Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2005, 21:58
THC1
THC1 is offline
Rijkswaterstaat heeft een nieuw wapen ingezet tegen files. In het oosten van het land voert de dienst een proef uit met het zogenoemde blokrijden.

Een auto van Rijkswaterstaat gaat midden op de weg rijden zodra een file dreigt te ontstaan. Alle voertuigen daarachter houden dan een constante snelheid aan. Het telkens optrekken en afremmen behoort daardoor tot het verleden. De files moeten zo minder lang worden en het aantal ongelukken moet afnemen.

De eerste indruk van de proef is positief, zei de woordvoerster. Over ongeveer een halfjaar denkt Rijkswaterstaat betrouwbare cijfers te hebben. Mocht het blokrijden succesvol zijn, dan kan het op meerdere snelwegen worden toegepast.

Blokrijden is de oplossing voor het fileprobleem in nederland!
mee eens of niet
Oud 18-07-2005, 21:59
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Wat een vaag plan.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:01
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
THC1 schreef op 18-07-2005 @ 22:58 :
Blokrijden is de oplossing voor het fileprobleem in nederland!
mee eens of niet
De praktijk zal dat wel bewijzen of dat werkt of niet!

Maar als dat het ultieme idee is om files te bestrijden dan vind ik het maar een triest gesteld staan met de nederlandse visie om files te voorkomen/te vermijden of te beperken.
Oud 18-07-2005, 22:03
THC1
THC1 is offline
en als die auto van rijkswaterstaat nu achteraan in de file staat
Oud 18-07-2005, 22:04
Verwijderd
Nouja, dit neemt natuurlijk wel een deel van de stress weg op plekken waar het continu wisselen van rijbaan en veranderen van snelheid leidt tot vertraging, maar er zijn nog steeds legio plekken waar de doorstroomcapaciteit gewoon objectief onvoldoende is voor het aantal forensen en andere rijders dat dagelijks heen en weer moet, hoe gelijkmatig en keurig je ook rijdt.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:11
Spoonie
Spoonie is offline
blokrijden is al een tijdje in gebruik, maar dan kun je net zo goed de max snelheid verlagen naar 100km per uur, kunnen er ook meer auto's op de weg en gelijk een stuk veiliger.
Oud 18-07-2005, 22:12
juno
juno is offline
Files worden vaak veroorzaakt omdat op de andere weghelft iets te zien valt, een file of een ongeluk. Ik vind dat hemeltergend ramptoerisme.

Rij door gvd, er is hier niks te zien.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:21
Raven
Raven is offline
Vroegah had je geen blokrijders, alleen bokkenrijders
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:23
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 22:59
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-07-2005 @ 23:21 :
Vroegah had je geen blokrijders, alleen bokkenrijders
en wat minder auto's en bokken hadden sowieso al minder last van file's
Oud 18-07-2005, 23:02
T_ID
T_ID is offline
Gas geven en dan remmen en panisch van baan verwisselen komt ook achter die blokauto's voor, maar het zal idd minder zijn.

Mischien moet Nederland gewoon eens leren rijden, ik werd op weg naar A'dam vanmorgen bijna weer naar de eeuwige jachtvelden gereden door zo'n nul die constant op de tweede baan zat en dan opeens naar een andere baan schiet.
Oud 18-07-2005, 23:29
Vice
Vice is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-07-2005 @ 00:02 :
Mischien moet Nederland gewoon eens leren rijden, ik werd op weg naar A'dam vanmorgen bijna weer naar de eeuwige jachtvelden gereden door zo'n nul die constant op de tweede baan zat en dan opeens naar een andere baan schiet.
Soms lijkt het net of sommige mensen bang zijn voor de laatste strook.
Oud 19-07-2005, 10:36
911Turbo
911Turbo is offline
Als ze nu allemaal eens een motor kochten, dan was het probleem al lang van de baan.
Oud 19-07-2005, 10:48
Equilibrium
Equilibrium is offline
Citaat:
911Turbo schreef op 19-07-2005 @ 11:36 :
Als ze nu allemaal eens een motor kochten, dan was het probleem al lang van de baan.
Ja, dan verongelukken er ook een hoop meer die op slag dood zijn en ook nooit meer mee hoeven toe doen met het verkeer
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 11:13
911Turbo
911Turbo is offline
Citaat:
Equilibrium schreef op 19-07-2005 @ 11:48 :
Ja, dan verongelukken er ook een hoop meer die op slag dood zijn en ook nooit meer mee hoeven toe doen met het verkeer
Het is mijn schuld niet dat nederlanders niet kunnen rijden.

btw: 75% van de ongevallen met motoren worden wel veroorzaakt door een auto. dus als iedereen met de motor zou rijden dan zouden er geen automobilisten meer zijn die motards van de baan af kunnen rammen.
Oud 19-07-2005, 11:28
REIE
REIE is offline
Een nieuw wapen is het niet. In Belgie wordt dit reeds enige jaren met succes toegepast. Als de Belgen massaal per auto naar hun 50km kust gaan komen er motorrijders van de politie de snelweg op om auto's te laten blokrijden tegen 80km/u
Oud 19-07-2005, 11:38
Spoonie
Spoonie is offline
ik stem voor gratis openbaar vervoer, een klein vleugje communisme kan toch geen kwaad
Oud 19-07-2005, 13:41
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
911Turbo schreef op 19-07-2005 @ 12:13 :
Het is mijn schuld niet dat nederlanders niet kunnen rijden.

Dat werd ook echt gesuggereerd...
Oud 19-07-2005, 16:23
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 19-07-2005 @ 12:38 :
ik stem voor gratis openbaar vervoer, een klein vleugje communisme kan toch geen kwaad
Ga dan voor de lol eens de maximum capaciteit van het OV maar eens uitzoeken.. zelfs met een verdubbeling van het aantal treinen en bussen kun maar een piepkleine fractie van het aantal auto's opvangen namelijk.. leuk plan, werkt alleen niet..
Oud 19-07-2005, 16:37
Spoonie
Spoonie is offline
dan maar een verviervoudiging van aantal bussen en treinen + iedereen een gratis vouwfiets
Oud 19-07-2005, 16:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 19-07-2005 @ 17:37 :
dan maar een verviervoudiging van aantal bussen en treinen + iedereen een gratis vouwfiets
met de auto en dagelijks filerijden haal ik mijn vakantiewerk tussen de 25 en 40 minuten.

Met het openbaar vervoer als ik alle aansluitingen perfect haal 50 minuten, daar kan tot in totaal 70 minuten wachttijd bijkomen als ik geen van de (gebrekkige) aansluitingen haal.

Het leuke is dat ik waarschijnlijk dan nog ongeveer tweemaal duurder uit zou zijn ook.
Oud 19-07-2005, 18:08
Spoonie
Spoonie is offline
daarom pleite ik ook al voor gratis openbaar vervoer
Oud 19-07-2005, 20:58
Verwijderd
Nou, als het werkt vind ik het prima.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 21:27
Spoonie
Spoonie is offline
nog een leuk nieuwtje, het gaat binnenkort verboden worden om losse voorwerpen in je auto te hebben. Wat dan wel en niet los in je auto zou mogen liggen, is te bepalen door de 'man in blue'
Oud 19-07-2005, 21:33
Verwijderd
Bron?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2005, 21:51
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-07-2005 @ 22:33 :
Bron?
wil je die echt zien om het te geloven ?
Oud 19-07-2005, 21:54
Verwijderd
Lijkt me wel, aangezien ik het niet geloof.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 21:57
THC1
THC1 is offline
AMSTERDAM - Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft een nieuwe maatregel laten vastleggen waarin staat dat losse spullen niet meer in een rijdend voertuig mogen liggen. De nieuwe maatregel zal vanaf 1 januari 2006 ingaan. Dit meldt de Telegraaf dinsdag.

Paraplu's, stratenboeken en andere voorwerpen moeten na 1 januari 2006 goed worden opgeborgen in de auto. De minister wijst op de gevaren van rondslingerende voorwerpen bij een botsing of noodstop. "Vaak vliegen deze spullen dan met een enorme kracht door de auto met alle gevolgen van dien."

hier
Oud 19-07-2005, 22:00
Verwijderd
Over regelzucht gesproken. Dom wijf die Peijs.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 22:12
Verwijderd
Haha. Ja, het is te merken dat alle vrouwelijke ministers van het kabinet Balkenende II excuustruzen zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 22:15
fractuur
fractuur is offline
Misschien zouden er dan meer opbergmogelijkheden moeten komen in een auto. En een wat strakker plan wat je mag laten slingeren en niet. De muts.

Blokrijden is Belgisch idd.. Dan krijg je geen filemeldingen, maar blokrijdmeldingen. Nou ja, ik vind het het proberen waard, het schijnt in België wel redelijk te werken.
Oud 20-07-2005, 00:19
Verwijderd
Ik snap niet dat formateurs steeds weer op het geschifte idee komen om een vrouw op Verkeer & Waterstaat te zetten.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 02:08
snoodaard
snoodaard is offline
Voor zover vaderlijke wijsheid zijn bodem vindt in ervaring;

het amerikaanse gebruik van minder op- en afrijbanen zou de verkeersstroom naar steden van een gelijkmatigere stroom moeten voorzien. Een die filevorming reduceerd door een algehele gelijkmatige doorstroom te creëren. Dit door ringwegen om steden onmogelijk te maken en al het inwaardse verkeer één richting te geven. Iets wat de stroom, wellicht, ten goede zou komen.

Dit alles is niet naar mijn ervaring maar ik laat deze theorie hier eens ten teste staan.

De ultime oplossing is natuurlijk het reduceren van forenzen. Terug naar de industriële revolutie, naast je fabriek wonen.
Oud 20-07-2005, 10:08
Spoonie
Spoonie is offline
ja heel handig kun je flink gaan schelden als jij je afslag mist, hoef je maar 20 km extra te rijden
Oud 20-07-2005, 10:08
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-07-2005 @ 22:54 :
Lijkt me wel, aangezien ik het niet geloof.
wat een vertrouwen
Oud 20-07-2005, 10:16
Equilibrium
Equilibrium is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 20-07-2005 @ 11:08 :
ja heel handig kun je flink gaan schelden als jij je afslag mist, hoef je maar 20 km extra te rijden
Idd, dan krijg je weer dat mensen elkaar gaan snijden omdat ze hun afrit MOETEN halen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten