Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2005, 13:25
Sparkle.
Sparkle. is offline
Het is alweer enige tijd geleden, dat er een discussie over dit onderwerp geopend werd.

Ik vraag me af, waarom de mensen de keuze maken (en waarop die keuze is gebaseerd) voor een dispuut of vereniging.
Over een dispuut wordt vaak nogal 'minachtend' gedaan, omdat het een kleine, selecte groep is, en je daardoor altijd maar met dezelfde mensen zou moeten omgaan. Maar is het juist niet zo, dat wanneer je bij een dispuut gaat, er voor gevraagd moet worden, en je dus sowieso wel iets met die mensen gemeen hebt.
Maar over een vereniging maakt men juist weer de opmerking dat het allemaal zo massaal is, en je daardoor juist niet echt mensen leert kennen.
Tuurlijk bestaan er in een vereniging ook disputen, jaarclubs oid., maar daar wordt anders tegen aan gekeken dan waneer het om een "los" dispuut gaat.

Dus wat jullie...
Oud 20-09-2005, 13:55
Bravo
Bravo is offline
Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met verenigingen. Ik studeer in Rotterdam en ben hier ook lid en ik kan eigenlijk geen onafhankelijk dispuut noemen. Ze zullen er ongetwijfeld wel zijn (wat is er immers niet in deze grote stad) maar ik ben er niet mee bekend.
Oud 20-09-2005, 13:58
ganralph
ganralph is offline
is deze: http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1246437
niet meer goed?

overigens bestaan er toch ook verenigingen waarbij je in een (deel)dispuut MOET? (of heb ik t nou fout)

als ik het ooit zo doen (lid worden) dan zou ik persoonlijk voor de kleinschaligheid gaan, maar (en ik ga hier geen discussie beginnen) ik ben overtuig Niet-lid.
Oud 20-09-2005, 14:07
Bravo
Bravo is offline
Het andere topic gaat over studentenverenigingen, studentensteden en lid worden in het algemeen.

Dit topic gaat over lid worden en of je dan kiest voor een dispuut of een vereniging.

(ja toch?)
Oud 20-09-2005, 14:10
Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
Roze Lila schreef op 20-09-2005 @ 15:07 :
Het andere topic gaat over studentenverenigingen, studentensteden en lid worden in het algemeen.

Dit topic gaat over lid worden en of je dan kiest voor een dispuut of een vereniging.

(ja toch?)
Klopt.
Oud 20-09-2005, 14:18
Verwijderd
Er wordt wel gezegd dat lidmaatschap van een vereniging geen zin heeft als je niet ook tevens lid bent van een dispuut of in elk geval een jaarclub vormt. Anders is het verband namelijk te los. Dan krijg je mensen die alleen lid worden om altijd een vaste zuipplek te hebben waar het bier goedkoop is en die hooguit de verplichte avond op komen dagen maar verder niet zo actief zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 14:24
Balance
Balance is offline
Je bedoelt dus bij een dispuut gaan, zónder dat je bij een studentenvereniging zit?
Dat soort disputen ken ik helemaal niet..
Oud 20-09-2005, 14:24
Bravo
Bravo is offline
Op zich maakt het, denk ik, vrij weinig uit waar je lid bent. Als jij het naar je zin hebt en je hebt leuke mensen om je heen, dan is het toch goed?
Iedereen maakt voor zichzelf de keuze waar men lid wordt en een dispuut of vereniging zijn een van de mogelijkheden.
Oud 20-09-2005, 14:25
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
Balance schreef op 20-09-2005 @ 15:24 :
Je bedoelt dus bij een dispuut gaan, zónder dat je bij een studentenvereniging zit?
Ik ken er hier in R'dam eigenlijk ook geen maar ze zijn er wel in bijv. Maastricht.
Oud 20-09-2005, 14:31
Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
Balance schreef op 20-09-2005 @ 15:24 :
In mijn studiestad (Nijmegen) is dat juist zeer gebruikelijk:
Losse, onafhankelijke disputen, ondergebracht in een overkoepelende federatie.

Bijv:
www.ndfargus.com en daarnaast bestaan er nog een paar onafhankelijke disputen.

Maar goed, ik was benieuwd hoe andere hier tegenaan keken.
Oud 20-09-2005, 14:41
Bravo
Bravo is offline
Ik ben lid bij een traditionele vereniging en heb het daar geweldig naar m'n zin. Waarom zou ik commentaar hebben omdat iemand bij een onafhankelijk dispuut zit als diegene het daar naar z'n zin heeft? Net zo min dat iemand commentaar heeft op mijn keuze om ontgroening te lopen en om bij een traditionele vereniging te gaan.

Als iedereen elkaar in z'n waarde zou laten dan zou je al dat gezeur over verenigingen, ontgroeningen enz. niet hebben.

Het gaat toch alleen maar om het feit dat je een leuke tijd hebt, waar je ook lid (of niet) bent!
Oud 20-09-2005, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Sparkle. schreef op 20-09-2005 @ 15:31 :
In mijn studiestad (Nijmegen) is dat juist zeer gebruikelijk:
Losse, onafhankelijke disputen, ondergebracht in een overkoepelende federatie.

Bijv:
www.ndfargus.com en daarnaast bestaan er nog een paar onafhankelijke disputen.

Maar goed, ik was benieuwd hoe andere hier tegenaan keken.
Nijmegen is ook wel een voorbeeld van een stad waar het disputenmodel erg populair is, kijk maar naar Carolus. Bij andere verenigingen (zowel zusjes van CM als andere verenigingen) is het jaarclubmodel veel populairder en spelen disputen een meer ondergeschikte rol.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 16:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-09-2005 @ 15:42 :
Nijmegen is ook wel een voorbeeld van een stad waar het disputenmodel erg populair is, kijk maar naar Carolus. Bij andere verenigingen (zowel zusjes van CM als andere verenigingen) is het jaarclubmodel veel populairder en spelen disputen een meer ondergeschikte rol.
Maar het gaat haar de nu juist om dat de disputen niet van een vereniging zijn. Dus echt losse disputen; zonder dat ze bij een vereniging horen. Tenminste, dat begrijp ik eruit..
Oud 21-09-2005, 11:36
Verwijderd
Bij S.S.R.-Rotterdam heb je een disputencultuur. Het is een studentenvereniging, maar in plaats dat je eerst een jaarclub vormt en eventueel later bij een dispuut gaat, ga je bij ssrr eerst bij een dispuut, om later eventueel een jaarclub te vormen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 14:38
Nona
Nona is offline
Bij het RSG word je gewoon lid (deze week nog als het kan, anders moet je wachten tot volgend jaar ) en bij de kennismaking worden de disputen gepresenteerd. Je hoeft niet bij een dispuut en je kunt ook niet bij elk dispuut lid worden (sommige disputen selecteren wat streng of nemen alleen mannen of vrouwen aan) maar het mag altijd en het is erg gezellig.
Ik zit zelf bij de Schijtvriendjes (van: schijt hebben aan), een berg langharige mensen houdend van metal en kritische/sarcastische opmerkingen over de maatschappij.

Ik geloof dat er in Rotterdam inderdaad geen losse disputen zijn. Nooit van gehoord. En Utrecht moet ik nog even leren kennen.
Oud 21-09-2005, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 21-09-2005 @ 15:38 :

Ik zit zelf bij de Schijtvriendjes (van: schijt hebben aan), een berg langharige mensen houdend van metal en kritische/sarcastische opmerkingen over de maatschappij.

Dat klinkt verschrikkelijk
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 16:46
Nona
Nona is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef op 21-09-2005 @ 17:23 :
Dat klinkt verschrikkelijk
Je dacht dat dat niet de bedoeling was?
Oud 21-09-2005, 16:59
Verwijderd
'De schijtvriendjes'. Gawd.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 17:06
fractuur
fractuur is offline
Mij niets over bekend. Alleen dat als je bij een vereniging gaat, je een jaarclub moet vormen. Een dispuut hoeft niet geloof ik. En van aparte disputen heb ik überhaupt nog nooit gehoord. Zelf hou ik het bij een sportvereniging. O ja, het gaat over Utrecht btw.
Oud 21-09-2005, 17:11
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
fractuur schreef op 21-09-2005 @ 18:06 :
Alleen dat als je bij een vereniging gaat, je een jaarclub moet vormen.
Dat is ook geen wet van Meden en Perzen. Zelf zit ik bij een kleine vereniging (in Amsterdam), en wij hebben geen serieuze disputen, en ook geen jaarclubs. Maar wat de nare stelt:
Citaat:
Anders is het verband namelijk te los. Dan krijg je mensen die alleen lid worden om altijd een vaste zuipplek te hebben waar het bier goedkoop is en die hooguit de verplichte avond op komen dagen maar verder niet zo actief zijn.
, daar herken ik mijn vereniging absoluut niet in. Integendeel, de banden tussen mensen zijn juist erg hecht bij ons. Mensen hebben veel voor de vereniging over.
Oud 21-09-2005, 17:14
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 21-09-2005 @ 18:11 :
Dat is ook geen wet van Meden en Perzen. Zelf zit ik bij een kleine vereniging (in Amsterdam), en wij hebben geen serieuze disputen, en ook geen jaarclubs. Maar wat de nare stelt:, daar herken ik mijn vereniging absoluut niet in. Integendeel, de banden tussen mensen zijn juist erg hecht bij ons. Mensen hebben veel voor de vereniging over.
Ik geloof wel dat het bij alle Utrechtse verenigingen moet (Biton misschien niet). Maar die verenigingen zijn ook een stuk groter. Met name Veritas, Unitas en UVSV/USC. Daar zou het verschijnsel dat nare beschrijft goed kunnen ontstaan.
Oud 21-09-2005, 20:17
Verwijderd
Ik zit bij een kleine traditionele vereniging (UMTC), met ongeveer 250 leden. Bij ons zitten de meeste actieve mensen in een jaarclub maar lang niet iedereen in een dispuut. Sowieso kun je daar bij ons niet inkomen als 1e jaars en daarnaast is het oude herendispuut gesloten voor nieuwe leden. Ze zijn trouwens wel een nieuw herendispuut aan het oprichten maar dat duurt nog wel een jaar voordat die officieel is. Een dispuut is leuk als je erg actief bent, maar als je minder actief bent dan zijn je jaarclub en de borrelavonden ook al genoeg om het goed naar je zin te hebben.

Het effect wat je dus bij een groot onafhankelijk dispuut hebt, is dus hetzelfde als bij een kleine vereniging. De opkomst bij activiteiten is niet altijd even hoog maar altijd wel erg gezellig. Iedereen kent elkaar. Ik denk dat als je 150 leden hebt of minder, dan het dan net wat te klein zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 22:45
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Ik heb idd wel es van losse disputen gehoord. M'n nichtje (Maastricht) gaat er zelf een oprichten.
Een kleine groep mensen heeft echt z'n voordelen, erg gezellig etc etc. Een vereniging heeft dan weer meer mogelijkheden, grotere feesten etc etc.

Zelf zit ik zoals velen wel weten bij een vereniging (SSR-L). SSR-L heeft ook een disputen structuur en zelf ben ik lid bij twee disputen op m'n vereniging. Dat is iets wat vrij bijzonder schijnt te zijn gezien je bij veel verenigingen maar bij 1 dispuut kan.

@ Kruimel: Zit jij bij de schijtvriendjes . Heel veel foute verhalen over gehoord
Oud 22-09-2005, 10:03
MB
MB is offline
Ik zit (net pas) bij een vereniging en ik wil opzich ook wel graag bij een dispuut (van die vereniging) omdat dat me gewoon heel leuk en gezellig lijkt, maar er is hier dan een ontgroening van ongeveer 10 weken, dat schrikt me wel af. Een weekje of 2 weken is lang zat vind ik... Maarja het werkt wss wel, alleen mensen die het čcht willen gaan er dan bij
Oud 22-09-2005, 11:54
pyres
pyres is offline
Citaat:
Sparkle. schreef op 20-09-2005 @ 14:25 :
Het is alweer enige tijd geleden, dat er een discussie over dit onderwerp geopend werd.

Ik vraag me af, waarom de mensen de keuze maken (en waarop die keuze is gebaseerd) voor een dispuut of vereniging.
Over een dispuut wordt vaak nogal 'minachtend' gedaan, omdat het een kleine, selecte groep is, en je daardoor altijd maar met dezelfde mensen zou moeten omgaan. Maar is het juist niet zo, dat wanneer je bij een dispuut gaat, er voor gevraagd moet worden, en je dus sowieso wel iets met die mensen gemeen hebt.
Maar over een vereniging maakt men juist weer de opmerking dat het allemaal zo massaal is, en je daardoor juist niet echt mensen leert kennen.
Tuurlijk bestaan er in een vereniging ook disputen, jaarclubs oid., maar daar wordt anders tegen aan gekeken dan waneer het om een "los" dispuut gaat.

Dus wat jullie...
ehmm ik zit bij een vereniging die werkt met disputen
dus ik snap je vraag niet helemaal
Oud 22-09-2005, 12:24
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 22-09-2005 @ 12:54 :
ehmm ik zit bij een vereniging die werkt met disputen
dus ik snap je vraag niet helemaal
Je hebt ook onafhankelijke disputen, die horen niet bij een vereniging. Dat zijn mini-verenigingen op zich. Welleens van gehoord dat er een in Tilburg zit en een in Maastricht.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 00:48
MB
MB is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 22-09-2005 @ 13:24 :
Je hebt ook onafhankelijke disputen, die horen niet bij een vereniging. Dat zijn mini-verenigingen op zich. Welleens van gehoord dat er een in Tilburg zit en een in Maastricht.
één in Maastricht ?? Volgens mij zitten er hier echt super veel onafhankelijke disputen (waaronder iig Jupiter en een hele hoop vrouwendisputen)
Oud 23-09-2005, 17:29
pyres
pyres is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 22-09-2005 @ 13:24 :
aha ok

mja...
sorry hoor
maar ik vind een onafhankelijk dispuut echt niks
het is mooi als onderdeel van het geheel
zoals bij mijn vereniging
Oud 23-09-2005, 19:30
MB
MB is offline
Citaat:
pyres schreef op 23-09-2005 @ 18:29 :
aha ok

mja...
sorry hoor
maar ik vind een onafhankelijk dispuut echt niks
het is mooi als onderdeel van het geheel
zoals bij mijn vereniging
Waarom vind je dat niks?
Oud 23-09-2005, 20:32
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Een studentenkorfbalvereniging met 40 leden is gezellig.
Oud 23-09-2005, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 23-09-2005 @ 21:32 :
Een studentenkorfbalvereniging met 40 leden is gezellig.
Dat is geen studentenvereniging maar een sportclub. Dat is toch wel even iets anders.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 20:38
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 23-09-2005 @ 21:34 :
Dat is geen studentenvereniging maar een sportclub. Dat is toch wel even iets anders.
Haha, ok, hier spreekt iemand die duidelijk niet snapt wat een studentenkorfbalvereniging is. Maakt niet uit.
Oud 23-09-2005, 22:25
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Nou ja, ik roei, en over het algemeen kan een competitie- of wedstrijdboot als jaarclub worden gezien, en er schijnen vloten te bestaan, te vergelijken met disputen. Maar roeiclubs kunnen ook nog wel door voor een sportieve variant van een studentenvereniging, soms.
Oud 23-09-2005, 23:57
Balance
Balance is offline
Citaat:
Er zijn zat studentenverenigingen die gericht zijn op een bepaalde sport hoor. Wat jij bedoelt is een gezelligheidsvereniging. Daar valt het misschien niet onder, maar het kan nog steeds wel een studentenvereniging zijn.
Oud 24-09-2005, 10:49
Quickbeam
Quickbeam is offline
Een onafhankelijk dispuut is vaak gewoon een verkapt
vriendengroepje die op woensdag avond samen komen om een biertje te drinken ergens in een nietszeggende kroeg.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 24-09-2005 @ 00:57 :
Er zijn zat studentenverenigingen die gericht zijn op een bepaalde sport hoor. Wat jij bedoelt is een gezelligheidsvereniging. Daar valt het misschien niet onder, maar het kan nog steeds wel een studentenvereniging zijn.
Ow zeg maar vergelijkbaar met een roei of zeilvereniging?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 18:52
pyres
pyres is offline
Citaat:
MB schreef op 23-09-2005 @ 20:30 :
Waarom vind je dat niks?
ik vind het een deel van het geheel

een onafhankelijk dispuut verschilt in mijn oogpunt niet zo heel veel van een vereniging (afgezien het ledenaantal)
Oud 24-09-2005, 19:28
Li
Li is offline
In haarlem heb je ook zo'n onafhankelijk heren dispuut, dus ze bestaan geloof ik wel.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 20:04
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Ik vind het alle twee gewoon niets Maar dat komt misschien vanwege mijn aversie tegen de gemiddelde student.
Oud 24-09-2005, 23:39
Verwijderd
Citaat:
El Chupacabras schreef op 24-09-2005 @ 21:04 :
Ik vind het alle twee gewoon niets Maar dat komt misschien vanwege mijn aversie tegen de gemiddelde student.
De gemiddelde student valt erg mee. Het zijn altijd de idioten die de meeste aandacht naar zich toe trekken en zij zijn enorm in de minderheid.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 18:16
El Chupacabras
Citaat:
**SoMeOne schreef op 25-09-2005 @ 00:39 :
De gemiddelde student valt erg mee. Het zijn altijd de idioten die de meeste aandacht naar zich toe trekken en zij zijn enorm in de minderheid.
Dan ben ik in die 7 jaar dat ik nu studeer alleen maar die idioten tegen gekomen en vrij weinig gemiddelde studenten...
Oud 25-09-2005, 19:50
Verwijderd
Citaat:
El Chupacabras schreef op 25-09-2005 @ 19:16 :
Dan ben ik in die 7 jaar dat ik nu studeer alleen maar die idioten tegen gekomen en vrij weinig gemiddelde studenten...
Tja misschien ligt het dan aan jezelf...
Met een beetje feesten is niks mis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 20:06
El Chupacabras
Citaat:
**SoMeOne schreef op 25-09-2005 @ 20:50 :
Tja misschien ligt het dan aan jezelf...
Met een beetje feesten is niks mis.
Het ligt ook aan mij, maar daarom vind ik n dispuut of vereniging dan ook niets
Oud 26-09-2005, 10:14
pyres
pyres is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 25-09-2005 @ 00:39 :
ehmm pardon?

ik weet niet hoe het in andere steden is hoor
maar hier ligt het ongeveer 50/50 wat betreft wel of geen lid zijn
Oud 26-09-2005, 10:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
pyres schreef op 26-09-2005 @ 11:14 :
ehmm pardon?

ik weet niet hoe het in andere steden is hoor
maar hier ligt het ongeveer 50/50 wat betreft wel of geen lid zijn
En jij associeert lid zijn van een vereniging direct met idioot zijn?
Oud 26-09-2005, 12:56
Nona
Nona is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 21-09-2005 @ 23:45 :
@ Kruimel: Zit jij bij de schijtvriendjes . Heel veel foute verhalen over gehoord
Mijn dispuutsgenoten hebben nog weleens de neiging pleebrillen te jatten ja. Maar ik houd ze wel in het gareel hoor.
Oud 26-09-2005, 13:03
Verwijderd
Wie is hier eigenlijk lid van een onafhankelijk dispuut?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 13:07
pyres
pyres is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 26-09-2005 @ 13:56 :
Mijn dispuutsgenoten hebben nog weleens de neiging pleebrillen te jatten ja. Maar ik houd ze wel in het gareel hoor.
bij ons op de societeit jatten de mannen hele wcpotten van de vrouwen
Oud 26-09-2005, 13:07
pyres
pyres is offline
Citaat:
Balance schreef op 26-09-2005 @ 11:22 :
nee maar iemand anders hier wel
Oud 26-09-2005, 13:12
El Chupacabras
Citaat:
Balance schreef op 26-09-2005 @ 11:22 :
Nou als ik bovenstaande verhalen even lees....
Reageren

Regels voor berichten