![]() |
|
Ik moet voor school een aantal kogeltjes met verschillende diameter in een maatcilinder gevuld met glycerol laten vallen.
De onderzoeksvraag is: Hoe hangt de valsnelheid van het kogeltje af van de straal van het kogeltje? Nou moet ik eerst een hypothese maken en ik heb even op internet gezocht en het is nog best wel moeilijk. Op deze site (http://www.natuurwetenschappen.nl/mo...=print&sid=773) heb ik de Wet van Stokes gevonden: "Fw = 6 x pie x n x r x v Fw = wrijvingskracht ![]() n = viscositeit (Pa/s) r = straal kogel (m) v = snelheid bol (m/s)" Daarna komen ze op die site met een andere formule: "Uit de bezinkinssnelheid, de straal van het deeltje en de dichtheden van zowel het deeltje als de vloeistof waarin het deeltje zich beweegt kan de viscositeit berekend worden: n = 2 x r^2 g (pdeeltje-pvloeistof) / 9v r = straal (m) g = valversnelling 9,81 (m/s)" Ik vraag me af; hoe komen ze aan die formule? Is het een herleiding uit de Wet van Stokes of een andere wet ofzo? Of te moeilijk en te uitgebreid om uit te leggen? Alvast bedankt ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En kan ik dan voor Fw= m*a nemen en dan met die a de valsnelheid uitrekenen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |