Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2005, 20:08
rainfairy
rainfairy is offline
Muren afbreken.
Grensen bewaken.
Regels afspreken.
Plannen maken.

Veel ontdekken.
Steeds evalueren.
Anderen betrekken.
En blijven leren.

Onderzoeken.
Stellen van vragen.
Voortgang boeken.
Drukke dagen.

Mensen vertrouwen.
Confrontatie aangaan.
Contacten opbouwen.
En erachter staan.

Bijna uitgeblust.
Vroeg uit bed.
Er is geen rust.
In de ziektewet.
Oud 05-09-2005, 21:12
Anka
Anka is offline
Nu weet ik niet precies hoe het in de ziektewet is , maar het lijkt me best lastig. Het gedicht maakt dit heel goed duidelijk. Toch weet ik niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Het lijkt net een opsomming van begrippen, alsof je ze uit het hoofd moet leren.
Misschien is dit wel de bedoeling om juist dat beeld te scheppen van de moeilijkheid als je in de ziektewet verkeerd.

Ik ben er nog niet over uit...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 12:20
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
grenzen
Oud 06-09-2005, 12:57
Disintegration
Disintegration is offline
Misschien waarderen andere mensen dergelijke gedichten, maar mij raakt het niet meteen. het is gewoon te formeel in woordgebruik / zielloos (of was dat je opzet?)
Oud 06-09-2005, 14:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Evalueren, dat woord is gewoon te lastig uitspreekbaar om in een gedicht te zetten, geloof ik.
En je eind vind ik niet helemaal mooi, dat loopt niet lekker.

Maar verder vind ik het wel een goed gedicht, eigenlijk. Ja, het is misschien wat stijf en afstandelijk, maar dat zal toch hopelijk gewoon de bedoeling wezen?
Oud 06-09-2005, 14:35
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Sorry, maar ik vind het geen poezie. Ik snap ook neit waar het over gaat. Leuk idee, maar het gedicht is nix.
Oud 06-09-2005, 19:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
doet me denken aan een gedicht van een cabaratier, beetje typisch.
Oud 06-09-2005, 19:28
geen dichter
geen dichter is offline
het idee vind ik grappig en goed gelukt, maar niet echt een geweldig gedicht,
Citaat:
Er is geen rust.
In de ziektewet.

gewoon blijven oefenen op de uitspraak Vogelvrij
Oud 07-09-2005, 13:00
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind dit geen goed gedicht om de reden die Disintegration ook al aandraagt, maar waar ik eigenlijk voor reageer:
Citaat:
Vogelvrij schreef op 06-09-2005 @ 15:21 :
Evalueren, dat woord is gewoon te lastig uitspreekbaar om in een gedicht te zetten, geloof ik.
Ik denk dat je met élk woord een goed gedicht zou kunnen maken, dus ook met evalueren. Wel kan het dan zijn dat het echte lééspoëzie wordt, maar met 'evalueren' is het volgens mij niet eens zo heel lastig om het ook mooi te laten klinken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 19:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 07-09-2005 @ 14:00 :

Ik denk dat je met élk woord een goed gedicht zou kunnen maken, dus ook met evalueren. Wel kan het dan zijn dat het echte lééspoëzie wordt, maar met 'evalueren' is het volgens mij niet eens zo heel lastig om het ook mooi te laten klinken.
Op zich denk ik wel dat je gelijk hebt, maar Geen Dichter zal dan ook wel gelijk hebben, dat ik gewoon nog wat moet oefenen op de uitspraak. Mijn tong kan al die klinkers en die l niet aan, dat snapt hij niet. Maar misschien is het wat meer leespoëzie dan. Aan de andere kant, als je leest, hoor je het toch ook in je hoofd, dus in hoeverre zit er verschil in leespoëzie en het hardop lezen?
Oud 07-09-2005, 19:16
geen dichter
geen dichter is offline
bij mij is lezen iets TOTAAL anders dan iets aan horen, wat opzich wel een nadeel is omdat ik beetje problemen heb met het ritme van sommige gedichten en om dan midden in de klas hard op een gedicht op te gaan zeggen is ook geen geslaagt plan

maar het woord "evalueren" vind ik niet vreemd klinken ofzo, en omdat het bijna nooit gebruikt word in een gedicht wel grappig en afstandelijk, maar hier totaal niet optimaal gebruikt gewoon weg gestopt in een opsomming.
Oud 07-09-2005, 19:20
Reem
Reem is offline
De punten achter iedere regel spreken me niet aan, maar die begrippen onder elkaar vind ik dan wel weer leuk. Ik kan dit niet echt poëzie noemen, maar een boodschap heeft het wel en die heb je goed naar voren gebracht.
Oud 08-09-2005, 18:36
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
geen dichter schreef op 07-09-2005 @ 20:16 :
bij mij is lezen iets TOTAAL anders dan iets aan horen, wat opzich wel een nadeel is omdat ik beetje problemen heb met het ritme van sommige gedichten en om dan midden in de klas hard op een gedicht op te gaan zeggen is ook geen geslaagt plan

maar het woord "evalueren" vind ik niet vreemd klinken ofzo, en omdat het bijna nooit gebruikt word in een gedicht wel grappig en afstandelijk, maar hier totaal niet optimaal gebruikt gewoon weg gestopt in een opsomming.
Offtopic: je maakt dezelfde taalfouten als DoD , wel typisch

Ik vond het eigenlijk wel leuk om te lezen. Mijn commentaar was dat ik de woorden niet sterk genoeg gekozen vond. Het had wat overdrevener gemogen, maar ook specifieker om de contradictie die je wilt verwoorden beter tot zijn recht te laten komen.
Oud 08-09-2005, 22:36
xineof
xineof is offline
Confrontatie aangaan.

Deze zin vind ik er ritmisch totaal niet tussenpassen, het leest niet zo vlot als de rest. Dat vind ik trouwens een positief punt aan het gedicht, dat het zo vlot leest, maar ik houd gewoon echt niet van de zinsconstructie waarvoor je hebt gekozen; alleen maar werkwoordsvormen. Daardoor wordt het wat uitdrukkingsloos/hard vind ik, en ik weet ook niet als lezer precies waar je naartoe wilt, maar dat is natuurlijk meer van mijn kant uit.
Oud 09-09-2005, 19:35
geen dichter
geen dichter is offline
Citaat:
xineof schreef op 08-09-2005 @ 23:36 :
Daardoor wordt het wat uitdrukkingsloos/hard vind ik, en ik weet ook niet als lezer precies waar je naartoe wilt, maar dat is natuurlijk meer van mijn kant uit.

ik ben het met halogeen eens, ik ben een kneus als het gaat om nederlands , maar had je wel wat orginelere / sterkere woorden mogen gebruiken en is er beter door heen te komen als je de opsomming wat korter maakt.

maar miss dat een soort intro van je gedicht al wonderen doet (maar op dit moment kan ik niks geschrikts vinden in mijn grijze notenDoP)
Reageren

Regels voor berichten