![]() |
|
Hallo!
Ik wou graag mijn pc wat stiller hebben, want mijn pc staat op mijn bureau in mijn slaapkamer. Mijn pc is dus snachts vaak aan, omdat ik dan dingetjes download, maar ik stoor me erg aan het geluid van mijn pc. Nu had heb ik wat dingen bedacht om het stiller te maken. 1: Een andere voeding zonder ventilators erin. 2: Een andere behuizing voor de computer 3: klink nu kwam ik dit tegen op internet, maar werkt dat nu echt goed? 4: Een goedkoop kastje kopen van hout ofzo en daar mijn pc inzetten. Wat lijkt jullie de beste oplossing, en als jullie betere oplossingen hebben hoor ik die natuurlijk ook graag. Alvast bedankt. ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Misschien wel een aardig idee om dan zo'n Arctic kast te kopen: http://www.arctic-cooling.com/pc_case1.php Zit ook gelijk een nieuwe voeding bij, heel erg stil allemaal.
||
Citaat:
Dus een 120 mm fan op een fan adapter naar 80 mm werkt wel goed, want er is een grotere luchtstroom door een kleiner gat, wat dus voor een hogere snelheid zorgt. Gewoon een 120 mm fan boven je koeler hangen zorgt dus niet per sé voor een hogere snelheid. En als je dan een langzaamdraaiende 120 mm fan neemt kan dat wel eens te weinig zijn. Een 120 mm fan die 150 m^3 per uur verzet geeft dezelfde snelheid aan de lucht als een 80 mm fan die 60 m^3 per uur verzet. Een stille 120 mm fan verzet iets van 90 m^3 per uur, alleen dat is dus over een veel groter oppervlak dan die 80 mm fan.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Kortom: je kan het duur doen of goedkoop. Duurder betekent niet automatisch stiller of beter, wel duurzamer. Fanless voeding ben ik wel voorstander van, je zult zelf moeten kijken of je die investering het waard vindt.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Zonder koellichaam en met koellichaam zonder fan is die balanswaarde ver boven het punt waar de chip kapot gaat. Die is dus niet bruikbaar. Maar zet je er een ventilator op, zij het een langzaam draaiende, dan is de kans heel groot dat die balanswaarde gewoon in het bereik ligt waar de chip nog zonder problemen functioneert. Hij wordt dan wel warmer, maar zolang die waarde in praktijkgebruik nog <65 graden is, is er niets aan de hand. Citaat:
Overigens, over stille fans gesproken, ik heb net de op papier stilste fan gekocht die ik kon vinden, een Coolermaster SAF-S12-E1. Specs 120x120x25 mm, standaardtoerental ~720 rpm, airflow 11.27 cfm, geluidsdruk typisch 13 dB(A). Dat is natuurlijk een airflow van niets, maar ik gebruik hem ook alleen om een Diamondmax 10 mee te koelen, dat wil zeggen gewoon alleen om de lucht in beweging te krijgen. En daarbij hoeft niet hard geblazen te worden. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als de cpu niets doet wordt dat ding a graden, en verbruikt hij c watt (dat verbruik staat bij de processorfabrikant in de datasheet). Als de cpu volledig wordt belast wordt dat ding b graden en vebruikt hij d watt. De K/W van het koellichaam is dan (b-a)/(d-c). Met dat grafiekje en de gegevens van de fan kan je de luchtstroom berekenen. Dan kan je berekenen hoeveel warmer dat koellichaam wordt dan de omgevingstemperatuur bij een gegeven luchtstroom. En mja, dan heb je nog de kast, waarin een bepaalde hoeveelheid warmte geproduceerd wordt. De kast mag een x aantal graden warmer worden dan de temperatuur buiten de kast, en zo kan je berekenen hoe snel de lucht in de kast vervangen moet worden, en dan kan je dus de luchtstroom in en uit de kast berekenen. En gek genoeg klopt het ook allemaal ongeveer. ![]() En dit heb ik allemaal al verteld maar ik ben dronken ![]()
||
Citaat:
http://www.tweakers.net/pricewatch/69234 ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
zelf heb ik een antec sonata lifestyle kast 380watt voeding de kreet op de doos luidt: hear the silence.. echt een zeer leuke kast met stille voeding klik echt aan te raden als je een stille voeding wil en ook nog een mooie kast
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
stille, goedkope multimedia pc SnOrKeL | 5 | 29-08-2012 09:58 | |
Software & Hardware |
Bouw of verbouw je eigen pc. AgenaX | 18 | 05-01-2009 14:35 | |
Software & Hardware |