Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Bekijk resultaten poll: 3. Waarom vinden mensen sprookjes nog steeds leuk?
Omdat het je afleidt van de werkelijkheid. 23 53.49%
Omdat we een ideaalbeeld willen en een prins(es) is ideaal. 11 25.58%
Omdat je verlangt naar de jeugd. 11 25.58%
Omdat we ermee zijn opgegroeid en het is blijven hangen. 20 46.51%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2005, 13:07
SprookjesFreaks
SprookjesFreaks is offline
Halloooo!
Wij moeten voor school een opdracht doen en willen graag jou mening horen! Onze vragen:

Wanneer vinden jullie een verhaal een echt sprookje?
Waarom vinden mensen sprookjes nog steeds leuk?

We hopen op superveel reacties! =D

Groetjes Onsss!

Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 14:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2005, 13:17
Verwijderd
Een andere optie.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 13:31
SprookjesFreaks
Hey,, We snappen niet echt wat je daarmee bedoelt! zou je misschien wat duidelijker kunnen zijn =D
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 13:44
Verwijderd
Er staan maar vier opties in de poll.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 13:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Verlangt naar de jeugd?

Hoezo dat nu weer?

Ach, er zijn zoveel redenen te verzinnen

En het hangt ook af welk sprookje je neemt.
Oud 13-09-2005, 13:56
Nona
Nona is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 13-09-2005 @ 14:49 :
Verlangt naar de jeugd?

Hoezo dat nu weer?
Omdat de meeste sprookjes tegenwoordig voor kleine kinderen zijn. Vroeger, toen de sprookjes (de grove verhaallijnen dan) ontstonden en doorverteld werden was dat wel anders, toen zaten de meeste sprookjes vol moord en doodslag en ging er in elk verhaal wel een hoofdpersoon dood, liefst op gruwelijke wijze en waren kinderen niet de voornaamste doelgroep. (Voorbeeld: de kleine zeemeermin ging in het oorspronkelijke boek dood.)

Ik heb gestemd: als afleiding van de werkelijkheid. Gewone boeken en films hebben deze functie voor mij ook (naast andere redenen natuurlijk, zoals vermaak) en sprookjes zijn gewoon een iets simpelere vorm van mijn boeken en films.
Oud 13-09-2005, 13:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-09-2005 @ 14:56 :
Omdat de meeste sprookjes tegenwoordig voor kleine kinderen zijn. Vroeger, toen de sprookjes (de grove verhaallijnen dan) ontstonden en doorverteld werden was dat wel anders, toen zaten de meeste sprookjes vol moord en doodslag en ging er in elk verhaal wel een hoofdpersoon dood, liefst op gruwelijke wijze en waren kinderen niet de voornaamste doelgroep. (Voorbeeld: de kleine zeemeermin ging in het oorspronkelijke boek dood.)
Op die manier

Ik vind alle opties eigenlijk wel een beetje waar.
Oud 13-09-2005, 13:59
Nona
Nona is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 13-09-2005 @ 14:57 :
Op die manier

Ik vind alle opties eigenlijk wel een beetje waar.
De frustratie van de opvoed-testjes.
Oud 13-09-2005, 14:30
SprookjesFreaks
De Poll is eigenlijk bedoeld voor de sprookjes van nu.. dus sprookjes zoals assepoester en doornroosje bijvoorbeeld. Daarom hebben we bij de poll als optie de jeugd gegeven,, want deze keek ik als kind erg vaak en vond het ook schitterend. maar ik begrijp je reactie als je het verleden van de sprookjes bekijkt!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 14:47
wizkid
wizkid is offline
Ik heb gestemd dat het een afleiding van de werkelijkheid is, vooral omdat mensen ook graag willen dat alles weer goed komt (zoals in sprookjes) en omdat ze problemen vaak niet willen zien.
Ik heb ook gestemd dat mensen terug verlangen naar hun jeugd, omdat ik zelf wel kan begrijpen dat teruggaan naar je 'kindertijd' heel leuk is en sprookjes lezen is daar toch een manier voor.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 15:42
I love stars
I love stars is offline
Mja wat is eigelijk een sprookjes...

Wat is precies de grens tussen een sprookje en fantasy?

Ik lees voornamelijk fantasy omdat ik mijn fantasie dan kan laten werken. Om die rare werelden in te vullen te kijken of de detail kloppen etc. Maar ook om me in een betere/ander wereld te bevinden.

Dat laaste geld dan denk ik ook wel voor sprookjes.

Maar ik denk ook dat in sommige sprookjes de hoofse normen terug vind. En men ziet daar een ideaal beeld van het hoofse leven in de middeleeuwen. Hoe iemand van adel zicht behoort te gedragen of hoe het niet hoort. Bovendien bevat romantische aspecten (doornroosje , assepoester)
Dus ook een btje het ideeal beeld , maar dit geld niet voor alle sprookjes.

Natuurlijk verlangen de meeste mensen terug naar hun kindertijd. Weinig verantwoordelijkheden en veel lol. Maar om dat als een reden te beschouwen.

Ik denk dat mensen sprookjes ook wel leuk vinden als ze er niet mee opgegroeit zijn. Verhalen/sprookjes vertellen is nou eenmaal menselijk.

Dus ik ga voor A
Oud 13-09-2005, 16:11
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Een sprookje is iets wat wellicht waar kan zijn maar erg is verdraaid. In sprookjes geloven is het leven mooier willen maken dan het is. Denk bijvoorbeeld aan het Christendom of de Islam, dat zijn een paar van de meest bekendste sprookjes ter wereld, allebij bedacht om het leven mooier te laten zijn dan het is, allebij onwaar als het maar kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 19:28
Verwijderd
Sprookjes zijn nog steeds leuk door het jeugdsentiment dat er aan vast zit .
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 18:35
Verwijderd
--> Moderne Talen
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 18:36
Stepsje
Stepsje is offline
Een sprookje begint vaak met
Er was eens....
en eindigt met
En ze leefden nog lang en gelukkig.

In sprookjes is er altijd een slechte persoon die verliest en de goede overwint en leeft nog lang en gelukkig.
Dat zijn over het algemeen de moderne sprookjes.

Ik heb gestemd op afleiding van de werkelijkheid. Een wereld die altijd goed eindigd.
Oud 15-09-2005, 12:42
Belgarath
Belgarath is offline
Ik vind sprookjes eigenlijk helemaal niet leuk. Hoe moet ik dan stemmen? Als ik ze leuk zou vinden zou ik denk ik voor optie 1 gaan, dus vermaak.
Oud 15-09-2005, 20:18
SprookjesFreaks
Ha! Bedankt voor alle leuke berichtjes. We hopen dat jullie er nog meer neer willen zetten! dan kunnen we er nog meer mee doen!

groetjes Ons!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2005, 20:19
Dynamico
Dynamico is offline
Misschien omdat de verhalen een moraal over willen dragen, omdat ze tijdloos zijn, omdat ze de werkelijkheid simpel afbeelden, omdat er stereotypen in voorkomen? Ik mis opties.
Oud 17-09-2005, 10:55
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ja, maar de meeste sprookjes waren vroeger toch bedoelt om kinderen bang te maken? Ik geloof dat Sneeuwwitje niet bepaald een zoen heeft gekregen in de originele versie...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 18:44
Go active!
Go active! is offline
Sprookjes zijn geweldig
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 12:52
Verwijderd
Omdat in andere werelden en omstandigheden, nog steeds dezelfde soort problemen voorkomen, soms nog veel erger dan wij ze hier kennen, maar op de een of andere manier kunnen de hoofdpersonen er altijd wel mee omgaan.

't Geeft je moed voor je eigen leven. 'Als Roodkapje weer uit de buik van de grote boze wolf is gekomen, oma leeft nog. Dan zal mij dat tentamen ook wel lukken... '
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 18:00
Verwijderd
Ik vind sprookjes leuk om de 'andere wereld', om het nieuwe, het onbekende. Ik houd van de ontzettende uitgebreidheid van de menselijke fantasie. En ik ben gewoon mateloos nieuwsgierig. Zoiets?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 18:27
ratonita7
ratonita7 is offline
Wanneer vinden jullie een verhaal een echt sprookje?

Een sprookje is pas een sprookje als er iets irrealistisch in voorkomt, iets waar iedereen van droomt maar dat wss nooit zal gebeuren vb kunnen vliegen (zonder vliegtuig dan wel), je droomprins vinden op het witte paard (zonder gebreken)...

Waarom vinden mensen sprookjes nog steeds leuk?

Omdat je zo de dagelijkse stress kan vergeten.

Succes met het onderzoek!!

xx
Oud 01-10-2005, 22:18
Gatara
Gatara is offline
escape from reality
Oud 01-10-2005, 22:27
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 13-09-2005 @ 14:17 :
Een andere optie.
Ik houd niet van sprookjes...zou ook niet weten waarom anderen ze 'nog steeds' leuk vinden...dat mogen ze zelf zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten