Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2002, 14:44
seann
seann is offline
Is een 'sekte' gevaarlijk??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2002, 15:49
laydee
laydee is offline
Zeker, een sekte is heel, heel gevaarlijk. En dit, omdat het je sluipend steeds meer om je leven heen sluit. Vrijwel onmerkbaar neemt het steeds een stukje vrijheid weg, vrijheid en mogelijkheden om te zijn, en te zoeken naar wie je wilt zijn.

Als je er eenmaal achter komt dat je 'denken' (vb) naar één richting is gestuurd en jij zodoende gestuurd word in je zijn, is het moeilijk om je er los van te maken. Wellicht aan de ene kant omdat je sociale verplichting voelt tegenover je medesketegangers, aan de andere kant omdat je denkt afhankelijk van hen te zijn. Je bent bang niet meer te kunnen functioneren als je niet de acceptatie en het begrip van de sekte voelt. Je bent bang niet begrepen te worden, en je bent bang niet geen respect te krijgen van mensen die buiten de sekte staan. Je bent angstig geworden voor de buitenwereld, de werkelijkheid en het voelt alsof je daar niet in zou kunnen functioneren.

Hieruit volgt dat je in een gevangenis zit, waarvan je het idee hebt dat het je er afhankelijk van bent en dat het de basis is voor je zijn.

Echter, dit is het niet, er is maar één basis en dat ben je zelf. Zodra je niet de vrijheid hebt (en onvrijheid kan ook door jouzélf worden opgelegd!) om je zonder gewetenswroeging te kunnen zijn of te kunnen zoeken naar je zijn, en als dat komt door de invloed van een groep met een bepaalde denkrichting, is dat niet jouw waarheid! Dan is het niet goed.

Vanwaar je vraag?

Laatst gewijzigd op 04-06-2002 om 15:52.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 16:43
unintended
unintended is offline
Het kan wel, maar een sekte met goede bedoelingen enzo lijkt me niets mis mee.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 18:26
laydee
laydee is offline
Citaat:
unintended schreef:
Het kan wel, maar een sekte met goede bedoelingen enzo lijkt me niets mis mee.
Kenmerk van een sekte is dat je je massaal blind staart op één denkrichting en er geen ruimte is voor andere inbreng. Dit is per defenitie fout, ook al is het streven van zo'n sekte heel nobel.
Sekte staat voor belemmering van vrijheid.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 20:53
Isa
Isa is offline
imho is de maatschappij een grote sekte.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 21:55
RenT
RenT is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
imho is de maatschappij een grote sekte.
Is het kenmerk van een sekte niet het blindstaren op één denkbeeld zonder andere inbreng zelfs maar te wíllen overwegen?
Imho is een democratie dan geen sekte. En ondanks alles zijn we dat nog
Oud 04-06-2002, 22:14
Naz
Naz is offline
k zou er niet aan beginnen, in begin is het misschien onschuldig maar het kan heel vekeerd uitpakken...
Oud 04-06-2002, 23:00
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
laydee schreef:

Kenmerk van een sekte is dat je je massaal blind staart op één denkrichting en er geen ruimte is voor andere inbreng. Dit is per defenitie fout, ook al is het streven van zo'n sekte heel nobel.
En pluraliteit van meningen & opvattingen enzo.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 17:10
laydee
laydee is offline
Citaat:
danieldk schreef:

En pluraliteit van meningen & opvattingen enzo.
Snap je quote niet echt? Je bedoeld dat er in een sekte geen ruimte is voor plurariteit van meningen en opvattingen?

En mag ik er meteen nog een vraag doorheen gooien; heeft iemand ervaring of van dicht bij een sekte oid meegemaakt?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 21:06
Uhmpra
Uhmpra is offline
najah als je der maar gelukkig van wordt...
Oud 06-06-2002, 13:41
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
laydee schreef:

Snap je quote niet echt? Je bedoeld dat er in een sekte geen ruimte is voor plurariteit van meningen en opvattingen?
Precies.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 16:19
Bean
Bean is offline
Citaat:
laydee schreef:

En mag ik er meteen nog een vraag doorheen gooien; heeft iemand ervaring of van dicht bij een sekte oid meegemaakt?
Ik wil dat ook wel weten! De beste vriendin van een vriendin van mij is iets na 11 september een sekte ingegaan, en na 2maanden heeft niemand meer wat van dr gehoord!
Oud 07-06-2002, 11:35
unintended
unintended is offline
Citaat:
laydee schreef:

onzin.

Ik vind het prima dat men zich blindstaart op één denkrichting, zolang die richting maar niet schadelijk is, dat jíj dat per definitie fout vind is wat anders....

Niets belemmering van de vrijheid, die mensen hebben er zelf voor gekozen erbij te gaan en kunnen ook zelf stoppen als ze willen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 13:13
laydee
laydee is offline
Citaat:
unintended schreef:

Niets belemmering van de vrijheid, die mensen hebben er zelf voor gekozen erbij te gaan en kunnen ook zelf stoppen als ze willen.
Vaak en helaas kunnen ze dat niet. Dat is het kenmerk van een sekte; je raakt erdoor gemanipuleert; je kan geen werkelijkheid (ok, goed, werkelijkheden zijn ook weer discutabel) van de sekte-droomwereld meer onderscheiden.
Daardoor ga je je afschermen van de buiten wereld en is het stoppen met een sekte ontzéttend moeilijk.
Deze afhankelijkheid van manipulatie is, vind ik, fout.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 20:01
ijspaleisje
ijspaleisje is offline
Ik denk dat het grootte gevaar schuilt in het feit dat veel mensen niet goed weten of ze in een sekte zitten.
Het gebeurt vaak niet dat een groepering zich een sekte noemt, helemaal omdat er iets negatiefs aan kleeft, en zij willen juist iets positiefs uitstralen.

Ik zelf ben bang dat je als je je bij zo'n sekte aansluit, je afgezonderd word, je gaat jezelf als iets bijzonders zien, je zelf boven de rest plaatsen.

Ik denk dat mensen erg goed moeten uitkijken met dit soort groeperingen....
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 20:07
laydee
laydee is offline
Citaat:
ijspaleisje schreef:
1) Ik denk dat het grootte gevaar schuilt in het feit dat veel mensen niet goed weten of ze in een sekte zitten.
Het gebeurt vaak niet dat een groepering zich een sekte noemt, helemaal omdat er iets negatiefs aan kleeft, en zij willen juist iets positiefs uitstralen.

2) Ik zelf ben bang dat je als je je bij zo'n sekte aansluit, je afgezonderd word, je gaat jezelf als iets bijzonders zien, je zelf boven de rest plaatsen.

3) Ik denk dat mensen erg goed moeten uitkijken met dit soort groeperingen....
1) Mensen weten vaak wel dat er iets niet klopt, maar omdat de sekte zó veilig lijkt, zo'n basis is waar je op terug kan vallen, is het heel moeilijk om daar a)objectief naar te kijken en b) dat los te laten en voor de Grote Onzekerheid te gaan. Je raakt dan als het ware alles kwijt waar je op terug kon vallen.

2) Dit gebeurd lang niet bij alle sekte's, wel natuurlijk dat je je afgesloten wordt, maar neit dat je je beter voelt dan anderen. Vaak denk je er alleen maar aan dat je zo'n geluk hebt mensen te hebben gevonden die hetzelfde denken en voelen als jij en daarom zoveel begrip voor je hebben.

3) Helemaal zeker en waar.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2002, 16:42
Bean
Bean is offline
En de "Gideon" ofzo is die gevaarlijk? Een vriendin van mij zit daar en heb al bijna een jaar niets meer van dr gehoord...
Oud 21-06-2002, 10:11
laydee
laydee is offline
Citaat:
Bean schreef:
En de "Gideon" ofzo is die gevaarlijk? Een vriendin van mij zit daar en heb al bijna een jaar niets meer van dr gehoord...
Gideon komt mij niet bekend voor, kun je er misschien iets meer over vertellen? En ook of je weet hoe die vriendin daar terecht is gekomen, wat in de sekte haar aantrok?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2002, 14:31
robijnbeertje
robijnbeertje is offline
een sekte kan gevaarlijk zijn, maar het ligt allemaal aan jou,
als jij goedgelovig/gevoelig bent/geen eigen mening hebt dan kan het dus heel gevaarlijk zijn. (maar is ook wel je eigen schuld je moet gewoon even logisch nadenken, en begrijpen dat je de baas over je eigen lichaam/ziel bent.
Maar als ik mezelf even bij dit onderwerp betrek dan is het voor mij vrijwel ongevaarlijk, want ik zou me nooit laten gekmaken door stelletjes hersenloze losers, die denken dat ze de wereld kunnen veranderen, volkomen onzin dus.
Oud 21-06-2002, 22:57
Joostje
Joostje is offline
´sek·te (de ~)

1 groep van aanhangers van een geestelijke stroming met een leider, buiten de officiële kerken => geloofsgemeenschap, gezindte]

ik zie niert in waarom dit per definitie gevaarlijk moet zijn. christendom enz zijn ook begonnen als sekte
Reageren

Regels voor berichten