Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2005, 12:43
J3s
J3s is offline
Heujo mensen!

Dit gaat over een vriendin van me, waar ik me nogal zorgen over maak. De situatie is als volgt: ongeveer een jaar geleden vertelde ze dat ze sexueel was misbruikt door een neef van haar. Wat volgde waren (ernstige) depressieve periodes afgewisseld door betere periodes. Ze zag de zin van het leven niet meer, ging duidelijk achteruit, werd steeds negatiever en ontwikkelde een beginnend drankprobleem. Al die tijd wisten haar ouders van niets, althans zij had ze nooit wat verteld. Dit wilde ze ook absoluut niet, ze zocht haar steun bij vrienden en professionele hulp.

Nu heb ik een week geleden te horen gekregen dat ze helemaal nooit is misbruikt door haar neef, dat is dus een verzonnen verhaal. Ik vraag me nu af wat er in godsnaam in haar hoofd omgaat en waarom ze deze situatie zo heeft gecreëerd. Ze zegt zelf ook niet te weten waarom ze zo'n verhaal heeft verzonnen. Ze denkt misschien een reden te hebben verzonnen voor haar depressie zodat de pijn begrijpelijker en draagelijker werd voor haar en haar omgeving.

Haar verhaal doet me enigzins denken aan borderline, maar dit is slechts een vermoeden. Zijn er mensen die haar verhaal herkennen en misschien tips kunnen geven?
Oud 23-08-2005, 13:09
Verwijderd
Het gelijk maar weer op borderline te gooien alsof het een allesomvattende ziekte is, is weer een beetje overdreven. Daar wordt al teveel onnodig/ongegrond naar gerefereerd.

'Ik ben een borderliner' - 'O, dan zul je wel zielig zijn en hou ik wel rekening met je' terwijl het helemaal geen borderline is maar gewoon aandacht, of iets anders. En de echten die het niet aan de grote klok hangen worden daardoor met de nek aangekeken.

Het feit dat ze het niet aan haar ouders wil(de) vertellen lijkt me duidelijk, gezien die wel zouden weten dat het bullshit is. Weet ze zelf wel waar ze zo vaak over/door in de put zit? Ik denk dat je dan eerst daar maar eens naar moet gaan kijken.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 13:18
Lorraine
Lorraine is offline
mij doet het eerder denken aan pseudologica fantastica.
maar dat is ook maar een wilde gok van grote afstand.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 13:40
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Lorraine schreef op 23-08-2005 @ 14:18 :
mij doet het eerder denken aan pseudologica fantastica.
maar dat is ook maar een wilde gok van grote afstand.
Daar zat ik ook al aan te denken ja, maar dat lijkt me ook een te grote conclusie voor iemand die één leugen vertelt..
Oud 23-08-2005, 13:41
rare kwast
rare kwast is offline
ik had ook zo een vriendin.. (precies het zelfde verhaal)
misbruikt door dr neef op jongere leeftijd en later zijn we eigenlijk met de groep tot de conclusie gekomen dat er niets van klopt.
ze vertelde iedereen een ander verhaal..

ik denk niet dat het bordeline is (iig niet bij onze "vriendin") maar meer een manier om aandacht te vragen. het kan zijn om iets anders waar ze mee zit of omdat ze nooit echt aandacht gehad heeft..
maar bij bordeline komen nog meer dingen kijken je kan hier niet zo de stempel bordeline op zetten...
Oud 23-08-2005, 13:42
J3s
J3s is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 23-08-2005 @ 14:40 :
Daar zat ik ook al aan te denken ja, maar dat lijkt me ook een te grote conclusie voor iemand die één leugen vertelt..
Het is één groot leugen waar alles om draait. Haar hele doen en laten is gebasseerd op dat leugen..
Oud 23-08-2005, 13:44
J3s
J3s is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 23-08-2005 @ 14:41 :
maar bij bordeline komen nog meer dingen kijken je kan hier niet zo de stempel bordeline op zetten...
Ok, ja daar hebben jullie ook wel gelijk in. Maar ik dacht dat het misschien een begin zou kunnen zijn ofzo. Maar stel dat het puur is om aandacht te vragen, waar komt haar depressie dan vandaan want het lijkt me sterk dat je dat ook kunt 'faken'?
Oud 23-08-2005, 13:46
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
J3s schreef op 23-08-2005 @ 14:44 :
Ok, ja daar hebben jullie ook wel gelijk in. Maar ik dacht dat het misschien een begin zou kunnen zijn ofzo. Maar stel dat het puur is om aandacht te vragen, waar komt haar depressie dan vandaan want het lijkt me sterk dat je dat ook kunt 'faken'?
je kan jezelf denk wel somber praten hoor..
maar de depressie kan er zijn en ze kan ook manisch depressief zijn dat kan gewoon helemaal los staan van bordeliner
Oud 23-08-2005, 13:47
J3s
J3s is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 23-08-2005 @ 14:46 :
je kan jezelf denk wel somber praten hoor..
maar de depressie kan er zijn en ze kan ook manisch depressief zijn dat kan gewoon helemaal los staan van bordeliner
Ok..Het zou dus ook zo kunnen zijn dat ze 'gewoon' depressief is, niet genoeg aandacht krijgt en dus zoiets verzint om aandacht te krijgen. Zoiets bedoel je?
Oud 23-08-2005, 13:49
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
J3s schreef op 23-08-2005 @ 14:47 :
Ok..Het zou dus ook zo kunnen zijn dat ze 'gewoon' depressief is, niet genoeg aandacht krijgt en dus zoiets verzint om aandacht te krijgen. Zoiets bedoel je?
daar komt het op neer..
of dat ze (manisch) depressief is en van "aandacht" houdt ofzo en zo iets erg (erbij) verzint
Oud 23-08-2005, 13:52
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
J3s schreef op 23-08-2005 @ 14:47 :
Dat kan inderdaad heel goed.. Sommige mensen vertellen een erge leugen om de waarheid minder erg te laten lijken.. Of ze is gewoon depressief maar weet zelf de oorzaak niet te benoemen en verzint er dus maar één omdat, ze denkt dat anderen haar anders misschien een aansteller vinden..
Maar borderline of pseudologia fantastica, is denk ik te snel geroepen.
Oud 23-08-2005, 13:55
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 23-08-2005 @ 14:52 :
Dat kan inderdaad heel goed.. Sommige mensen vertellen een erge leugen om de waarheid minder erg te laten lijken.. Of ze is gewoon depressief maar weet zelf de oorzaak niet te benoemen en verzint er dus maar één omdat, ze denkt dat anderen haar anders misschien een aansteller vinden..
Maar borderline of pseudologia fantastica, is denk ik te snel geroepen.
ja dat is de andere kant...

mensen die leugens vertellen kunnen dat doen omdat de waarheid te pijnlijk is..

(onze vriendin vroeg gewoon om aandacht...op een gegeven moment draaide alles om haar en dr neef..)
Oud 23-08-2005, 14:35
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb misschien een hele stomme vraag, maar stel hem toch:

Waarom dacht je meteen aan borderline toen je hoorde dat het verhaal gelogen was?

Ik zie de link tussen liegen en borderline namelijk niet.

Oja, en van wie heb je te horen gekregen dat ze niet misbruikt is?
Oud 23-08-2005, 14:51
J3s
J3s is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 23-08-2005 @ 15:35 :
Ik heb misschien een hele stomme vraag, maar stel hem toch:

Waarom dacht je meteen aan borderline toen je hoorde dat het verhaal gelogen was?

Ik zie de link tussen liegen en borderline namelijk niet.

Oja, en van wie heb je te horen gekregen dat ze niet misbruikt is?
Omdat ik vermoed dat ze een persoonlijkheidsstoornis heeft en verder komen veel symptonen overeen met die van borderline. Ik zie nou ook wel in dat het hoogstwaarshijnlijk geen borderline is, maar volgensmij is ze gewoon helemaal gek in haar hoofd en ik weet ook niet wat ik daarvan moet denken. Ze heeft me zelf verteld dat ze niet misbruikt is en dit geloof ik omdat ik daar al eerder twijfels bij had.
Oud 23-08-2005, 14:55
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
J3s schreef op 23-08-2005 @ 15:51 :
Ik zie nou ook wel in dat het hoogstwaarshijnlijk geen borderline is, maar volgensmij is ze gewoon helemaal gek in haar hoofd en ik weet ook niet wat ik daarvan moet denken.
Jeetje, om nu meteen weer met "gek" te gaan smijten vind ik wel erg overdreven hoor.. Stel nou dat ze inderdaad gewoon depressief is en een leugen vertelde om de waarheid minder erg te maken, of stel dat ze manisch-depressief is? Dan zie ik de link niet met "gek"hoor. Mensen met een dergelijke depressie hebben een geestesziekte maar dat is niet per definitie "gek"...
Oud 23-08-2005, 14:59
light fighter
light fighter is offline
srry dat ik het zeg maar ik vind het heel raar dat jij zo met diagnoses smijt zoals borderline, terwijl je geen psych bent. En daar naast vind ik je niet echt klinken alsof jij er voor haar bent... Maar ja dat is mij mening
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:18
coopergirl
coopergirl is offline
Misschien heeft ze door wat haar leugens hebben aangericht waardoor ze nu zichzelf 'depressief' voelt. Ze maakt het zichzelf in ieder geval bijzonder moeilijk.

Het is een lastige situatie, het vertrouwen is geschaadt door de leugens die ze verteld(e).

Heeft ze al professionele hulp? Staat ze hier open voor? Het klinkt groots, complex, iets waar jullie samen waarschijnlijk niet uit zullen komen.

Succes,
Oud 23-08-2005, 15:37
J3s
J3s is offline
Nou sorry hoor, maar hoe je het ook bekijkt, als iemand zoiets verzint dan is er mijn inziens toch echt wat mis in zijn/haar bovenkamer. En ik wil er zeker voor haar zijn, maar ik denk dat het alleen maar goed is als de waarheid snel boven tafel komt omdat ze anders steeds maar verder weg zal zakken.
Oud 23-08-2005, 15:46
Al Murphy
Al Murphy is offline
Hola, 'allemaal'.
"Haar verhaal doet me enigzins denken aan borderline, maar dit is slechts een vermoeden. " is nog iets anders dan zelf psycholoog spelen en onterecht diagnoses stellen. Vor zover ik echt begrijp wat borderline is, zie ik die link trouwens ook wel.

"... volgens mij is ze gewoon helemaal gek in haar hoofd en ik weet ook niet wat ik daarvan moet denken." is ook een heel normale manier om iemands manier van doen en denken in een paar woorden te beschrijven. En als je wil zeggen dat iemand werkelijkheid en fantasie door elkaar haalt, en daar haar doen en laten op baseert, kan je gerust zeggen dat hij of zij gek in haar hoofd is.

En light fighter, wat noem jij dan "er voor iemand zijn"? Als buitenstaander is het moeilijk om te kunen achterhalen wat er in het hoofd vaniemand anders omgaat, zeker als je weet dat ze destructief met zichzelf omgaat, en een loopje durft te nemen met de waarheid.

Wanneer je als vriend zo bij je pietje wordt gepakt, is het toch normaal dat je zelf ook gaat zoeken naar een waarom?

Ik heb in elk geval nog al wel mensen gekend die zichzelf een trauma hadden aangepraat. Maar ik heb ook echt geen idee hoe je hier best mee om kan gaan. Volgens mij is het nooit goed om mensen die zo om aandacht smeken, ook te geven. Anderzijds kan je haar problemen ook niet negeren. Moeilijk, dus, maar ik denk dat 'een oplossing' toch vooral van haarzelf uit zal moetenkomen. Of toch vanuit haar psyche, en die kan je als buitenstaander soms moeilijk beïnvloeden.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:48
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
J3s schreef op 23-08-2005 @ 16:37 :
Nou sorry hoor, maar hoe je het ook bekijkt, als iemand zoiets verzint dan is er mijn inziens toch echt wat mis in zijn/haar bovenkamer. En ik wil er zeker voor haar zijn, maar ik denk dat het alleen maar goed is als de waarheid snel boven tafel komt omdat ze anders steeds maar verder weg zal zakken.
Uhh, de waarheid ís toch boven water nu? Of mis ik nu iets? Er zal inderdaad wel iets mis zijn in haar hoofd maar dat maak jij er niet beter op door meteen met allerlei 'diagnoses' te gaan smijten.. En inderdaad; heeft ze al professionele hulp?
Oud 23-08-2005, 15:59
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 23-08-2005 @ 16:46 :
Hola, 'allemaal'.
"Haar verhaal doet me enigzins denken aan borderline, maar dit is slechts een vermoeden. " is nog iets anders dan zelf psycholoog spelen en onterecht diagnoses stellen. Vor zover ik echt begrijp wat borderline is, zie ik die link trouwens ook wel.

"... volgens mij is ze gewoon helemaal gek in haar hoofd en ik weet ook niet wat ik daarvan moet denken." is ook een heel normale manier om iemands manier van doen en denken in een paar woorden te beschrijven. En als je wil zeggen dat iemand werkelijkheid en fantasie door elkaar haalt, en daar haar doen en laten op baseert, kan je gerust zeggen dat hij of zij gek in haar hoofd is.

En light fighter, wat noem jij dan "er voor iemand zijn"? Als buitenstaander is het moeilijk om te kunen achterhalen wat er in het hoofd vaniemand anders omgaat, zeker als je weet dat ze destructief met zichzelf omgaat, en een loopje durft te nemen met de waarheid.

Wanneer je als vriend zo bij je pietje wordt gepakt, is het toch normaal dat je zelf ook gaat zoeken naar een waarom?

Ik heb in elk geval nog al wel mensen gekend die zichzelf een trauma hadden aangepraat. Maar ik heb ook echt geen idee hoe je hier best mee om kan gaan. Volgens mij is het nooit goed om mensen die zo om aandacht smeken, ook te geven. Anderzijds kan je haar problemen ook niet negeren. Moeilijk, dus, maar ik denk dat 'een oplossing' toch vooral van haarzelf uit zal moetenkomen. Of toch vanuit haar psyche, en die kan je als buitenstaander soms moeilijk beïnvloeden.
er voor haar zijn noem ik in elk geval haar niet gek noemen, dat vind ik namelijk een teken dat je het niet begrijpt en tsja ik vind dat in ECHTE vriendschappen je elkaar moet begrijpen, is dat begrip er niet wat is het dan voor vriendschap?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 16:23
J3s
J3s is offline
Vriendschap is voor mij het altijd klaar staan voor de ander, no matter what. Ik zal haar ook niet in de steek laten en probeer er voor haar te zijn wanneer dat nodig is. Maar, als ik haar niet kan begrijpen wil dat toch niet zeggen dat ik er niet voor haar ben?!

En ze heeft momenteel geen hulp, heeft wel een tijd bij de jeugdzorg gezeten maar dat was dus voordat ze vertelde dat het een leugen was.
Oud 23-08-2005, 19:09
Lorraine
Lorraine is offline
@ Light Fighter

als jij bent wie ik denk dat jij bent, hetzelfde geldt als jij het niet bent, zou jij toch moeten weten dat buitenstaanders niet altijd dat begrip kunnen opbrengen al is je vriendschap nog zo hecht.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 19:18
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Lorraine schreef op 23-08-2005 @ 20:09 :
@ Light Fighter

als jij bent wie ik denk dat jij bent, hetzelfde geldt als jij het niet bent, zou jij toch moeten weten dat buitenstaanders niet altijd dat begrip kunnen opbrengen al is je vriendschap nog zo hecht.
ik ben idd wie jij denkt dat ik ben. ehm je hebt gelijk maar soms lijkt een vriendsschap hecht te zijn en is het schijn die bedriegt. Maar ik weet niet naar wat jij nu refereert zou je me dat kunnen pmmen?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 19:21
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
light fighter schreef op 23-08-2005 @ 16:59 :
er voor haar zijn noem ik in elk geval haar niet gek noemen, dat vind ik namelijk een teken dat je het niet begrijpt en tsja ik vind dat in ECHTE vriendschappen je elkaar moet begrijpen, is dat begrip er niet wat is het dan voor vriendschap?
ok, maar daar ben ik het echt niet mee eens, hoor. Als er iets misloopt met een van je vrienden, mag je dat gerust zelf heel erg fout vinden. En als vrienden hoef je helemaal niet overal begrip voor te hebben. Iedereen kan fouten maken, en iedereen kan (bij wijze van spreken) compleet ontsporen. Als vriend of vriendin hoef je dat zeker niet goed te spreken.

Niet dat jij het zo letterlijk zal bedoelen, maar echte vriendschap is helemaal niet gebaseerd op het feit dat je het altijd eens bent met elkaar, en ook niet op het feit dat je elkaar altijd begrijpt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2005, 19:25
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 23-08-2005 @ 20:21 :
ok, maar daar ben ik het echt niet mee eens, hoor. Als er iets misloopt met een van je vrienden, mag je dat gerust zelf heel erg fout vinden. En als vrienden hoef je helemaal niet overal begrip voor te hebben. Iedereen kan fouten maken, en iedereen kan (bij wijze van spreken) compleet ontsporen. Als vriend of vriendin hoef je dat zeker niet goed te spreken.

Niet dat jij het zo letterlijk zal bedoelen, maar echte vriendschap is helemaal niet gebaseerd op het feit dat je het altijd eens bent met elkaar, en ook niet op het feit dat je elkaar altijd begrijpt.
daar heb je idd een punt. je mag het afkeuren absoluut maar ik bedoelde meer het punt van begrip en begrijpen. Gegrijpen en begrip op brengen zijn twee andere dingen en ik denk dat je voor een vriendschap toch tot op zekere hoogte begrip zou moeten kunnen opbrengen voor bepaalde acties of iig de wil hebben om het te begrijpen of er proberen begrip voor op te brengen
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 19:59
Lorraine
Lorraine is offline
Fighter je hebt een PM.
het was niets bijzonders.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 20:16
HybridTheory
HybridTheory is offline
Ik heb ook precies hetzelfde (gehad) met een vriendin van me .
Zij heeft inderdaad Borderline, en het klopt dat mensen met Borderline veel liegen en dingen verzinnen om aandacht te krijgen, en het is natuurlijk moeilijk om het haar niet kwalijk te nemen, tenminste, ik vind het wel moeilijk dat ze over zulke dingen tegen me liegt en zulke dingen verzint, maar het hoort bij die ziekte .
Veel sterkte ermee in ieder geval !
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 21:46
Mass
Mass is offline
Citaat:
HybridTheory schreef op 23-08-2005 @ 21:16 :
Ik heb ook precies hetzelfde (gehad) met een vriendin van me .
Zij heeft inderdaad Borderline, en het klopt dat mensen met Borderline veel liegen en dingen verzinnen om aandacht te krijgen, en het is natuurlijk moeilijk om het haar niet kwalijk te nemen, tenminste, ik vind het wel moeilijk dat ze over zulke dingen tegen me liegt en zulke dingen verzint, maar het hoort bij die ziekte .
Veel sterkte ermee in ieder geval !
(even een berichtje onder de naam van een vriend van me, normaal kom ik hier verder niet zo vaak dus ws kent niemand me)

ik wilde hier even heel graag op reageren. waarom?
omdat ik zelf borderline heb. Het is kwetsend om te lezen hoe er toch telkens weer naar borderline wordt gewezen als er een excuus nodig is voor hoe iemand zich gedraagd, hoe 'de echten' (zoals iemand het hier al noemde) weer in het hokje 'aandachtstrekkers gestopt worden.
Vooral even het bovenstaande stukje gekopieerd. Ik denk dat jij je huiswerk niet echt goed gedaan hebt, aangezien er in het lijstje van de 'typische' borderline kenmerken geen liegen voorkomt. Jouw vriendin kan dit dan nog wel hebben maar dat wil niet zeggen dat iedereen met een borderliner in zijn omgeving hiermee te kampen heeft.
Het grootste misverstand dat er bestaat over borderline is dat het 'aandachttrekkerij' is. Tuurlijk, sommige reacties komen theatraal of overdreven over, daar ben ik me helemaal van bewust, maar voor de persoon met borderline (ik in dit geval) is het een reactie op hoe hij/zij zich op dat moment voelt.
Weet je hoe moeilijk het is als je telkens weer moet uitleggen, vechten tegen de beschuldiging dat het 'toch alleen maar om de aandacht gaat'.
Nogmaals, niemand met borderline is hetzelfde, dus scheer ze niet allemaal over een kam.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 22:37
Verwijderd
Citaat:
Mass schreef op 23-08-2005 @ 22:46 :
...
kijk, daar zat ik op te wachten. Case closed.

TS; je noemde professionele 'hulp', wat moeten we daaronder verstaan? Een maatschappelijk werker waar ze haar 'misbruik'-verhaal tegen ophangt? Serieus een psycholoog met dat verhaal of de zoganaamde depressie erbij in? Heeft die er ook verder werk van gemaakt?

Hoe oud is ze eigenlijk? Depressie hier, depressie daar maar is dit wel zo aan te rekenen, is ze niet gewoon aan het puberen
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 01:41
J3s
J3s is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 23-08-2005 @ 23:37 :
kijk, daar zat ik op te wachten. Case closed.

TS; je noemde professionele 'hulp', wat moeten we daaronder verstaan? Een maatschappelijk werker waar ze haar 'misbruik'-verhaal tegen ophangt? Serieus een psycholoog met dat verhaal of de zoganaamde depressie erbij in? Heeft die er ook verder werk van gemaakt?

Hoe oud is ze eigenlijk? Depressie hier, depressie daar maar is dit wel zo aan te rekenen, is ze niet gewoon aan het puberen
Ze is naar verschillende psychologen geweest en heeft daar het misbruik-verhaal besproken. Diegene heeft haar daarbij proberen te helpen, maar is waarsch. ook meegezogen in haar fantasiewereldje.

Ze is momenteel 18. Beetje kort door de bocht om zomaar te zeggen dat het just de pubertijd is
Oud 24-08-2005, 01:58
Verwijderd
Citaat:
J3s schreef op 24-08-2005 @ 02:41 :
Ze is naar verschillende psychologen geweest en heeft daar het misbruik-verhaal besproken. Diegene heeft haar daarbij proberen te helpen, maar is waarsch. ook meegezogen in haar fantasiewereldje.

Ze is momenteel 18. Beetje kort door de bocht om zomaar te zeggen dat het just de pubertijd is
Nee helemaal niet, je moet het zeker niet uitsluiten. Ze is niet de enige 18 jarige die zich al een aantal jaren een compleet leven aanpraat, zo zijn er nog duizenden.

Die gaan allemaal vroeg of laat grandioos op hun bek, raken vrienden en/of familie kwijt en gaat er waarschijnlijk nog 'vrolijk' mee door omdat ze niet meer beter weet. Leugens worden steeds groter en ze zal nieteens meer door hebben dat ze het doet, 'depressies' (met een korreltje zout) kun je jezelf ook aanpraten/aanleren door je eigen verhalen voor waar aan te nemen.

People do it all the time.

Ik zeg niet dat er niets aan de hand is, want dat kan best en ga daar eens verder opin, misschien wil ze er normaal over praten zonder leugens. Maar ga ook niet af op wat je ziet, want je hebt nu denk ik wel geleerd dat dat bij haar niet kan?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 09:19
HybridTheory
HybridTheory is offline
Citaat:
Mass schreef op 23-08-2005 @ 22:46 :
(even een berichtje onder de naam van een vriend van me, normaal kom ik hier verder niet zo vaak dus ws kent niemand me)

ik wilde hier even heel graag op reageren. waarom?
omdat ik zelf borderline heb. Het is kwetsend om te lezen hoe er toch telkens weer naar borderline wordt gewezen als er een excuus nodig is voor hoe iemand zich gedraagd, hoe 'de echten' (zoals iemand het hier al noemde) weer in het hokje 'aandachtstrekkers gestopt worden.
Vooral even het bovenstaande stukje gekopieerd. Ik denk dat jij je huiswerk niet echt goed gedaan hebt, aangezien er in het lijstje van de 'typische' borderline kenmerken geen liegen voorkomt. Jouw vriendin kan dit dan nog wel hebben maar dat wil niet zeggen dat iedereen met een borderliner in zijn omgeving hiermee te kampen heeft.
Het grootste misverstand dat er bestaat over borderline is dat het 'aandachttrekkerij' is. Tuurlijk, sommige reacties komen theatraal of overdreven over, daar ben ik me helemaal van bewust, maar voor de persoon met borderline (ik in dit geval) is het een reactie op hoe hij/zij zich op dat moment voelt.
Weet je hoe moeilijk het is als je telkens weer moet uitleggen, vechten tegen de beschuldiging dat het 'toch alleen maar om de aandacht gaat'.
Nogmaals, niemand met borderline is hetzelfde, dus scheer ze niet allemaal over een kam.
Sorry als ik iemand heb gekwetst met dat stukje wat ik schreef, maar ik heb alleen maar geschreven wat ik uit "eigen ervaring" ken, en over dat liegen en dingen verzinnen, ik heb een tante van me gesproken die zelf psychologe is, en zij vertelde me dat die dingen bij Borderline horen .
Toen herkende ik dat gelijk bij die vriendin, en zij heeft me het zelf ook al eens proberen uit te leggen, en dat kwam een beetje op hetzelfde neer .
Vandaar dat ik dat hier verteld heb, omdat de topicstarter om die informatie vroeg .
En even voor de goede orde, ik heb nooit gezegt dat Borderline "aandachttrekkerij" is, in tegendeel, maar het schijnt wel bij de ziekte te horen om met zelf verzonnen verhalen een soort "aandacht" te trekken, maar dat is tenminste wat is zelf heb meegamaakt met die vriendin, als het niet voor alle gevallen zo is, dat wist ik ook niet .
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 09:58
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
HybridTheory schreef op 24-08-2005 @ 10:19 :
En even voor de goede orde, ik heb nooit gezegt dat Borderline "aandachttrekkerij" is, in tegendeel, maar het schijnt wel bij de ziekte te horen om met zelf verzonnen verhalen een soort "aandacht" te trekken, maar dat is tenminste wat is zelf heb meegamaakt met die vriendin, als het niet voor alle gevallen zo is, dat wist ik ook niet .
[mierenneukmodus]
Nahah, je zegt het weer verkeerd Dat aandachttrekken is dus niet per se iets wat met de ziekte in verband moet worden gebracht, maar iets dat bij het ziektebeeld van jouw vriendin hoort. [/mierenneukmodus]

Doe wat aan je research oké
Oud 24-08-2005, 10:25
HybridTheory
HybridTheory is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 24-08-2005 @ 10:58 :
[mierenneukmodus]
Nahah, je zegt het weer verkeerd Dat aandachttrekken is dus niet per se iets wat met de ziekte in verband moet worden gebracht, maar iets dat bij het ziektebeeld van jouw vriendin hoort. [/mierenneukmodus]

Doe wat aan je research oké

Niet alleen bij mijn vriendin, maar in meerdere gevallen .
(Kijk maar naar andere bovenstaande reacties )
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 10:27
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
HybridTheory schreef op 24-08-2005 @ 11:25 :

Niet alleen bij mijn vriendin, maar in meerdere gevallen .
(Kijk maar naar andere bovenstaande reacties )
Vast wel in meerdere gevallen, maar dus niet áltijd, dat verschil wilde ik je duidelijk maken
Oud 24-08-2005, 10:34
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Weetje, er bestaat een aparte persoonlijkheidstoornis voor hoe jij je vriendin omschrijft: Theatrale Persoonlijkheidsstoornis. Komt dit een beetje in de richting:

Citaat:
Diagnostische criteria voor de theatrale persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV)

De patiënt:

voelt zich ongemakkelijk wanneer zij/hij niet in het centrum van de belangstelling staat: zij/hij wijdt zich aan seksuele verleiding wanneer dat niet gepast is, of gedraagt zich uitdagend in de omgang met medemensen;

toont snel wisselende en oppervlakkige gevoelens;

gebruikt voortdurend haar of zijn fysieke verschijning om de aandacht op zich te vestigen;

heeft een spreektrant die buitengewoon schetsmatig is en wordt gekenmerkt door het ontbreken van nuance en detail;

maakt zichzelf middelpunt van een drama, is theatraal [sic!] en geeft op overdreven wijze uiting aan gevoelens

is suggestibel;

beleeft de verhoudingen met anderen als meer intiem dan deze verhoudingen werkelijk zijn.

Toelichting

De essentie van de TPS is een continu patroon van excessieve emotionaliteit en aandachtszoekend gedrag. Dit patroon begint in de vroege volwassenheid en uit zich op verschillende manieren.
Mensen met TPS voelen zich niet op hun gemak en niet gewaardeerd als ze niet het centrum van de aandacht zijn. Levendig en charmant proberen ze de aandacht te trekken, als dat niet lukt proberen ze het met een dramatische actie (een scène maken of een verhaal verzinnen). Vaak is het gedrag seksueel getint, ook in een context waarin het niet gepast is. Lichamelijke aantrekkelijkheid is zeer belangrijk en hieraan wordt enorm veel tijd en geld gespendeerd. Door kritiek of een 'onflatteuze foto' kunnen ze helemaal van streek raken.
De spreekstijl is vaak gericht op effect. Sterke overtuigingen worden neergezet met echter vage en diffuse achterliggende redenen. Mensen met een TPS verbazen hun vrienden vaak met een excessief vertoon van emoties in het openbaar (woede aanvallen, huilbuien, enthousiaste begroetingen).

De aandacht van mensen met een TPS is vaak vluchtig. In hun waarnemen en denken zijn zij globaal, intuïtief en suggestibel. Zij hebben weinig aandacht voor feiten en details. Door steeds bezig te zijn met externe prikkels worden zij afgeleid van herinneringen, negatieve gevoelens, wanhoop en onzekerheid. Wanneer deze gevoelens toch opkomen, zullen zij deze wegduwen of verdringen. Zij kunnen zo moeilijk leren van eigen ervaringen en blijven emotioneel onrijp. Zij blijven dan gevangen in hun behoefte aan waardering en aandacht van buitenaf. Zij hebben vaak de neiging om vriendschapsrelaties intiemer te maken dan ze in werkelijkheid zijn. Terwijl ze in werkelijkheid moeite hebben met echte intimiteit in een relatie. Ze switchen vaak tussen controle houden middels hun emoties waarbij ze reacties afdwingen en afhankelijkheid van hun partner.Ze zijn snel enthousiast over nieuwe dingen (banen, relaties) en het is moeilijker om het oude vast te houden.

Er is een grote variëteit in normen met betrekking tot interpersoonlijk gedrag, uiterlijkheid en emotionele expressiviteit. De diagnose TPS kan pas gesteld worden als bovenstaande leidt tot veel ongemak en spanning.
Soms zijn er suïcidepogingen, ook komen psychosomatische klachten, conversieverschijnselen en depressieve klachten vaker voor.
En kunnen we dan ophouden om het liegen onder het kopje borderline in te delen. Want ik zie de link nog steeds niet.
Oud 24-08-2005, 10:50
J3s
J3s is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 24-08-2005 @ 11:34 :
Weetje, er bestaat een aparte persoonlijkheidstoornis voor hoe jij je vriendin omschrijft: Theatrale Persoonlijkheidsstoornis.
Nee dit is het niet, ze wil niet op die manier in het middelpunt van de belangstelling zijn. Ze is eerder juist heel verlegen.
Oud 24-08-2005, 11:05
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
J3s schreef op 24-08-2005 @ 11:50 :
Nee dit is het niet, ze wil niet op die manier in het middelpunt van de belangstelling zijn. Ze is eerder juist heel verlegen.
Maar misschien vind ze het van binnen geweldig om in het middelpunt te staan alleen probeert ze dat te verbergen zodat dat theatrale gedrag niet zo opvalt? (Ik heb zelf een vriendin gehad die ook TPS heeft en die was net als jouw vriendin heel verlegen maar ondertussen genoot ze van alle aandacht die ze kreeg..) Wil natuurlijk niet zeggen dat jouw vriendin ook zo is, maar houd wel die optie in gedachten
Oud 24-08-2005, 11:12
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
J3s schreef op 24-08-2005 @ 11:50 :
Nou, ook ik ken een meisje met die persoonlijkheidsstoornis, en die zegt altijd niet in de belangstelling te willen staan, maar met hoe ze zich gedraagt bereikt ze dat wel steeds. En als je niet in de belangstelling wil staan ga je ook geen misbruik verhaal verzinnen. De persoon die ik bedoel is trouwens ook met zo'n verhaal aan komen zetten. Wat ook niet waar bleek te zijn.

Ik wil niet zeggen dat je vriendin deze stoornis heeft. Maar je begint jezelf nu wel tegen te spreken. Want hoe wil ze volgens jou dan wel in het middelpunt van de aandacht staan?
Oud 24-08-2005, 11:14
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik bedoel dit trouwens niet aanvallend ofzo, maar ik kom nog steeds niet echt wijs uit wat je probeert te zeggen.
Oud 24-08-2005, 11:15
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 24-08-2005 @ 11:34 :
En kunnen we dan ophouden om het liegen onder het kopje borderline in te delen. Want ik zie de link nog steeds niet.
Huh, natuurlijk mogen we daarover discussiëren, daarvoor is het hier het psychologie-forum (of zoiets). Het is niet omdat je ergens iets niet inziet of begrijpt, dat anderen het daarover niet meer mogen hebben.

Ik citeer wikipedia.nl:
Citaat:
Het DSM-IV definieert de borderline-persoonlijkheidsstoornis als een aanhoudend patroon van instabiele interpersoonlijke relaties, een instabiel zelfbeeld, instabiele emoties en een sterke impulsiviteit. De stoornis uit zich in de vroege volwassenheid in verschillende situaties. De diagnose kan worden gesteld als sprake is van vijf of meer van de volgende situaties:
1. De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen. (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
2. De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
3. De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
4. De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten. (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
5. De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
6. De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen). 7. De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
8. De persoon heeft ongepaste, intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
9. De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
Liegen is een uitgesproken vorm van manipulatief gedrag. En zo zie ik nog wel heel wat meer linken tussen beiden. Maar tussen eender welke ziekte en de bijbehorende symptomen is er niet altijd een 1 op 1 relatie. Niet iedereen die aandacht zoekt en liegt is borderline, niet elke borderline-patient is een manipulatief aandachtsgeil persoon. Volgens mij heeft niemand hier geprobeerd dat te beweren.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 11:17
J3s
J3s is offline
Ze 'kickt' op persoonlijke bemoeienis/gesprekken. In groepen mensen is ze absoluut niet nadrukkelijk aanwezig. Wat ze ook niet doet: zich uitdagend gedragen in de omgang met medemensen, voortdurend haar of zijn fysieke verschijning gebruiken om de aandacht op zich te vestigen. Voor mijn gevoel is dit toch wel een relevant verschil. Maar goed, wat Nijn* ook zegt, misschien verbergt ze dat.
Oud 24-08-2005, 23:15
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
[QUOTE]Al Murphy schreef op 24-08-2005 @ 12:15 :
Huh, natuurlijk mogen we daarover discussiëren, daarvoor is het hier het psychologie-forum (of zoiets). Het is niet omdat je ergens iets niet inziet of begrijpt, dat anderen het daarover niet meer mogen hebben.

Ik zeg niet dat dat niet mag, maar er wordt hier gedaan alsof liegen een symptoom van borderline is, en dat is het niet.
Oud 25-08-2005, 20:07
a girl
a girl is offline
[QUOTE]Aragnabite schreef op 25-08-2005 @ 00:15 :
Citaat:
Al Murphy schreef op 24-08-2005 @ 12:15 :

Ik zeg niet dat dat niet mag, maar er wordt hier gedaan alsof liegen een symptoom van borderline is, en dat is het niet.
de stoornissen overlappen ook wel: je kan dezelfde persoon meestal onder verschillende namen van stoornissen plaatsen. Het is dan ook niet zo belangrijk in welk hokje zij zit, ook al past zij nergens in, toch kan het dat zij psychologische hulp nodig heeft. De differentiaaldiagnose tussen deze of een andere persoonlijkheidsstoornis is een vrij nutteloze discussie: de diagnose hangt toch af van welk diagnostisch systeem er gebruikt wordt.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 23:14
Stefanie
Stefanie is offline
Dat meisje mist gewoon een heleboel aandacht denk ik en die trekt ze op die manier. Je moet er niet meteen een etiquetje op plakken met borderline, zoiets mag alleen een hulpverlener doen (psychiater of psycholoog).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten