Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2005, 10:29
irisjuh18
irisjuh18 is offline
ik wil graag van jullie weten hoe jullie tegenover mensen met handicaps staan.

Wat vind jij van verstandelijk gehandicapten?
Wat vind jij van lichamelijk gehandicapten?
Hoe sta jij tegen over ouderen?
Wat vind jij van de psychiatrie?

Ben erg benieuwd!

Iris
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2005, 10:54
T_ID
T_ID is offline
religie?

Of bedoel je de impact van religie op het denken over gehandicapten?
Deels daarover had ik al een discussie op N&A geopend n.a.v. een krantenartikel.
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1272274

Het enige dat ik eigenlijk 'anders' kan vinden is dat het voor lichamelijk gehandicapten wat makkelijker mag worden gemaakt, en dat ouderen hun rijbewijs in moeten leveren, zodat ik in het weekend niet hoef te slalommen op de weg om te overleven.
Oud 02-10-2005, 11:47
Verwijderd
--->Mv
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 13:04
irisjuh18
irisjuh18 is offline
Het gaat mij om ethiek.
Hoe reageer jij op mensen met handicaps. een filosoof heeft gezegd dat als je een gehandicapt kind dood omdat een ander 'normaal' kind dan ter wereld kan komen met meer geluk en kansen, wordt deze wereld op den duur gelukkiger.
Hoe is de samenleving tegenwoordig.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 15:41
Denni§
Denni§ is offline
Die norm staat nog steeds bij veel mensen. Ook bij mij. Ik hou mezelf ook wel is bezig met zulke dingen..

Eerst de makkelijkste (voor mij):
"Wat vind jij van de psychiatrie?"
Niks mis mee, soms heb je een hulpje nodig om weer terug op de rails te komen.
<edit: Als je bedoelt dat iemand 'gek' is in zijn hoofd om het zo te zeggen. Dit heeft in de meeste gevallen een oorzaak die te verhelpen is. Toegegeven soms wens je iemand een kogel door de kop, al heeft iedereen dat wel is.>

Moet ik ze over één kam scheren? Zo is iig de vraag gesteld. Wat heb je eraan.. Ze geven geen bijdrage aan de maatschappij of wat dan ook. Toch zeg je niet nee tegen ze, iedereen heeft een recht op zijn of haar leven en als diegene er hulp bij nodig heeft, dan hoort dit ook geboden te kunnen worden.

Idem als hierboven.

Ze kosten geld, dat hebben ze vroeger ingeleverd. Zelf zou ik ze ook niet bij dit rijtje voegen. Ik heb niks met ouderen maar zeker ook niet iets tegen ze.

Is dit iets waar je wat aan hebt of zijn je vragen meer gericht op iets anders?

Laatst gewijzigd op 05-10-2005 om 15:43.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 22:12
Verwijderd
Over het algemeen lieve mensen die eigenlijk weinig kwaads in zich hebben. Er zit een verschil tussen een zogenaamd mongooltje of iemand die een verstandelijke beperking heeft dus zwak begaaft is.
De samenleving ten opzichte van verstandelijk gehandicapten is best hard denk ik. Denk bijvoorbeeld aan de discussie: mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen?
Met de stelling van die filosoof ben ik het niet eens trouwens, een verstandelijk gehandicapt kind kan net zo gelukkig zijn als een verstandelijk goed kind. Daarbij zullen de ouders als het goede ouders zijn niet minder van hem/haar houden.

Tja het enige wat ik hier nog even over kwijt wil is dat ik toch wel een aantal keer heb meegemaakt dat lichamelijk gehandicapten zichzelf zielig vinden. Mensen die lichamelijk goed zijn moeten altijd maar rekening met ze hen houden etc. Daarentegen heb ik bewondering voor de lichamelijke gehandicapten die proberen zo zelfstandig mogelijk te leven en geen medelijden willen.

Als ik voor één groep in de samenleving respect heb is het wel voor ouderen. Zij hebben immers ons land opgebouwd tot wat het nu is. Ik vind dat ook dat zij respect verdienen.
Mensen kunnen wel klagen dat de aow zoveel kost enzo, maar die ouderen hebben er wel voor gewerkt. Ik denk niet dat we ze nog meer moeten korten want ze hebben het al vaak moeilijk.

weinig mening over eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 23:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
irisjuh18 schreef op 02-10-2005 @ 11:29 :
ik wil graag van jullie weten hoe jullie tegenover mensen met handicaps staan.

Ben erg benieuwd!

Iris
Verschil moet er wezen in de wereld. Ik vind het maar een eng idee als iedereen zo perfect mogelijk zou zijn en zowat hetzelfde. Het zorgt voor een nog verder ontbreken van zorg over de ander, denk ik. Want je kunt dan makkelijk redeneren a la: ja, hallo, wat ik kan, kan h/zij ook - no way dat ik die ga helpen.
Terwijl je je als je je realiseert dat de 1 wat minder getalenteerd is qua geestelijke of lichamelijke vermogens je je daarop moet afstemmen. Ik denk dat de maatschappij door de aanwezigheid van zwakkeren in de samenleving socialer wordt. Is het niet vanuit de overheid geregeld dan wel qua familie- of buurtverband.

Moet er wel genoeg overlevingskansen zijn (welvaart), want waar deze er niet zijn worden de zwakkeren even gemakkelijk eruit gestoten.

en hoe ik denk over psychiatrie? t zal wel nuttig zijn maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Denk dat je voor deze vraag op psych moet zitten.
Oud 07-10-2005, 09:05
Pierreke
Pierreke is offline
Ik heb zelf een verstandelijk en geestelijk gehandicapt broertje dus echt objectief ben ik niet. Ik denk dat deze mensen zeker recht hebben op leven. Met een verstandelijke handicap is zeer zeker goed te leven, er zijn tegenworrdig zeer veel snufjes op het gebied van aanpassingen. Mensen zonder benen die kunnen autorijden, proteses het hoort er allemaal bij!

Ik heb tevens 3 zomervakanties met deze mensen gewerkt. Absoluut leerzaam, en iedereen zou t eens geprobeerd moeten hebben. absoluut geen makkelijke job maar je krijgt er veel liefde voor terug. Je leert de kleine dingen waarderen, een mooie glimlach, een knuffel.

Ik vind dat je ouderen moet respecteren. Zij zijn toch voor een groot deel verantwoordelijkheid voor onze vrijheid en welvaart. Meeste ouderen hebben het niet simpel gehad vroeger en ik zou graag zien dat er meer kind-ouder zorg komt, omdat het de band en betrokkenheid binnen de samenleving vergroot!

Moeilijk over te oordelen. Voor mij is dit nog steeds een beetje een 'vaag' onderwerp. Maar ik vraag me af of dat nu echt zo hard en goed werkt?!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 13:36
irisjuh18
irisjuh18 is offline
Daar ben ik weer:
misschien vinden jullie het makkelijker om deze vragen te beantwoorden:

1. Is het goed dat de regering en instanties voor gehandicapten/psychiatrie/ouderen deze mensen willen laten integreren in de samenleving?

2. Mag je een gehandicapt kind doden als dat er toe leidt dat een ander kind geboren wordt met betere vooruitzichten op een gelukkig leven? En wordt de totale hoeveelheid geluk groter als het gehandicapte kind gedood wordt? (aldus filosoof Peter Singer)

3. Moet er nu wel zoveel geld worden gegeven aan instanties voor ouderen? is dat geen geldverspillig?

4. Mag je euthenasie 'plegen' bij psychiatrische patiënten die dit leven niet meer zien zetten? Kun je dit toestaan?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 11:53
senneee
senneee is offline
Citaat:
Anneka schreef op 05-10-2005 @ 23:12 :
Tja het enige wat ik hier nog even over kwijt wil is dat ik toch wel een aantal keer heb meegemaakt dat lichamelijk gehandicapten zichzelf zielig vinden. Mensen die lichamelijk goed zijn moeten altijd maar rekening met ze hen houden etc. Daarentegen heb ik bewondering voor de lichamelijke gehandicapten die proberen zo zelfstandig mogelijk te leven en geen medelijden willen.
het is toch logisch dat er rekening mee gehouden wordt, het is toch frustrerend dat andere mensen soms gewoon niet begrijpen dat een lichamelijk gehandicapte sommige dingen gewoon niet kan.
Ik woon alleen met mijn moeder en mijn moeder is gehandicapt, zit in een rolstoel door gevolgen van polio..ze wil absoluut geen medelijden van mensen en ze vindt zichzelf ook niet zielig maar begrip voor het feit dat ze gahndicapt is wil ze natuurlijk wel
verder heb ik ongeloofelijk veel bewondering voor dr want ondanks haar handicap werkt ze fulltime, runt het huishouden enzenz. wat iedere moeder doet dus...
ook ik vergeet wel eens dat r dingen zijn die ze gewoon niet kan en dat is lullig voor haar dus ik vind het niet meer dan logisch dat er rekening met ze gehouden wordt
Oud 09-10-2005, 12:24
Balance
Balance is offline
Topictitel gewijzigd, zodat men een idee heeft waarover het gaat.
Reageren

Regels voor berichten