Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2005, 19:24
Hrvatska
Hrvatska is offline
Hallo,

Wanneer mag een werkgever je een officiele schriftelijke waarschuwing geven? Ik neem aan dat hier regels voor zijn. weet iemand deze regels misschien zwart op wit te vinden?

Bij voorbaat dank,

Bert
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2005, 20:59
Wammus
Wammus is offline
Je mag een officiële schriftelijke waarschuwing of berisping krijgen zodra je je afspraken strucureel niet nakomt. Hierbij kun je denken aan vaak te laat komen, je werk niet afmaken of gewoon helemaal niet op komen dagen. Ik weet de precieze regels zo niet uit m'n hoofd maar die kan je wel via google vinden.
Oud 02-10-2005, 00:43
Verwijderd
Zeker is dat de wet (in dit geval het gedeelte van het BW over de arbeidsovereenkomst, te weten titel 10, boek 7 BW, de artikele 7:610 en verder) daar niets over zegt. Grote kans dat zelfs jouw individuele arbeidsovereenkomst daar niets over zegt: regel is dat het gewoon aan de beoordeling van de werkgever is te bepalen wanneer jouw gedrag een discipliniare maatregel waard is.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 11:03
Verwijderd
Bij de gamma waar ik in de vakantie heb gewerkt kreeg je een officiele waarschuwing als de baas (die 4 v/d 6 dagen op de vloer liep) je met je mobiele telefoon zag sms-en.

Maar verder stond er niets over in het huishoudelijk regelement of iets dergelijks.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 11:52
TRXD
TRXD is offline
Het komt er op neer dat een werkgever dit kan toepassen wanneer hij of zij maar wil omdat er geen duidelijke regels voor zijn. Kan bij sommige bedrijven/ personen misschien machtsmisbruik nog weleens in de hand werken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:02
Verwijderd
Denk even iets verder door, want wat zou er gebeuren als er wel regels voor waren? Je kunt gronden opsommen op twee manieren: limitatief (uitputtend) en niet-limitatief. Je begrijpt zelf wel dat een limitatieve opsomming niet werkt, want dan kunnen en zullen er zich situaties voordoen waar de werknemer duidelijk berispt moet worden maar waarin dat niet kan omdat die fout niet in het reglement staat.

Er moet dus beoordelingsruimte zijn voor de werkgever en die is er in de praktijk ook. Elk reglement zal dan ook altijd een algemene uitzonderingsclausule moeten bevatten, omdat een werkgever anders niet goed kan inspringen op concrete situaties. Als een werknemer het niet eens is met zo'n berisping dan kan hij daar een klacht over indienen, want ondernemingen hebben in de regel wel een klachtencommissie daarvoor (in elk geval moet die ingesteld worden als je het klachtenproces in zo'n reglement giet).
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 12:51
TRXD
TRXD is offline
De praktijk wijst helaas uit dat er bedrijven/ personen zijn die er regelrecht misbruik van maken dat ze een officiele waarschuwing kunnen geven.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 13:18
Verwijderd
No shit, de praktijk wijst uit dat je overal misbruik van kunt maken. Dat maakt het feit dat een reglement niet helpt niet anders.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 15:59
TRXD
TRXD is offline
nare man: ja ik moet je er gelijk in geven dat het waarschijnlijk inderdaad geen oplossing is om een regelement op te stellen. Wel zouden richtlijnen wellicht duidelijkheid kunnen geven maar ook dat is natuurlijk te betwijfelen.

Inderdaad is (bijna) overal wel misbruik van te maken natuurlijk maar het proberen te beperken is natuurlijk het minste wat je kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 17:21
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Bij misbruik bestaat er waarschijnlijk wel de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen lijkt me
Oud 05-10-2005, 13:40
TRXD
TRXD is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-10-2005 @ 18:21 :
Bij misbruik bestaat er waarschijnlijk wel de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen lijkt me
Ja die mogelijkheid zal er op bepaalde plaatsen inderdaad wel zijn. Maar vaak wordt bepaalde mensen de hand boven het hoofd gehouden is de praktijk toch weleens.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 14:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
de werknemer is in nederland al zo ontzettend beschermt. niet dat ik voor een 'amerikaans' systeem ben, zeker niet, maar het lijkt me logisch dat een werkgever zn werknemers op hun fouten mag wijzen. (het is tenslotte zijn/haar bedrijf). het lijkt me ook niet de bedoeling zover door te slaan naar 'regelgeving' dat de werkgever straks verantwoording af moet leggen tegenover de werknemer, wat betreft dit soort zaken.
Oud 05-10-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
TRXD schreef op 05-10-2005 @ 14:40 :
Ja die mogelijkheid zal er op bepaalde plaatsen inderdaad wel zijn. Maar vaak wordt bepaalde mensen de hand boven het hoofd gehouden is de praktijk toch weleens.
Een van de grootste waarheden uit de bestuurskunde en de juristerij: als mensen regels wíllen ontduiken, dan gebeurt dat toch wel. Tegen kwaadwillendheid is geen kruid gewassen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten