Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik ken wel ouder verhalen, maar ik weet niet of je ze sprookjes kunt noemen. En zijn niet echt bloederig, maar wel niet-disneylike. Darwin naamzoek! Waar kan ik gruwelijke sprookjes vinden?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik vind dat alle verhalen met niet-kunnende dingen erin een soort sprookjes zijn, dus gewoon posten die dingen! ![]() |
![]() |
|
Speciaal voor Geel: http://www.beleven.org/verhalen/grim..._van_grimm.php
Alle sprookjes van Grimm (en niet gedisneyficeerd; klik maar naar Assepoester om te lezen over bloederige voeten ed.). Ik heb het boek hier ook liggen, als kind heb ik de sprookjes echt allemaal verslonden. Misschien toch eens tijd om ze weer te herlezen. ![]()
||
Citaat:
![]() Maar door wie zijn sommige sprookjes vertaald?
Spoiler
Want het bovenstaande sprookje is een beetje... raar vertaald lijkt het wel.
|
The Storyteller kan ik ook erg aanraden. Dat zijn films, ik geloof waarin John Hurt de storyteller is, en hij vertelt nog echte sprookjes en die worden vergezeld van prachtige filmbeelden. Een versie van Assepoester waarbij ze gedwongen wordt met haar eigen vader te trouwen, een reus wiens hart voor zijn ogen wordt fijngeknepen, etc. Heel mooi.
Mijn lievelingssprookje is de Soldaat en de Dood. Er was eens een soldaat, die terugkwam van het front en voor de lange weg naar huis niets op zak had dan drie droge koekjes. Maar hij had een opperbest humeur, want hij was klaar met de oorlog en ging weer naar zijn lieve vrouw. Op een gegeven moment zag hij langs de weg een oude bedelaar zitten, met een viool. Deze speelde een vrolijk deuntje, en de soldaat vond dat zo gezellig dat hij mee begon te fluiten. Zo maakten ze een tijdje vreselijk slechte en valse muziek, maar ze hadden veel plezier. Toen het liedje uit was, bedankte de soldaat de man voor de fijne muziek, en de oude man vroeg of het een stuiver waard was. Maar de soldaat had geen geld op zak, alleen de koekjes. Dus hij gaf de bedelaar een van zijn koekjes. De bedelaar was heel blij, en zei: 'je bent een goed mens. Jij verdient een beter fluittalent.' Toen ging de soldaat fluitend weer op stap. Maar hij kon nu prachtig fluiten, dat de vogels er stil van werden! Toen kwam hij een tweede bedelaar tegen, die op een trommel een horlepiep sloeg. De soldaat kreeg er kriebelbenen van en begon te dansen. Het was maar een stomme huppel maar ze hadden veel plezier. Toen het liedje uit was, vroeg de oude man of het een stuiver waard was. Een stuiver had de soldaat niet, maar met plezier gaf hij zijn eennalaatste koekje weg. De oude man bedankte hem en zei: 'jij bent een goede man. Je verdient een betere dans'. En de soldaat danste weg, een prachtige hoempapa en horlepiep met een sprong en een pirouette en wat al niet. Het duurde niet lang of hij zag weer een bedelaar langs de weg zitten. Deze was een kaartspel aan het spelen en de soldaat keek hoe de man de ene na de andere winnende hand voor zich legde. De oude man zag hem kijken en vroeg of het indrukwekkend genoeg was voor een stuiver. Dat had de soldaat niet, maar hij had nog één koekje. Hij had nog een lange weg te gaan tot huis, dus hij brak het koekje in twee en gaf de oude man een helft. Maar toen voelde hij zich schuldig omdat hij dan minder gaf dan de eerste twee keer, dus toen gaf hij de andere helft ook. De oude man zei: 'je bent een goed mens. Je verdient meer geluk, dan aan je laatste koekje toe te zijn. Neem dit kaartspel: je zult er nooit mee verliezen. Neem bovendien deze magische zak. Als je iets ziet, wat je graag wil vangen, hoef je maar te zeggen: kom in de zak! en je hebt het al.' De soldaat vind een stel ganzen, ging naar een herberg, kreeg daar eten en een bed in ruil voor de ganzen en danste de hele avond en sliep heel goed. Toen hij na drie dagen wakker werd, keek hij uit zijn raam en zag hij een kasteel dat helemaal vervallen was. Hij vroeg de herbergier wie daar woonde, en de herbergier zei: daar moet je niet heengaan! Dat kasteel is bezeten door duivels! Die kaarten daar elke avond en maken heel veel herrie! Dat vond de soldaat wel okee klinken, dus hij ging naar het kasteel en wachtte de hele dag, tot het donker werd. Toen kwamen opeens overal duivels vandaan. Hij daagde ze uit voor een kaartspel. Dat wilden ze wel. De duivels zetten tien kisten met goud in, tegen de ziel, de tanden en de voeten van de soldaat. Maar de soldaat won spel na spel. "hij speelt vals!" riep een van de duivels. Maar een ander riep: "Ik speel ook vals, en toch verlies ik!" andere duivels beaamden dit. En toen het ochtend was, waren alle kisten met goud van de soldaat. Maar de duivels wilden hem dat natuurlijk niet geven. Dus toen legde de duivel de zak op tafel. En hij zei: 'wat is dit?' 'een zak..?' zeiden de duivels. 'Nou, als dit een zak is, ga er dan maar in zitten!' en de duivels werden als door een magische hand allemaal de zak ingetrokken. Snel bond de soldaat de zak dicht en stompte en sloeg erop en zwaaide hem boven zijn hoofd en ging erop zitten en smeet hem tegen de muren, tot de duivels niet meer wisten waar boven eindigde en onder begon. Toen liet hij ze eruit. Maar één duivel greep hij bij zijn voet. Deze riep: genade! Laat me gaan! Maar de soldaat liet hem zweren, zijn trouwe dienaar te zijn en te komen waar de soldaat hem ook riep. De duivel wilde dat niet, en worstelde om los te komen. Maar omdat de soldaat zijn voet zo stevig vasthad, brak deze af. 'Mijn voet!' riep de duivel. 'Onthou maar goed, wie hem heeft.' zei de soldaat. Toen ging de soldaat naar zijn vrouw en kinderen thuis. Jarenlang leefden ze heel gelukkig. Maar op een dag werd hun jongste zoon ernstig ziek. Dokters werden geroepen, maar konden niets doen, en langzaamaan kwamen er minder dokters, en meer geestelijken, om de jongen voor te bereiden op zijn weg naar het hiernamaals. Maar op een dag bedacht de soldaat, dat hij iemand kende die kon helpen. En hij riep zijn dienaar, het duveltje. Deze kwam onmiddelijk. En de soldaat vroeg hem, of hij zijn zoon kon genezen. De duivel liet hem een glas zien. Als hij hierdoor naar de zieke keek, kon hij de dood zien. Stond deze aan het voeteneinde, dan zou de zieke weer beter worden als hij water uit het glas op de zieke sprenkelde. Stond de dood echter aan het hoofdeinde, dan was de tijd gekomen en kon de soldaat niets doen. Gelukkig kon zijn zoon genezen worden. De soldaat beloofde de duivel dat, als hij het glas mocht houden, hij de duivel zou verlossen van zijn eed. De duivel kreeg zijn voet terug, liet het glas achter en vertrok. De soldaat besloot nu carrière te maken als geneesheer. Algauw werd hij beroemd met zijn magische glas dat bijna iedereen beter kon maken. En als hij iemand niet kon genezen, vonden de mensen het spijtig dat hij te laat was gekomen en betaalden ze hem toch. Tot op een dag de tsaar van het land ziek werd. Meteen werd de soldaat geroepen, maar deze zag dat de dood aan het hoofdeinde van het koninklijke ziekenbed stond. De tsaar accepteerde echter geen nee. Toen bedacht de soldaat een plan: hij pakte zijn zak, en hield hem voor het glas. Hij zei: 'dood, kun je dit zien?' de dood knikte. 'Wat is het dan?' 'een zak..?' zei de dood. 'Als het een zak is,' antwoordde de soldaat, 'ga er dan maar in!' En zo vind hij de dood. En hij hing de zak in de hoogste boom. Toen kon niemand meer sterven. Het was heel verwarrend: oorlogen werden gevochten tot de soldaten omvielen van vermoeidheid, maar niemand kon winnen, want niemand ging dood. Er kwamen steeds meer mensen bij, en er gingen geen meer weg. Eerst vonden de mensen het nog heel leuk, maar de tuinen rondom het kasteel van de soldaat, die inmiddels heel rijk was, stroomden langzaamaan vol met oude mensen, niet meer dan schaduwen, voor wie de dood een verlossing was, en die niets meer zochten in dit leven en verlangden naar rust. De soldaat besloot toen, om zelf de dood weer te bevrijden. Hij zou dan de eerste zijn om te sterven, maar hij vond dat offer het waard. Maar toen hij de zak haalde, en openmaakte, vloog de dood snel weg. Die was doodsbang voor de oude soldaat! En de soldaat zag iedereen die hij liefhad om zich heen sterven, en zelf werd hij steeds ouder, maar hij ging niet dood. Hij besloot om naar het einde van de wereld te lopen, helemaal tot aan de poort van de hel. Hij klopte aan en vroeg of hij erin mocht. Maar één van de duivels deed open, herkende hem, en deed perdoes de deur weer dicht. 'GA WEG!' schreeuwde hij. 'Kun je me dan vertellen hoe ik bij de hemel kom?' vroeg de soldaat. 'NEE!' Toen pakte de soldaat zijn zak. 'Weet je wat ik hier heb?' 'NEE! NEE! GOED! WAT WIL JE VAN ME!' riep de duivel, en deed de deur weer op een kier. De soldaat vroeg om 200 zielen en de weg naar de hemel. Even later kwamen 200 zielen naar buiten, en vertelde de duivel hoe hij naar de hemel moest lopen. En dat deed hij, met zijn zielen, en hij kwam bij de hemelpoort en zei tegen Petrus: 'ik heb hier 200 zielen die hun tijd in de hel hebben uitgeboet. Mogen we de hemel in?' En Petrus zei: 'de zielen zijn welkom, maar jij mag niet naar binnen.' en hij liet de zielen binnen. De soldaat gaf echter één van de zielen zijn zak, en zei: 'als je binnen bent, roep me dan in de zak!' en de ziel beloofde dat. Hij wachtte en wachtte, voor de hemelpoort, maar de ziel riep hem nooit, want in de hemel is geen geheugen. Dus de soldaat liep uiteindelijk helemaal eenzaam terug naar de aarde. En de dood wilde niets met hem te maken hebben, en zelfs de hel wilde men niet. Daarom doolt hij nog altijd ergens op deze aarde rond. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
sprookje over oma en opa Angel Of Faith | 2 | 12-11-2005 13:06 | |
Verhalen & Gedichten |
't Idyllisch gekleurde sprookje en nog één Lalala1111 | 5 | 19-02-2005 12:20 | |
Verhalen & Gedichten |
In de ban van het sprookje wie doet er mee? Verwijderd | 2 | 14-05-2003 08:51 | |
De Kantine |
Ik moet een sprookje worden!! Chandler | 30 | 26-01-2003 17:37 | |
ARTistiek |
wanneer is een sprookje een sprookje? :P ZzZzJaNtAlZzZzkiE | 7 | 12-03-2002 15:15 | |
Verhalen & Gedichten |
*** Sprookjes *** Caatje | 9 | 26-01-2002 16:20 |