebt en je ogen zijn er geschikt voor ed, dan raad ik het zeker aan.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 15:37
gurl19
gurl19 is offline
@t leonoor.
Ik snap het nachtlenzenverhaal niet zo goed. Je hebt dus 'snachts lenzen in? En overdag zie je zonder lenzen dus goed?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 15:57
Verwijderd
Citaat:
gurl18 schreef op 10-07-2005 @ 16:37 :
@t leonoor.
Ik snap het nachtlenzenverhaal niet zo goed. Je hebt dus 'snachts lenzen in? En overdag zie je zonder lenzen dus goed?
Idd.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 16:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb droge ogen en heb iets van 5 jaar lenzen gehad. Die droge ogen zijn pas komen opzetten toen ik al bijna 2 jaar zachte lenzen had. Ik moest toen overstappen naar harde lenzen en daarmee kreeg ik het op den duur ook. Toen mocht ik dus helemaal geen lenzen meer of een laatste optie: nachtlenzen (same as leonoor). Deze doe je 's nachts in en corrigeren je ogen zodat je de volgende dag de hele dag goed kunt kijken. Sommige mensen kunnen er zelfs langer dan een dag goed mee zien, ik echter niet. Ze waren ideaal, maar ontzettend duur. Ik had ze omdat ik op hoog niveau danste en lenzen dus gewoon nodig had. Nu dans ik niet meer en heb ik maar weer voor een bril gekozen die ik opzet met TV kijken, autorijden ed. Nachtlenzen werken dus wel met droge ogen, maar ze zijn wel erg duur (350 euro per jaar bij mij).

Nachtlenzen werkten bij mij overigens wel (ik had nog droge ogen, maar kreeg er geen rode ogen van, en daar gaat het hoofdzakelijk om) omdat je s nachts weinig traanvocht nodig hebt doordat je ogen dicht zitten. Daarbij zijn ze extra zuurstofdoorlatend omdat je je ogen dicht hebt en er dus weinig zuurstof bij komt.

Maar kans van slagen met gewone lenzen en droge ogen is niet erg groot dus.

Laatst gewijzigd op 10-07-2005 om 16:13.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 11:02
juno
juno is offline
Ik heb droge ogen en zachte lenzen. Gaat stukken beter dan die harde die de opticien me eerst gaf. Ik heb ze weggeflikkerd en ben naar het Kruidvat gestapt. Gaat al jaren goed, alleen als ik erg moe ben doe ik ze eerder uit..
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 12:50
Verwijderd
Ik heb ook droge ogen en zachte lenzen. Bij de Hans Anders vertelden ze dat dat prima ging, als ik ze gemiddeld niet langer dan een uur of 10 inhield. En tot nu toe is het altijd goedgegaan.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 14:16
TIEN
TIEN is offline
ik heb droge ogen en zachte lenzen, heb een iets andere vloeistof voor mijn lenzen waar ze dan min 6 uu rin moeten zitten en dan zijn mijn lenzen wer helemaal schoon.
als k hele droge ogen heb doe ik me lenzen ff uit en dan in wat gewone vloeistof
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten