Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2005, 12:55
Verwijderd
Wanneer gebruik je nou I have en wanneer I've got.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2005, 16:10
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 16-07-2005 @ 13:55 :
Wanneer gebruik je nou I have en wanneer I've got.
Als have als hoofdwerkwoord voorkomt mag je het allebei gebruiken, maar als have als hulpwerkwoord voorkomt mag je alleen I have gebruiken.
Oud 16-07-2005, 17:49
cyntha
cyntha is offline
Ik dacht dat het allebei mocht. Mijn engelse lerares zei altijd dat have got netter stond dan alleen have. Maar ik weet het niet zeker meer, is lang geleden.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 23:38
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 16-07-2005 @ 17:10 :
Als have als hoofdwerkwoord voorkomt mag je het allebei gebruiken, maar als have als hulpwerkwoord voorkomt mag je alleen I have gebruiken.
Dat houdt dus in (als verduidelijking):

Wel:
I have got a shoe.
I have a shoe.

Niet:
I have got seen him.
I have seen him.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 00:23
MickeyV
MickeyV is offline
De geformuleerde regel is strikt genomen niet juist, dwz innerlijk tegenstrijdig, immers, ingeval van "I have got" is "have" evenzeer hulpwerkwoord, het "hoofdwerkwoord" is dan de voltooide vorm van "to get". Letterlijke betekenis: "ik heb gekregen", waaruit volgt, dat nu geldt: "ik heb (in mijn bezit)".
Oud 17-07-2005, 10:42
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-07-2005 @ 01:23 :
De geformuleerde regel is strikt genomen niet juist, dwz innerlijk tegenstrijdig, immers, ingeval van "I have got" is "have" evenzeer hulpwerkwoord, het "hoofdwerkwoord" is dan de voltooide vorm van "to get". Letterlijke betekenis: "ik heb gekregen", waaruit volgt, dat nu geldt: "ik heb (in mijn bezit)".
Ik heb mijn reply anders gebaseerd op wat ik er in mijn Prisma Grammatica Engels over ben tegengekomen, en ik mag aannemen dat een dergelijk naslagwerk met de grootste zorgvuldigheid wordt samengesteld.
*maar het staat je natuurlijk vrij om je kritiek naar de eindredacteur J.G. Zonnenberg te sturen *

@cyntha: Het moet "lerares Engels" zijn. Een Engelse lerares is namelijk een lerares met de Engelse nationaliteit, en ik neem aan dat dat niet is wat je bedoelt.
Oud 17-07-2005, 12:29
cyntha
cyntha is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 17-07-2005 @ 11:42 :
@cyntha: Het moet "lerares Engels" zijn. Een Engelse lerares is namelijk een lerares met de Engelse nationaliteit, en ik neem aan dat dat niet is wat je bedoelt.
Ok, maar het was duidelijk wat ik bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 13:03
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 17-07-2005 @ 11:42 :
Ik heb mijn reply anders gebaseerd op wat ik er in mijn Prisma Grammatica Engels over ben tegengekomen, en ik mag aannemen dat een dergelijk naslagwerk met de grootste zorgvuldigheid wordt samengesteld.
*maar het staat je natuurlijk vrij om je kritiek naar de eindredacteur J.G. Zonnenberg te sturen *

Ik weet niet of het er exact zo staat, maar ook Prisma maakt fouten.

Want je zegt: als "have" als HOOFDWERKWOORD voorkomt, mag je het ALLEBEI (= 1. -> "I have x" EN 2. -> "I have got x") gebruiken. Dat is innerlijk tegenstrijdig, want in 2 is "have" hulpwerkwoord, dienend ter vorming van de voltooide tijd van "to get", zijnde alsdan het hoofdwerkwoord.

Wat kennelijk bedoeld wordt is dat, wanneer de betekenis van enige "have-constructie" neerkomt op de betekenis van ons zelfstandige werkwoord "hebben" in de zin van een bezitsrelatie, wanneer dus in de Nederlandse vertaling "hebben" het hoofdwerkwoord zou (kunnen) zijn, dán zowel "have" als "have got" te gebruiken zijn.
Oud 17-07-2005, 13:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-07-2005 @ 14:03 :
Ik weet niet of het er exact zo staat, maar ook Prisma maakt fouten.

Want je zegt: als "have" als HOOFDWERKWOORD voorkomt, mag je het ALLEBEI (= 1. -> "I have x" EN 2. -> "I have got x") gebruiken. Dat is innerlijk tegenstrijdig, want in 2 is "have" hulpwerkwoord, dienend ter vorming van de voltooide tijd van "to get", zijnde alsdan het hoofdwerkwoord.

Wat kennelijk bedoeld wordt is dat, wanneer de betekenis van enige "have-constructie" neerkomt op de betekenis van ons zelfstandige werkwoord "hebben" in de zin van een bezitsrelatie, wanneer dus in de Nederlandse vertaling "hebben" het hoofdwerkwoord zou (kunnen) zijn, dán zowel "have" als "have got" te gebruiken zijn.
Laten we het daar dan maar op houden, anders blijven we hierover bezig.
Oud 18-07-2005, 00:23
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 17-07-2005 @ 14:45 :
Laten we het daar dan maar op houden, anders blijven we hierover bezig.
Oud 15-08-2005, 19:41
voorbijganger
voorbijganger is offline
Het is ingewikkelder dan wat hier staat. Have got is enkel in stative use en ook non habitual. Ofzoiets. Lang geleden.
Oud 17-08-2005, 09:30
Aelin
Aelin is offline
Ik ben half engels en ik zou t echt niet weten, ik doe eigelijk t meeste gewoon op gevoel, net als in het Nederlands.
Ben niet zo goed in regeltjes uit mn hoofd leren
Als je een beetje gevoel voor de engelse taal krijgt leer je het vanzelf wel automatisch doen.
Reageren

Regels voor berichten