Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2003, 16:05
NielZ
NielZ is offline
Nu ik naar alle waarschijnlijkheid een HAVO-papiertje krijg op korte termijn, mag ik van mezelf een nieuwe PC kopen.
Ik heb al een lijstje met onderdelen, maar ik heb toch nog enkele vragen. Daarnaast sta ik ook open voor commentaar & tips ed.

- Asus A7N8X
Goede verhalen over gehoord, leuk met Dual Channel DDR. SATA, RAID, IRDA, FireWire etc heb ik allemaal niet nodig.

- AMD Athlon XP 2600+
333 MHz FSB, helaas geen Barton. Maar toch lijkt het me een mooie proc, hij's nu ook betaalbaar voor studentjes.

- Coolermaster HHC-L61, Alps
Vraag: is deze cooler geschikt voor een 2600+? Ik heb het halve internet afgezocht; de ene revieuw site geeft een 2100+ als max, de andere een 3000+. Op de site van Coolermaster zelf zie ik er vrij weinig over.
Ik wil deze cooler graag omdat 'ie erg stil schijnt te zijn, wat ik érg prettig vind.

- 2x 256/512 DDR PC2700
Hier twijfel ik nog het meeste over. Moet ik voor (kwaliteits) Corsair gaan, of gewone Apacer/Samsung modules? En moet ik dan voor CAS 2 of 2.5 kiezen? 2 is wel sneller, maar ik vraag me af in hoeverre je dat terugziet bij het gebruik van de PC.
In principe ga ik voor 1024, maar als het Corsair en/of CAS 2 geheugen erg veel voordelen biedt zak ik terug naar 512, gezien de prijs.

- IIyama HM903DTA
Ik zat/zit ernstig te twijfelen tussen deez' en de MM904UT (1800 x 1440 @ 64 Hz & 1280 x 1024 @ 85 Hz tegen 1900 x 1440 @ 77 Hz & 1600 x 1200 @ 85 Hz voor de 903) . De aanbevolen & maxi reso van de 903 zijn dus net ff wat hoger, daarnaast zit er een 'multimedia' voet bij.
Ik heb zelf geen ervaring met 19"; wat is daarbij een prettige resolutie om mee te werken? (Ter vergelijk, ik draai nu 1024x768 op 15")

- Logitech MX500
Erg prettige muis.
Draadloos hoeft niet persé, bovendien wordt het dan wel weer érg duur voor dat diertje.

De volgende dingen heb ik nog wel rondslingeren (oftewel hoef ik niet te kopen):
Case (300W), floppy, CDRW, 80 GB Maxtor, 9700 Pro, Toetsenbord & Speakers.

Volgens mij vergeet ik een belangrijk onderdeel, maargoed, daar word ik dan wel keihard op gewezen.
Oud 17-05-2003, 16:16
Thompie
Thompie is offline
waarom geen HD van 120 gig? in prijs scheelt het niet echt veel. je denkt eerst aan die 80 gig genoeg te hebben, maar binnen de kortste keer zit je bijna aan die 80 en denk je van damn had ik toch maar een grotere schijf gekocht.

(hoeft niet hoor, maar dit heb ik zelf al meegemaakt dat ik binnen een 7 maanden dacht 'had ik maar een grotere HD')
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:16
uggemenugge
uggemenugge is offline
k zou m gewoon nemen
Oud 17-05-2003, 16:26
Marcade
Marcade is offline
Een case is niet 300W .. een powersupply is 300W, meneer "ik ben stoer want ik krijg een computer" En je wil misschien wel meer dan 300W omdat je hem stabiel wilt hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:32
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Marcade schreef op 17-05-2003 @ 17:26:
Een case is niet 300W .. een powersupply is 300W, meneer "ik ben stoer want ik krijg een computer" En je wil misschien wel meer dan 300W omdat je hem stabiel wilt hebben.
Meneer 'ik ben stoer want ik heb Tiesto - Nyana' (), ik betaal deze computer 100% zelf. Ik heb nérgens gezegd dat ik dit gesponsord of whatever krijg.

Ik heb nu nog een case liggen, waarvan inderdaad de Power Supply 300W is (sjonge sjonge ). Vandaar dat ik die in eerste instantie wil gebruiken.
Maar 350/400 (de voeding dus) is wel een goed idee ja. Tnx.

Citaat:
uggemenugge schreef op 17-05-2003 @ 17:16:
k zou m gewoon nemen
Dankje schat, als ik jou toch niet had...
Oud 17-05-2003, 16:36
WolterB
WolterB is offline
Asus A7N8X
mooi mobo met niet te veel extra's

- AMD Athlon XP 2600+
kan je voorlopig mee vooruit en is idd neit al te duur

- Coolermaster HHC-L61, Alps
dit kan je mss bij de pc-boer vragen

- 2x 256/512 DDR PC2700
CAS 2 is wel te merken met de snelheid, maar als je voor 2.5 gaat is dat niet een grote ramp, want dit is ook nog steeds snel. Ik zou iig géén CAS 3 nemen want dit is dus heel duidelijk te merken tov CAS 2.
Voor het merk zou ik voor een merk van een gemiddelde prijs gaan, meestal hebben de duurdere moodules alleen meer garantie.
Ook zou ik zoor de 1024MB gaan, maar let dan wel op dat er enkele (oudere) spellen niet meer zullen werken

- IIyama HM903DTA
ik zou zelf voor een 19" gaan met een acceptabele refreshrate (minimaal 85Hz op 1152x864 of 100Hz op 1024x768)

- Logitech MX500
hier ligt het puur aan de voorkeur van de gebruiker. persoonlijk kan ik niet meer een draadlozen muis omgaan, en een balletje erin (niet optisch dus) is ook een must voor mij

al aanwezig

Case (300W)
, mss kan je 350W nemen aangezien je een Readon kaart hebt en nog wat andere zwaardere hardware

floppy
altijd handig

CDRW
ook goed

80 GB Maxtor
dit is toch aan de kleine kant tegenwoordig, hier zou ik nog een schijf bijnemen van minimaal 120GB. Voor schijven raad ik de IBM/Hitachi Dekstar aan. Deze sciijven hebben een zeer lage toegangstijd, zijn mooi stil en zijn allen 7200 RPM

9700 Pro
topkaart

Toetsenbord

Speakers
ook weer puur voorkeur hoe veel waarde je hecht aan het geluid en wat voor speakerset dit is

Volgens mij vergeet ik een belangrijk onderdeel, maargoed, daar word ik dan wel keihard op gewezen
dat is dus een geluidskaart, je kan natuurlijk de on-board geluidskaart gebruiken, maar als je waarde hecht een acceptable geluid zou ik als je een budgetkaart wilt hebben een creative SB Live 5.1 nemen
Oud 17-05-2003, 16:51
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
WolterB schreef op 17-05-2003 @ 17:36:
- IIyama HM903DTA
ik zou zelf voor een 19" gaan met een acceptabele refreshrate (minimaal 85Hz op 1152x864 of 100Hz op 1024x768)

Case (300W)
, mss kan je 350W nemen aangezien je een Readon kaart hebt en nog wat andere zwaardere hardware

Volgens mij vergeet ik een belangrijk onderdeel, maargoed, daar word ik dan wel keihard op gewezen
dat is dus een geluidskaart, je kan natuurlijk de on-board geluidskaart gebruiken, maar als je waarde hecht een acceptable geluid zou ik als je een budgetkaart wilt hebben een creative SB Live 5.1 nemen
- Beide monitoren zitten over deze waarden heen; geen probleem lijkt me dus.

- Die voeding is een goede tip ja, ik d8 zelf dat 300 wel voldoende zou zijn.
Die ga ik dus hoogstwaarschijnlijk omruilen.

- Ik ben niet zo'n hele erge geluidsfreak... Ik luister wel vrij veel muziek, maar ik doe dat nu ook door een onboard kaartje en een koptel van een tientje, en ik vind dat al prima klinken.
Audigy oid is dus wel een optie ja, maar nog niet direct nodig.

Bedankt voor het advies.
Oud 18-05-2003, 00:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je lijstje is al aardig goed. Enkele opmerkingen:

- Onboard geluid voldoet prima, daarvoor koop je juist zo'n duur mobo. Geluidskaart erbij kopen is pure verspilling, of je moet echt audiofreak zijn en een Platinum 2 kopen voor €150 ofzo.

- AMD Athlon XP 2600+ is prima. Barton moet je niet nemen, de extra cache weegt niet op tegen de lagere kloksnelheid. Ook gaat AMD de mist in met de modelrating voor de barton, deze zijn té hoog! 3000+ had 2800+ moeten zijn, en de nieuwe 3200+ had 3000+ moeten zijn.

- Ga voor 2x512MB PC2700 CL2,5. Van een merk zoals Samsung of Infineon. Corsair is te duur, CL2 is ook te duur. Alleen doen als je erg hoog gaat klokken. En daarmee bedoel ik dat je voltage mods gaat aanbrengen op je moederbord. Dat ga je denk ik niet doen, dus gewoon CL2,5 nemen, die PC2700 reepjes zal niet de bottleneck zijn! Kun je hoog genoeg klokken.

- CPU cooler kun je beste Arctic Copper Silent TC nemen denk ik. Die is stil en koelt goed. Die coolermaster ken ik niet, maar je moet iig eentje met koperen contactvlak nemen en moet niet te duur zijn.

- MX500 is dé gamersmuis. Draadloos moet je niet nemen als je gaat gamen, alleen geschikt voor desktopwerk. Draadloos heeft last van veel latency (vertraging) en schokkend (weinig updates/sec), haal je geen vloeiende bewegingen mee in Quake. MX500 is beste gamersmuis IMO.

- 300W is wat weinig voor een systeem met een snelle videokaart en snelle proc. ga voor 350W ofzo, met nieuw kastje.

- Floppydrive kun je beter weglaten
Evenals parallel, serieel en gameport en FDD controller disablen in BIOS, ben je van de oude legacy I/O af.

- CDRW is LiteOn 52/24/52 een goede en goedkope (€50)

- Koop een IBM/Hitachi GXP180 120GB 2MB, de enige snelle desktop schijf met leuk prijskaartje

- Videokaart is wat lastiger, 9700 pro is erg duur, heb je dat er voor over? Je zou nu ook een 9500 Pro kunnen nemen, en later een volgende generatie nemen. Heb je meer waar voor je geld, alle spellen van nu en over een tot een jaar draaien perfect op die kaart, en kun je over jaar een upgrade doen ofzo.

- Monitor: wil je TFT of CRT? Ik zou voor TFT gaan, b.v. een 17" LG scherm met 16ms responsetime, is erg goed voor gamen. En ziet er lekker zilver uit.
Oud 18-05-2003, 01:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Heb even een lijstje gemaakt op FCC:

AMD ATHLON XP 2600+ Thoroughbred (2083MHz, 166/333 MHz)
€124

ARCTIC Cooling Copper Silent TC
€8,19

512MB DIMM DDR PC333 CL2.5 OEM
€90 (2 x €45)

ASUS A7N8X Rev. 1.06
€100

LOGITECH MX 500 Optical Mouse USB
€42

HITACHI/IBM Deskstar 180GXP 120.0 GB, 7200Rpm, 2MB Cache
€113

M76 Design-Tower "BMW" 400W Netzteil Front-USB Zwart/Zilver
€60

LITEON 52x/24x/52x SmartBurn Bulk
€57

19.0" TFT BELINEA 101910 1280x1024 Analog/Digital Audio
€750

HIS ATI Radeon 9500 PRO "Excalibur" 128 MB DDR TV-Out DVI
€200

Subtotaal: €1544
Verzendkosten Duitsland: €21
Totaal: €1565

Hiervoor heb je dus o.a. een 19" TFT scherm! 25ms dus prima spellen spelen, en heeft DVI en audio. 19" TFT is dus vergelijkbaar met 21"/22" CRT

Ik heb voor 2 x 512MB PC2700 OEM gekozen. Infineon on 3rd kan ook, is €15 duurder: €60. Bij zo'n duur systeem zou dat wel lonend zijn.

Die zwarte kast is wel mooi (Plaatje), heeft ook 400W voeding en is mooi zwart. Ze hebben nog meer coole design kasten, moet je maar even kijken.

Enige wat nog mist is een toetsenbord, maar die moet je niet bij FCC kopen; hebben namelijk allemaal Duits layout.

Printer kan ook fijn zijn erbij, ik raad je een Canon i550 aan voor €157.

Hoop dat je het wat vindt.
Iig erg lage prijzen, vind je nergens in Nederland.
Bestellen in Duitsland eng? Welnee, FCC verkoopt heel veel, en heeft uitstekende RMA service (voor als iets kapot is). Gewoon pakketje opsturen met kopie bon en je krijgt een nieuw exemplaar teruggestuurd.

Je moet wel vooraf geld overmaken. Doe dat met een bankrekening, niet met Postbank. Postbank ontvangt jouw aanvraag en doet 2 weken niets. Postbank = k*t. ABN Amro kun je direkt mee overmaken, via IBAN nummer, gaat perfect binnen 3 dagen hebben zij het binnen, en dan wordt het volgende dag verstuurd meestal. Heb je het over week in huis ofzo.

Ik heb ook screenshot van bestellijstje gemaakt, deze kun je hier zien:

http://www.fluffles.net/junk/NielZ-FCC-lijstje.gif

Laatst gewijzigd op 18-05-2003 om 01:46.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 08:58
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 01:55:
- 300W is wat weinig voor een systeem met een snelle videokaart en snelle proc. ga voor 350W ofzo, met nieuw kastje.

Evenals parallel, serieel en gameport en FDD controller disablen in BIOS, ben je van de oude legacy I/O af.

- CDRW .....

- Koop een IBM/Hitachi GXP180 120GB 2MB, de enige snelle desktop schijf met leuk prijskaartje

- Videokaart is wat lastiger, 9700 pro is erg duur, heb je dat er voor over? Je zou nu ook een 9500 Pro kunnen nemen, en later een volgende generatie nemen. Heb je meer waar voor je geld, alle spellen van nu en over een tot een jaar draaien perfect op die kaart, en kun je over jaar een upgrade doen ofzo.
deze onderdelen had hij al
Oud 18-05-2003, 09:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
WolterB schreef op 18-05-2003 @ 09:58:
deze onderdelen had hij al
Ja ik lees weer eens niet goed.

Was gister ook laat.

Anyways: ik zou er alsnog een nieuwe hdd inzetten van IBM, als je budget dit toelaat. Is een veel snellere schijf dan die 40GB.
Oud 18-05-2003, 09:36
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 10:09:
Ja ik lees weer eens niet goed.

Was gister ook laat.

Anyways: ik zou er alsnog een nieuwe hdd inzetten van IBM, als je budget dit toelaat. Is een veel snellere schijf dan die 40GB.
idd, heb ik hem ook aangeraden, maar hij heeft momenteel 80 GB, geen 40
Citaat:
NielZ schreef:
80 GB Maxtor
Oud 18-05-2003, 09:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
k
Oud 18-05-2003, 13:22
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Je lijstje is al aardig goed. Enkele opmerkingen:

- Onboard geluid voldoet prima, daarvoor koop je juist zo'n duur mobo. Geluidskaart erbij kopen is pure verspilling, of je moet echt audiofreak zijn en een Platinum 2 kopen voor ?150 ofzo.

- AMD Athlon XP 2600+ is prima. Barton moet je niet nemen, de extra cache weegt niet op tegen de lagere kloksnelheid. Ook gaat AMD de mist in met de modelrating voor de barton, deze zijn té hoog! 3000+ had 2800+ moeten zijn, en de nieuwe 3200+ had 3000+ moeten zijn.

- Ga voor 2x512MB PC2700 CL2,5. Van een merk zoals Samsung of Infineon. Corsair is te duur, CL2 is ook te duur. Alleen doen als je erg hoog gaat klokken. En daarmee bedoel ik dat je voltage mods gaat aanbrengen op je moederbord. Dat ga je denk ik niet doen, dus gewoon CL2,5 nemen, die PC2700 reepjes zal niet de bottleneck zijn! Kun je hoog genoeg klokken.

- CPU cooler kun je beste Arctic Copper Silent TC nemen denk ik. Die is stil en koelt goed. Die coolermaster ken ik niet, maar je moet iig eentje met koperen contactvlak nemen en moet niet te duur zijn.
Hij is inderdaad van koper, en hij heeft een heatpipe.

Citaat:
- MX500 is dé gamersmuis. Draadloos moet je niet nemen als je gaat gamen, alleen geschikt voor desktopwerk. Draadloos heeft last van veel latency (vertraging) en schokkend (weinig updates/sec), haal je geen vloeiende bewegingen mee in Quake. MX500 is beste gamersmuis IMO.

Hier hoor ik verschillende berichten over...
Ik zie vaak genoeg dat compleet nieuwe PC's, die niet eens zo heel veel van mijn config afwijken, ook gewoon met 300W geleverd worden. Is 350/400 geen overkill?

Citaat:

- CDRW is LiteOn 52/24/52 een goede en goedkope (?50)

Deze onderdelen heb ik allemaal in huis, en néé ik heb geen 400 betaald voor de 9700.

Citaat:
- Monitor: wil je TFT of CRT? Ik zou voor TFT gaan, b.v. een 17" LG scherm met 16ms responsetime, is erg goed voor gamen. En ziet er lekker zilver uit.
CRT.
Ik moet je bekennen dat ik het wat opvallend vond om dit advies van jou te horen, zeker aangezien ik meer ga doen dan internetten. Een TFT kampt met dode pixels, één "vaste" resolutie, respons time (alhoewel 16ms idd goed genoeg is), en qua scherpte vind ik ze gelijk of zelfs minder in vergelijk met een CRT. Ik blijf dus bij de 903.
Oud 18-05-2003, 13:34
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 02:42:
Heb even een lijstje gemaakt op FCC:

Lijstje.

Subtotaal: ?1544
Verzendkosten Duitsland: ?21
Totaal: ?1565
Bedankt voor je het lijstje, je stopt er een boel werk in.
De onderdelen die ik in eerste instantie had geselecteerd komen samen op ± 850 euro, wel ff iets goedkoper dus (alhoewel daar wel enkele onderdelen misten )
Citaat:
Hiervoor heb je dus o.a. een 19" TFT scherm! 25ms dus prima spellen spelen, en heeft DVI en audio. 19" TFT is dus vergelijkbaar met 21"/22" CRT

Ik heb voor 2 x 512MB PC2700 OEM gekozen. Infineon on 3rd kan ook, is ?15 duurder: ?60. Bij zo'n duur systeem zou dat wel lonend zijn.
Ik zal gewoon 'gewoon' geheugen kopen zonder allerlei tierlantijnen; dat scheelt weer.

Citaat:
Die zwarte kast is wel mooi (Plaatje), heeft ook 400W voeding en is mooi zwart. Ze hebben nog meer coole design kasten, moet je maar even kijken.

Enige wat nog mist is een toetsenbord, maar die moet je niet bij FCC kopen; hebben namelijk allemaal Duits layout.

Printer kan ook fijn zijn erbij, ik raad je een Canon i550 aan voor ?157.
Kast boeit me in eerste instantie niet zo heel erg; het is toch per definitie 10x lelijker dan waar ik nu achter zit (oei oei flame ). Ik donder er wel een ruitje en CCFL in ofso.
Toetsenbord heb ik ook nog wel liggen, en printer heb ik ook niet direct nodig. Ik print alleen werkstukjes voor school, en daarvoor voldoet de Epson van me ouders prima.

Citaat:
Hoop dat je het wat vindt.
Iig erg lage prijzen, vind je nergens in Nederland.
Bestellen in Duitsland eng? Welnee, FCC verkoopt heel veel, en heeft uitstekende RMA service (voor als iets kapot is). Gewoon pakketje opsturen met kopie bon en je krijgt een nieuw exemplaar teruggestuurd.

Je moet wel vooraf geld overmaken. Doe dat met een bankrekening, niet met Postbank. Postbank ontvangt jouw aanvraag en doet 2 weken niets. Postbank = k*t. ABN Amro kun je direkt mee overmaken, via IBAN nummer, gaat perfect binnen 3 dagen hebben zij het binnen, en dan wordt het volgende dag verstuurd meestal. Heb je het over week in huis ofzo.

Ik heb ook screenshot van bestellijstje gemaakt, deze kun je hier zien:

http://www.fluffles.net/junk/NielZ-FCC-lijstje.gif
Tnx.
Ik droom er nog eens over, dub er nog wat over, drink er eens een biertje op, en over een weekje of 2 heb ik het staan.
Oud 18-05-2003, 13:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
NielZ schreef op 18-05-2003 @ 14:22:
Hij is inderdaad van koper, en hij heeft een heatpipe.
[afbeelding]
Ja die heb ik ook. De HHC-001 ofzo. Denk dat die fan een stuk stiller is, want die van mij is als een vliegtuig in m'n kast. Heb 'em nu uitgebouwd. Op 5V kon die fan mn 1800+ niet eens onder de 55 graden houden. Tsk!

Heb nu een Arctic Copper Silent met 2400rpm fan die je NIET hoort, voor €8. En temp van 49 graden idle en 53 stressed, prima zou ik zeggen. De Arctic Copper Silent TC heeft iets meer rpm waardoor ie ook iets meer geluid maakt, maar nog steeds stil denk ik. Kijk eens naar het aantal dBA van de fan. En prijs is ook niet ongebelangrijk, €8 is lekker goedkoop.
Citaat:
Hier hoor ik verschillende berichten over...
Ik zie vaak genoeg dat compleet nieuwe PC's, die niet eens zo heel veel van mijn config afwijken, ook gewoon met 300W geleverd worden. Is 350/400 geen overkill?
Ligt eraan. Als je een nieuw systeem samenstelt, die ook redelijk wat stroom trekken zoals die 2600+ en zeker die videokaart van je, dan is het wel een goed idee om voor een goede PSU te gaan. 300W is dan eigenlijk te weinig, tenzij het echt een goed merk is zoals Antec / Enermax. Maar het zal wel werken hoor, maar ik zou er toch een betere PSU inzetten.
Citaat:
Deze onderdelen heb ik allemaal in huis, en néé ik heb geen 400 betaald voor de 9700.
"Van de vrachtwagen afgevallen", of 9500 gemod naar 9700?
Citaat:
CRT.
Ik moet je bekennen dat ik het wat opvallend vond om dit advies van jou te horen, zeker aangezien ik meer ga doen dan internetten. Een TFT kampt met dode pixels, één "vaste" resolutie, respons time (alhoewel 16ms idd goed genoeg is), en qua scherpte vind ik ze gelijk of zelfs minder in vergelijk met een CRT. Ik blijf dus bij de 903.
Nouja allereerst wil ik zeggen dat CRT een erg oude en naar mijn inzicht inferieure techniek is, met de vele ongemakken die je hebt. Het flikkert, zuipt stroom, is groot, wazig (mmoire-effect), heeft bijna nooit een digitale DVI interface, kan niet goed en snel switchen van reso's, moet je handmatig instellen wat nogal werk is als je dat voor elke reso moet doen, etcetc.

TFT zijn mooie schermen. De techniek is nog niet helemaal volwassen, maar op dit punt kan ik geen CRT meer aanbevelen. De prijzen zijn sterk gedaald; €750 is zéér goedkoop voor een 19" (!) TFT scherm, dat is net zo groot als een 22" CRT scherm, en die zijn ook aardig prijzig en hebben toch allerlei schoonheidsfoutjes.

Die TFT heeft DVI, waardoor je interface digitaal is, weg moire! Weg handmatig instellen, digitaal is the way.

Kapotte pixels een probleem? Vind je niet vaak meer, zeker niet op dure schermen. Maar de kans bestaat. Maar is het echt zo erg? Ik heb er ook één en ik merk er vrij weinig van, je moet echt ff goed kijken voor je em ziet.

Helderheid, scherpheid en contrast zijn grote voordelen van TFT. Natuurlijk afhankelijk van het scherm en van de gebruikte interface. Die Belinea is iig een prima scherm.

Choice is yours.

Laatst gewijzigd op 18-05-2003 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:05
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 14:40:
Ja die heb ik ook. De HHC-001 ofzo. Denk dat die fan een stuk stiller is, want die van mij is als een vliegtuig in m'n kast. Heb 'em nu uitgebouwd. Op 5V kon die fan mn 1800+ niet eens onder de 55 graden houden. Tsk!

Heb nu een Arctic Copper Silent met 2400rpm fan die je NIET hoort, voor ?8. En temp van 49 graden idle en 53 stressed, prima zou ik zeggen. De Arctic Copper Silent TC heeft iets meer rpm waardoor ie ook iets meer geluid maakt, maar nog steeds stil denk ik. Kijk eens naar het aantal dBA van de fan. En prijs is ook niet ongebelangrijk, ?8 is lekker goedkoop.
De L61 is inderdaad de stille versie van de 001.
Hij zit op 20 dBA, maar als die me proc niet netjes kan houden valt ie af...
Bovendien is ie nog 21 euro duurder ook (), ik ga switchen.

Citaat:
Ligt eraan. Als je een nieuw systeem samenstelt, die ook redelijk wat stroom trekken zoals die 2600+ en zeker die videokaart van je, dan is het wel een goed idee om voor een goede PSU te gaan. 300W is dan eigenlijk te weinig, tenzij het echt een goed merk is zoals Antec / Enermax. Maar het zal wel werken hoor, maar ik zou er toch een betere PSU inzetten.
mmmz, ic.
Goed, ik ga voor een 350/400. Weet je toevallig ook of de voeding uit 'jou' kast stil is? Ik kon het ff nergens vinden, en mein deutsh is al zo belabberd...

Citaat:
"Van de vrachtwagen afgevallen", of 9500 gemod naar 9700?
Hee, ik ben een keurige huisnerd die het al spannend vind om door rood te rijden.
2e hands. Normaal ben ik daar niet echt happig op, maar de kaart was 2 dagen gebruikt, er zit nog 9 maanden garantie op, de man klonk erg betrouwbaar, en hij bood me 'm aan voor 100 euro... (het is de Maya II RV9700 van Gigabyte).
Toen móest ik wel.

Citaat:
Nouja allereerst wil ik zeggen dat CRT een erg oude en naar mijn inzicht inferieure techniek is, met de vele ongemakken die je hebt. Het flikkert, zuipt stroom, is groot, wazig (mmoire-effect), heeft bijna nooit een digitale DVI interface, kan niet goed en snel switchen van reso's, moet je handmatig instellen wat nogal werk is als je dat voor elke reso moet doen, etcetc.

TFT zijn mooie schermen. De techniek is nog niet helemaal volwassen, maar op dit punt kan ik geen CRT meer aanbevelen. De prijzen zijn sterk gedaald; ?750 is zéér goedkoop voor een 19" (!) TFT scherm, dat is net zo groot als een 22" CRT scherm, en die zijn ook aardig prijzig en hebben toch allerlei schoonheidsfoutjes.

Die TFT heeft DVI, waardoor je interface digitaal is, weg mmoire! Weg handmatig instellen, digitaal is the way.

Kapotte pixels een probleem? Vind je niet vaak meer, zeker niet op dure schermen. Maar de kans bestaat. Maar is het echt zo erg? Ik heb er ook één en ik merk er vrij weinig van, je moet echt ff goed kijken voor je em ziet.

Helderheid, scherpheid en contrast zijn grote voordelen van TFT. Natuurlijk afhankelijk van het scherm en van de gebruikte interface. Die Belinea is iig een prima scherm.

Choice is yours.
mmmmz, mmmmz, mmmmz, tsja.
En dan zeggen ze dat vrouwen alleen lastig kunnen zijn in een relatie (no offence).

Maar iig erg bedankt, het heeft weer een boel opgelost/helderheid gebracht.
Oud 18-05-2003, 14:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
NielZ schreef op 18-05-2003 @ 15:05:
De L61 is inderdaad de stille versie van de 001.
Hij zit op 20 dBA, maar als die me proc niet netjes kan houden valt ie af...
Bovendien is ie nog 21 euro duurder ook (), ik ga switchen.
Arctic Copper Silent TC, yepyep.
Citaat:
[b] mmmz, ic.
Goed, ik ga voor een 350/400. Weet je toevallig ook of de voeding uit 'jou' kast stil is? Ik kon het ff nergens vinden, en mein deutsh is al zo belabberd...
Ja zijn lekker stil, dual fan ook, zijn goede PSUs van die kast. 400W is sowieso lekker. Kwaliteit van PSU kun je ruw meten aan zijn gewicht, en dat ding is echt lekker zwaar.
Citaat:
hij bood me 'm aan voor 100 euro... (het is de Maya II RV9700 van Gigabyte).
Toen móest ik wel.
€100 voor een R9700? Lekkur.
Citaat:
mmmmz, mmmmz, mmmmz, tsja.
En dan zeggen ze dat vrouwen alleen lastig kunnen zijn in een relatie (no offence).

Maar iig erg bedankt, het heeft weer een boel opgelost/helderheid gebracht.
Koop nou maar die TFT

Stuk geiler dan CRT, bovendien supergoedkoop.

Ga je trouwens bij FCC bestellen?
Oud 18-05-2003, 16:27
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 15:27:
Arctic Copper Silent TC, yepyep.

Ja zijn lekker stil, dual fan ook, zijn goede PSUs van die kast. 400W is sowieso lekker. Kwaliteit van PSU kun je ruw meten aan zijn gewicht, en dat ding is echt lekker zwaar.

?100 voor een R9700? Lekkur.
Juh.

Citaat:
Koop nou maar die TFT
Ja mams, is goed mams, zal ik doen mams.
Ontopic: sorry, maar ik ga toch écht voor de inferieure verouderde handmatige trage logge 903. Ik duw wel een spaarlamp in me bureaulamp (ouders betalen toch), en me bureau is ruim genoeg...
Helaas.

Citaat:
Stuk geiler dan CRT, bovendien supergoedkoop.

Ga je trouwens bij FCC bestellen?
Nope, MyCom.
Goede ervaringen mee, krijg er korting, en last but not least, ik werk er.
Oud 18-05-2003, 16:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
NielZ schreef op 18-05-2003 @ 17:27:
Nope, MyCom.
Goede ervaringen mee, krijg er korting, en last but not least, ik werk er.
Misschien handig als je dat even had gezegd. Had ik ook niet de moeite hoeven doen een lijstje samen te stellen.

Bovendien is het bij FCC goedkoper, zelfs met 20% korting bij MyCom. Maargoed je bestelt toch wel daar, my efforts are futile.
Oud 18-05-2003, 16:38
NielZ
NielZ is offline
Owja, ik wil nog even op de processor terugkomen; hier zie je verschillende testen waarbij de 2500+ in games beduidend beter scoort dan de 2600+. De 2600+ is dan wel weer beter met MP3 en Video decoden, maar ik game vaker dan dat ik een DVD rip (wat ik nóóit doe).
Daarnaast zegt men dat de 2500+ cooler is, én hij is 50 euro goedkoper.

Damn wat lastig zo'n windows-bak.
Oud 18-05-2003, 16:53
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 17:37:
Misschien handig als je dat even had gezegd. Had ik ook niet de moeite hoeven doen een lijstje samen te stellen.

Bovendien is het bij FCC goedkoper, zelfs met 20% korting bij MyCom. Maargoed je bestelt toch wel daar, my efforts are futile.
Good point, excuses daarvoor, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat je er zoveel tijd en moeite in zou steken (op een manier van: ik was positiev verrast. ).
Daarnaast is het zo dat 'men' toch wel verwacht dat je als verkoper zelf wel weet wat je in een computer moet stoppen. Nu weet ik dat ook wel, maar ik heb van alle klanten die ik tot nu toe geholpen heb nog nóóit een inhoudelijke vraag over CAS 2 of CAS 2.5 geheugen gehad (dat zit niet in het profiel van de gemiddelde MyCom klant ).
Ten derde is het zo dat MyCom onder veel gevorderde gebruikers (Tweakers ed) vaak bekend staat als duur, commercieel, lang wachten etc etc (althans dergelijke negatieve reacties krijg ik vaak op IRC ed). Vandaar dat ik er tegenwoordig wat minder mee 'strooi'.

Het is inderdaad zo dat FCC goedkoper is, dat ben ik direct met je eens. En ook met bestellen in het buitenland heb ik geen probleem, zou niet de eerste keer zijn (al zit ik wel bij de Postbank. :/)
Ik denk echter dat me baas verre van blij is als blijkt dat ik me computer opeens compleet ergens ander heb besteld; dat is wel een van de nadelen.
Oud 18-05-2003, 17:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
In die test wordt een 2600+ met 266MHz FSB gebruikt. De nieuwe 2600+ heeft 333MHz FSB, en is dus veel sneller. Die 2500+ is een Barton met 333MHz FSB en 512KB cache, maar een veel lagere kloksnelheid. Barton moet je niet nemen.

2600+ is verder €124 dus €50 goedkoper lijkt me niet aannemelijk. Oh, da's waar, je bestelt bij MyCom. Ja daar is die €195.
Oud 18-05-2003, 17:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
NielZ schreef op 18-05-2003 @ 17:53:
Good point, excuses daarvoor, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat je er zoveel tijd en moeite in zou steken (op een manier van: ik was positiev verrast. ).
Mjah was ook niet zo handig van mezelf, maarja als ik bezig ben dan blijf ik bezig, en wordt mn post al snel wat langer en gaat er ook tijd in zitten. Maargoed nevermind.
Citaat:
Daarnaast is het zo dat 'men' toch wel verwacht dat je als verkoper zelf wel weet wat je in een computer moet stoppen. Nu weet ik dat ook wel, maar ik heb van alle klanten die ik tot nu toe geholpen heb nog nóóit een inhoudelijke vraag over CAS 2 of CAS 2.5 geheugen gehad (dat zit niet in het profiel van de gemiddelde MyCom klant ).
Ja dat klopt. Maar MyCom is ook geen shop voor tweakers. Maar voor computer enthousiasts met enige kennis van zaken, maar ook weer niet te veel. Verder geen slechte zaak hoor, maar een tweaker haalt z'n spullen toch bij een stuk goedkopere webshop vandaan.

En dat je als verkoper weet wat je erin moet stoppen is helaas niet zo. Mensen met echte hardware kennis zijn over het algemeen geen verkoper. No offense though.

Maar ook een automonteur zal bij de aankoop van een nieuwe (dure) auto zich laten informeren. Niemand weet alles.
Citaat:
Het is inderdaad zo dat FCC goedkoper is, dat ben ik direct met je eens. En ook met bestellen in het buitenland heb ik geen probleem, zou niet de eerste keer zijn (al zit ik wel bij de Postbank. :/)
Ik denk echter dat me baas verre van blij is als blijkt dat ik me computer opeens compleet ergens ander heb besteld; dat is wel een van de nadelen.
Mjah oke.

Watvoor korting krijg je dan? Zal het verschil nog enigszins meevallen. Vraag iig wel naar echt merk geheugen, en niet OEM geheugen, want dat vertrouw ik niet bij shops als MyCom.
Oud 18-05-2003, 17:22
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
of je moet echt audiofreak zijn en een Platinum 2 kopen voor €150 ofzo.
Een Creative moet je als echte audiofreak juist niet kopen. Wel eens gezien hoe krom de geluidscurve van een Creative kaart loopt ? Daar wordt je echt niet vrolijk van. Als audiofreak koop je een Audiotrak Maya44 ofzo.
Oud 18-05-2003, 17:26
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 18:09:
Mjah was ook niet zo handig van mezelf, maarja als ik bezig ben dan blijf ik bezig, en wordt mn post al snel wat langer en gaat er ook tijd in zitten. Maargoed nevermind.
Gelukkig, ik voelde me er toch een beetje lullig over.

Citaat:
Ja dat klopt. Maar MyCom is ook geen shop voor tweakers. Maar voor computer enthousiasts met enige kennis van zaken, maar ook weer niet te veel. Verder geen slechte zaak hoor, maar een tweaker haalt z'n spullen toch bij een stuk goedkopere webshop vandaan.
Klopt, dat is ook niet de doelgroep van MyCom.

Citaat:
En dat je als verkoper weet wat je erin moet stoppen is helaas niet zo. Mensen met echte hardware kennis zijn over het algemeen geen verkoper. No offense though.
Euh... Bedoel je mij of gewoon in general?
Het is idd wel zo dat je als verkoper niet genoeg hebt aan de kennis van CAS 2 DDR. Als er iemand binnenkomt met: "ik moet een nieuwe PC. 2 MHz, en er moet internet opzitten! En euh... hoe heet dat ook alweer.. Owja Office." dan ga ik niet beginnen over de verschillen tussen de A7V8X en de A7N8X.

Citaat:
Maar ook een automonteur zal bij de aankoop van een nieuwe (dure) auto zich laten informeren. Niemand weet alles.

Mjah oke.

Watvoor korting krijg je dan? Zal het verschil nog enigszins meevallen.
10%
Daar mogen ze ook wel eens wat aan doen, maarja, ik ben GJK (algemeen directeur) niet.

Citaat:
Vraag iig wel naar echt merk geheugen, en niet OEM geheugen, want dat vertrouw ik niet bij shops als MyCom.
Ik vraag nix, ik pak het zelf uit de bak.
Bovendien verkoopt MyCom geen OEM, wij hebben alleen Samsung/Apacer en soms Kingston.
Oud 18-05-2003, 17:31
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 18:02:
In die test wordt een 2600+ met 266MHz FSB gebruikt. De nieuwe 2600+ heeft 333MHz FSB, en is dus veel sneller. Die 2500+ is een Barton met 333MHz FSB en 512KB cache, maar een veel lagere kloksnelheid. Barton moet je niet nemen.

2600+ is verder ?124 dus ?50 goedkoper lijkt me niet aannemelijk. Oh, da's waar, je bestelt bij MyCom. Ja daar is die ?195.
Heej ja verrek, helemaal niet gezien.
We gaan voor de 2600.

Juh, en daar scheelt het 50 euro
Oud 18-05-2003, 17:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 18-05-2003 @ 18:22:
Een Creative moet je als echte audiofreak juist niet kopen. Wel eens gezien hoe krom de geluidscurve van een Creative kaart loopt ? Daar wordt je echt niet vrolijk van. Als audiofreak koop je een Audiotrak Maya44 ofzo.
Ja ik zei ook Audiofreak, niet audiofiel, want die mensen met hun heilige oortjes claimen dat ze verschil tussen 160kbps en 256kbps MP3 horen. En tussen 44.1kHz en 96kHz. Ja 't is goed, denk ik dan.

Maarja ik ken die Audigy 2 niet, maar hij komt wel goed uit reviews, that's all i know. Kan best dat er nogal wat haken en ogen aan creative stuff ligt. Maar die Maya, is dat wel dezelfde prijsklasse (€120) als de Platinum 2 dan? Anders gelijk je natuurlijk beetje appels met peren.

Maargoed topicstarter gewoon gewoon normaal geluid, en de A7N8X met SoundStorm levert prima on board 5.1 geluid met SP-DIF etc. No trouble here.
Oud 18-05-2003, 17:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
NielZ schreef op 18-05-2003 @ 18:26:
Euh... Bedoel je mij of gewoon in general?
In general
Citaat:
Het is idd wel zo dat je als verkoper niet genoeg hebt aan de kennis van CAS 2 DDR. Als er iemand binnenkomt met: "ik moet een nieuwe PC. 2 MHz, en er moet internet opzitten! En euh... hoe heet dat ook alweer.. Owja Office." dan ga ik niet beginnen over de verschillen tussen de A7V8X en de A7N8X.
Nee klopt. Als verkoper leer je ook heel andere dingen dan als tweaker.
Citaat:
Ik vraag nix, ik pak het zelf uit de bak.
Bovendien verkoopt MyCom geen OEM, wij hebben alleen Samsung/Apacer en soms Kingston.
Dat is wel goed, valt me weer mee van MyCom.

Samsung en Kingston zijn goede merken, en niet te duur. My fav is Infineon though. €60 voor 512MB PC2700 CL2.5
Oud 18-05-2003, 18:08
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 18:51:
Ja ik zei ook Audiofreak, niet audiofiel
Audiofreak en audiofiel komt voor mij op hetzelde neer.

Citaat:

Maarja ik ken die Audigy 2 niet, maar hij komt wel goed uit reviews, that's all i know.
Reviews zeggen ook niet alles, als ik de reviews op tweakers.net zie, dan denk ik soms echt:

*zucht*

Ligt er dus maar net aan wie de review doet en waarop hij test.
Een Audigy is een pracht gaming kaart, maar top kwaliteit geluid moet je er niet van verwachten.

Citaat:

Kan best dat er nogal wat haken en ogen aan creative stuff ligt. Maar die Maya, is dat wel dezelfde prijsklasse (€120) als de Platinum 2 dan?
Audiotrak Maya44 is 139 Eurotjes.
Oud 18-05-2003, 18:24
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 18-05-2003 @ 18:22:
Als audiofreak koop je een Audiotrak Maya44 ofzo.

of een Terratec SoundSystem DMX 6Fire 24/96
Oud 18-05-2003, 19:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die prijs valt wel mee dan.

Maarja voor meeste doeleinden is onboard sound prima geschikt, mits je een goed mobo hebt. Alleen als je veel MP3 luistert en je een goede headphone/speakers hebt, dan is zo'n dure kaart wel de moeite. Want voor dat geld heb ik 1.5GB PC2700 geheugen.
Oud 19-05-2003, 07:23
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-05-2003 @ 20:44:
Die prijs valt wel mee dan.

Maarja voor meeste doeleinden is onboard sound prima geschikt, mits je een goed mobo hebt. Alleen als je veel MP3 luistert en je een goede headphone/speakers hebt, dan is zo'n dure kaart wel de moeite. Want voor dat geld heb ik 1.5GB PC2700 geheugen.

nee, dat is lekker nuttig voor de 'gemiddelde' gebruiker. voor dat geld zou ik gewoon een tiental kratjes bier halen en een leuk feestje geven ^^

-de postbode-
Oud 19-05-2003, 09:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
de postbode schreef op 19-05-2003 @ 08:23:
nee, dat is lekker nuttig voor de 'gemiddelde' gebruiker. voor dat geld zou ik gewoon een tiental kratjes bier halen en een leuk feestje geven ^^

-de postbode-
Gewoon maar om aan te geven dat het best veel geld is. (duh)
Reageren

Regels voor berichten