Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2005, 17:04
AsianDF
AsianDF is offline
Kun je geld dat je hebt overgemaakt aan iemand terug laten boeken als blijkt dat de verkoper niets meer van zich laat horen?
Oud 13-08-2005, 17:07
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 17:20
AsianDF
AsianDF is offline
Dan gok ik het er maar op.
Waarom eigenlijk niet? Dat zou het (internet)betalingsverkeer een enorme impuls geven, je hebt immers zekerheid
Oud 13-08-2005, 17:23
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
AsianDF schreef op 13-08-2005 @ 18:20 :
(...)
Waarom eigenlijk niet? Dat zou het (internet)betalingsverkeer een enorme impuls geven, je hebt immers zekerheid
Jij hebt zekerheid, maar diegene die jou iets heeft verkocht niet.
Oud 13-08-2005, 17:24
wdekreij
wdekreij is offline
Citaat:
Lekkere zekerheid, je krijgt geld binnen en stuurt het product op. Een dag later is het geld weer van je rekening, weg geld, weg product..

Bij een machtiging kun je het wel terug laten draaien, bij een automatische afboeking ook.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 18:19
AsianDF
AsianDF is offline
Oja.
Oud 13-08-2005, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Het betalingsverkeer zou er mee gediend zijn als iedereen die een betaling heeft gedaan op grond van een eigen beoordeling van de feiten die prestatie weer kan terugvorderen?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 22:04
coopergirl
coopergirl is offline
Je kunt via de bank geld laten terug vorderen..
Oud 14-08-2005, 01:13
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 13-08-2005 @ 23:04 :
Je kunt via de bank geld laten terug vorderen..
Alleen onder bepaalde voorwaarden. Niet bij een overschrijving, dat moge duidelijk zijn.
Oud 14-08-2005, 09:21
Jolt
Jolt is offline
Of je moet bewijs hebben dat je bent opgelicht dan kan het misschien wel.

Maar of ze je dan helpen is een 2e.
Stomme gierige nederlanders
Oud 14-08-2005, 10:03
Gimme more beer
Dat heeft niets met de eventuele gierigheid van nederlanders te maken, een bank kan gewoon niet bepalen of jij in je recht staat bij het terugeisen van geld. Als het om veel geld gaat, willen ze nog wel eens proberen te bemiddelen, maar anders kun je er toch beter mee naar een rechter stappen.
Oud 14-08-2005, 13:35
Verwijderd
Ja, het handelsverkeer is er ook echt mee gediend als iedereen op eigen houtje bedragen kan gaan terugvorderen omdat hij zelf vindt dat hij is opgelicht

Je zult een uitspraak van een rechter moeten hebben voordat een bank ook maar iets tegen de wil van de rekeninghouder doet. Een bank heeft ook een zorgplicht jegens de rekeninghouders.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 22:00
FEARandLOATHING
FEARandLOATHING is offline
Om wat voor een bedrag gaat het? het princiepe dat je bent opgelicht is natuurlijk vervelend maar als het om 50 euro gaat dan loont het niet de moeite om naar de rechter te stappen. Dit kan je wel doen als je hééél zeker bent dat je gelijk krijgt want de verliezer betaalt alle rechtskosten die gemaakt zijn. laat je pa een brief schrijven richting de verkoper en schrijf er daarna (als hij niks van zich laat horen) nog eentje maar ga dan dreigen met rechtsvervolging. Laat hij nog niets van zich horen vraag dan raad bij de rechtshulp of bij een JIP. succes ermee
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 22:52
MB
MB is offline
Citaat:
FEARandLOATHING schreef op 14-08-2005 @ 23:00 :
Om wat voor een bedrag gaat het? het princiepe dat je bent opgelicht is natuurlijk vervelend maar als het om 50 euro gaat dan loont het niet de moeite om naar de rechter te stappen. Dit kan je wel doen als je hééél zeker bent dat je gelijk krijgt want de verliezer betaalt alle rechtskosten die gemaakt zijn. laat je pa een brief schrijven richting de verkoper en schrijf er daarna (als hij niks van zich laat horen) nog eentje maar ga dan dreigen met rechtsvervolging. Laat hij nog niets van zich horen vraag dan raad bij de rechtshulp of bij een JIP. succes ermee
Wat een onzin, je belt gewoon op en als hij dan nog moeilijk doet en geen geloofwaardig verhaal ophangt, dan ga je gewoon langs (nee, niet met de instelling 'AlS JUuh Muh MeIn GelDt NiEt tRuGchEefT dAn Sl00p Ik JuH !!11!!!!1') maar gewoon om even te praten, dan zijn mensen volgens mij best wel geintimideerd/geschrokken en dan kun je ook face to face dreigen met aangifte oid.
Oud 14-08-2005, 22:57
Verwijderd
Citaat:
MB schreef op 14-08-2005 @ 23:52 :
Wat een onzin, je belt gewoon op en als hij dan nog moeilijk doet en geen geloofwaardig verhaal ophangt, dan ga je gewoon langs (nee, niet met de instelling 'AlS JUuh Muh MeIn GelDt NiEt tRuGchEefT dAn Sl00p Ik JuH !!11!!!!1') maar gewoon om even te praten, dan zijn mensen volgens mij best wel geintimideerd/geschrokken en dan kun je ook face to face dreigen met aangifte oid.
Niet iedereen is zo slim om telefoonnummer en/of adresgegevens te vragen bij een transactie, laat staan het te controleren. Versturen onder rembours is dan een betere optie al bestaat dan de kans dat je een baksteen krijgt opgestuurd.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 23:47
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-08-2005 @ 14:35 :
Ja, het handelsverkeer is er ook echt mee gediend als iedereen op eigen houtje bedragen kan gaan terugvorderen omdat hij zelf vindt dat hij is opgelicht

Je zult een uitspraak van een rechter moeten hebben voordat een bank ook maar iets tegen de wil van de rekeninghouder doet. Een bank heeft ook een zorgplicht jegens de rekeninghouders.
Als je het kan aantonen dan heb je kans dat je iets krijgt.
Maar hij kan ook gewoon zeggen, dat had je maar beter moeten opletten

Lang leve www.p-p-p-powerbook.com
Oud 14-08-2005, 23:58
Verwijderd
Citaat:
FEARandLOATHING schreef op 14-08-2005 @ 23:00 :
Dit kan je wel doen als je hééél zeker bent dat je gelijk krijgt want de verliezer betaalt alle rechtskosten die gemaakt zijn.
Dan nog kan vijftig euro niet uit, want niet alle kosten zijn (buiten)gerechtelijke kosten die voor vergoeding in aanmerking komen. Bovendien, als je een beetje normaal leven hebt en een normale studie of baan, dan is jouw tijd die je kwijt bent aan een proces kostbaarder dan die vijf tientjes. Ik heb het er tenminste niet voor hebben, ook al zou ik zeker weten dat ik zou winnen, en ook al kan ik als jurist zelf gewoon in persoon voor de kantonrechter procederen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 10:31
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 15-08-2005 @ 00:47 :
Als je het kan aantonen dan heb je kans dat je iets krijgt.
Niet van de bank. Dat blijft gewoon een feit.
Oud 15-08-2005, 18:45
FEARandLOATHING
Citaat:
nare man schreef op 15-08-2005 @ 00:58 :
Dan nog kan vijftig euro niet uit, want niet alle kosten zijn (buiten)gerechtelijke kosten die voor vergoeding in aanmerking komen. Bovendien, als je een beetje normaal leven hebt en een normale studie of baan, dan is jouw tijd die je kwijt bent aan een proces kostbaarder dan die vijf tientjes. Ik heb het er tenminste niet voor hebben, ook al zou ik zeker weten dat ik zou winnen, en ook al kan ik als jurist zelf gewoon in persoon voor de kantonrechter procederen.
Sorry beetje onduidelijk geschreven inderdaad. Natuurlijk kan het bij 50 euro niet uit. Ik bedoelde: Dit kan je wel doen als het bedrag veel hoger is en als je hééél zeker bent dat je gelijk krijgt want de verliezer betaalt alle rechtskosten die gemaakt zijn. zou wel grappig zijn, zoveel tijd kwijt zijn voor 50 euro
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 18:52
FEARandLOATHING
Citaat:
MB schreef op 14-08-2005 @ 23:52 :
Daar is hij van onder de indruk. Hij is ook zo'n 'stoere' jongen om niks meer van zich te laten horen dan maakt hij zich daar niet echt druk denk ik. En als je brieven schrijft sta je sterker in je schoenen, mits je ze aangetekend verstuurd, mocht het tot de rechtbank komen. Alleen ligt het er natuurlijk allemaal aan om wat voor bedragen het gaat? Voor 50 euro zou ik inderdaad gaan bellen maar ik neem aan dat het om een (veel) hoger bedrag gaat.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 20:58
AsianDF
AsianDF is offline
Het gaat om 15 euro joh, rechtzaak en de hele mikmak is dus helemaal niet aan de orde. Ging mij er gewoon even om of de bank dat zou doen in zo'n geval. Nee dus en mij is nu duidelijk waarom niet.
Oud 15-08-2005, 22:46
FEARandLOATHING
keej dan

Ik dacht dat gaat over een heel groot bedrag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten