Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2005, 02:21
Outdated Spirit
Outdated Spirit is offline
Hoi ik wil gaan beginnen met spelen..

en nu vond ik dit .. wel n mooie begin gitaar. Ben bereid er wel wat geld voor neer te leggen. En ik zou graag wat advies willen. Graag n spaanse gitaar.. Beetje leuke voor t oog.

http://www.thehouseofmusic.nl/klassiek.htm

En dan omlaag scrollen naar de Admira Maria.
wat er staat :
Admira Maria
solidtop klassieke gitaar
met nylon snaren
zeer solide stemmachanieken
€199.00

Advies over de keuze van gitaar en kritiek over dergelijke dingen zeer welkom.
Dank alvast voor de reacties.

Oh en voor t geval t er toe doet. Ik ben linkshandig.

Laatst gewijzigd op 02-08-2005 om 02:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2005, 02:22
dreadlock leen
dreadlock leen is offline
ja doen
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 02:32
Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
ik vind stalen snaren fijner .
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 08:45
Moustache
Moustache is offline
als je van plan bent veel met akkoorden e.d. te doen; meer in de richting van "moderne muziek" zou ik je aanraden een staalsnarig model te kopen als je per sé een acoustische wilt. Nylonsnaren lenen zich daar naar mijn idee niet echt voor
Oud 02-08-2005, 09:14
Verwijderd
Met nylon snaren leg je jezelf praktisch vast op de 'klassieke' richting en *sommige* latin/pop/jazz. Maar met stalen snaren sluit je klassiek uit.

Solidtop = massief bovenblad is belangrijk. Verder kan ik er niets over zeggen. Je moet puur kijken naar klank en bespeelbaarheid. Daarom kan je absoluut niet van afstand zien welke gitaar je moet kiezen. Ik ben zelf goed geholpen bij een speciaalzaak, La Guitarra Buena, in A'dam. Ik zou wegblijven bij deze winkel, waar de duurste gitaar 240 euro kost.
Belangrijk: houtsoort (edit: fichten of ceder). Luister en vergelijk. De 'actie', hoe hoog de snaren staan (die mogen best hoog staan bij klassiek). Beschadigingen. Stemmechanieken even los- en aandraaien, dat moet soepel lopen. Voor de rest moet je iemand die al lang speelt of een leraar meenemen.

Linkshandig: daar is altijd debat over. Sommigen menen dat je het beste een linkshandige gitaar kan kopen (die bestaan ook), anderen zeggen dat je rechtshandig moet beginnen; je leert immers alles van 'scratch' af.

Laatst gewijzigd op 02-08-2005 om 09:21.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 11:07
pizza margerita
pizza margerita is offline
hm als je echt dingen als klassiek wil kan ik je ook wel een beetje bij helpen.. ookal speel ik nog niet zo lang.. ik krijg binnenkort wss ook nog een eigen gitaar.. zodat ik samen met mijn pa kan spelen en die leert mij allemaal klassieke sjit iig nylon dan linkshandig is gemeen.. dan kan ik niet op de jouwe spelen
Oud 02-08-2005, 20:19
Outdated Spirit
Citaat:
pizza margerita schreef op 02-08-2005 @ 12:07 :
hm als je echt dingen als klassiek wil kan ik je ook wel een beetje bij helpen.. ookal speel ik nog niet zo lang.. ik krijg binnenkort wss ook nog een eigen gitaar.. zodat ik samen met mijn pa kan spelen en die leert mij allemaal klassieke sjit iig nylon dan linkshandig is gemeen.. dan kan ik niet op de jouwe spelen

Maar ik heb echt het gevoel dit ik mn bewegingen met links moet maken.. en dat mn rechterhand heel goed voor t maken van die accoorden is.. Weet niet of ik nou gevoel moet volgen of..
Oud 02-08-2005, 20:51
Outdated Spirit
Hm ok. Linkshandig spelen is moeilijk doen.
Dan maar proberen rechtshandig te leren
Oud 03-08-2005, 15:01
Porcelain
Porcelain is offline
Ehm, ik zou zeker weten een linkshandige gitaar kopen als ik jou was.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 16:06
MazeMouse
MazeMouse is offline
Als je rechtshandig kunt leren zou ik gewoon rechtshandig doen. Ik heb het ook rechtshandig geleerd terwijl mijn gevoel in het begin was om linkshandig te spelen. (linkshandig voelt inmiddels volledig onnatuurlijk voor me )

En wat betreft staalsnarig vs nylon...
Ik zou staalsnarig gaan. Dat is ook bruikbaar voor klassieke dingen (andere klank maakt nog niet dat het niet geschikt is voor iets) en de overstap van staalsnarig akoestisch naar elektrisch is kleiner als van nylonsnarig (mocht je die stap ooit willen maken)

Verder als je begint gaat het er eigenlijk alleen maar om of dat ding zuiver geintoneerd is. De klank an sich zul je waarschijnlijk zelf nog weinig verschillen in kunnen horen (oke, als je het verschil staal/nylon niet hoort ben je heftig toondoof maar het verschil tussen zelfs al bepaalde soorten staalsnaren zul je waarschijnlijk nog niet echt horen )

EDIT, bij een budget van onder de 200 euro moet je trouwens sowieso niet op de klank letten want het is dan toch allemaal klote. Beter nu op een goedkoop (maar goed geintoneerd) ding leren spelen en dan later op een groter budget een goede uitkiezen dan nu een half/half ding kopen. Want waarschijnlijk als je nog niet kunt spelen heb je toch nog niet de feel of een gitaar wel of niet lekker speelt.

Laatst gewijzigd op 03-08-2005 om 16:09.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 09:11
gitaarsjaak
gitaarsjaak is offline
hmm ik weet niet of ik voor spaanse gitaar zou gaan, was er zelf snel op uitgekeken en ben toen (nadat ik elektrisch heb gekocht) maar voor stalen snaren gegaan, maar ook omdat ik het geluid daarvan mooier vind.
Reageren

Regels voor berichten