Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2005, 13:54
Soms
Soms is offline
Hoi,
Even een uitleg van mijn dilemma...:

Mijn vriend woont in Amsterdam en heeft daar een eigen appartement. Ik woon bij mijn ouders.

Nou hebben mijn ouders gisteren besloten dat ik NIET meer door de weeks bij mijn vriend mag slapen
En dat noemen ze dan geen straf... Nee, dat is dan opvoeden.
Het vreemde is dat hij wel bij mij thuis mag komen en ook gewoon mag blijven slapen dan.

Als reden zeggen ze dat ik te moe ben ( ) en dat ieder mens door de week thuis hoort te zijn. Wat een onzin!!!
Ik ben nog vrij van school ook!
Natuurlijk heb ik heftig geprotesteerd en het was de ergste ruzie ooit. Ik denk dat als ik vanavond tóch naar hem toe ga, de hel echt losbreekt... maar als ik niet ga kan ik hem behoorlijke tijd niet zien. Ik wil hem juist zo graag zien, maar het wordt me nu wel heel moeilijk gemaakt.

Wat moet ik doen, zal ik toch naar hem toe gaan of maar thuisblijven? Ik vind dat mijn ouders nu te ver gaan door zich met onze relatie te bemoeien, maar als ik toch ga denk ik dat ik echt een heel groot probleem krijg betreft de relatie met mijn ouders (al is die niet geweldig...)
Oud 27-09-2005, 14:01
Verwijderd
Ik was gegaan. Simpelweg omdat jij ook al volwassen bent en zelf je beslissingen kunt nemen. Als jij geen school hebt kun je gewoon blijven slapen bij je vriend, lijkt me. Zelfs als je wel school had gehad, maargoed.

Dus, ik zou gaan.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 14:05
Mandarijntje
Mandarijntje is offline
Ik vind dat argument van 'opvoeden' ook bullshit trouwens. Als het eerst wel mocht, en nu opeens niet meer, dan vind ik je ouders een beetje zwak in argumenten. Opvoeden kan op deze leeftijd niet meer, ze kunne je op zijn minst adviseren en proberen je van fouten te behoeden, maar je moet er toch zelf achter komen voor je je realiseerd dat je een fout gemaakt hebt.
Ik zou er gewoon over praten dat je ouders dom bezig zijn, en dat ze zo niets bereiken, behalve dat je het minder fijn vind om bij hen thuis te zijn. Dat zou ik hebben namelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 14:39
MTpower
MTpower is offline
opvoeden? je bent 19? trek je eigen conclusies en doe wat jij denkt dat goed is, je bent er oud en waarschijnlijk ook wijs genoeg voor
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 14:52
WolterB
WolterB is offline
Als dat het enige is wat ze als argumenten aangebracht hebben, is het erg zwak.
Ook ben je volwassen en moet je ondertussen zelf wel weten wat het beste is voor je, maar aangezien je thuis woont, heb je je (helaas) nog wel aan de regels van je ouders te houden.
Probeer erachter te komen wat hun echte reden is dat ze niet willen dat je naar je vriend toe gaat doordeweeks, want deze argumenten lijken me alleen schijnargumenten.
Oud 27-09-2005, 15:46
Roos
Roos is offline
Ik zou niet gaan omdat ik geen zin zou hebben in de discussie/ruzie als je weer terugbent.
Oud 27-09-2005, 15:51
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Dat is we raar. Maar je mag wel in de weekenden naar je vriend gaan. Hoe ver woont die eigenlijk van je
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 15:53
Nyawa
Ik zou niet gaan vanwege de problemen die je dan met je ouders krijgt, maar ik vind het wel raar dat je ouders op je 19e nog met zulke schijnargumenten aankomen en op zo'n manier regels stellen. Probeer er idd achter te komen wat hun echte argument is. Zijn ze misschien gewoon bezorgd dat er in hun ogen verkeerde dingen gebeuren als zij niet meer bij jou in de buurt zijn?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 15:55
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik zou ook gewoon gaan. Je bent 19!! Dan ben je als het goed is allang opgevoed. Praat er nog een keer met ze over en probeer ze in te zien dat je oud en wijs genoeg bent om daar te gaan slapen.

En als het echt nog niet wil lukken, blijft hij toch lekker bij jou slapen?
Oud 27-09-2005, 16:25
Verwijderd
Ik zou ook niet gaan. Dat geeft weer allemaal gedoe met je ouders, daar zou ik geen zin in hebben. Bovendien kun je in het weekend naar hem toe en kan hij doordeweeks een keer naar jou komen, dat lijkt mij voldoende.

Daarbij kies je er zelf voor om thuis te wonen, neem ik aan; ze houden je niet gevangen ofzo en je bent oud genoeg om voor jezelf te zorgen. Dan heb je je ook maar aan de huisregels te houden, ook als die onredelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 16:55
ViperDax
ViperDax is offline
gaan!
Oud 27-09-2005, 17:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Maar hij woont dus te ver weg om gewoon even langs te gaan en dus niet te blijven slapen?

En je mag ook niet als je de volgende dag vrij bent? Hoe vaak in de week blijf je dan meestal slapen?

Ik zou wel gaan. Pff, waar bemoeien die mensen zich mee. Ik zou het echt belachelijk vinden, echt niet iets waar zij zich mee moeten bemoeien. Niet op mijn 19e.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 17:02
zeep007
zeep007 is offline
als mijn ouders dat op mijn 19e hadden gezegd, dan had ik heel hard gelachen...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 17:33
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Je bent 19 jaar! Kom op zeg! Dan zijn je ouders toch niet meer op zo'n manier de baas over je? Ik zou uitleggen aan je ouders dat je oud en wijs genoeg bent om zelf te beslissen wat goed voor je is en dat als je wil gaan, je gewoon gaat.

Daar zal je misschien wel heel erge ruzie over krijgen, maar anders blijven je ouders je vertellen wat wel en wat niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 19:18
Verwijderd
Hun huis, hun regels?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 19:26
insider
insider is offline
Tja, zolang je bij je ouders woont kunnen ze je altijd dreigen het huis uit te zetten als je niet doet wat zij willen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 27-09-2005 @ 17:25 :
Ik zou ook niet gaan. Dat geeft weer allemaal gedoe met je ouders, daar zou ik geen zin in hebben. Bovendien kun je in het weekend naar hem toe en kan hij doordeweeks een keer naar jou komen, dat lijkt mij voldoende.

Daarbij kies je er zelf voor om thuis te wonen, neem ik aan; ze houden je niet gevangen ofzo en je bent oud genoeg om voor jezelf te zorgen. Dan heb je je ook maar aan de huisregels te houden, ook als die onredelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 19:36
XQseMe2
XQseMe2 is offline
sja, enerzijds ben je al 19 en zou je nu toch wel een x kunnen zeggen dat je het zelf wel een x almaal weet etc etc etc.

maar anderzijds is het indd nog steeds hun huis waar je in woont, en dus hun regels.
belachelijk of niet, het zijn wel je ouders die verantwoordelijk voor je zijn en blijven zolang jij als hun dochter-zijnde in hun huis woont.

ze houden ook maar gewoon van je en willen het beste voor je.
in dit geval denken zij het als het beste te zien om tegen jou te zeggen dat je doordeweex beter thuis kunt blijven, omdat jij dat niet ziet omdat je (te) verliefd bent en daardoor je prioriteiten aan het verleggen bent (zonder dat je het door hebt).

en aan de andere kant,
leeftijd zegt ook niet altijd alles.
toen ik 18 was, bijna 19 dacht ik het ook allemaal te weten maar als ik nu terugkijk, besef ik dat ik helemaal NIX wist & mij heel onvolwassen gedroeg.
ik zeg niet dat jij dat ook doet, maar ik weet hoe ik was op me 18e (bijna 19 ) en zo ken ik nog wel een paar andere mensen die de leeftijd 18/19 hebben en zich nog niet naar hun leeftijd gedragen.

praat er anders eens gewoon rustig over met je ouders waarom zij het zo bezien dat ze jou vertellen dat je doordeweex niet naar je vriend mag, en wat voor gevoel het jou geeft.
ik neem aan dat het heus wel redelijke ouders zijn met wie je zo kunt praten
Oud 27-09-2005, 20:28
Gaea
Gaea is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-09-2005 @ 18:00 :

Ik zou wel gaan. Pff, waar bemoeien die mensen zich mee. Ik zou het echt belachelijk vinden, echt niet iets waar zij zich mee moeten bemoeien. Niet op mijn 19e.
Uhm, ze woont bij haar ouders in huis? Het zijn haar ouders nog altijd, reden genoeg voor die mensen om zich met hun dochter te bemoeien dacht ik zo.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 21:56
Optima
Optima is offline
zolang je bij je ouders in huis woont, mogen zij nog regels voor je maken. Tenzij zij ermee instemmen dat jij je eigen leven hebt, maar dan vind ik het ook eerlijk dat je kostgeld/huur gaat betalen.

Ben je het er niet mee eens: zoek een kamer
Oud 27-09-2005, 22:01
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Soms wel.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 23:00
Soms
Soms is offline
Bedankt allemaal!!!
Nou, het geruzie is over... (gelukkig).
Ik ben thuis gebleven, omdat ik het belangrijker vond om dit even goed uit te praten. Anders zit ik ook maar bij m'n vriend en voel me dan eigelijk niet echt op mn gemak omdat ik met mijn ouders in mn achterhoofd zit.
M'n vriend is 8 jaar ouder en mijn ouders waren bang dat ik 'te veel op m'n tenen moet lopen'. Ik heb ze verteld dat het allemaal goed gaat (en dat is ook zo). Ze vonden me er moe uitzien en dat is ook wel zo, maar dat kwam niet door mn vriend maar vooral door studie-stress om het maar mooi te zeggen.
Donderdag komt ie gezellig bij mij slapen en de komende weken komt het prima in orde.
Ik heb ook nog met ze gepraat over het 'ik ben 19 jaar en dit soort keuzes wil ik zelf maken'-gebeuren en daar hebben ze wel begrip voor, ze zijn alleen een beetje bang dat ik mezelf uitput.

Pfoeh ik voel me nu wel stukken beter
Oud 27-09-2005, 23:03
miro
miro is offline
ls je 19 bent dan valt er niks meer op te voeden.....
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 00:22
Tiño
Tiño is offline
je bent 19.

je ouders nemen je blijkbaar niet erg serieus, ik zou er over denken te verhuizen ofzo.

maarja...wie ben ik he
Oud 28-09-2005, 06:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gaea schreef op 27-09-2005 @ 21:28 :
Uhm, ze woont bij haar ouders in huis? Het zijn haar ouders nog altijd, reden genoeg voor die mensen om zich met hun dochter te bemoeien dacht ik zo.
Wat een onzin. Tot een zekere hoogte ja. Maar ze kunnen echt niet alles meer voor jou gaan bepalen. En dus ook niet of ik mijn vriend zou mogen zien of niet.
Daarbij zie ik het echt zo: veel op te voeden valt er niet meer. Ik heb zo sterk nu mijn eigen mening ontwikkeld dat ik echt wel dingen voor mezelf kan uitmaken. En als mijn ouders het daar niet mee eens zijn, moeten ze wel met hele goede argumenten komen wil ik mijn mening veranderen.

Mijn moeder probeert me ook nog wel eens "op te voeden". Gister bijvoorbeeld nog. Mijn nichtje was jarig en ik wilde gister niet langs gaan maar van het weekend. Zei mijn moeder: "Sms of bel je haar dan nog wel even om te feliciteren?" Ik: "Jaaa, mam, ik ben 19 hoor. Zulke dingen kan ik zelf ook wel bedenken!"

Dat is dus echt een typisch voorbeeld waarbij mn moeder nog denkt dat ik niet voor mezelf kan denken. Ze bedoelt het wel goed, maar toch.

Maar mooi dat TS het heeft opgelost
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2005, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 27-09-2005 @ 20:18 :
Hun huis, hun regels?
Natuurlijk geldt dat wel, maar dit lijkt me nou net een van de dingen waar je ouders niks over te zeggen hebben. De regels die mijn ouders nog hebben, hebben betrekking op hun huis en hun spullen en mijn gedrag als ik bij hen ben. Gelukkig begrijpen ze dat ze me ondertussen dergelijke dingen niet meer kunnen verbieden. Ik zou er dan ook nog een keer ruzie om schoppen, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 09:22
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
Mushu schreef op 27-09-2005 @ 15:01 :
Ik was gegaan. Simpelweg omdat jij ook al volwassen bent en zelf je beslissingen kunt nemen. Als jij geen school hebt kun je gewoon blijven slapen bij je vriend, lijkt me. Zelfs als je wel school had gehad, maargoed.

Dus, ik zou gaan.
Het woord 'opvoeden' en 19 jaar oud zijn past niet zo goed bij elkaar denk ik.
Heb dezelfde mening als Mushu, maar ik ben niet aansprakelijk voor de eventuele gevolgen .

Misschien moet je het je ouders niet kwalijk nemen, het eens van de andere kant bekijken en niet als het ware je eigen zin doordrukken. Dat scheelt wel in de sfeer thuis

Sterkte ermee!
Oud 29-09-2005, 18:26
ViperDax
ViperDax is offline
Citaat:
Soms schreef op 28-09-2005 @ 00:00 :
Bedankt allemaal!!!
Nou, het geruzie is over... (gelukkig).
Ik ben thuis gebleven, omdat ik het belangrijker vond om dit even goed uit te praten. Anders zit ik ook maar bij m'n vriend en voel me dan eigelijk niet echt op mn gemak omdat ik met mijn ouders in mn achterhoofd zit.
M'n vriend is 8 jaar ouder en mijn ouders waren bang dat ik 'te veel op m'n tenen moet lopen'. Ik heb ze verteld dat het allemaal goed gaat (en dat is ook zo). Ze vonden me er moe uitzien en dat is ook wel zo, maar dat kwam niet door mn vriend maar vooral door studie-stress om het maar mooi te zeggen.
Donderdag komt ie gezellig bij mij slapen en de komende weken komt het prima in orde.
Ik heb ook nog met ze gepraat over het 'ik ben 19 jaar en dit soort keuzes wil ik zelf maken'-gebeuren en daar hebben ze wel begrip voor, ze zijn alleen een beetje bang dat ik mezelf uitput.

Pfoeh ik voel me nu wel stukken beter
kijk aan, komt helemaal goed!
Oud 01-10-2005, 20:24
SuperSanne
SuperSanne is offline
fijn dat het goed is
Toch snap ik één argument niet: als jij bij hem bent, put je jezelf uit, maar andersom niet? Of bedoelen je ouders echt het reizen ofzo
Reageren

Regels voor berichten