Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2005, 17:48
Mariposa
Mariposa is offline
Laatst sprak mijn moeder me aan en zei dat ze vond dat ik soms ongeinteresseerd doe in sommige mensen. Dat ik te direct ben en dus die ongeinteresseerdheid echt laat blijken door bijv. niet in te gaan als mensen iets vertellen over zichzelf of hun bezigheden. Daarentegen doe ik tegen mijn vrienden en kennissen wel ´normaal´ en praterig.

Na afloop ging ik erover nadenken. Tegen wie heb ik zo gedaan en waarom? De mensen waar ik geen interesse in toonde waren vooral mensen die ik amper ken of dus totaal niet interessant vind. Mijn moeder wil dus graag dat ik bij mensen die (vooral) zij interessant vindt ook interesse toon, ook al vind ik ze totaal niet interessant. Een soort nep-interesse dus, omdat ik anders negatief of egocentrisch zou overkomen. Ik geef ze wel aandacht, maar echt diep ga ik niet op ze in (dat weet ik wel van mezelf) Ik vind die nep interesse gewoon echt niet leuk, niet om bij mensen te doen en niet om zelf zo behandelt te worden. Als je iemand interessant vindt laat je dat echt blijken en tegen de rest hoef je toch niet nep te doen?

Zien jullie hier ook een probleem in? Of ligt dit aan mijn moeder? Hoe zouden jullie hier mee om gaan?

Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 18:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2005, 18:18
miekmuis
miekmuis is offline
Zolang je gewoon beleefd bent tegen anderen en ze niet afkapt zie ik niet waarom jeeen uitgebreid gesprek met ze aan zou moeten gaan. Behandel mensen zoals je zelf behandeld wilt worden vind ik altijd wel een goede maatstaaf...
Oud 01-08-2005, 19:45
Maurice
Maurice is offline
het heeft ook een beetje met uitstraling te maken he. ik weet niet hoe het daarmee zit.
Oud 01-08-2005, 20:51
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
Maurice schreef op 01-08-2005 @ 20:45 :
het heeft ook een beetje met uitstraling te maken he. ik weet niet hoe het daarmee zit.
Licht eens toe? Bedoel je dat je een negatieve uitstraling kunt hebben en dan ze daarom denken dat je ongeinsteresseerd bent ofzo?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:15
Verwijderd
ehm herken me hier ook wel een beetje in . heb juist vaak zoiets NU EVEN NIET!!. moet wel even veranderen maar tja sommige lullen dan ook 24/7
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:04
Shitonya
Shitonya is offline
Ligt aan je ma. Jouw "probleem" heb ik al jaren. Dat komt niet omdat je egocentrisch bent of zoiets, maar omdat die vage kenissen van je totaal niet interessant zijn Gebeurt heel vaak in een mensenleven
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:06
Pierreke
Pierreke is offline
Het lijkt het mij dan toch wel weer handig om deze mensen gewoon netjes, aardig en met respect te behandelen... Als je vriendelijk tegen ze doet, kun je dit terugverwachten... Wie weet heb je ze nog ooit nodig!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 22:26
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik veins ook vaak interesse tegenover mensen die ik helemaal niet interessant vind, zelfs op msn als ze mij onverhoopt toch aanspreken. Gewoon een soort schijninteresse. Waarom? Uit beleefdheid. Wil ze niet voor het hoofd stoten.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 09:24
I love stars
I love stars is offline
mja je moet een tussenmaat zien te vinden. Tussen interesse en geen interesse tonen. Speel de interesse zover dat het beleefd is, maar ga niet overdreven liegen. Dus bijvoorbeeld niet afkappen.

Weet je het kan nog erger. Mijn moeder zegt soms dat ik ongeintereseerd lijkt of dat het lijkt dat ik mensen niet mag, terwijl dat helemaal niet het geval is .

Conclusie : Wees eerlijk en pas de beleefdheidsregels wel toe.

Het enige probleem is dat er geen echte beleefheidsregels zijn , dus je moet doen wat je zelf beleefd acht.
Wat al gezegt is behandel mensen zoals jij zelf behandeld wilt worden.

mja veel succes
Oud 02-08-2005, 09:52
Verwijderd
Zo lang je die mensen niet echt negeert of onbeleefd bent, hoef je wat mij betreft geen interesse te tonen. Je hébt toch geen interesse? Beetje raar om dan te doen alsof...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 10:27
coopergirl
coopergirl is offline
Alsof je het de hele wereld te vriend zou moeten houden...
Oud 02-08-2005, 11:19
Fantôme
Fantôme is offline
hmm inderdaad.
Compleet negeren is een uiterste, maar schijninteresse tonen vind ik zwaar overbodig en ook gewoon niet eerlijk. Je houd die mensen dan gewoon voor de gek, nee das lekker
Als ze over zichzelf of hun bezigheden vertellen ligt het er ook een beetje aan of ze dit echt tegen jóu vertellen of in het algemeen. Is het in het algemeen tegen een groep(je) mensen dan hoef je er idd gewoon niet op in te gaan als je het niet interessant vind. Is het echt tegen jou dan kan je, denk ik, best even luisteren en dit laten merken, maar je hoeft er dan ook, als je dat niet wilt, niet diep op in te gaan. Dat zou nergens op slaan, doen of het je interesseerd, maar ondertussen!

xxx
Oud 02-08-2005, 12:11
Maurice
Maurice is offline
Citaat:
Mariposa schreef op 01-08-2005 @ 21:51 :
Licht eens toe? Bedoel je dat je een negatieve uitstraling kunt hebben en dan ze daarom denken dat je ongeinsteresseerd bent ofzo?
ik heb het verkeerd gezegd. het ligt juist ook aan je instelling.
je kan ook denken 'kan mij 't schelen, ik doe gewoon aardig dan ligt 't in elk geval niet aan mij.' en om eerlijk te zijn is dat echt maar een kleine moeite.
Oud 02-08-2005, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Maurice schreef op 02-08-2005 @ 13:11 :
ik heb het verkeerd gezegd. het ligt juist ook aan je instelling.
je kan ook denken 'kan mij 't schelen, ik doe gewoon aardig dan ligt 't in elk geval niet aan mij.' en om eerlijk te zijn is dat echt maar een kleine moeite.
maar je kunt toch ook wel aardig doen zonder interesse te veinzen?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 15:41
Denkie
Denkie is offline
Zoals eerder gezegt werd, je hoeft inderdaad niet de hele wereld te vriend te houden... iedereen gebruikt overigens die schijnaandacht of nepinteresse... (wij mensen zijn heerlijke kuddedieren) ... en ik vind dat verschrikkelijk. Vertel je iets, dan zitten ze ongeinteresseert rond te kijken én doen ze alsof ze interesse tonen... en daarom ben ik het er mee eens dat schijninteresse totaal niet goed is, en als je geen interesse in iemand hebt, dan ook moet laten blijken dat hun aandacht niet op prijs stelt. Verdere communicatie is dan natuurlijk ook niet nodig... en dan is het ook meteen duidelijk hè en weten ze meteen dat er met jou niet te klote valt... (aardig doen moet je natuurlijk wel doen, anders maak je jezelf niet populair en zwak)

Overigens, er zijn altijd mensen die willen hun woordje doen over hoe goed ze wel niet zijn enzo, maar als het erop aan komt dat jij dan iets over mag jezelf vertellen, dan hebben ze geen aandacht meer voor (kortom: egocentrisme ten voete uit) en dan denken ze het gevoel te geven dat ze luisteren naar je, maar dan zitten ondertussen om zich heen te kijken of ander ongeinteresseert gedrag te doen. ofwel: welkom in de wereld van de mensen die visueel ingesteld zijn en dus face-to-face gesprekken willen waarin volle aandacht voor elkaar belangrijk is... en dus nep-interesse totaal uit den boze is.

Ik ben weer zo'n iemand die dat altijd direct opmerkt als mensen super-ongeinteresseert zijn, (of al meteen in mensen ziet), en daarom niet tegen ze praat en dan ook totaal geen interesse terug toont, heel eenvoudig lijkt me. Krijg dan zelf ook vaak de sticker met: ooh, wat ben jij ongeintereseert... en dan zeg ik altijd zoiets in de trend van: jij vond die vogel buiten interessanter dan mijn verhaal over de nucliaire atoomconcentraties in Oeganda (overdreven natuurlijk )

Misschien doe jij dat onbewust ook wel, als jij het gevoel hebt dat mensen geen interesse in jou tonen (vaak onbewust) dat je dan ook niet weder-geinteresseert terug doet. Jou vrienden bijvoorbeeld, die tonen ongetwijffeld wel interesse voor jou en die geef je - dat mag ik aannemen - interesse terug. Dus dan heb je dat weer wel, het gevoel dat je "geaccepteerd" wordt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 16:09
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
Sarah schreef op 02-08-2005 @ 10:52 :
Zo lang je die mensen niet echt negeert of onbeleefd bent, hoef je wat mij betreft geen interesse te tonen. Je hébt toch geen interesse? Beetje raar om dan te doen alsof...
Ik ben ook heel beleefd tegen die mensen, het enige ´probleem´ in dit geval is dat mijn moeder vindt dat ik zo ongeinteresseerd ben. Ik ben totaal niet onbeleefd, ik vraag alleen niet door als mensen graag willen dat ik ze aandacht schenk (als ik ze dus niet interessant vindt). En dan ben ik meteen egocentrisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten