Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2005, 20:30
mirnie
mirnie is offline
oke hier mijn vage probleempje. Eind vorig jaar heb ik 2 weken in de ziektewet gezeten. Het uitzendbureau was vergeten om mij door te geven bij de loonadministratie waardoor ik dus veel later mn geld kreeg omdat ik er zelf maar achteraan gebelt heb. Nu heb ik mn geld wel gekregen maar het is maar 70% van mij loon terwijl ik de vorige keren altijd gewoon 100% kreeg. Hoe kan dat? Klopt dit wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2005, 10:27
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Opzich moet je minimaal 70% van je loon uitbetaald krijgen als je ziek bent. Dat het andere keren anders was is een misschien door een fout in de administratie, anders moet je even na vragen hoe en wat.
Oud 30-01-2005, 15:45
bokky
bokky is offline
Omdat je een uitzendkracht bent heb je voor de wet geen werkgever, ook al heb je wel een arbeidsovereenkomst met je uitzendbureau. Wanneer een uitzendkracht ziek wordt is er voor die mensen de ziektewet als vangnet. In de ziektewet krijg je 70% van je (dag)loon uitbetaald.

Maar ja, als je normaal altijd 100% kreeg

Wat betreft dat te late betaling van het loon...Ik weet niet hoe het precies zit met uitzendkrachten, maar wanneer een werkgever te laat loon betaald kan de werknemer aanspraak maken op een verhoging van zijn loon.

Volgens mij mag de werkgever maximaal 3 werkdagen te laat zijn, daarna mag een werknemer van de 4e tot de 8e dag een verhoging van 5% eisen en elke dag na de 8e dag komt daar 1% bij. Dit kan doorlopen tot maximaal 50% van het loon.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
bokky schreef op 30-01-2005 @ 16:45 :
Omdat je een uitzendkracht bent heb je voor de wet geen werkgever, ook al heb je wel een arbeidsovereenkomst met je uitzendbureau.
Je spreekt jezelf hier dogmatisch heel erg tegen. Een arbeidsovereenkomst zonder werkgever en werknemer is onbestaanbaar. Kijk maar eens in art. 690 van Boek 7: 'De uitzendovereenkomst is de arbeidsovereenkomst waarbij de werknemer door de werkgever (...) ter beschikking wordt gesteld (...)'.

De uitzendovereenkomst is een species van het genus arbeidsovereenkomst, maar beide overeenkomsten hebben gewoon een werkgever en een werknemer. Anders zou de uitzendovereenkomst wel opgenomen zijn in de titel over de overeenkomst van opdracht (art. 7:400 en verder).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten