Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2005, 20:31
akumabito
akumabito is offline
Hebben jullie ook weleens van die hele vage uit-het-niets-flashbacks die eigenlijk helemaal nergens over gaan? Van die herinneringen die opeens naar boven komen waarvan je echt zoiets hebt van "waarom weet ik dat Überhaupt nog??"

Ik had er net eentje, ik heb nog steeds geen flauw benul hoe ik er bij kom, maar ik moest er opeens aan denken dat er in de tekenfilm serie van My Little Pony een meisje zat die Morgan heette.. zomaar! Helemaal uit het niets..

Ik bedoel maar, WTF, ik moet 6 zijn geweest ofzo toen ik dat tekenfilmpje voor het laatst zag.. (16 jaar geleden ondertussen) en dan nog, wat een totaal zinloos stukje informatie.. echt vreemd hoe je soms rare dingen kan onthouden..

Hebben jullie ook weleens zoiets gehad?
Oud 07-07-2005, 20:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ja, en ik denk iedereen hier wel, maar het lijkt me niet echt iets voor Psychologie.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 20:33
akumabito
akumabito is offline
Waar had ik 'm anders neer moeten zetten?
Oud 07-07-2005, 20:34
rare kwast
rare kwast is offline
ja hoor...
van de basisschool (groep 2) kan ik me nog een bepaald aantal dingen onwij goed herinneren..
de vriend van mn juf (annet) gooide zijn sleutelbos naar binnen op een dag toen hij haar kwam halen..

en van die tv programma's ook wel..begin ik ineens t liedje te zingen..iedereen kijkt je dan zo aan van...jij bent gek
Oud 07-07-2005, 20:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
akumabito schreef op 07-07-2005 @ 21:33 :
Waar had ik 'm anders neer moeten zetten?
De Kantine.

Op deze manier kun je namelijk van álles wel 'Psychologie' maken. No offence trouwens.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 20:35
Silent Moon
Silent Moon is offline
Ja soms, gewoon van die beelden ineens waar je nooit meer aan hebt gedacht en dan ineens weet je het weer.
Oud 07-07-2005, 20:39
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-07-2005 @ 21:34 :
De Kantine.

Op deze manier kun je namelijk van álles wel 'Psychologie' maken. No offence trouwens.
Zo kun je natuurlijk ook alles in de kantine gooien..
Oud 07-07-2005, 20:56
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
akumabito schreef op 07-07-2005 @ 21:39 :
Zo kun je natuurlijk ook alles in de kantine gooien..
Oud 07-07-2005, 20:56
Nona
Nona is offline
Niet spammen, topic blijft hier. Selectiviteit van geheugen is een onderwerp dat binnen de psychologie thuishoort.

Ja, ik kan me regelmatig opeens weer dingen herinneren die ik even kwijt was. Laatst kwam opeens weer het voorval in me op dat ik verder dan 39 heb leren tellen (was idd nog heel jong). ^^
Oud 07-07-2005, 21:07
akumabito
akumabito is offline
Hoe komt het eigenlijk dat die herinneringen zo spontaan weer boven komen drijven? Ik heb wel eens gelezen dat veel herinneringen opgewekt worden door dingen die je ziet, hoort of ruikt.. maar zo af en toe komen echt de meest vreemde dingen naar boven, zonder dat het ook maar op enkele manier verband lijkt te houden met wat je op dat moment aan het doen bent..
Oud 07-07-2005, 21:09
Nona
Nona is offline
Hm, ik zou het op onbewuste associaties gooien. Maar ja, onderbewustzijn vind ik ook een nietszeggend concept.
Oud 07-07-2005, 22:15
Poffertje
Poffertje is offline
Ik heb al sins m'n 4e dat ik zeker weet dat ik ooit in een vliegtuig heb gezeten. Kan me alles nog tot in het detail herinneren... Maar volgens me ouders heb ik nog nooit van m'n leven in zo'n ding gevlogen...
Zal misschien wel iets van een vorig leven zijn ofzo
Oud 07-07-2005, 22:30
Vejji
Vejji is offline
Citaat:
Poffertje schreef op 07-07-2005 @ 23:15 :
Ik heb al sins m'n 4e dat ik zeker weet dat ik ooit in een vliegtuig heb gezeten. Kan me alles nog tot in het detail herinneren... Maar volgens me ouders heb ik nog nooit van m'n leven in zo'n ding gevlogen...
oew geef je op voor dat kansloze programma "WIE WAS IK" oid , dan gooien ze je in een stoel en dan zeg je dingen als "ik ik ik zie en een eeen huis! een dak! en een straat!"

dan lopen ze naar een willekeurig huis met dak en een srtaat ervoor en dan moet jij in huilen uitbarsten en uitroepen
" om mijn god, heb ik hier dan in mijn vorige leven gewoond?! het is PRECIES zoals ik had beschreven!"

ontopic:
ja tuurlijk heb ik dat ook wel eens, iedereen wel denk ik...
Oud 07-07-2005, 22:46
Judy2
Judy2 is offline
Vanaf wanneer herinneren jullie / de meeste hier eigenlijk situaties of dingen? Ik weet wel wat ik me allemaal een beetje herinner, maar om nou te zeggen dat ik weet wanneer dat was...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 22:57
Vejji
Vejji is offline
bedoel je vanaf welke leeftijd?
Oud 07-07-2005, 22:59
Judy2
Judy2 is offline
ja
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 10:36
Vejji
Vejji is offline
uuh denk dat mijn eerste herinneringen komen van toen ik jaartje of 4 was,
weet nog dat ik in tuin op een steen zat en dat ik toen achterover midden in de plantjes viel (das eigenlijk mijn eerste herinnering)
Oud 08-07-2005, 11:09
Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Ik vraag me af of sommige herinneringen geen dromen kunnen zijn. In hoeverre zijn herinneringen dan echt, misschien is het wel je eigen fantasie.
Oud 08-07-2005, 17:35
Balance
Balance is offline
mijn oudste herinnering (althans; van sommige herinneringen weet ik niet hoe oud ik was en van deze wel, dus vandaar) is van toen ik 4 jaar was. Ik kreeg een nieuwe lerares en bedacht me toen op basis van haar uiterlijk dat dat vast een heel strenge lerares zou zijn.

ik merk wel dat ik me, hoe ouder ik word, steeds meer oude dingen kan herinneren.
Oud 08-07-2005, 19:07
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb dit alleen met dromen die ik heel lang terug heb gehad.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:18
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 07-07-2005 @ 21:31 :
Ik had er net eentje, ik heb nog steeds geen flauw benul hoe ik er bij kom, maar ik moest er opeens aan denken dat er in de tekenfilm serie van My Little Pony een meisje zat die Morgan heette.. zomaar! Helemaal uit het niets..
Ze heette Meighan, Meghan of hoe je het ook schrijft... Maarja dat maakt ook niks uit eigenlijk! Ik heb zulke flashbacks ook wel eens ja.

Maar ook wel eens gedachten over dingen die tijdloos zijn. Hier bij mij in de tuin kan je altijd het geluid van duiven horen. Ik weet nog vroeger, toen ik een klein en zorgeloos kindje was waren exact die zelfde duivengeluiden er al. En nu, zoveel is er al gebeurd in mijn leven, alles is veranderd, maar die duiven die zitten er nog steeds! En dan moet ik vaak toch wel weer even aan vroeger denken, aan die zorgeloze tijd...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 08-07-2005 @ 20:07 :
Ik heb dit alleen met dromen die ik heel lang terug heb gehad.
Dat heb ik dus ook. Midden op de dag denk ik ineens terug aan die slangen van 10 jaar geleden in mijn droom.

En zo heb ik ook wel eens een flashback gehad van een nummerbord dat ik minstens 10 jaar geleden heb moeten onthouden omdat er ingebroken was. ik weet het nog steeds!: NT GG 06...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 20:40
I love stars
I love stars is offline
Nutteloze dingen onthouden en dingen die zonder reden in mijn hoofd schieten zijn voor mij heel normaal.

Ok schieten er vaak ideeën in mijn hoofd op (bepaald iets wat ik wilt weten) en ik moet dan direct op onderzoek uit. Meestal heel irritant
Oud 09-07-2005, 20:21
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
gelukkig krijg ik nooit flashbacks van de tijd dat ik nog in de baarmoeder zat
maar waarom ik nog weet dat ik bij de moeder van peter op de bagagedrager zat en met mn handen los durfde en geen idee heb wat we bij peter gedaan hebben toen ik daar dus ging spelen
Oud 09-07-2005, 20:34
cyntha
cyntha is offline
Vanaf groep drie kan ik sommige dingen heel duidelijk herinneren. Meestal zijn dat van die stomme dingen dat ik mijn eerste bril kreeg en van de meester niet meer met mijn stoel tegen de kast mocht hangen, dat ik bij een jongen uit mijn klas aan het spelen was en dat zijn broer zei dat wij een stel waren, dat iemand een propje naar de juffrouw gooiden, enzovoort.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2005, 20:57
Sime
Sime is offline
ik heb wel eens flashbacks uit dromen van jaaaaren geleden die ik toen ik wakker werd al was vergeten, dan is het net of ik wakker aan het dromen ben zegmaar.
Oud 09-07-2005, 21:14
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
cyntha schreef op 09-07-2005 @ 21:34 :
Vanaf groep drie kan ik sommige dingen heel duidelijk herinneren. Meestal zijn dat van die stomme dingen dat ik mijn eerste bril kreeg en van de meester niet meer met mijn stoel tegen de kast mocht hangen, dat ik bij een jongen uit mijn klas aan het spelen was en dat zijn broer zei dat wij een stel waren, dat iemand een propje naar de juffrouw gooiden, enzovoort.
Ik kan helaas nog veel herinderen van groep 1
Oud 11-07-2005, 11:17
Judy2
Judy2 is offline
Waarom helaas?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 11:18
Judy2
Judy2 is offline
slechte periode?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 12:48
Verwijderd
In mijn geval selecteerd mijn geheugen vooral de domme acties die ik in mijn leven heb gedaan.
Zo kan ik me tot in detail herinneren dat mijn moeder mijn oudere broer naar school ging brengen, en vroeg of ik meewilde. Het was een koude winterdat en er lag een redelijke hoeveelheid sneeuw. Ik had om inmiddels onduidelijke redenen geen zin, maar toen mijn broer en moeder amper het huis uit waren verandere ik van gedachten. Dus ik pakte mijn schoenen, maar mijn veters zaten in de knoop en wat ik ook probeerde, ik kreeg het niet los en mijn schoenen niet aan, terwijl zij steeds verder weg liepen. Zonder er bij na te denken smeet ik mijn schoenen weg en rende op mijn sokken door de sneeuw. Uiteraard was mams er boos dat ik bijna barrevoets aan kwam rennen, temeer omdat ze toch echt een paar keer had gevraagd, of ik het zeker wist.

Inmiddels is dit meer dan 18 jaar gelden, toch kan ik het me voor de geest halen als de dag van gister. Waarom zoiets wel en niet één van die vele kinderfeestjes die ik heb meegemaakt?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 13:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Judy2 schreef op 07-07-2005 @ 23:46 :
Vanaf wanneer herinneren jullie / de meeste hier eigenlijk situaties of dingen? Ik weet wel wat ik me allemaal een beetje herinner, maar om nou te zeggen dat ik weet wanneer dat was...
Jaar of zeven, denk ik.. Ik weet niet meer zoveel van vroeger.

Wat ik wel vaak nog weet, zijn namen en zo. Ik weet nog alle achternamen van de kinderen bij wie ik op de basisschool zat, van dat soort dingen.
Oud 11-07-2005, 13:33
akumabito
akumabito is offline
Damn, ik weet de voornamen niet eens meer van veel van de mensen met wie ik vorig jaar in de klas zat..
Oud 11-07-2005, 14:26
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Judy2 schreef op 11-07-2005 @ 12:18 :
slechte periode?
jup

elke dag straf en de juf dacht dat ik gestoord was.
Oud 11-07-2005, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Poffertje schreef op 07-07-2005 @ 23:15 :
je kan ook zo hard denken dat je je iets herrinnert dat je een herrinering aan gaat maken.. als jij maar lang genoeg nadenkt over wat er gebeurd zou moeten zijn ga je et vanzelf voor je zien..

en zo blijken onder hypnose bovenkomende herrinneringen vaak niet te bestaan maar door de hypnose ontstaan...

vage shit, je kan jezelf dus dingen zo erg aanpraten dat je diep van binnen niet eens meer weet dat het nooit gebeurd is..
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 11-07-2005 @ 13:48 :
Waarom zoiets wel en niet één van die vele kinderfeestjes die ik heb meegemaakt?
Misschien heeft dit meer indruk op je gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 17:00
Sparkles
Sparkles is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-07-2005 @ 21:32 :
Ja, en ik denk iedereen hier wel, maar het lijkt me niet echt iets voor Psychologie.

jawel

ik heb laatst op school geleerd dat je een
bewuste
onderbewuste en een
onbewuste
hebt..en in je onderbewuste sla je dingen op die je wel weet, maar waar je niet dagelijks aan denkt.
In je onbewuste sla je dingen op die je bent "vergeten"
soms in het geval van verkrachtingen herinner je je ineens weer iets doordat je bijvoorbeeld een bepaalde geur herkent..

ikzelf vind dat het onbewuste het zelfde is als het onderbewuste, maar dat het iets dieper zit...
maar die herinnering van jou was dus iets uit het on(der)bewuste
Oud 18-07-2005, 17:08
Severus
Severus is offline
Mijn vroegste herinnering is van toen ik anderhalf was. Toen liep ik 's nachts steeds naar het wiegje van mijn pasgeboren jongere zusje, zo nieuwsgierig was ik. Dat kan ik me ook echt voor de geest halen.

De rest van de vroegere herinneringen dateren ook pas van rond mijn 4e jaar - ik kan me het huwelijk van mijn tante en de geboorte en doop van mijn jongste zusje ook nog herinneren.
Oud 20-07-2005, 18:23
metallica
metallica is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 11-07-2005 @ 13:48 :
In mijn geval selecteerd mijn geheugen vooral de domme acties die ik in mijn leven heb gedaan.
jup, dat heb ik ook en dat is heel vervelend want soms kan ik me daar nog de haren van uittrekken...al die stomme en genante dingen die ik gezegd of gedaan heb...en dat komt dan heel onverwacht ik heb eens een brienaald doorgebroken door zoiets...mja
Oud 28-07-2005, 18:43
Chance
Chance is offline
Dat herken ik zeker! Of dan hoor ik dat iets bijvoorbeeld al 8 jaar geleden is, terwijl ik het nog zó goed weet dat t lijkt alsof t bijv 3 jaar geleden gebeurd is. Terwijl ik dan 6 was ofzo maar van de kleuterschool enzo weet ik bijvoorbeeld ook nog heel veel.. en dan niet van die dingen die je van foto's of video kunt weten, maar bijvoorbeeld heel letterlijk dingen die ik zelf ooit heb gezegd.. echt heel vaag.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 13:18
Judy2
Judy2 is offline
Citaat:
Chance schreef op 28-07-2005 @ 19:43 :
Dat herken ik zeker! Of dan hoor ik dat iets bijvoorbeeld al 8 jaar geleden is, terwijl ik het nog zó goed weet dat t lijkt alsof t bijv 3 jaar geleden gebeurd is. Terwijl ik dan 6 was ofzo maar van de kleuterschool enzo weet ik bijvoorbeeld ook nog heel veel.. en dan niet van die dingen die je van foto's of video kunt weten, maar bijvoorbeeld heel letterlijk dingen die ik zelf ooit heb gezegd.. echt heel vaag.
Hebt gezegd. Vroege herinneringen zijn bij mij veel vaker in beelden dan dat ik nog weet wat ik heb gezegd. Herinner je je niet ook de bijpassende beelden dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten