Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2002, 15:50
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Ik ben nu Mandrake 8.1 aan het downloaden.
Of raden jullie me een andere aan?

Ik heb wel eens ooit met Linux gewerkt, maar ik moet het toch wel redelijk makkelijk kunnen configureren.

En FreeBSD, is dat Linux of is dat BSD? Want dat zijn toch verschillende OSen, of niet?

Wat ik van plan ben:
Ik heb nu Windows XP.
Die gooi ik d'r af.
Ik zet er Windows 98 op.
En daarnaast een Linux install.

Heb ik weer wat te hobby-en...
Oud 06-01-2002, 15:52
Cryptic Winterstorm
http://www.linuxiso.org

Leuke site trouwens...
Oud 06-01-2002, 16:25
Koen
Koen is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef:
Ik ben nu Mandrake 8.1 aan het downloaden.
Of raden jullie me een andere aan?
Ik niet, is om te beginnen geen slechte distributie. Daarover verschillen de meningen, je zal van anderen weer anders horen, durf ik nu al te wedden

Citaat:

Ik heb wel eens ooit met Linux gewerkt, maar ik moet het toch wel redelijk makkelijk kunnen configureren.
Configureren blijft gewoon het makkelijkst gaan via console, vind ik. Dan is de distributie dus even niet belangrijk.

Citaat:

En FreeBSD, is dat Linux of is dat BSD? Want dat zijn toch verschillende OSen, of niet?
FreeBSD is een UNIX achtige BSD clone. (klopt geen hol van die zin, weet ik nu al). Komt er in ieder geval op neer dat dat als workstation zwaar ongeschikt is, zeker als je nog nooit met een *NIX achtigs gewerkt hebt.

Citaat:

Wat ik van plan ben:
Ik heb nu Windows XP.
Die gooi ik d'r af.
Ik zet er Windows 98 op.
En daarnaast een Linux install.

Heb ik weer wat te hobby-en...
Wel altijd eerst Windows installeren en daarna pas Linux, zoals je dus zegt. Anders gaat windows over de LILO heen, en dan kan je met Linux boot disks de zaak weer gaan fixen enzo.

Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 16:30
dystopia
dystopia is offline
IMHO: Debian
ff erdoorheen bijten, dan is 't peanuts
Oud 06-01-2002, 16:32
Cryptic Winterstorm
Hmz.
Mandrake is niet goed.
Debian is peanuts...

Wat moet ik nou?
Oud 06-01-2002, 16:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Koen schreef:
FreeBSD is een UNIX achtige BSD clone. (klopt geen hol van die zin, weet ik nu al).
Klopt aardig.

BSD is "Berkely Software Distribution", en is een van de vele versies 'echte' unices. FreeBSD is dus meer een exte unix dan Linux is, die mogen zich geen unix noemen.

De kernel van BSD en Linux verschillen ook nogal, evenals een aantal andere dingen. Maar een hoop andere dingen (consoles, window-managers) zijn hetzelfde.

Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 16:39
Chimera
Chimera is offline
Mandrake = RedHat + Extra software BTW. Da's eigenlijk alles.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 16:41
Cryptic Winterstorm
Mandrake lijkt me voorlopig genoeg.
Ik ben nu CD-1 aan het downloaden, totaal zijn 3 CD's.

Ik neem aan dat CD 1 voorlopig voldoende is, die andere kan ik later nog downloaden.

Als het goed is kan ik met een emulator ook windows programma's draaien.

Betekend dat ook dat ik kan gamen onder Linux?
Oud 06-01-2002, 17:03
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef:
Betekend dat ook dat ik kan gamen onder Linux?
Als je er verstand van hebt wel

Probeer het eerst maar aan de praat te krijgen

Koen:
FreeBSD werkt ook gewoon op de desktop. Beter nog: bijna alles wat onder Linux werkt, draait ook onder FreeBSD. Het enigste lowlevel verschil is direct hardware toegang voor videokaarten, dus je hebt (nog - ff wachten op 5.0) geen kernelmode drivers...

Voor de rest kun je alles aan de praat krijgen, het gaat alleen vaak iets ingewikkelder

Marc, die erover nadenkt RedHat misschien toch maar weer eraf te gooien *mist zijn FreeBSD systeem*

Op de server draait het iig perfect
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 17:08
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Chimera schreef:
De kernel van BSD en Linux verschillen ook nogal, evenals een aantal andere dingen. Maar een hoop andere dingen (consoles, window-managers) zijn hetzelfde.
Yup. De BSD-kernels zijn vaak monolithisch, hoewel nieuwere incarnaties van *BSD nu ook werken met ELF en ook al kernel modules implementeren.

Een groot verschil tussen *BSD en Linux is dat iets onder *BSD pas wordt toegevoegd wanneer het 'goed werkt' en bij Linux de laatste cutting-edge zooi in de nieuwere kernels wordt gedumpt. Dit heeft als gevolg dat de BSD's vaak een stuk stabieler zijn
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 17:20
Cryptic Winterstorm
Ik zet d'r in elk geval om te beginnen Windows 98 op.
En daarna Mandrake.
Ik maak een dual-boot, maar dat doet Mandrake al vanzelf als het goed is, met LiLo (Linux Loader).

Ik maak wel 2 primaire partities.
1. voor Windows 98
2. voor Linux

Goed idee, toch?
Oud 06-01-2002, 18:12
Koen
Koen is offline
Weet ik Marc, maar laten we stellen dat FreeBSD als workstation OS niet echt geschikt is.

Overigens ben ik net als dystopia ook een groter fan van Debian dan van Mandrake, maar je moet ergens beginnen..

Verder kan je beter Windows op een primaire partitie en Linux op een logische partitie installeren is mijn ervaring Cryptic Storm..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 19:17
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Koen schreef:
Weet ik Marc, maar laten we stellen dat FreeBSD als workstation OS niet echt geschikt is.
Dat is het wel, voor degenen die ermee om kunnen gaan

Er zijn genoeg mensen die FreeBSD als desktop gebruiken. Zelfs een systeem als OpenBSD wordt regelmatig gebruikt op de desktop; alleen omdat het iets moeilijker is om aan de praat te krijgen, betekent nog lang niet dat het niet geschikt is.

Damn, krijg zelfs neigingen hier om dat te bewijzen

Waarom is in jouw ogen FreeBSD niet als desktop OS geschikt? Even los van Cryptic Winterstorm hier, die beter met Linux kan beginnen

Citaat:
Overigens ben ik net als dystopia ook een groter fan van Debian dan van Mandrake, maar je moet ergens beginnen..
Ik vind Slackware ook beter dan Mandrake, ghehe, ik vind zelfs RedHat beter dan Mandrake... maar goed

Citaat:
Verder kan je beter Windows op een primaire partitie en Linux op een logische partitie installeren is mijn ervaring Cryptic Storm..
Daarmee ben ik het eens. Eerst Windows erop, dan Linux installeren. Ook is het verstandig een kleinere /boot en / partitie te maken en de rest aan /usr te geven. Ach ja, je merkt het vanzelf allemaal wel denk ik
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 19:45
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Daarmee ben ik het eens. Eerst Windows erop, dan Linux installeren. Ook is het verstandig een kleinere /boot en / partitie te maken en de rest aan /usr te geven. Ach ja, je merkt het vanzelf allemaal wel denk ik
Ja. en /home en /tmp en /var
maar laten we realistisch blijven: heeft een newbie niet nodig; overbodige info dus.
Oud 07-01-2002, 07:37
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Ja. en /home en /tmp en /var
maar laten we realistisch blijven: heeft een newbie niet nodig; overbodige info dus.
Je hebt een goede kans dat LILO niet zo blij is met een / partitie van bijvoorbeeld 20GB

Soms moet je het gewoon opsplitsen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten