Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2004, 10:24
Verwijderd
Volgende week m'n introductie, dan zal ik me er wel goed op orienteren en een beslissing maken, maar ook eens aan jullie vragen..

Je hebt in Mestreech 3 'grote' studentenverenigignen met ieder zoveel honderd leden..
Dan heb je ook nog 'onafhankelijke disputen', soort van kleine verenigingen met 'n stuk of 50-80 man(of vrouw)

Wat zou nou leuker zijn om bij te gaan?
Die grote studentenverenigingen, je hebt misschien meer kans dat je leuke mensen tegenkomt.. aan de andere kant, de groep is zo groot, je leert nooit iedereen kennen, dus super hecht zal het niet worden.. Een grote vereniging kan ook makkelijker een big feest organiseren.

De disputen, misschien is er niemand van je smaak, dan heb je 'n probleem met zo ' weinig' mensen.. Maar als het wel klikt, dan heb je een hele hechte groep waarin je iedereen kent.

Wat zouden jullie doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2004, 10:28
Verwijderd
Een studentenvereniging met honderd leden is niet groot, dat is absoluut minuscuul. Hier in Nijmegen telt de grootste gezelligheidsvereniging vierhonderd leden en dat wordt landelijk al als een kabourtje gezien. De meeste verenigingen hebben meer dan duizend leden. Maar goed, dat terzijde.

Ik zou me sowieso eerst even oriënteren. Het probleem van 'geen leuke mensen erbij' heb je bij groepen van honderd man net zo makkelijk als bij groepen van vijftig man. Dat stelt gewoon niets voor, veel te klein. Ik zou eerst even aankijken wat voor signatuur alle groepen hebben en dan daarop je keuze baseren.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2004, 13:22
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Maak idd de keuze door te kijken wat je het meeste aanspreekt. Maar op een vereniging met 500 leden kan je zeker iedereen leren kennen. En op een gegeven moment zal je zien dat je met sommige mensen beter om gaat dan met andere. Ik zelf had de keuze tussen grote (+/-1600 leden) en kleine verenigingen (+/- 500 leden). Uit eindelijk zit ik bij een 'kleine' vereniging en ik heb t uitstekend naar m'n zin. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat een 'dispuut' van zo'n 50 leden niet leuk kan zijn. Kijk dus gewoon wat JIJ leuk vindt.
Oud 18-08-2004, 23:06
Exhale_02
Exhale_02 is offline
Binnen de studentenvereniging heb je toch gewoon disputen. Daar kies je er een uit enzo. Die mensen leer je goed kennen enzo.

Lijkt me gezelliger dan die onafhankelijke disputen, daar zit je altijd met dezelfde mensen. En bij een grote vereniging kan je meerdere kanten uit.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 11:23
Bravo
Bravo is offline
Ik zou voor een grote vereniging gaat (tenzij je niet van ´groot´houdt). Er zitten veel mensen bij dus veel verschillende mensen. Uiteindelijk vind je van zelf wel leuke mensen met wie jij intensief zal omgaan. Maar misschien vind jij wel een dispuut waar jij je helemaal thuisvoelt. Dan moet je natuurlijk gewoon daar voor kiezen!

Cliché maar waar: volg je hart! (ik ben zelf na lang wikken en wegen gestopt bij de vereniging waar ik bij zat en word nu ergens lid)
Oud 21-08-2004, 12:43
Balance
Balance is offline
In Leiden, waar ik heen ga, heeft de grootste vereniging zo'n 1600 leden. Het schijnt toch erg gezellig te zijn omdat je binnen die verenigingen weer kleinere disputen hebt en zo toch een hechte groep vormt met een aantal mensen. Maar het voordeel van een grote vereniging is dat je veel mensen hebt om uit te kiezen waarmee je een dispuut vormt, terwijl je bij een kleine vereniging weinig keuze hebt.
SSR, een vereniging met zo'n 500 leden, wordt hier overigens als 'klein' betiteld.
Oud 22-08-2004, 10:31
Verwijderd
Ik ben net lid geworden van UMTC. Die hebben ongeveer 230 leden, echt een kleine vereniging dus. Binnen die vereniging heb je ook disputen. Een andere vereniging in Utrecht is Veritas en die hebben zo'n 1800 leden geloof ik. Maar bij Veritas zijn de actieve leden ver te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 13:01
Smin
Smin is offline
Wat een toeval Someone, ik ben ook net lid geworden van UMTC. Kon alleen niet bij de intro zijn want ik kon geen vrij krijgen van m'n werk. Nu moet ik naar de na-intro, maar dat valt samen met het (niet verplichte) eerstejaars weekend van sociale wetenschappen...
Ben jij naar de intro geweest? Hoe was dat?
Oud 22-08-2004, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Smin schreef op 22-08-2004 @ 14:01 :
Wat een toeval Someone, ik ben ook net lid geworden van UMTC. Kon alleen niet bij de intro zijn want ik kon geen vrij krijgen van m'n werk. Nu moet ik naar de na-intro, maar dat valt samen met het (niet verplichte) eerstejaars weekend van sociale wetenschappen...
Ben jij naar de intro geweest? Hoe was dat?
Ik heb echt zo'n lol gehad het was echt supergaaf. Jammer dat jullie intro maar een weekend is. Wij waren met zijn 30-en ongeveer en bij jullie komen er evenveel. Je kunt trouwens geen lid worden van UMTC als je niet de intro hebt doorlopen!
En neem als je gaat ook een zaklamp mee want die heb je hard nodig ook al stond die niet op de paklijst.

Laatst gewijzigd op 22-08-2004 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 01:22
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
TS : volgens mij is het belangrijkste verschil tussen een vereniging en een dispuut ( voor jou dan ) is dat je voor een dispuut gevraagd moet worden en bij een vereniging zomaar kunt inschrijven en vervolgens lid worden. Als er een dispuut in de buurt is die jou aanspreekt en je er een aantal mensen van kent ( huisgenoten bijv.) zou ik wel voor die dispuut gaan. Als ze jou een leuke kerel vinden gaan ze jou vast vragen.
Als je weinig mensen kent is het aan te raden om bij een vereniging te gaan. Zo vergroot je je sociale contacten en leer je een aantal disputen kennen, afhangkelijke en onafhangkelijke. Dan kun je er uit kiezen voor welke dispuut je wilt gaan.

Nog een voordeel van een vereniging is dat je bij een dispuut uitsluitend bier aan het zuipen bent, terwijl je bij een vereniging ook ervaring kan opdoen bij verschillende comissies.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 01:24
sovjet-pinguin
sovjet-pinguin is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 22-08-2004 @ 15:50 :
Je kunt trouwens geen lid worden van UMTC als je niet de intro hebt doorlopen!
schat, uitroepteken is behoorlijk overbodig hier
dat is namelijk het geval bij heeeeeel veel verenigingen in het land. laat ik het zo maar zeggen : ik ken geen studentenvereniging waarbij het niet zo is ( dus dat je je lid mag noemen zonder kennismakingstijd mee te maken)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 10:58
Balance
Balance is offline
Citaat:
sovjet-pinguin schreef op 23-08-2004 @ 02:24 :
dat is namelijk het geval bij heeeeeel veel verenigingen in het land. laat ik het zo maar zeggen : ik ken geen studentenvereniging waarbij het niet zo is ( dus dat je je lid mag noemen zonder kennismakingstijd mee te maken)
Catena
Oud 23-08-2004, 12:32
Smin
Smin is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 22-08-2004 @ 15:50 :
Ik heb echt zo'n lol gehad het was echt supergaaf. Jammer dat jullie intro maar een weekend is. Wij waren met zijn 30-en ongeveer en bij jullie komen er evenveel. Je kunt trouwens geen lid worden van UMTC als je niet de intro hebt doorlopen!
En neem als je gaat ook een zaklamp mee want die heb je hard nodig ook al stond die niet op de paklijst.
Ja, over die paklijst: heb je echt alles nodig wat er op staat? Half kratje bier, printercartridges enzo?
Oud 24-08-2004, 15:22
Verwijderd
Citaat:
sovjet-pinguin schreef op 23-08-2004 @ 02:24 :
Sorry schat ik zal het niet meer doen.
Ik wilde er alleen expliciet op wijzen, want stel dat je dit niet wist dan kun je nog een heel jaar wachten op je lidmaatschap en dat is best zonde.

Over de paklijst: je moet alles meenemen. De eerste dag wordt alles wat je meegenomen hebt verzameld. Niet alles is alleen voor eigen nut. De catridge bijvoorbeeld wordt gebruikt om geld in te zamelen voor de vereniging. En die lubmolen kun je wel gewoon thuislaten.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 10:44
Smin
Smin is offline
Jeetje, dan mag ik nog wel wat boodschappen gaan doen binnenkort: cadeau voor de senaat, leeg bierkratje voor twaalf flesjes, fles drank, 1/5 staatslot, foute feestkleding, lege spa blauw fles, feestartikelen, flinke sigaar, recent tijdschrift, pantys maat 40 tot 44....
Oud 25-08-2004, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Smin schreef op 25-08-2004 @ 11:44 :
Jeetje, dan mag ik nog wel wat boodschappen gaan doen binnenkort: cadeau voor de senaat, leeg bierkratje voor twaalf flesjes, fles drank, 1/5 staatslot, foute feestkleding, lege spa blauw fles, feestartikelen, flinke sigaar, recent tijdschrift, pantys maat 40 tot 44....
Ik zit hier te walgen. Zoiets kan toch gewoon nooit leuk worden?
(zal wel aan mij liggen)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 12:03
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 25-08-2004 @ 12:55 :
(zal wel aan mij liggen)
Hoogstwaarschijnlijk wel ja.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 12:10
Verwijderd
Het cadeau voor de senaat is het belangrijkst. Het hoeft niet per se iets moois te zijn als je maar iets bij je hebt. En voor de foute feestkleding duik je toch even de kast van je ouders in? Of bel iemand die aan carnaval vieren doet en leen daar iets van.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 12:39
Smin
Smin is offline
Wat gebeurt er als je iets niet bij je hebt? Of had echt iedereen een bierkratje en een staatslot bij zich?
Oud 25-08-2004, 12:53
Charlottetje
Charlottetje is offline
Veritas heeft inderdaad 1700 leden, maar lijkt mij leuker dan de UVSV bijvoorbeeld, terwijl dat echt niet aan het ledenaantal ligt.
Histos (studentenzeilvereniging in Utrecht) leek me nog het leukst, maar die hebben een limiet van 400 mensen en ik werd uitgeloot.

maar wat ik me afvroeg, kun je niet gewoon van beide lid worden? Het is natuurlijk maar net wat je wilt ook.
Vraag jezelf eerst eens af wat je doel is. Mensen leren kennen of (ook) jezelf kunnen ontwikkelen, ervaringen opdoen etc.
Op enkele disputen na zijn ze er vaak alleen om je biertje er te drinken en kun je bij een vereniging vaak voor wat meer terrecht als je dat zou willen.

maar als je de mogelijkheid hebt, ga dan langs bij de verenigingen en disputen die je aanspreken en maak dan je keuze
Oud 25-08-2004, 13:43
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-08-2004 @ 13:03 :
Hoogstwaarschijnlijk wel ja.
Toch een fijne gedachte
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 16:52
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 25-08-2004 @ 13:53 :
maar wat ik me afvroeg, kun je niet gewoon van beide lid worden?
Tuurlijk kan dat. Kan me niet voorstellen dat een vereniging statutair of reglementair andere leden uitsluit. Dus is het mogelijk? Ja, lijkt mij wel. Is het logisch of practisch? Nee. Als je voor een vereniging kiest dan kies je ook echt voor die vereniging. En dan ga je niet ook nog bij een andere vereniging. Komt nog eens bij dat je dan tijd in beide verenigingen zou moeten steken, en dat is zeer waarschijnlijk tijd die je niet hebt.
Oud 25-08-2004, 18:57
Charlottetje
Charlottetje is offline
maar als dat onafhankelijke dispuut net zo veel tijd vraagt als een afhankelijk dispuut..
ik bedoel, als je van een vereniging lid wordt en je aan sluit bij een van hen disputen ben je misschien net zoveel tijd kwijt als van je vereniging en van een onafhankelijk dispuut lid zijn...
Oud 27-08-2004, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Smin schreef op 25-08-2004 @ 13:39 :
Wat gebeurt er als je iets niet bij je hebt? Of had echt iedereen een bierkratje en een staatslot bij zich?
Ja dat haal je toch gewoon even? Het kost bijna niks.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten