Advertentie | |
|
![]() |
||
Engels is de wetenschappelijk taal, dus voor academici: jazeker, voor vrijwel alle disciplines is dit gewenst. Anders duaal.
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-09-2005 om 20:41. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik moet gemiddeld 2 minuten nadenken of het nu een t is of een d ![]() Maar wat betreft het onderwijs van Nederlands heb je gelijk. Er zou intensieve begleiding moeten zijn. Ik sta een 7 of een 8 ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zeg maar wat, moet een student wiskunde nou de betekenis van een woord herinneren, of het toch al voor velen ingewikkelde wiskunde begrijpen? Ik denk dat zo iemand alleen maar alles in zijn kop kan persen, niks zal begrijpen, niks zal kunnen ontwikkelen/creeren en dus niks tot vrijwel niks voor dit land zal kunnen betekenen, terwijl die zoveel geld in hem/haar had gestopt. Daarnaast heb ik nog een aantal bezwaren tegen Engelse onderwijsboeken; deze moeten uit Engeland of Amerika geimporteerd worden, wat natuurlijk veel geld zal kosten. Naast dat het veel geld kost, behandelen die boeken ook de onderwerpen in welke Engeland/Amerika progressie wensen te boeken. Deze onderwerpen/richtingen worden van te voren door bepaald door een overheidsinstelling, die dan een bepaald bedrag aan een bepaalde universiteit uitgeeft. Nu waarom zou Nederland een voor Engeland/Amerika goed uitkomend onderwerp verder onderzoeken, en niet haar eigen onderwerpen (naar gelang haar behoeften) bepalen? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Engels is de voertaal van de wetenschap, dus is het logisch dat er veel gebruik wordt gemaakt van Engels. Zelf heb ik TVWO gedaan (een deel van het curriculum wordt dan in het Engels gegeven) en daar heb ik nog steeds veel profijt van. Als het aan mij ligt wordt er dus op het VWO meer aandacht besteed aan Engels en wordt TVWO tot de standaard verheven.
Verder denk ik niet dat het Nederlands op de korte tot middellange termijn zal verdwijnen, maar als dat toch gebeurt zie ik niet in wat daar zo erg aan is. Zolang 99% van de Nederlandse bevolking de regel "stam plus t" niet beheerst kunnen ze ook moeilijk beweren dat ze Nederlands zo belangrijk vinden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Om er niet te uitgebreid op in te gaan:
- het Nederlands zou uiteraard niet verdwijnen. - schoolboeken kopen zou geen probleem zijn, we maken nu immers ook onze eigen schoolboeken. - het lijkt me sterk dat mensen die niet (goed) kunnen formuleren in het Nederlands, dat beter leren doen op de middelbare school. De invloeden van de basisschool, het gezin, vrienden et cetera hebben véél meer invloed, dat maakt de invloed van het Nederlands op de middelbare school verwaarloosbaar. - het belangrijkste tegenargument is uiteraard dat we er gewoon niet de docenten voor hebben. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het lijkt mij alleen al een dom idee omdat we dan Nederlandse docenten zouden hebben die Engels moeten spreken. Het Engels dat de leerlingen daardoor zouden leren is dus absoluut niet foutloos.
Bovendien lijkt het me onnodig. Leerlingen hebben die enorm goede beheersing van het Engels helemaal niet nodig. Zoveel jongeren gaan er nu ook weer niet naar de universiteit, en bovendien is er op de uni genoeg kans om fatsoenlijk Engels te leren. En verder heb ik lekker de enige wetenschappelijke richting die wél gewoon in het Nederlands beschreven wordt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Overigens, het tweetalig vwo wat genoemd wordt in de openingspost is niet geheel in het engels. Ong. 50% van de vakken in de onderbouw (die, dankzij het fenomeen GP, soms in twee talen geleerd worden), twee tot drie vakken in de vierde klas en slechts een hoop extra uren engels in de 5e en 6e klas. De profielvakken zijn, op het profielwerkstuk na, gewoon in het Neerlandsch. |
![]() |
|
![]() |
Van mij mogen op het VWO best wat lessen in het Engels worden gegeven (behalve Nederlands, Duits of Latijn oid
![]() Hét grote probleem zal waarschijnlijk niet eens bij de leerlingen liggen, maar bij de docenten. Ik geloof niet dat er, muv van docenten Engels, veel rondlopen op mijn oude middelbare school die echt goed Engels kunnen. Meestal gaat dat met een uitspraak van lek me vestje, het grammaticaal inzicht van een kleuter en de woordenschat die op twee bladzijdes van een woordenboek past. Laatst gewijzigd op 08-09-2005 om 20:40. |
![]() |
|
Nederlandstaligen niet bang voor Engels
Gepubliceerd: donderdag 8 september 2005 @ 19:51 Sprekers van het Nederlands zijn niet erg bezorgd over de toekomst van hun taal. Ongeveer acht op de tien verwacht dat het Nederlands stand zal houden tegen het Engels. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau Trendbox, dat onder 550 Nederlanders, driehonderd Vlamingen en 250 Surinamers werd uitgevoerd. Bijna alle ondervraagden gaven aan trots te zijn op hun taal. Zij vinden het Nederlands mooi, al zijn Nederlanders meer te spreken over het Vlaams dan over hun eigen variant. Bijna driekwart van de Surinamers vindt het eigen Nederlands mooi en vindt het 'Nederlands-Nederlands' niets. De Nederlandse Taalunie, die opdracht gaf tot het onderzoek, concludeert uit de uitslag dat doemscenario's over het oprukkende Engels niet realistisch zijn. bron ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wat er wel gebeurt, is dat het (hoger) onderwijs zich aanpast aan moderne behoeften op onderzoeksgebied maar ook van de arbeidsmarkt. Beiden zijn een globaal gegeven, vandaar dat het Engels ook doorstroomt in de opleiding wat betreft die vakgebieden. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
(2) Als het gaat over cursusmateriaal, horen docenten voor zo degelijk mogelijke boeken te kiezen. Internationale edities van studieboeken zijn vaak én beter omdat ze ontwikkeld zijn door academische redacties met grotere budgetten en schrijvers die veel langer met de ontwikkeling van het studiemateriaal bezig zijn, en die er ook gedurende die jaren ook bijna fulltime mee bezig zijn. Een docent die een fulltime onderwijsopdracht heeft zal lang niet dezelfde kwaliteit in zijn vertaling (in eigen beheer) kunnen steken. Daarnaast zijn kwalitatieve internationale edities door grotere oplagen ook stukken goedkoper dan Nederlandstalige alternatieven die dezelfde kwaliteit nastreven. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Ik zou dat wel zien zitten, lessen in het Engels. Veel beter voor in je latere beroepsleven.
Maar: Citaat:
|
![]() |
|
bij ons op school geven ze ook 2-talig onderwijs... 16 uur per week in het engels geloof ik... Ik kan me echt niet voorstellen dat dat ten koste van je Nederlands gaat. Jammer dat ze het pas vorig jaar invoerden, anders had ik er ook aan meegedaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-09-2005 om 15:34. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Laat ik hier bijvoegen dat welke taal we ook spreken, Nederlanders blijven Nederlanders, over de eeuwen heen, langs culturen. We zijn niet voor niets Nederlanders en dat zal zo blijven, al leren ze ons Russisch.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Stelling: Al het Universitair onderwijs in het Engels Kitten | 43 | 20-03-2009 16:27 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Antillen onafhankelijk? Ja/nee hhendrikxx | 166 | 08-09-2006 15:13 | |
Algemene schoolzaken |
Engels op Middelbare scholen als voertaal? Cynnie | 98 | 18-11-2004 17:42 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Master opleidingen volgend jaar in Engels Verwijderd | 65 | 06-04-2004 16:56 | |
Algemene schoolzaken |
"In het HBO en WO moet elke student een half jaar alle colleges in de Engels krijgen" Souljah | 33 | 23-11-2002 01:15 | |
Algemene schoolzaken |
University College NY | 3 | 27-10-2002 18:34 |