Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2005, 13:43
ChateauDenise
ChateauDenise is offline
Waarom hebben sommige mensen altijd kritiek op andere mensen?

Bijvoorbeeld; een familielid van mij heeft altijd wel wat op te merken aan een persoon. Is het niet zijn werk, dan zijn het wel zijn kleding, zijn haar, hoe de persoon lacht etc. Het liefst zo negatief mogelijk.

Waarom doen sommige mensen zo? Zijn ze bang dat ze zelf niet goed genoeg overkomen? Of is het normaal om veel kritiek te uiten tegenwoordig? Is de kritiek nog wel kritiek te noemen, of is het gewoon dom gezeur?

En wat me opvalt is dat vrouwen het vaker doen dan mannen.
Oud 05-07-2005, 13:57
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
ChateauDenise schreef op 05-07-2005 @ 14:43 :

Bijvoorbeeld; een familielid van mij heeft altijd wel wat op te merken aan een persoon. Is het niet zijn werk, dan zijn het wel zijn kleding, zijn haar, hoe de persoon lacht etc. Het liefst zo negatief mogelijk.

Waarom doen sommige mensen zo? Zijn ze bang dat ze zelf niet goed genoeg overkomen? Of is het normaal om veel kritiek te uiten tegenwoordig? Is de kritiek nog wel kritiek te noemen, of is het gewoon dom gezeur?

Kritiek wordt gegeven om jezelf beter te voelen door een ander te kleineren. Waarom vrouwen het vaker doen dan mannen: jaloezie.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:40
Morri
Morri is offline
Citaat:
Blondien schreef op 05-07-2005 @ 14:57 :
Kritiek wordt gegeven om jezelf beter te voelen door een ander te kleineren. Waarom vrouwen het vaker doen dan mannen: jaloezie.
Ik denk niet dat kritiek altijd wordt gegeven om jezelf beter te voelen. Iig, zo werkt het bij mij niet. Kritiek geef ik als ik bijvoorbeeld iemand zijn/haar werk wil helpen verbeteren, of als ik me erger aan hem/haar. Het zou kunnen dat vrouwen jaloerser zijn dan mannen, dat weet ik eigenlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:48
Stefanie
Stefanie is offline
Misschien zijn ze zelf zo onzeker dat ze zich beter voelen als ze anderen afkraken? Om minder onzeker over te komen...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 15:31
Verwijderd
Dat is dus echt pure onzin. Er zijn zeker mensen die alleen anderen afkraken om zichzelf beter te voelen maar dat is een zielig groepje. Kritiek leveren is trouwens niet hetzelfde als afkraken. Waarom mensen altijd kritiek leveren is moeilijk te zeggen. Het kan zijn dat ze hoge verwachtingen hebben van iemand en dat ze dus alles wat daar niet aan voldoet bekritiseren.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 15:55
I-alone
I-alone is offline
In mijn ervaring zijn dat mensen die het een stuk makkelijker en prettiger vinden om van zich af te kijken dan naar zichzelf te kijken...
Oud 05-07-2005, 15:59
JaJ
JaJ is offline
iedereen hier lijkt kritiek te hebben op mensen die veel kritiek leveren
Oud 05-07-2005, 16:05
Verwijderd
ik vind het wel fijn als mensen mij opbouwende kritiek geven ,

maarja ik denk wel idd dat vrouwen eerder jaloers zijn dan mannen haha...
maar wat jij hier noemt vind ik eerder afkraken om zichzelf beter te voelen (maarja mischien is digene wel onzeker ofzo. )
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 19:55
Nona
Nona is offline
Vrouwen doen dit vaker dan mannen omdat woede en afgunst bij hen gegenereerd wordt door hogere hersendelen, in meerdere mate dan bij mannen. Dit resulteert in het feit dat mannen bij een conflict eerder de neiging hebben dit fysiek op te lossen (wat niet wil zeggen dat ze dat altijd doen, ivm sociale regels en meer dan een reptielenbrein) en vrouwen eerder de neiging hebben elkaar op sociaal gebied aan te vallen, door elkaar te kleineren en zwart te maken in sociale kringen.
Oud 07-07-2005, 10:40
ChateauDenise
ChateauDenise is offline
Is er echt niemand die zich hierover durft bloot te geven? Dan heb ik het over mensen die er bewust van zijn dat ze het doen, en (zich afvragen?) waarom.

@nare man;
Ik heb het over negatieve kritiek wat wordt geleverd zonder reden. Ik weet dat er heus wel mensen zijn die positieve kritiek leveren, maar daar heb ik het niet over.
Oud 07-07-2005, 11:43
Shitonya
Shitonya is offline
Kritiek geven zonder een echt goede reden staat hetzelfde als zeiken. En Nederlands staan bekend om hun zeik activiteiten, net zoals Nederlanders gierig zijn.

Welnu, er zijn meerdere argumenten om kritiek te gooien over de mensheid. Hier volgen enkele voorbeelden:

- jaloersheid ( meestal afkomstig van vrouwen )
- onbegrip ( de mens begrijpt de ander niet en wil niet dom overkomen door te vragen wat de ander bedoeld, dus levert kritiek op de ander uit frustratie om de aandacht van zijn of haar onbegrip van zich af te leiden )
- ergernis, chagrijnigheid, frustratie ( ook wel opgekropte gevoelens van tegenslagen, ergernissen en dergelijke genoemd. Deze mensen uiten hun lage humeur naar andere mensen d.m.v kritiek)
- verveling ( dit spreekt voor zich )
- zichzelf "boven" de ander zetten
- irritatie ( de persoon ergert zich gewoon snel aan bepaalde mensen of dingen en kan deze irritatie niet voor zich houden of op een andere manier verwerken dan het verbaal kenbaar te maken)

En zo zullen er vast en zeker nog genoeg andere redenen bestaan. Ik weet niet of dit bij elk volk het geval is, maar Nederlanders zijn er in ieder geval een natuur talent in.

Ik durf ook best toe te geven dat ik ook vaak slachtoffer en dader ben aan dit barbaarse Nederlandse ritueel. Alhoewel ik vaker kritiek lever dan ontvang
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 11:55
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2005 @ 16:31 :
Het kan zijn dat ze hoge verwachtingen hebben van iemand en dat ze dus alles wat daar niet aan voldoet bekritiseren.
Behalve alle negatieve redenen die mogelijk zijn, denk ik dat dit idd ook heel goed een reden kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 14:23
Judy2
Judy2 is offline
Verschillende redenen denk ik. De bekendste is wel de ander kleineren of wat dan ook om er zelf beter voor te staan. Vrouwen doen het ook werkelijk vaker, omdat mannen het anders oplossen.

Mannen zullen minder snel een mondelijk gevecht aan gaan dan vrouwen, omdat hun over het algemeen letterlijk anders denken dan vrouwen.

Mannen zullen weer eerder hun problemen met een ander oplossen door te dreigen of te vechten. Dit heeft te maken met meer testosteron enzo..
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 23:15
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ChateauDenise schreef op 05-07-2005 @ 14:43 :

t is vast al gezegd maar sommige mensen kraken vaak, in het bijzijn van anderen, iemand af om er zelf beter door te lijken. een soort onzekerheid zou je dat kunnen noemen....

maar er zijn vast ontzettend veel andere redenen
Oud 15-07-2005, 23:23
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Waarom kunnen sommige mensen toch zo slecht tegen kritiek?
Oud 16-07-2005, 00:18
Verwijderd
Citaat:
ChateauDenise schreef op 07-07-2005 @ 11:40 :
@nare man;
Ik heb het over negatieve kritiek wat wordt geleverd zonder reden. Ik weet dat er heus wel mensen zijn die positieve kritiek leveren, maar daar heb ik het niet over.
Oh. Nouja, soms is het gewoon leuk om mensen af te kraken, bijvoorbeeld omdat hun hoofd je niet aanstaat, of omdat ze lelijke kleren dragen of domme opmerkingen maken. Daar moeten ze dan verder ook niets achter zoeken, maar het heeft in elk geval niet iets met zelfvertrouwen te maken. Tenzij degene die afkraakt zelf ook een nerd is.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 12:50
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 16-07-2005 @ 00:23 :
Waarom kunnen sommige mensen toch zo slecht tegen kritiek?
Omdat ze vaak vrouwelijk zijn en zich er teveel van aantrekken "emotionele brakke popjes"
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 13:02
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
dit is hetzelfde als, waarom hebben sommige mensen een mooi lichaam en anderen niet? Het is iets wat in je genen zit en word 'aangeleerd'. Maak er niet zo'n probleem van. Als je je er aan irriteerd dan negeer je ze gewoon. I rest my case
Oud 16-07-2005, 13:08
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 16-07-2005 @ 14:02 :
dit is hetzelfde als, waarom hebben sommige mensen een mooi lichaam en anderen niet? Het is iets wat in je genen zit en word 'aangeleerd'. Maak er niet zo'n probleem van. Als je je er aan irriteerd dan negeer je ze gewoon. I rest my case
Je wordt er meestal niet mee geboren. Kritiek leveren leer je aan en kan minder worden, meer worden. Maar zoiets hangt van de persoon af, hoe die wordt gevormd in zijn/haar leven.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 15:18
Raven
Raven is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 05-07-2005 @ 20:55 :
Vrouwen doen dit vaker dan mannen omdat woede en afgunst bij hen gegenereerd wordt door hogere hersendelen, in meerdere mate dan bij mannen. Dit resulteert in het feit dat mannen bij een conflict eerder de neiging hebben dit fysiek op te lossen (wat niet wil zeggen dat ze dat altijd doen, ivm sociale regels en meer dan een reptielenbrein) en vrouwen eerder de neiging hebben elkaar op sociaal gebied aan te vallen, door elkaar te kleineren en zwart te maken in sociale kringen.
M.A.W. wij mannen zijn domme goedzakken .. en da's lang niet verkeerd.. biertje ?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 15:32
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 16-07-2005 @ 13:50 :
Omdat ze vaak vrouwelijk zijn en zich er teveel van aantrekken "emotionele brakke popjes"
Hulde!
Oud 17-07-2005, 00:29
Antinoniem
Antinoniem is offline
Kritiek leveren is toch niets mee? nou ja wel als je dr niet mee op kan houden, maar ik vind het echt leuk om mensen te kijken en dan vooral zoveel mogelijk mensen af te zeiken? waarom? geen idee, maar het is niet om mezelf beter te voelen. t werkt wel goed tegen verveling.
Oud 17-07-2005, 16:53
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 16-07-2005 @ 14:08 :
Je wordt er meestal niet mee geboren. Kritiek leveren leer je aan en kan minder worden, meer worden. Maar zoiets hangt van de persoon af, hoe die wordt gevormd in zijn/haar leven.
Citaat:
(...)en word 'aangeleerd'(...)
OMG, lees je wel?
Oud 26-07-2005, 03:10
moenbase
moenbase is offline
Kritiek zorgt voor (soms wat achterhalend maar) in het algemeen leuk gespreksstof :-)
Oud 26-07-2005, 21:45
annetjuh
annetjuh is offline
mensen doen dat om zichzelf te beschermen, omdat ze denk ik zelf heel onzeker zijn.
ik heb zelf vaak ook kritiek op iedereen, maar ook genoeg over mijzelf.
Reageren

Regels voor berichten