Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2005, 16:14
SaisPas
SaisPas is offline
Er gaan geruchten dat de snelheid van KPN ADSL opnieuw verhoogd worden:

Oud down Oud up Nieuw down Nieuw up

256 128 288 128

416 160 800 256

1120 352 1600 512

2240 416 3200 768

4480 704 8192 1024

Eind Februari wordt waarschijnlijk begonnen met het doorvoeren van de nieuwe snelheid.

Bron: Tweakers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2005, 17:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Eindelijk full-rate ADSL, in 2005 pas!

Maar ik zal KPN ADSL nooit aanbevelen, omdat je dan altijd met een inbelverbinding zit. Een echte bridging verbinding is veel chiquer, bovendien zijn de BBned en BaByXL netwerken beter ingericht voor hogere datalimieten.

www.demon.nl en www.speedlinq.nl kan ik aanraden.
Oud 09-01-2005, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-01-2005 @ 18:41 :

Maar ik zal KPN ADSL nooit aanbevelen, omdat je dan altijd met een inbelverbinding zit. Een echte bridging verbinding is veel chiquer, bovendien zijn de BBned en BaByXL netwerken beter ingericht voor hogere datalimieten.

Chiquer is ook beter of heeft dat enkel meer uitstraling? Daarbij zijn er nog genoeg plaatsen waar er geen keuze valt te maken en KPN de enigste aanbieder is. Zo slecht is het ook weer niet. Je doet het voorkomen alsof je nog beter af bent zonder adsl dan met adsl van KPN.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Wes schreef op 09-01-2005 @ 18:59 :
Chiquer is ook beter of heeft dat enkel meer uitstraling? Daarbij zijn er nog genoeg plaatsen waar er geen keuze valt te maken en KPN de enigste enige aanbieder is. Zo slecht is het ook weer niet. Je doet het voorkomen alsof je nog beter af bent zonder adsl dan met adsl van KPN.
Chiquer alsin stekker erin en je bent online, niets inbellen en wachtwoord van je account dagelijks versturen. Geen PPTP/PPPoE rotzooi, geen VPN met een intern IP adres wat pas aan de andere kant vertaald wordt naar je echte IP. Allemaal barftechnieken die passen bij een provider als Wanadoo.

Bridged IP (RFC 1483) is een 'echte' verbinding, zonder alle rotzooi eromheen. Mocht je ooit een Linux/BSD router willen is dat ook vele malen makkelijker in te stellen want PPTP heb ik véél problemen mee gehad, vage errors, timeouts, packetloss. Bovendien denk ik dat de overhead die PPTP/VPN/PPPoE legt op je verkeer zorgt voor een hogere latency.

Als je geen keus hebt valt er niets te kiezen natuurlijk, maar BBned en BaByXL hebben best een groot bereik (80% van de inwoners van nederland kunnen voor deze 2 netwerkaanbieders kiezen). Dus als het aan mij zou liggen dan levert KPN alleen ADSL aan schubbekutteveen en consorten.
Oud 09-01-2005, 20:44
Verwijderd
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat negenennegentig van de honderd ADSL-gebruikers zich daar absoluut niet voor interesseren. Zelfs ik niet. Ik heb XS4ALL bij KPN met een simpel USB-modempje en heb echt nooit problemen. Gewoon mooie snelheden, vrijwel nooit downtime, dan zal het mij echt driewerf aan mijn reet roesten hoe het IP intern vertaald wordt, bla bla bla bla
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:01
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-01-2005 @ 19:13 :

Mocht je ooit een Linux/BSD router willen is dat ook vele malen makkelijker in te stellen want PPTP heb ik véél problemen mee gehad, vage errors, timeouts, packetloss. Bovendien denk ik dat de overhead die PPTP/VPN/PPPoE legt op je verkeer zorgt voor een hogere latency.

Als je geen keus hebt valt er niets te kiezen natuurlijk,
Ik kan dus niet kiezen , maar is het in principe eigenlijk wel mogelijk? want ik krijg binnenkort een oud liev PIII'tje hierbij... die wil ik gaan gebruiken voor zoiets.... maar ik weet dus niet of het kan met zo'n goedkoop uitzient usb modempje...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:15
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 09-01-2005 @ 22:01 :
Ik kan dus niet kiezen , maar is het in principe eigenlijk wel mogelijk? want ik krijg binnenkort een oud liev PIII'tje hierbij... die wil ik gaan gebruiken voor zoiets.... maar ik weet dus niet of het kan met zo'n goedkoop uitzient usb modempje...
Dan koop je toch gewoon een ethernet modem met ingebouwde router? Dan heb je die hele Linux-bak niet nodig en je kan simpel een netwerk aanleggen.

Laatst gewijzigd op 09-01-2005 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:32
SaisPas
SaisPas is offline
Als je een USB modem hebt, kun je de computer als router configureren. Dat kan zelfs met een inbelverbinding. In Windows XP zit er zelfs een eenvoudig tooltje voor ingebakken.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:47
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
SaisPas schreef op 09-01-2005 @ 22:32 :
Als je een USB modem hebt, kun je de computer als router configureren. Dat kan zelfs met een inbelverbinding. In Windows XP zit er zelfs een eenvoudig tooltje voor ingebakken.
dat heb ik dus al , maar die pc wordt meestal ook als desktop gebruikt... dus vandaar wil ik een ander liev servertje bakken en het gaat mij ook om het idee, dat ik zelf een linux server opzet.. klinkt raar maar toch
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:48
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-01-2005 @ 22:15 :
Dan KOOP je toch gewoon een ethernet modem met ingebouwde router? Dan heb je die hele Linux-bak niet nodig en je kan simpel een netwerk aanleggen.
get it
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 21:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-01-2005 @ 18:41 :

dan zet je dr toch gewoon een router tussen ? hoef je ook nooit meer je wachtwoord in te typen, en t werkt prima. sowieso werkt KPN-adsl prima in bijna alle gevallen, en wordt het aan particulieren aangeboden; als je een server wilt neerzetten neem je maar een zakelijk abo.
Oud 09-01-2005, 22:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 09-01-2005 @ 22:01 :
Ik kan dus niet kiezen , maar is het in principe eigenlijk wel mogelijk?
Jawel. Linux PPTP client versie 1.5.0 loste voor mij een aantal problemen op die ik had, maar het blijft toch wel kutten. Stel je verbinding ligt eruit moet je een script maken die om de minuut controleert of de verbinding er nog is en zo nee dan weer connect. Bovendien legt PPTP nog best een load op je computer, een P1 zit dan tegen de 100% aan wat zeker van invloed kan zijn op de snelheid van de verbinding en de latency.
Oud 09-01-2005, 22:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-01-2005 @ 22:15 :
Dan koop je toch gewoon een ethernet modem met ingebouwde router? Dan heb je die hele Linux-bak niet nodig en je kan simpel een netwerk aanleggen.
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-01-2005 @ 22:52 :
dan zet je dr toch gewoon een router tussen ? hoef je ook nooit meer je wachtwoord in te typen, en t werkt prima. sowieso werkt KPN-adsl prima in bijna alle gevallen, en wordt het aan particulieren aangeboden; als je een server wilt neerzetten neem je maar een zakelijk abo.
Een router kan niet alles wat een BSD/Linux bak kan. Zo is de mogelijkheid voor poort mapping vaak sterk beperkt, tot maximaal 10 maps en soms/vaak geen mogelijkheid om port ranges in te vullen. Verder werkt een echte IPF/ipfw firewall veel fijner dan zo'n nepding wat is ingebouwd.
Een router onder de 300 euro doet ook niet aan bandwidth limiting of shaping, wat wel zo handig is als je je verbinding deelt, of b.v. wilt dat je webserver niet je hele verbinding naar beneden trekt.

Bovendien hebben veel goedkopere routers (onder de 60 euro) problemen met veel connecties, waardoor iets als eMule of andere P2P clients die veel verbindingen leggen met keep-state problemen gaat geven. Dat komt dan vooral doordat PPTP gewoon een bloattechnologie is die heel ergens anders voor is bedoeld, namelijk het koppelen van twee netwerken. PPTP levert een vrij hoge load vooral als je veel verbindingen legt. Dat zal dus vertraging geven tenzij je een echt goede router hebt (en die zijn er ook wel voor onder de honderd euro).

Voor powerusers biedt een Linux/BSD bak dus zeker voordeel. Voor newbies geeft bridging gewoon nooit problemen. Stekker erin en je bent online. Geen software vanaf een wanadoo-cd installeren die "Error: PPTP not initialised" meldingen geeft en de beste man naar een duur 0900 nummer mag bellen om alsnog een kennis te moeten inschakelen om de TCP/IP troep aan te zwengelen.

En waarom in godsnaam weer van die bloattechnologie, waar is dat goed voor. Waarom niet gewoon stekker erin en je bent online waarom makkelijk als het moeilijk kan (© Wanadoo).
Oud 09-01-2005, 22:39
M@rco
M@rco is offline
Een router kan niet alles wat een Linux/BSD bak kan? Nee, nogal logisch, maar de gemiddelde gebruiker heeft dat ook allemaal niet nodig (jij zegt "power users", maar ik durf te wedden dat ook die er weinig voordeel bij hebben). Ik heb een eenvoudige Netgear van 40 euro, kan er alles mee. Portranges forwarden, zoveel als ik wil. eMule, Azureus, DC++... ze kunnen allemaal tegelijk aan en dat ding geeft geen krimp. Het is natuurlijk enorm 1337 om te kunnen roepen dat je een PC met Linux gebruikt om je internetverbinding te delen maar voor mensen met een simpel ADSL verbindinkje heeft dat toch geen enkele toegevoegde waarde? Je hebt alleen maar een extra PC die constant aanstaat, geluid produceert en stroom slurpt.

En wat is jouw obsessie met Wanadoo?
Oud 09-01-2005, 22:40
Jolt
Jolt is offline
Hoop dat die kutten bij Het net eens een fair use policy pakken, heb al 100 klaag mails gestuurd.

Zit er jammer genoeg nog een jaar aan vast.
Oud 09-01-2005, 22:42
M@rco
M@rco is offline
Het Net?
Oud 09-01-2005, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-01-2005 @ 19:13 :
Chiquer alsin stekker erin en je bent online, niets inbellen en wachtwoord van je account dagelijks versturen. Geen PPTP/PPPoE rotzooi, geen VPN met een intern IP adres wat pas aan de andere kant vertaald wordt naar je echte IP. Allemaal barftechnieken die passen bij een provider als Wanadoo.

Bridged IP (RFC 1483) is een 'echte' verbinding, zonder alle rotzooi eromheen. Mocht je ooit een Linux/BSD router willen is dat ook vele malen makkelijker in te stellen want PPTP heb ik véél problemen mee gehad, vage errors, timeouts, packetloss. Bovendien denk ik dat de overhead die PPTP/VPN/PPPoE legt op je verkeer zorgt voor een hogere latency.
*zucht*

Wat een drama is het toch ook, hè? Barftechnieken? Nou, ik haal hier in Nederland anders behoorlijk betere pings met mijn XS4ALL/KPN-lijntje dan iemand die ik ken met een BBNED-pijp. Vage errors? Timeouts? Packetloss? Volgens mij is er dan wat met je softwarepakket aan de hand, hoor, niet zozeer iets mis met het produkt wat jij blijkbaar aan een matig open-source projectje probeert te knopen. Flame intended, ja. En het dagelijks inbellen een probleem noemen? For the love of God, daar is software voor te vinden die 't fijn automatisch doet àls je al geen fatsoenlijke router hebt die gewoon continu aangemeld blijft. En dan is het ook slechts een kwestie van eth0 in de router en gàssen met 't ding.

Met andere woorden; stel je eens even niet zo verschrikkelijk aan.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 22:50
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-01-2005 @ 23:42 :
Het Net?
Vader die niet naar mij geluisterd had.....
Maar jah .
Oud 09-01-2005, 23:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-01-2005 @ 23:39 :
Een router kan niet alles wat een Linux/BSD bak kan? Nee, nogal logisch, maar de gemiddelde gebruiker heeft dat ook allemaal niet nodig (jij zegt "power users", maar ik durf te wedden dat ook die er weinig voordeel bij hebben).
Nee een gemiddelde gebruiker heeft sowieso geen Linux/BSD server he.
En power users verschillen, maar een Linux/BSD server is zeker geen uitzondering ofzo.
Citaat:
Ik heb een eenvoudige Netgear van 40 euro, kan er alles mee. Portranges forwarden, zoveel als ik wil. eMule, Azureus, DC++... ze kunnen allemaal tegelijk aan en dat ding geeft geen krimp. Het is natuurlijk enorm 1337 om te kunnen roepen dat je een PC met Linux gebruikt om je internetverbinding te delen maar voor mensen met een simpel ADSL verbindinkje heeft dat toch geen enkele toegevoegde waarde?
Jawel, ik heb drie geldige argumenten gegeven. Maar dat wil niet zeggen dat ze in alle gevallen opgaan, in elk geval wil ik geen router om die redenen. Maar als jij tevreden bent met je router moet je dat niet gaan veranderen natuurlijk, maar een jij doet alsof het pure onzin is om een Linux/BSD bak als gateway te gebruiken en dat een router alles kan (qua internet delen) wat een Linux/BSD bak kan, en dat is natuurlijk niet zo. Zeker niet de goedkope modellen. Geen portranges instellen dan houdt het sowieso al op. En sommige prulrouters heb je gewoon packetloss met PPTP, alhoewel dat misschien valt op te lossen met nieuwere firmware.
Citaat:
Je hebt alleen maar een extra PC die constant aanstaat, geluid produceert en stroom slurpt.
Nou dat flikkerroutertje van mn vriendin verbruikt overigens ook 18W.
Citaat:
En wat is jouw obsessie met Wanadoo?
Wanadoo is de bron van al het kwaad, net als de lada met achterruitverwarming zodat je geen koude handen krijgt bij het aanduwen.

Serieus: Wanadoo is een typische knullige provider met weinig technische knowhow en schandalig omgaan met slechtgeïnformeerde en nietsvermoedende klanten. Probleem is ook dat veel mensen Wanadoo/Kaashema hebben en als er weer problemen zijn met het wanadoo cdtje of alle TCP/IP troep die het heeft geïnstalleerd mag mari weer opdraven want mari weet 'alles van computers'. Snol, waarom neem je dan ook wanadoo! Had dan eerst gevraagd wat een beetje redelijke provider was! *frustratie*

Laatst gewijzigd op 09-01-2005 om 23:13.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 10:25
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-01-2005 @ 00:06 :
Nee een gemiddelde gebruiker heeft sowieso geen Linux/BSD server he.
En power users verschillen, maar een Linux/BSD server is zeker geen uitzondering ofzo.

dat zijn eerder mensen die het voor hun hobby doen... je zegt het zelf al een beetje router lost het probleem zelf op.

vroegah... moest je zo gruwelijk veel geld neertellen voor een router die een beetje zijn werk wilde doen.
en hadden veel mensen dus een freesco floppy servertje,erg low power trouwens (pc in de meterkast met enkel een floppydrive ) . Die enkeling die het linux verhaal zo leuk vond heeft nu nog steeds zoiets staan...

een paar andere figuren die een beetje zijn gaan klussen met freebsd hebben idd een leuk servertje staan. webserver, ftp, printer , games etc etc ... helaas heeft 99% van de wereld gewoon de tijd en het geduld niet om een bsd bakje te bouwen. Ik zie steeds meer printer/webservers in en doosje terug komen... ( utp kabel erin en gaan) .

Het aantal mensen dat zo vreselijk veel bestanden heeft, dat de server tegelijk als fileserver dient, is helemaal klein..

Edit:

wat wanadoo betreft, ze hebben best een aardig product op de markt staan . Het werkt in 99% van de gevallen immers gewoon goed. En 99,9% van mensen weet genoeg over de diensten van wanadoo om een beslissing te nemen.

om nu lada met wanadoo te gaan vergelijk , vindt ik btw degenererend tegenover lada

Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 10:31.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 11:30
Flshman
Flshman is offline
Hetnet

Die stuurde bij de vorige snelheidverhoging van KPN een email waarin het leek alsof Hetnet verantwoordelijk was voor de snelheidverhoging

Maar dat hebben we gelukkig op mijn werk, en niet thuis..

Goed, lijkt me leuk, die snelheid verhoging!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 16:16
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-01-2005 @ 23:14 :
*argument 1 : een router kan niet alles
nee, een router hoeft in 999 van de 1000 gevallen niet alles te kunnen. daarnaast willen sommige 'fanatieke hobbyisten met een obsessie voor linux' (lees : mensen die op jou lijken) gewoon teveel van hun internet-accountje. leg jij me nu eens GOED uit wat je in godsnaam doet met je internetje. en wat het de normale mens nou kan schelen hoe de verbinding werkt, als t maar werkt, en snel een beetje.

Citaat:
*argument 2 : router heeft problemen met veel verbindingen, en PPTP is bedoelt om netwerken te koppelen
reken eens uit hoe veel een goede linux server je kost, en dan bedoel ik niet de derdehands ouwe pentium van je grootmoeder met een simpele linux distributie drop gepleurd.
daarnaast, ik zie vaak mensen met een 'simpele' router werken zonder ook maar 1 probleem, aangezien de meeste routers helemaal geen problemen hebben met veel verbindingen. maar goed, dan zal t volgens jou wel aan wanadoo liggen...
ten tweede, PPTP is toch het protocol wat o.a. wanadoo gebruikt ? wat heeft dat in godsnaam met het gebruik van een router te maken ?

Citaat:
Voor powerusers biedt een Linux/BSD bak dus zeker voordeel. Voor newbies geeft bridging gewoon nooit problemen. Stekker erin en je bent online. Geen software vanaf een wanadoo-cd installeren die "Error: PPTP not initialised" meldingen geeft en de beste man naar een duur 0900 nummer mag bellen om alsnog een kennis te moeten inschakelen om de TCP/IP troep aan te zwengelen.

als jij dit soort problemen hebt gehad, ben je een uitzondering. daarnaast is het nog veel simpeler om gewoon de windows-xp 'wizard' te gebruiken. klinkt als iets voor idioten, maar t werkt gewoon zoals t hoort te werken. en bridging kan wel degelijk problemen opleveren, tenslotte zul je altijd ergens een verbinding in moeten stellen.

Citaat:
En waarom in godsnaam weer van die bloattechnologie, waar is dat goed voor. Waarom niet gewoon stekker erin en je bent online waarom makkelijk als het moeilijk kan (© Wanadoo).
hm.... waarom zeuren over technologie als het geen donder uitmaakt, en het gros van de mensen geen problemen heeft met bijvoorbeeld wanadoo ?
Oud 14-01-2005, 16:16
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Flashman schreef op 14-01-2005 @ 12:30 :
Hetnet

Die stuurde bij de vorige snelheidverhoging van KPN een email waarin het leek alsof Hetnet verantwoordelijk was voor de snelheidverhoging

Maar dat hebben we gelukkig op mijn werk, en niet thuis..

Goed, lijkt me leuk, die snelheid verhoging!
jawel, maar HetNet is eigendom van KPN, misschien verklaart dat iets.
Oud 15-01-2005, 17:01
Flshman
Flshman is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-01-2005 @ 17:16 :
jawel, maar HetNet is eigendom van KPN, misschien verklaart dat iets.
Oh, dat wist ik niet.
Goed, dan mag het wel

Edit: nu je het zegt.. Ik kan me een mailtje herinneren waarin ze zaten te wauwelen over een naamsvernadering, iets met KPN er in ofzo..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 17:08
x-ViXeN-x
x-ViXeN-x is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-01-2005 @ 00:06 erieus: Wanadoo is een typische knullige provider met weinig technische knowhow en schandalig omgaan met slechtgeïnformeerde en nietsvermoedende klanten. Probleem is ook dat veel mensen Wanadoo/Kaashema hebben en als er weer problemen zijn met het wanadoo cdtje of alle TCP/IP troep die het heeft geïnstalleerd mag mari weer opdraven want mari weet 'alles van computers'. Snol, waarom neem je dan ook wanadoo! Had dan eerst gevraagd wat een beetje redelijke provider was! *frustratie* [/B]
Hmmm, ik heb nooit problemen met Wanadoo!
Oud 15-01-2005, 20:18
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
WPWW schreef op 15-01-2005 @ 18:08 :
Hmmm, ik heb nooit problemen met Wanadoo!
*evil grin*
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 12:46
x-ViXeN-x
x-ViXeN-x is offline
Sorry, ik kan er ook niks aan doen!
Reageren

Regels voor berichten