Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 19-09-2005 om 15:01. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat betreft ´metafysica´ eerst een etymologische opmerking. De term is voor het eerst opgeworpen door rangschikkers van het werk van Aristoteles, die eenvoudigweg niet wisten wat ze met een aantal boeken aanmoesten. Ze plaatsten deze boeken rechts op de plank van de boeken met ´fysica´ en noemden ze aldus ´meta ta fysica´, die boeken die na de ´fysica´ komen. Het is grappig, dat we nu ditzelfde woord gebruiken, maar dan voor ´datgene wat de mogelijkheidsvoorwaarden vormt voor fysische verschijnselen´ (o.i.d., jouw definitie lijkt me ook zeer terecht). Het uitgangspunt is uiteraard onfysisch, de mogelijkheidsvoorwaarden voor een kennissysteem en een werkelijkheidssysteem lijken me per definitie niet fysisch. De vraag is dus wat bedoelt wordt met ´betrekking hebben op fysica´. Kan metafysica niet datgene zijn (zoals Lyotard verondersteld in ´La condition postmoderne´) voor het weten in het algemeen, wat niet per se een weten hoeft te zijn met betrekking op ware en valse uitspraken over de werkelijkheid, maar wat ook een narratologisch weten kan zijn, een weten van lokale verhalen, een weten van esthethica, een savoir-vivre of rechtvaardigheid?
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Metafysica bestudeert dingen die buiten het kenvermogen van mensen liggen, maar ag, dat maakt het zo mooi hersenvoer vind ik dan ![]() Laatst gewijzigd op 20-09-2005 om 18:29. |
![]() |
||
Citaat:
"Macht komt van onderaf." (M. Foucault) @Robo Metafysici zijn filosofen. En wat betreft dingen aankaarten die lang geleden al zijn aangekaart, dat doet iedere filosoof en dat is ook de natuur van filosofie.
||
Citaat:
![]() Maar de metafysica en de fysica zijn wel verbonden met elkaar , alleen is de koppeling of grens moeilijk te definiëren. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn punt ging erover dat in de wetenschappen het wel is gebeurt dat er dingen worden aangenomen die niet helemaal precies zijn, maar voor de vordering van een bepaald onderzoek of de vooruitgang van de wetenschap nodig zijn om aan te nemen. Tegenwoordig is dit steeds minder maar zeker vroeger werden er vaak dingen aan genomen die niet helemaal klopte. En omdat de metafysica dit niet doet word het door vele niet als een wetenschap gezien. Kant zei dit geloof ik, die in een van zijn boeken ( weet de naam niet meer ) aan de ene bladzijde keiharde bewijzen voor standpunt A gaf en op de andere bladzijde keiharde argumenten en bewijzen voor standpunt B die recht tegen over elkaar staan ( denk bijv aan het ontstaan van de wereld, big bang en andere theorieen ). En ik vind wel dat hij hierin gelijk heeft, alleen waar ik twijfel is omdat er in de wetenschap nog nooit ( zover ik weet ) echt tegenstrijdige formules zijn geweest voor hetzelfde. Dat de een zei dat de valsnelheid werd bepaald door bijv. zwaarte van het object en de ander dat dit word bepaald door de zonneschijn ( nou is die 2e natuurlijk kant en klare onzin, maar om maar gewoon even een zeer tegenstrijdig eits te geven ). Hierdoor word dus ook aangetoond dat de formules, die in eerste instantie niet helemaal klopte maar wel werden aangenomen, in ieder geval in de goede richting zaten en later misschien aangescherpt zijn. In de metafysica ( als we het bijv. weer over het bestaan van de wereld hebben ) zijn er telkens zulke tegenstrijdige theorieen dat het moeilijk word er 1 aan te nemen om verder te kunnen gaan. |
![]() |
||
Citaat:
Immanuel Kant (De Kritiek van de zuivere theoretische rede, over de metafysica); "Metafysica is de zeer geïsoleerde speculatieve kennis van de rede. Zij is kennis die zich volledig verheft boven het leren door ervaring, en wel door middel van louter begrippen en hier moet de rede dus zelf haar eigen leerling zijn."
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En verder is he quote over Kant niet het enige wat hij over de metafysica gezegd heeft. En sowieso stond het volgens mij niet in de Kr.r.V. Maar misschien ook wel hoor. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |