Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() oeps, tijd omnaar school te gaan, sorry ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar los van die sterfgevallen kan ik eigenlijk weinig dingen bedenken die een gemiddeld mens gedurende zijn hele leven meemaakt, en die bij elkaar opgeteld zo erg zijn dat hij liever niet zou willen leven dan wel. Ja, misschien als je in een of ander door burgeroorlog verscheurd Afrikaans land leeft, maar in een normaal functionerende en welvarende maatschappij zie ik echt niet in dat er zoveel ellende is dat je zelfmoord zou willen plegen. Dat er een neiging is tot overleven is uiteraard wel zo. Da's vrij simpel. Het eigen leven nemen betekent verkleinde overlevingskansen van de soort omdat jij immers geen nakomelingen meer kunt verwekken. Het is dus een natuurlijke, evolutionaire neiging om niet het eigen leven te nemen. |
![]() |
|||
Citaat:
jij beschouwt dat ene Afrikaanse land als uitzondering, terwijl ik onze manier van leven als uitzondering beschouw voor het leven van de mens. Ik had eens in een tijdschrift gelezen dat de VS, Europa en Japan samen 4/5 deel van al het geld controleerden, terwijl ze maar 1/8 deel van de wereldbevolking vormen. Dus alleen 1/8 deel leeft zoals wij leven. De overige 7/8 leeft niet allemaal in armoede, maar kan zich de luxueuse artikelen/uitgaven die ons leven voor een groot deel opfleuren ook niet veroorloven. En stel je eens een leven voor zonder alle elektronica/zonder het uitgaan/etc. Dat hebben zij allemaal niet. Ik zie de mensen die creperen van de honger eigenlijk als een zelfs vaker voorkomend iets dan onze manier van leven. Dus gemiddeld genomen, kijkend naar de mens denk ik dat er veel meer redenen zijn om ervoor te kiezen niet te leven dan wel. Daarnaast heb je het over de dood als onontkomelijk iets in ieder leven. Daar wil ik ziekte en ouderdom aan toevoegen. En in de meeste gevallen na een bepaalde leeftijd ook eenzaamheid. Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar is het percentage zelfdoding in dergelijke landen zoveel hoger dan bij ons? Dat is het niet. Is het bestaan van die mensen dan kwellend? Ik vraag het me af. Zonder de ernst van hun omstandigheden in twijfel te trekken, ik denk eigenlijk niet dat al die mensen daar continu rondlopen met de gedachte 'dit is zo erg, dit kan ik niet langer aan' et cetera. Het klinkt wellicht als een dooddoener, maar ik denk dat mensen aan die omstandigheden gewend raken en dat ze geen invloed meer hebben op de wil of de wens te blijven leven. Sterker nog, de drang tot overleven is juist in de gebieden waarin het leven (in onze ogen) het kwellendst is, het hoogst - kijk naar de gruweldaden die men in Afrika tegen zijn medemens begaat om maar 'bovenop' te komen, om maar niet onderaan te eindigen en in een dorpje met een kapmes te worden afgeslacht. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Peter R. de Vries lost zaak Holloway op Verwijderd | 500 | 27-02-2008 19:58 | |
Verhalen & Gedichten |
Jubileum Wedstrijd-Poll: thema Alfred's Mare Halogeen | 180 | 15-10-2005 18:31 | |
Verhalen & Gedichten |
Het zand in onze ogen. Verwijderd | 9 | 14-10-2004 17:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
haatbrief bij geboorte derde kind $@nd€r $@l@m@nd€r | 87 | 09-06-2003 20:36 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De mens is zo'n waanzinnig dom wezen dat het zijn eigen leven vernietigd Saari | 25 | 14-06-2002 16:03 |