![]() |
|
Mugabe neemt blanke boeren beroepsrecht af
Van onze buitenlandredactie AMSTERDAM - Blanke landeigenaren wier land door de Zimbabwaanse overheid wordt genationaliseerd, kunnen niet langer naar de rechter stappen om dat besluit aan te vechten. Het parlement schrapte dinsdag een regel in de Grondwet die zo’n beroep mogelijk maakte. Ook wordt het voor critici van het bewind van president Mugabe moeilijker een paspoort aan te vragen. Het Zimbabwaanse parlement, waarin de ZANU-PF-partij van president Robert Mugabe sinds de omstreden verkiezingen in maart een ruime meerderheid bezit, stemde dinsdag ook voor de herintroductie van de Senaat, die in 1987 was afgeschaft. Critici vrezen dat de terugkeer van een wetgevende Eerste Kamer Mugabe de gelegenheid biedt nog meer macht uit te oefenen in het parlement. Hij beschikt over het recht zelf een aantal senatoren aan te stellen. De wijziging van de Grondwet ging dinsdag zonder slag of stoot. 103 Parlementariërs, allemaal lid van Mugabes ZANU-PF-partij, stemden voor de voorstellen, 29 stemden tegen. De tegenstemmen kwamen, op een na, allemaal uit de hoek van de oppositionele MDC-partij. Advocaten hadden vooraf al kritiek geleverd op de wijziging van de wet die het blanke boeren tot dinsdag mogelijk maakte in beroep te gaan tegen de onteigening van hun land. Sinds 2000 zijn, vaak met geweld, minstens vierduizend blanke boeren van hun land verdreven, vaak ten faveure van landloze zwarte oorlogsveteranen, die echter geen benul hebben van het runnen van een groot agrarisch bedrijf. Mede daardoor is Zimbabwe, ooit een economisch stabiel land, enorm in verval geraakt, met grote voedseltekorten tot gevolg. Veel blanke boeren zijn inmiddels vertrokken, sommigen hebben een nieuw agrarisch bestaan opgebouwd in landen als Zuid-Afrika en Zambia. Volgens mensenrechtenactivisten zijn er nog vierduizend boeren die de nationalisatie van hun landerijen aanvechten. Bron: www.volkskrant.nl Discriminatie! Discriminatie! ![]() Spui uw mening, dames en heren. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 31-08-2005 om 17:38. |
![]() |
||
Citaat:
Tja, zelfde geldt voor de Mauri's. Alleen zijn Aboriginals wel héél erg primitief (vooral qua gedrag) ![]() Ik vind gewoon dat ieder volk recht heeft op z'n eigen grond, maar boertjes vermoorden vind ik wel heel triest. En daarna doodgaan van de honger omdat je zelf niet kan wat die boertjes wel konden vind ik lachwekkend. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik bedoel alleen maar te zeggen dat het hele voorouderlijke grond verhaal maar relatief is voor de boer die daar zijn hele familie van de afgelopen 4 generaties op zijn land heef tbegraven is het net zo goed voorouderlijke grond |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, ook al zou men dat daar wel hebben, dan nog strookt dat natuurlijk voor geen meter met de rechtvaardigheidsgevoelens van veel mensen daar. Het is gewoon een zootje. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als Zimbabwe over 100 jaar hier gewoon een keer sorry voor zegt is alles weer goed en anders is Europa hypocriet. Ik vind het inderdaad te ver gaat wat Mugabe doet, maar kan het wel begrijpen, het land weer teruggeven aan de zwarte. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De enigste overeenkomst die er direct is tussen een blanke europeaan van toen en nu, zijn de uiterlijke kenmerken (in principe is er dus geen overeenkomst). De blanke generatie die daar nu woont is even afrikaans als elke andere afrikaan, ze dienen daarom als gelijke te worden behandeld. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dat er verder geen overeenkomst is tussen de europeanen van nu en van toen die daar waren is niet helemaal waar. In dit soort landen hebben ze een wat sterkere familieband dan hier en mocht het land ooit van een van hun overgrootopa's geweest dan weten ze dat vaak wel. Maar ik vind wel dat het tijd wordt dat Mugabe daar is opstapt. Want hij maakt wel een zooitje van het land. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar ik vind het wel erg dat die boeren van dat land verjaagt worden, begrijp me niet verkeerd. Maar hoezo wordt er zo een nadruk opgelegt dat het BLANKE boeren zijn? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ontopic, de reden dat het om blanke boeren gaat is natuurlijk evident. Dat is gewoon inspelen op het gevoel dat zwarten onderdrukt werden en worden, en dat blanken daar de schuld van zijn. Puur racisme dus. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Edit: Ik ben het trouwens niet eens met Psychedelic mocht je dat denken ![]() Laatst gewijzigd op 06-09-2005 om 14:55. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||