Zoals eerder gezegt werd, je hoeft inderdaad niet de hele wereld te vriend te houden... iedereen gebruikt overigens die schijnaandacht of nepinteresse... (wij mensen zijn heerlijke kuddedieren) ... en ik vind dat verschrikkelijk. Vertel je iets, dan zitten ze ongeinteresseert rond te kijken én doen ze alsof ze interesse tonen... en daarom ben ik het er mee eens dat schijninteresse totaal niet goed is, en als je geen interesse in iemand hebt, dan ook moet laten blijken dat hun aandacht niet op prijs stelt. Verdere communicatie is dan natuurlijk ook niet nodig... en dan is het ook meteen duidelijk hè en weten ze meteen dat er met jou niet te klote valt... (aardig doen moet je natuurlijk wel doen, anders maak je jezelf niet populair en zwak)
Overigens, er zijn altijd mensen die willen hun woordje doen over hoe goed ze wel niet zijn enzo, maar als het erop aan komt dat jij dan iets over mag jezelf vertellen, dan hebben ze geen aandacht meer voor (kortom: egocentrisme ten voete uit) en dan denken ze het gevoel te geven dat ze luisteren naar je, maar dan zitten ondertussen om zich heen te kijken of ander ongeinteresseert gedrag te doen. ofwel: welkom in de wereld van de mensen die visueel ingesteld zijn en dus face-to-face gesprekken willen waarin volle aandacht voor elkaar belangrijk is... en dus nep-interesse totaal uit den boze is.
Ik ben weer zo'n iemand die dat altijd direct opmerkt als mensen super-ongeinteresseert zijn, (of al meteen in mensen ziet), en daarom niet tegen ze praat en dan ook totaal geen interesse terug toont, heel eenvoudig lijkt me. Krijg dan zelf ook vaak de sticker met: ooh, wat ben jij ongeintereseert... en dan zeg ik altijd zoiets in de trend van: jij vond die vogel buiten interessanter dan mijn verhaal over de nucliaire atoomconcentraties in Oeganda (overdreven natuurlijk

)
Misschien doe jij dat onbewust ook wel, als jij het gevoel hebt dat mensen geen interesse in jou tonen (vaak onbewust) dat je dan ook niet weder-geinteresseert terug doet. Jou vrienden bijvoorbeeld, die tonen ongetwijffeld wel interesse voor jou en die geef je - dat mag ik aannemen - interesse terug. Dus dan heb je dat weer wel, het gevoel dat je "geaccepteerd" wordt.