Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2005, 19:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
Bijna alle studies op academisch niveau worden vandaag de dag in het Engels gegeven. In Nederland. Sommige middelbare scholen zijn er ook al aan begonnen. Tot mijn schrik hoorde ik laatst dat ook op mijn middelbare school het VWO zijn lessen in het Engels geeft. Hoe gewenst is dit? Zal, als binnenkort al het onderwijs in het Engels wordt gegeven er nog iets van Nederland(ers) overblijven, of zullen we uit de geschiedenis verdwijnen ?

Persoonlijk vind ik het Engels een grote bedreiging voor het Nederlands en daarmee voor Nederland, en ben teleurgesteld in de nationalisten die dit land zou moet kennen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2005, 19:18
ecrivaine
ecrivaine is offline
Onderwijs in het engels heeft zowel voor- als nadelen. Een van de belangrijkste voordelen is, dat je de engelse taal op veel hoger niveau leert te beheersen. Dat is handig bij bijvoorbeeld een latere carrière. Bovendien is het leven steeds meer internationaal gericht.
Een groot nadeel is, dat het ten koste kan gaan van de beheersing van het nederlands. Op de middelbare school leer je het nederlands te perfectioneren. Als alle lessen in het engels zijn, zal het niveau van het nederlands achteruit gaan.
Oplossing: het tweetalig onderwijs. Genoeg lessen om je nederlands op peil te houden, genoeg om engels goed te leren beheersen. Dan zie ik geen probleem; eerder veel voordelen.

Zijn er dan eigenlijk wel scholen in Nederland waar voor 100% in het engels les gegeven wordt?
Oud 06-09-2005, 20:26
Verwijderd
Engels is de meest gesproken taal in de wetenschap. Dat is een gegeven, dat is de status quo, daar kun je niets aan veranderen. Je hebt dus de keuze tussen meedoen op topniveau, dus Engels beheersen, en niet meedoen op topniveau, hetgeen voor een kennis/diensteneconomie als de onze zeer onwenselijk is. Dus spreken we Engels.

Dat Nederlands zal verdwijnen is onzin. Mensen spreken een taal namelijk niet omdat ze geen alternatief hebben, mensen spreken een taal omdat ze Nederlander of Duitser zijn. Waar het gaat om gewone spreektaal, het dagelijks Nederlands dat jij en ik gebruiken, heeft het oprukkende Engels geen enkele invloed. Dat komt namelijk omdat de opkomst van het Engels berust op economische en wetenschappelijke ontwikkelingen, terwijl de wens tot behoud van het Nederlands berust op immateriële belangen, op sentimenten, op 'wij-gevoelens', et cetera.

Kort gezegd, gebruik van Engels in de wetenschap sluit gebruik van Nederlands op straat niet uit.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:32
Delama
Delama is offline
De oudjes van de stichting 'behoud van de Nederlandse Taal' schreeuwen anders al wel moord en brand
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:39
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Engels is de wetenschappelijk taal, dus voor academici: jazeker, voor vrijwel alle disciplines is dit gewenst. Anders duaal.
Citaat:
ecrivaine schreef op 06-09-2005 @ 20:18 :
(...)Een groot nadeel is, dat het ten koste kan gaan van de beheersing van het nederlands. (...)
En dit lijkt mij je reinste quatsch.

Laatst gewijzigd op 06-09-2005 om 20:41.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:51
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
stel dat je de toetsen en werkstukken bij geschiedenis en andere inzichtvakken niet meer in het nederlands moet formuleren, hoe leer je dan ooit je goed/op een hoog niveau in het Nederlands uitdrukken?

Ik ben ervoor dat er al op de basisschool (groep 3/4) engels gegeven wordt, maar dat de lessen verder in het Nederlands blijven. Op een hoog niveau engels leren kun je ook wel als je met je beroep begonnen bent, je moet toch altijd onderaan beginnen en doet zo samen met je ervaring ook goed engels op. Je bent niet meteen een topdirecteur die vloeiend engels moet kunnen spreken. Als er op de universiteit engels gesproken wordt vind ik dat niet een heel groot probleem, dat vind ik bij sommige studies wel goed, maar al op de middelbare school gaat te ver.
Oud 06-09-2005, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 06-09-2005 @ 21:39 :
En dit lijkt mij je reinste quatsch.
Een vriend van mij die International Business studeert aan de Erasmus beweert wel dat zijn slechte Nederlandse spelling komt doordat hij dag in dat uit Engels spreekt

Citaat:
Hernuel Fan schreef:
stel dat je de toetsen en werkstukken bij geschiedenis en andere inzichtvakken niet meer in het nederlands moet formuleren, hoe leer je dan ooit je goed/op een hoog niveau in het Nederlands uitdrukken?
Wat dacht je van Nederlandse les? En dan dus niet dat slappe excuus voor onderwijs dat men tegenwoordig 'Nederlandse taal en letterkunde' noemt op de middelbare school, maar echt, degelijk taalonderwijs.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:27
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2005 @ 22:04 :

Wat dacht je van Nederlandse les? En dan dus niet dat slappe excuus voor onderwijs dat men tegenwoordig 'Nederlandse taal en letterkunde' noemt op de middelbare school, maar echt, degelijk taalonderwijs.
Ik denk niet dat dat genoeg is (als het wel genoeg zou zijn zou je dat ook met engels kunnen doen) Voor elk vak moet je weleens een werkstuk maken, grote verhalen ophangen en leert zo echt wel om een beetje opbouw in je verhaal te brengen, een beetje duidelijke goed geformuleerde zinnen te maken. Met twee of drie uurtjes nederlands per week leer je dat denk ik niet. En zoals ik al zei, als je dat daardoor wel zou leren zou je het ook met engels kunnen doen.
Oud 06-09-2005, 21:34
Levitating Nun
Citaat:
Een vriend van mij die International Business studeert aan de Erasmus beweert wel dat zijn slechte Nederlandse spelling komt doordat hij dag in dat uit Engels spreekt
Ik geloof er geen snars van
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:44
I love stars
I love stars is offline
Vind het goed als de lessen in het engels worden gegeven.

Voer dan desnoods 4 of 5 uur nederlands per week in en laat daar veel oefeningen met het nederlands doen.

Ik bedoel ik wist nog geeneens hoe je een voltooide tijd en onvoltooide tijd moest vervoegen in de 2de klas.
(Hierbij speelt mijn dyslexie natuurlijk parten.)
Oud 06-09-2005, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 06-09-2005 @ 22:27 :
Ik denk niet dat dat genoeg is (als het wel genoeg zou zijn zou je dat ook met engels kunnen doen) Voor elk vak moet je weleens een werkstuk maken, grote verhalen ophangen en leert zo echt wel om een beetje opbouw in je verhaal te brengen, een beetje duidelijke goed geformuleerde zinnen te maken. Met twee of drie uurtjes nederlands per week leer je dat denk ik niet. En zoals ik al zei, als je dat daardoor wel zou leren zou je het ook met engels kunnen doen.
Daarom zeg ik ook, niet Nederlands taalkundig onderwijs zoals we dat nu hebben, maar echt intensief. Veel begeleiding, meteen op fouten springen, mensen die d- en t-fouten maken gewoon laten nablijven tot ze het wel goed doen en als ze het nog fout doen op hun diploma, de uitreiking van hun diploma opschorten.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:49
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2005 @ 22:45 :
Daarom zeg ik ook, niet Nederlands taalkundig onderwijs zoals we dat nu hebben, maar echt intensief. Veel begeleiding, meteen op fouten springen, mensen die d- en t-fouten maken gewoon laten nablijven tot ze het wel goed doen en als ze het nog fout doen op hun diploma, de uitreiking van hun diploma opschorten.
Je gaat nu wel iets te ver. (met dat nablijven en diploma)
Ik moet gemiddeld 2 minuten nadenken of het nu een t is of een d .

Maar wat betreft het onderwijs van Nederlands heb je gelijk. Er zou intensieve begleiding moeten zijn.

Ik sta een 7 of een 8
Oud 06-09-2005, 21:55
Levitating Nun
Mijn leraar heeft dat d, t, dt gedoe er in de vijfde pas ingepropt, nadat hij geschokt tot de conclusie was gekomen dat 90% het onvoldoende beheerste. Nu zit het er stevig in.
Het kan dus wel degelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:55
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 06-09-2005 @ 22:49 :
Je gaat nu wel iets te ver. (met dat nablijven en diploma)
Ik moet gemiddeld 2 minuten nadenken of het nu een t is of een d .
Vind jij dat mensen die niet vloeiend foutloos Nederlands kunnen schrijven een gymnasiumdiploma verdienen?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 22:11
T_ID
T_ID is offline
Ik vraag me af wat voor reden er is alle lessen in engels te geven, in plaats van simpelweg bij het vak engels.

(m.u.v. internationale scholen)
Oud 06-09-2005, 22:21
Anaïs
Anaïs is offline
Ik weet niet als ik het nodig vind om dit al toe te passen in de middelbare school. Maar voor het academisch onderwijs zou het misschien wel goed zijn als we een deel van de vakken in het Engels krijgen, zodat we die terminologie ook onder de knie krijgen.

Ze zouden beter de lessen Frans, Duits, Engels in het middelbaar wel wat leerrijker maken. Zo zou er echt geen woord Nederlands gesproken mogen worden tijdens dergelijke lessen, wat vaak absoluut niet zo is.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 22:40
VoRaZ
VoRaZ is offline
En we weten allemaal dondersgoed dat MSN Messenger de spelling van de nederlandse taal om zeep geholpen heeft. En dat heeft met engels niks te maken. Of tenminste niet alles.
Oud 07-09-2005, 11:55
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Onderwijs in het engels heeft zowel voor- als nadelen. Een van de belangrijkste voordelen is, dat je de engelse taal op veel hoger niveau leert te beheersen. Dat is handig bij bijvoorbeeld een latere carrière. Bovendien is het leven steeds meer internationaal gericht.
Ik heb er niks op tegen dat leerlingen Engels krijgen te leren, maar de manier waarop zij die leren krijgen zint me niet. Het Engels zou veel beter een vak apart kunnen worden. Het is juist heel goed dat men een aantal buitelandse talen beheerst, maar gaat dat op dit moment niet ten koste van (1) de Nederlandse cultuur en (2) van hetgeen de leerling over het vak leert?
Ik zeg maar wat, moet een student wiskunde nou de betekenis van een woord herinneren, of het toch al voor velen ingewikkelde wiskunde begrijpen? Ik denk dat zo iemand alleen maar alles in zijn kop kan persen, niks zal begrijpen, niks zal kunnen ontwikkelen/creeren en dus niks tot vrijwel niks voor dit land zal kunnen betekenen, terwijl die zoveel geld in hem/haar had gestopt.

Daarnaast heb ik nog een aantal bezwaren tegen Engelse onderwijsboeken; deze moeten uit Engeland of Amerika geimporteerd worden, wat natuurlijk veel geld zal kosten. Naast dat het veel geld kost, behandelen die boeken ook de onderwerpen in welke Engeland/Amerika progressie wensen te boeken. Deze onderwerpen/richtingen worden van te voren door bepaald door een overheidsinstelling, die dan een bepaald bedrag aan een bepaalde universiteit uitgeeft. Nu waarom zou Nederland een voor Engeland/Amerika goed uitkomend onderwerp verder onderzoeken, en niet haar eigen onderwerpen (naar gelang haar behoeften) bepalen?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 11:59
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2005 @ 21:26 :
Kort gezegd, gebruik van Engels in de wetenschap sluit gebruik van Nederlands op straat niet uit.
Wel als alle scholen de lessen in het Engels zullen geven. Dan zal binnen 1 a 2 generaties het Nederlands verleden tijd zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 12:35
ganralph
ganralph is offline
dat is natuurlijk niet waar, om eerder aangegeven redenen. mijn vriendin werkt voor een internationaal bedrijf; spreekt de hele dag engels totdat ze thuis komt en dan spreekt ze prima nederlands.

over de boeken:
je kunt wel zeggen dat het veel geld kost en dat de invalshoek vanuit engeland/amerika komt, maar een afgestudeerde wetenschapper zal zich toch in internationaal verband gaan ontplooien. lastig als je NA je opleiding nog even alle betekenis voor jezelf moet gaan vertalen om een keer ene lezing in engeland te kunnen geven.
onszelf isoleren in een klein taalgebied kost waarschijnlijk meer geld, want we kunnen geen bevindingen over de wereld verspreiden en niet profiteren van internationale bevindingen.

engels is de taal van de wetenschap. toen de universiteiten nog in het latijn werkten, werd er op de campus ook echt wel nederlands gepraat hoor

in het verlengde hiervan is het belangrijk dat middelbare scholieren al over een goed niveau engels beschikken om op de universiteit (ed) zich goed te kunnen ontplooien. iedere studie beginnen met een cursus engels kost ook heel veel geld/tijd.

overigens spreekt een groot deel van de academische studenten bar slecht engels EN nederlands.

Citaat:
Persoonlijk vind ik het Engels een grote bedreiging voor het Nederlands en daarmee voor Nederland, en ben teleurgesteld in de nationalisten die dit land zou moet kennen.
die nationalisten spreken ook geen fries (dit is de 2e officiele taal in Nederland en volledig van nederlandse bodem)
en je hebt eigenlijk nog niet echt argumenten gegeven waarom engels op school een bedreiging is.

je zit max 8 uur op school. dat betekent dat minstens 8 uur van je dag (ivm slapen) alles in het nederlands op je af komt. onze cultuur is namelijk erg nederlandstalig en de manier waarop wij met elkaar omgaan is ook grotendeels in het nederlands. kinderen/jongeren zijn goed in staat om 2 talen naast elkaar te leren. dus jong beginnen met engels leren resulteert in volwassenen die veel meer kunnen betekenen voor "ons land" dan slecht-engels-sprekenden.
Oud 07-09-2005, 13:20
Verwijderd
Engels is de voertaal van de wetenschap, dus is het logisch dat er veel gebruik wordt gemaakt van Engels. Zelf heb ik TVWO gedaan (een deel van het curriculum wordt dan in het Engels gegeven) en daar heb ik nog steeds veel profijt van. Als het aan mij ligt wordt er dus op het VWO meer aandacht besteed aan Engels en wordt TVWO tot de standaard verheven.

Verder denk ik niet dat het Nederlands op de korte tot middellange termijn zal verdwijnen, maar als dat toch gebeurt zie ik niet in wat daar zo erg aan is. Zolang 99% van de Nederlandse bevolking de regel "stam plus t" niet beheerst kunnen ze ook moeilijk beweren dat ze Nederlands zo belangrijk vinden.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 13:22
willypirate
willypirate is offline
@Meph

lol , dat klopt (rent heel hard weg van de nederlandse taal)
Oud 07-09-2005, 14:43
Verwijderd
Om er niet te uitgebreid op in te gaan:

- het Nederlands zou uiteraard niet verdwijnen.
- schoolboeken kopen zou geen probleem zijn, we maken nu immers ook onze eigen schoolboeken.
- het lijkt me sterk dat mensen die niet (goed) kunnen formuleren in het Nederlands, dat beter leren doen op de middelbare school. De invloeden van de basisschool, het gezin, vrienden et cetera hebben véél meer invloed, dat maakt de invloed van het Nederlands op de middelbare school verwaarloosbaar.
- het belangrijkste tegenargument is uiteraard dat we er gewoon niet de docenten voor hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 14:46
Verwijderd
Het lijkt mij alleen al een dom idee omdat we dan Nederlandse docenten zouden hebben die Engels moeten spreken. Het Engels dat de leerlingen daardoor zouden leren is dus absoluut niet foutloos.

Bovendien lijkt het me onnodig. Leerlingen hebben die enorm goede beheersing van het Engels helemaal niet nodig. Zoveel jongeren gaan er nu ook weer niet naar de universiteit, en bovendien is er op de uni genoeg kans om fatsoenlijk Engels te leren.

En verder heb ik lekker de enige wetenschappelijke richting die wél gewoon in het Nederlands beschreven wordt
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 16:51
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-09-2005 @ 20:07 :
Bijna alle studies op academisch niveau worden vandaag de dag in het Engels gegeven. In Nederland.
Dat is helemaal niet waar.
Oud 07-09-2005, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-09-2005 @ 12:59 :
Wel als alle scholen de lessen in het Engels zullen geven. Dan zal binnen 1 a 2 generaties het Nederlands verleden tijd zijn.
Heb je ook nog enig empirisch materiaal dat jou tot deze aanname leidt?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 20:31
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2005 @ 22:45 :
en daarom zeg ik ook: je kunt dat dan ook doen met engels. Als dat met Nederlands zou lukken zou het met engels ook lukken. Wat is dan het voordeel van alle lessen in het engels?
Oud 07-09-2005, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 07-09-2005 @ 21:31 :
en daarom zeg ik ook: je kunt dat dan ook doen met engels. Als dat met Nederlands zou lukken zou het met engels ook lukken. Wat is dan het voordeel van alle lessen in het engels?
Engels is niet de voertaal in Nederland en Nederlands wel. Dát is het verschil tussen die twee talen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 22:29
willypirate
willypirate is offline
Ik stel voor dat we de lessen in het chinees leren. Dit met de aankomende "markt" china , waar goed opgeleide witte boorden altijd welkom zijn
Oud 08-09-2005, 10:18
Verwijderd
Citaat:
Dat is echt zo . Na een vol trimester zit ik ook wel eens met een knoop in m'n kop.

Overigens, het tweetalig vwo wat genoemd wordt in de openingspost is niet geheel in het engels. Ong. 50% van de vakken in de onderbouw (die, dankzij het fenomeen GP, soms in twee talen geleerd worden), twee tot drie vakken in de vierde klas en slechts een hoop extra uren engels in de 5e en 6e klas. De profielvakken zijn, op het profielwerkstuk na, gewoon in het Neerlandsch.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 20:37
LB06
LB06 is offline
Van mij mogen op het VWO best wat lessen in het Engels worden gegeven (behalve Nederlands, Duits of Latijn oid ). De meeste VWO'ers gaan immers een academische carrière tegemoet, waar ook gewoon Engels wordt gesproken. You'd better get used to it. Vakken als Geschiedenis, AK, en Economie zijn bij uitstek vakken die wel in het Engels gegeven kunnen worden.

Hét grote probleem zal waarschijnlijk niet eens bij de leerlingen liggen, maar bij de docenten. Ik geloof niet dat er, muv van docenten Engels, veel rondlopen op mijn oude middelbare school die echt goed Engels kunnen. Meestal gaat dat met een uitspraak van lek me vestje, het grammaticaal inzicht van een kleuter en de woordenschat die op twee bladzijdes van een woordenboek past.

Laatst gewijzigd op 08-09-2005 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 21:39
Love & Peace
Love & Peace is offline
Nederlandstaligen niet bang voor Engels

Gepubliceerd: donderdag 8 september 2005 @ 19:51

Sprekers van het Nederlands zijn niet erg bezorgd over de toekomst van hun taal. Ongeveer acht op de tien verwacht dat het Nederlands stand zal houden tegen het Engels. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau Trendbox, dat onder 550 Nederlanders, driehonderd Vlamingen en 250 Surinamers werd uitgevoerd.

Bijna alle ondervraagden gaven aan trots te zijn op hun taal. Zij vinden het Nederlands mooi, al zijn Nederlanders meer te spreken over het Vlaams dan over hun eigen variant. Bijna driekwart van de Surinamers vindt het eigen Nederlands mooi en vindt het 'Nederlands-Nederlands' niets.

De Nederlandse Taalunie, die opdracht gaf tot het onderzoek, concludeert uit de uitslag dat doemscenario's over het oprukkende Engels niet realistisch zijn.

bron

Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 00:04
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Bijna alle studies op academisch niveau worden vandaag de dag in het Engels gegeven. In Nederland. Sommige middelbare scholen zijn er ook al aan begonnen. Tot mijn schrik hoorde ik laatst dat ook op mijn middelbare school het VWO zijn lessen in het Engels geeft. Hoe gewenst is dit? Zal, als binnenkort al het onderwijs in het Engels wordt gegeven er nog iets van Nederland(ers) overblijven, of zullen we uit de geschiedenis verdwijnen ?

Gelijk jij het stelt, is het echt wel rechtse, protectionistische prietpraat. Het klopt totaal niet dat bijna alle studies op academisch niveau in het Engels gegeven worden. Het klopt niet dit een aanzet is om ook middelbaar onderwijs te ver te verengelsen, en het klopt nog minder dat het Engels als belangrijke taal een bedreiging is voor het Nederlands of het Nederlandse culturele erfgoed. Spuugzat ben ik die nationalistische extreem rechtse stemmingmakerij. Een nieuwe taalstrijd zal er voorlopig echt niet komen, al was het maar omdat de verschillende universiteiten nu geleid worden door '68'ers. In je Dietse handleiding staat vast wel uitgelegd wat er toen allemaal gebeurd is in het belang van het Nederlands aan universiteiten.

Wat er wel gebeurt, is dat het (hoger) onderwijs zich aanpast aan moderne behoeften op onderzoeksgebied maar ook van de arbeidsmarkt. Beiden zijn een globaal gegeven, vandaar dat het Engels ook doorstroomt in de opleiding wat betreft die vakgebieden.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 00:05
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
willypirate schreef op 07-09-2005 @ 23:29 :
Ik stel voor dat we de lessen in het chinees leren. Dit met de aankomende "markt" china , waar goed opgeleide witte boorden altijd welkom zijn
Vandaar dat er al heel wat onderwijstrajecten zijn die zowel in het Nederlands als in het Engels doorlopen kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 00:30
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-09-2005 @ 12:55 :
Ik heb er niks op tegen dat leerlingen Engels krijgen te leren, maar de manier waarop zij die leren krijgen zint me niet. Het Engels zou veel beter een vak apart kunnen worden. Het is juist heel goed dat men een aantal buitelandse talen beheerst, maar gaat dat op dit moment niet ten koste van (1) de Nederlandse cultuur en (2) van hetgeen de leerling over het vak leert?

(1)

Daarnaast heb ik nog een aantal bezwaren tegen Engelse onderwijsboeken; deze moeten uit Engeland of Amerika geimporteerd worden, wat natuurlijk veel geld zal kosten. Naast dat het veel geld kost, behandelen die boeken ook de onderwerpen in welke Engeland/Amerika progressie wensen te boeken. Deze onderwerpen/richtingen worden van te voren door bepaald door een overheidsinstelling, die dan een bepaald bedrag aan een bepaalde universiteit uitgeeft. Nu waarom zou Nederland een voor Engeland/Amerika goed uitkomend onderwerp verder onderzoeken, en niet haar eigen onderwerpen (naar gelang haar behoeften) bepalen?

(2)
(1) Nationalistische prietpraat gebaseerd op foute argumenten. De beheersing van een wetenschap als wiskunde staat los van de beheersing van de taal waarin de wiskunde beschreven wordt. Wiskunde en de wat hogere wetenschappen worden vooral beschreven dmv arabische cijfers, romeinse en romeinse variabelen en constanten. In de academische wereld en op de arbeidsmarkt is taal niet meer of minder dan een manier om ideeën en inzichten te communiceren, en in de meeste gevallen geen vak apart. Om een vakgebied voldoende te beheersen, is het net belangrijker dat je zoveel mogelijk literatuur in de originele taal kan bestuderen. En net daarom staan universiteitsbibliotheken vol werken in het Duits, Frans en ook het Engels. M.a.w. niet-Nederlandstalig onderwijs gaat vaker nog ten bate van "hetgeen de leerling over een vak leert".

(2) Als het gaat over cursusmateriaal, horen docenten voor zo degelijk mogelijke boeken te kiezen. Internationale edities van studieboeken zijn vaak én beter omdat ze ontwikkeld zijn door academische redacties met grotere budgetten en schrijvers die veel langer met de ontwikkeling van het studiemateriaal bezig zijn, en die er ook gedurende die jaren ook bijna fulltime mee bezig zijn. Een docent die een fulltime onderwijsopdracht heeft zal lang niet dezelfde kwaliteit in zijn vertaling (in eigen beheer) kunnen steken. Daarnaast zijn kwalitatieve internationale edities door grotere oplagen ook stukken goedkoper dan Nederlandstalige alternatieven die dezelfde kwaliteit nastreven.

Citaat:
de onderwerpen in welke Engeland/Amerika progressie wensen te boeken blablabla
Dit is zelfs te belachelijk om d'r dieper op in te gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 00:42
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:

Een groot nadeel is, dat het ten koste kan gaan van de beheersing van het nederlands. Op de middelbare school leer je het nederlands te perfectioneren. Als alle lessen in het engels zijn, zal het niveau van het nederlands achteruit gaan.
Oplossing: het tweetalig onderwijs. Genoeg lessen om je nederlands op peil te houden, genoeg om engels goed te leren beheersen. Dan zie ik geen probleem; eerder veel voordelen.

Zijn er dan eigenlijk wel scholen in Nederland waar voor 100% in het engels les gegeven wordt?
Een heel aantal privé-scholen. Meestal heet het dan een "university" omdat ze zich geen universiteit mogen noemen. Het gaat dan vaak om inrichtingen die zich op de Europese en de Amerikaanse markt richten, en buiten het gewone diploma-stelsel vallen. Echte universiteiten willen dat vaak niet en kunnen dat omwille van een heel aantal juridische bepalingen ook niet. Tweetalig onderwijs lijkt het onderwijs van de toekomst te worden. Buiten een aantal nationalistische groeperingen gerekend, is er ook niets wat deze evolutie in de weg lijkt te staan.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 14:32
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 06-09-2005 @ 22:34 :
Waarom niet? Denk je nu werkelijk dat een taal iets is dat in je hersens zit en er nooit meer uit gaat? Mensen die jaren in het buitenland leven krijgen vanzelf een vreselijk accent. Voor mensen diefull-time Engels spreken en schrijven is dit effect uiteraard minder sterk (ze moeten immers nog steeds brood kopen en zo in het NEderlands) maar als je nooit meer een brief of werkstuk in het Nederlands voert zul je uiteraard een gedeelte van je spellingsvaardigheid verliezen (om over grammatica maar te zwijgen)
Oud 09-09-2005, 14:34
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 09-09-2005 @ 01:42 :
Echte universiteiten willen dat vaak niet en kunnen dat omwille van een heel aantal juridische bepalingen ook niet.
Er zijn anders genoeg Engelstalige mastersopleidingen te vinden (waarbij Engels ook echt de enige taal is en er alleen op Nederlands wordt overgeschakeld wanneer er geen buitenlandse studenten aanwezig zijn, wat zelden voorkomt).
Oud 09-09-2005, 16:16
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Tampert schreef op 09-09-2005 @ 15:34 :
Er zijn anders genoeg Engelstalige mastersopleidingen te vinden (waarbij Engels ook echt de enige taal is en er alleen op Nederlands wordt overgeschakeld wanneer er geen buitenlandse studenten aanwezig zijn, wat zelden voorkomt).
Je zal het heus wel bij het rechte eind hebben. Maar gaat het dan om "gewone" masters (die je na een gewone universitaire bachelor kan doen) of om een "master na master", een post-academische opleiding? Volgens mij zijn dat toch vooral die tweede groep opleidingen, maar soit. Daar had ik het niet echt over. Ik had het over opleidingen waarmee je op je 18 kan beginnen. En de topicstarter had het over "Bijna alle studies op academisch niveau", over "scholen in Nederland waar voor 100% in het engels les gegeven wordt". Snappie wat ik bedoel?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 17:07
Mahonie
Mahonie is offline
Ik zou dat wel zien zitten, lessen in het Engels. Veel beter voor in je latere beroepsleven.
Maar:
Citaat:
Op de middelbare school leer je het nederlands te perfectioneren. Als alle lessen in het engels zijn, zal het niveau van het nederlands achteruit gaan.
Inderdaad, zelfs nu maken de meeste mensen nog veel d/t fouten in het secundair. Als we alleen lessen in het Engels zouden krijgen, zouden we niet zo kunnen 'oefenen' in het Nederlands. Een volk dat z'n eigen taal niet kan schrijven is wel een beetje zielig. Maar onze huidig spellingsregels zijn ook wel belachelijk, daar kan ik niet omheen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 17:59
Hulk
Hulk is offline
bij ons op school geven ze ook 2-talig onderwijs... 16 uur per week in het engels geloof ik... Ik kan me echt niet voorstellen dat dat ten koste van je Nederlands gaat. Jammer dat ze het pas vorig jaar invoerden, anders had ik er ook aan meegedaan.
Oud 09-09-2005, 23:44
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 06-09-2005 @ 22:34 :
Slecht verhaal, mijn broer doet ook International Economics & Business en die kan zich ook behoorlijk ergeren aan fouten in het Nederlands.

Laatst gewijzigd op 10-09-2005 om 15:34.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 14:03
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 10-09-2005 @ 00:44 :
Slecht verhaal, mijn broer dat ook International Economics & Business en die kan zich ook behoorlijk ergeren aan fouten in het Nederlands.
Dan zal hij zich vast kapot ergeren aan deze post
Oud 10-09-2005, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 10-09-2005 @ 15:03 :
Dan zal hij zich vast kapot ergeren aan deze post
Ik was brak.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 19:14
Hannibal
Hannibal is offline
Geen probleem met engels, maar waarom geen duits? Of frans?
Oud 11-09-2005, 21:17
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Hannibal schreef op 11-09-2005 @ 20:14 :
Geen probleem met engels, maar waarom geen duits? Of frans?
Meer mensen spreken Engels. Maar aan de andere kant is Duitsland de grootste handelspartner van Nederland.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Mahonie schreef op 09-09-2005 @ 18:07 :
Ik zou dat wel zien zitten, lessen in het Engels. Veel beter voor in je latere beroepsleven.
Maar:

Inderdaad, zelfs nu maken de meeste mensen nog veel d/t fouten in het secundair. Als we alleen lessen in het Engels zouden krijgen, zouden we niet zo kunnen 'oefenen' in het Nederlands. Een volk dat z'n eigen taal niet kan schrijven is wel een beetje zielig. Maar onze huidig spellingsregels zijn ook wel belachelijk, daar kan ik niet omheen.
Vrijwel geen enkele Nederlander beheerst de Nederlandse schrijftaal. Daarbij doel ik niet op mensen die per ongeluk 'gedachtengang' i.p.v. 'gedachtegang' schrijven, maar mensen die nauwelijks een zin die bestaat uit een hoofdzin en één of twee bijzinnen zonder spelfouten, grammaticale fouten, stijlfouten of interpunctiefouten op papier kunnen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 01:45
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 09-09-2005 @ 17:16 :
Je zal het heus wel bij het rechte eind hebben. Maar gaat het dan om "gewone" masters (die je na een gewone universitaire bachelor kan doen) of om een "master na master", een post-academische opleiding?
Ik heb het zeerzeker over de "gewone"master.

Citaat:

Ik had het over opleidingen waarmee je op je 18 kan beginnen. En de topicstarter had het over "Bijna alle studies op academisch niveau", over "scholen in Nederland waar voor 100% in het engels les gegeven wordt". Snappie wat ik bedoel?
Mja die opleidingen worden ook steeds meer en meer in het Engels aangeboden. Maar ik denk dat het in de bachelorfase inderdaad wel zal meevallen. En een master duurt natuurlijk ook maar 1 a 2 jaar. Dus dat is een stuk minder erg.
Oud 16-09-2005, 09:02
Kitten
Kitten is offline
Citaat:

Ehm... laat ik hier even een voetnoot plaatsen: In het hoger onderwijs wordt veel in het 'Engels' lesgegeven. Dat staat tussen haakjes, omdat je altijd heel veel Nederlands krijgt te horen van die mensen. Echter de eerste 2 jaar, als niet langer zijn meestal gewoon Nederlands.

Laat ik hier bijvoegen dat welke taal we ook spreken, Nederlanders blijven Nederlanders, over de eeuwen heen, langs culturen. We zijn niet voor niets Nederlanders en dat zal zo blijven, al leren ze ons Russisch.
Oud 16-09-2005, 09:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
perseus schreef op 13-09-2005 @ 18:53 :
Vrijwel geen enkele Nederlander beheerst de Nederlandse schrijftaal. Daarbij doel ik niet op mensen die per ongeluk 'gedachtengang' i.p.v. 'gedachtegang' schrijven, maar mensen die nauwelijks een zin die bestaat uit een hoofdzin en één of twee bijzinnen zonder spelfouten, grammaticale fouten, stijlfouten of interpunctiefouten op papier kunnen krijgen.
Ik werd deze vakantie geconfronteerd met een Engelsman die me vroeg of ik uit Liverpool kwam, en later stelde dat het beschamend is dat sommige Nederlanders beter Engels spreken dan de Engelsen zelf (met fouten a la 'de brandweer kon net voorkomen dat het huis niet afbrandde') dus dat is iets dat universeel voor komt.
Reageren

Regels voor berichten