Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2005, 13:21
Orsino*
Orsino* is offline
Hallo,

Ik had even een vraagje over het ijzertekort dat ik heb, ik hoop dat iemand hier dat weet. Ik heb nu al een tijdje een ijzertekort en ben dus ook al een tijdje aan de ijzerpillen. Oorspronkelijk was mijn ijzerwaarde 6.0. De ene laatste keer was het 9.0. Nu heb ik vorige week laten bloedprikken, en de waarde is nu 7.6.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik ben dus niet gestopt met de ijzerpillen, ik heb wel een paar dagen niks geslikt omdat ik toen niet zeker wist of ik wel verder daarmee moest. En ik vergeet het natuurlijk soms ook wel een keer (je slikt 3 pillen per dag). Kan het daar aan liggen of is het normaal dat de waarde weer minder wordt..? De dokter vond het wel raar, maar niet erg. Ik ben vergeten te vragen of hij er een verklaring voor had, maar hij leek het dus niet echt een probleem te vinden.

Iig, bedankt alvast.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 13:47
FLuKee
FLuKee is offline
IJzer wordt slecht opgenomen door het gastro-intestinaal stelsel, én de mate van opname is afhankelijk van de aard van het voedsel dat je eet. Het kan dus heel goed zijn dat die waarde wat gaat schommelen, ook al neem je pilletjes.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 16:19
Silverchoice
Silverchoice is offline
9,0 is nog steeds niet heel erg hoog. Heeft je arts ook een streefwaarde genoemd? Als het de bedoeling is dat het naar 12,0 gaat vind ik het wel enigzins vreemd dat ie omlaag gaat naar 7,6. Misschien bloed geprikt vlak na bloedverlies (bijv. menstruatie)?
Oud 08-09-2005, 17:50
Freestyler*
Freestyler* is offline
is 9 laag?
leek mij juist hoog

maar heeft ook met voeding en eventueel bloedverlies te maken.
Oud 08-09-2005, 18:30
Halflight
Halflight is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 08-09-2005 @ 17:19 :
9,0 is nog steeds niet heel erg hoog. Heeft je arts ook een streefwaarde genoemd? Als het de bedoeling is dat het naar 12,0 gaat vind ik het wel enigzins vreemd dat ie omlaag gaat naar 7,6. Misschien bloed geprikt vlak na bloedverlies (bijv. menstruatie)?
Ga ergens anders onzin verkopen

OT: Met jouw leeftijd is een waarde van 9 goed en 6 dus heel laag. Toevallig heb ik gisteren ook mn bloed laten prikken. Op zn laagst zat het op 6.7 en toen naar 8.2, en gisteren zat hij op 7.2 Maar ik ben ook gestopt met de pillen.

Ik denk dat het handig is om gewoon even je dokter te bellen (of de assistente, die doet dat altijd bij mij).
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 19:52
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Halflight schreef op 08-09-2005 @ 19:30 :
Ga ergens anders onzin verkopen
Ehm, ik klets niet uit mn nek; had t alleen over iets anders dan hier bedoeld werd (als in Fe micromol/l). Een Hb van 9 is idd niet laag. Mijn excuses voor deze 'onzin'.
Oud 09-09-2005, 00:47
Orsino*
Orsino* is offline
Bedankt voor de reacties!

Ik heb op internet informatie gezocht om me er wat meer in te verdiepen. Beetje dom dat ik dat niet eerder had gedaan, maar ik dacht het te snappen...

Ik weet het niet eens 100 % zeker, maar waar ik over praat is volgens mij het ferritine gehalte. Als ik het goed begrijp is ferritine 'iets' wat aan ijzer vast zit en daardoor een maatstaf is voor de hoeveelheid ijzer in je bloed.
En ijzer is onderdeel van hemaglobine. Mijn HB was 8.4 en daarmee volgens mij niet te laag.
Maar goed, als ik zo op het internet lees, lijkt een ferritine gehalte van 9.0 nogal laag. Tien schijnt een absolute ondergrens te zijn, en iets in de twintig ook nog laag. Dit klopt wel met wat de dokter zei (er was daarin wat miscommunicatie, daardoor snapte ik het eerst niet), hij had het over een waarde tussen zeker de 15 en de 30.

Oke, als dit allemaal klopt, klopt het dus ook dat een ferritine gehalte van 9.0 (en dus ook 7.6) nog te laag is.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat die waarde kan schommelen door je voeding. Misschien dat ik daar de dokter nog over bel.

Iig sorry voor de verwarring maar bedankt voor de reacties/info!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 10:30
Roos
Roos is offline
Ik weet niet of je vrouwelijk bent, maar misschien ben je ongesteld geworden?
Oud 09-09-2005, 23:04
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
Roos schreef op 09-09-2005 @ 11:30 :
Ik weet niet of je vrouwelijk bent, maar misschien ben je ongesteld geworden?
Ik ben wel vrouwelijk, maar ik was op het moment van het bloedprikken niet ongesteld of net geweest, als je dat bedoeld.
Dus iets in die richting is het dan denk ik ook niet.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten