Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2005, 12:56
PositiveTension
PositiveTension is offline
Hoi,

ik ben nieuw hier. Nouja, eigenlijk niet, ik las eigenlijk alleen maar, maar de laatste tijd ben ik zelf ook aan het dichten. Het is naar mijn mening nog vrij waardeloos, maarja. Deze vind ik toch wel enigzins redelijk.

"Treurwilg"

ben je alleen dan
schrijdend door zompig land
zinkend door zijn treur
en traan

druppelt in een plas
van stoutmoedig groef
dan ben je alleen
maar met

hem

Edit: 'Druppelend' vervangen door 'Druppelt', ruimte tussen zinnen wat beperkt.

Laatst gewijzigd op 08-09-2005 om 19:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2005, 18:14
Reem
Reem is offline
Leuk! En je gedicht vind ik helemaal niet slecht, hoewel ik niet hou van de overvloed aan participia die je gebruikt (schrijdend, zinkend, druppelend). Toch vind ik het wel mooi hoe je een gedicht over een treurwilg schrijft. Ik ben benieuwd naar andere gedichten van je.
Oud 08-09-2005, 18:20
PositiveTension
Inderdaad, ik dacht zelf ook al dat het misschien een beetje too much was. Maar misschien vind ik het er een beetje bij passen. Blij dat deze poging gewaardeerd wordt, ik zal hier vaker gaan posten.
Oud 08-09-2005, 18:21
Porcelain
Porcelain is offline
Inderdaad, niet slecht hoor. Wat mij tegenstaat zijn de vele enters, al passen die ergens ook wel in het gedicht. Ook mis ik interpunctie, kan zijn dat je daar heel bewust voor gekozen hebt. En misschien vind ik 'druppelt' wel mooier dan 'druppelend', al is het niet juist, maar dat vind ik eigenlijk wel leuk.
Ik had het dus op deze manier gedaan:

"Treurwilg"

Ben je alleen dan,
schrijdend door zompig land,
zinkend door zijn treur
en traan.

Druppelt in een plas
van stoutmoedig groef
dan ben je alleen
maar met
hem.

Kort maar krachtig, klein maar fijn, zeggen ze dan.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:23
Anoniem
idd, het is een heel erg goed en vooral stérk gedicht, maar ik vind dat je die interpunctie en bondigheid erin moet houden, zoals Porce hierboven al zegt. Verder ben ik érg benieuwd naar andere dingen van u!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:26
PositiveTension
Goed idee! Ik laat wel vaker bewust veel ruimte tussen de zinnen omdat het dan krachtiger voelt, maar hier neemt het juist veel kracht weg zie ik nu. Het weglaten van interpunctie was bewust, ik vond het zo wel mooi, lekker simpel.
Oud 08-09-2005, 18:54
Porcelain
Porcelain is offline
Wat vind je van de 'druppelt' in plaats van 'druppelend'?

(dank trouwens voor compliment op m'n Trijn Hullemanlaan).
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:58
PositiveTension
Druppelt zou beter zijn inderdaad, doorbreekt die herhaling. Jouw gedicht bracht echt een lieflijke sfeer naar voren zonder te majesteus te klinken, mooi subtiel.

Laatst gewijzigd op 08-09-2005 om 19:03.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 19:08
PositiveTension
Wat vinden jullie, toch maar interpunctie toevoegen?
Oud 08-09-2005, 22:45
xineof
xineof is offline
Ik ben wel een voorstander van interpunctie maar hier hoeft het niet persé, wat je zelf mooier vindt zou ik zeggen!

Ten eerste vind ik - dat zeg ik meteen even voordat ik het vergeet - het enjambement in de voorlaatste zin niet zo mooi, ik zou er van maken maar / met hem. Dat is qua timing imo beter, maar dat is ook maar subjectief.

'ben je alleen dan' vind ik een goede binnenkomer, dat is ontroerend taalgebruik. Verder gebruik je wel een beetje veel beelden zonder ze echt toe te lichten; het is vrij abstract, op zich is dat niet erg maar ik zou de woorden die je gebruikt toch wat meer vorm geven, zodat ze echt jouw-gedicht-eigen worden, als je snapt wat ik bedoel. Nu heeft het een béétje weg van een opsomming. Een beetje maar, maar toch, imo zou het nog mooier kunnen. Nu zégt het nog niet zo veel vind ik.

'van stoutmoedig groef' vind ik wel erg mooi gevonden. Verder moet ik eigelijk niet zo kritisch zijn, want voor één van je eerste gedichten vind ik het wel erg goed. Je probeert niet in clichés te vervallen, pakt niet de meest voor de hand liggende dichtvorm en metrisch gezien zit het wel goed. Ga zo door, zou ik zeggen. Welkom, en je hebt een leuke avatar .
Oud 09-09-2005, 17:17
PositiveTension
Thanks voor de positieve reacties. Ik vindt het zo zonder interpunctie wel mooi simpel. Het lijkt een beetje een opsomming ja, maar het is niet echt een sterk emotioneel gedicht, maar een natuurbeschrijving. Ik gebruik wel vaker te veel symboliek merk ik.
Oud 11-09-2005, 21:57
xShinx
xShinx is offline
lekker kort, en de naam treurwilg is goed, mooie bomen
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 06:50
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
xineof schreef op 08-09-2005 @ 23:45 :
Ik ben wel een voorstander van interpunctie maar hier hoeft het niet persé, wat je zelf mooier vindt zou ik zeggen!

Ten eerste vind ik - dat zeg ik meteen even voordat ik het vergeet - het enjambement in de voorlaatste zin niet zo mooi, ik zou er van maken maar / met hem. Dat is qua timing imo beter, maar dat is ook maar subjectief.

'ben je alleen dan' vind ik een goede binnenkomer, dat is ontroerend taalgebruik. Verder gebruik je wel een beetje veel beelden zonder ze echt toe te lichten; het is vrij abstract, op zich is dat niet erg maar ik zou de woorden die je gebruikt toch wat meer vorm geven, zodat ze echt jouw-gedicht-eigen worden, als je snapt wat ik bedoel. Nu heeft het een béétje weg van een opsomming. Een beetje maar, maar toch, imo zou het nog mooier kunnen. Nu zégt het nog niet zo veel vind ik.

'van stoutmoedig groef' vind ik wel erg mooi gevonden. Verder moet ik eigelijk niet zo kritisch zijn, want voor één van je eerste gedichten vind ik het wel erg goed. Je probeert niet in clichés te vervallen, pakt niet de meest voor de hand liggende dichtvorm en metrisch gezien zit het wel goed. Ga zo door, zou ik zeggen. Welkom, en je hebt een leuke avatar .
hmja, dit wilde ik dus ook zeggen. De aanpassing in vorm vind ik een echte verbetering, maar vooral met het laatste wat Xin zegt ben ik het meer dan eens:

Je schrijft leuke gedichtjes en ik (en ik denk heel DoP) waardeer(t) het dat je ook uitgebreid de tijd neemt om op anderen te reageren. Blijf zo doorgaan
Reageren

Regels voor berichten