Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2006, 02:25
Verwijderd
Sinds een tijd probeer ik mezelf gitaar en piano/keyboard te leren spelen. Tot nu toe willen akkoorden wel aardig. Als ik een akkoordenschema krijg kan ik dat meestal redelijk snel doorspelen. Een beetje simpel erbij tokkelen op gitaar, of wat basnoten spelen met de linkerhand op piano (akkoorden speel ik op piano altijd met rechts) lukt ook nog wel. Maar daarbuiten loop ik nu vast. Solo's spelen vind ik bijvoorbeeld erg lastig. Vaak heb ik in mijn hoofd wel hoe ik iets wil laten klinken, maar lukt het me niet om dat te spelen.

Nu vraag ik me af: (1) Heb ik lessen nodig om verder te komen? (2) Waar ik kan (enigszins te begrijpen) theorie vinden over soleren (specifieke titels zijn ook welkom natuurlijk), (3) of is het zo dat als dat op gevoel niet echt goed lukt, dat theorie weinig zal helpen? (4) Hebben jullie nog andere adviezen?

Bij voorbaat dank,

- Jolle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2006, 04:06
Carn
Carn is offline
Persoonlijk vind ik dat "als je een idee hebt maar je weet niet hoe je het moet spelen" een probleem qua instrumentbeheersing is. Als je in je gedachte weet hoe je iets fysiek moet spelen maar je mist de techniek, dan is het gewoon een kwestie van blijven oefenen.

Als je een beetje de "theorie" achter van instrument snapt dan kan je vaak al een heel eind komen als je wat goede voorbeelden hebt..maar les bij iemand die les kan geven is altijd aan te raden, grote kans dat hij/zij dingen opmerkt over jou spel waar je zelf nooit achter zou kunnen komen.

Je zegt dat je zelf dingen in je hoofd hebt maar dat "ze er niet goed uit komen"..dat zijn gewoon technische dingen. blijven oefenen. Maar als je geen inspiratie hebt dan is het altijd de moeite waard om eens wat andere dingen uit te gaan zoeken qua muziek.
Oud 08-01-2006, 09:18
Verwijderd
Carn heeft wel gelijk.

Akkoorden schema's spelen is vooral op piano zo enorm gemakkelijk, dat kan iedereen na een dagje oefenen wel, daarvoor heb je inderdaad echt geen lessen nodig. De kunst zit hem in het spelen met 2 handen, daarbij met links zowel bass noten als ondersteuning in de melodie spelend. Vooral bij solo's is dit nodig, omdat je solo met alleen basnoten gewoon te iel of te simpel zal klinken.

Les of geen les dus? Als bijna afgestudeerd conservatoriumpianist zou ik vloeken als ik zou zeggen dat les niet nodig is om goed te worden. Het ligt eraan wat je wilt. Wil je jezelf pianospelend kunnen begeleiden met zingen, dan volstaan bassnoten en arpeggio's (tokkelen) met rechts wel op zich. Wil je echt stukken kunnen spelen die respectabel klinken, en mensen willen 'impressen' met wat geavanceerdere begeleidingen... Dan moet je echt eens wat tips zien te krijgen van iemand die al wat vaker de toetsen heeft aangeraakt. Theorie is ook nuttig, maar niet echt heel onmisbaar tenzij je het klassieke spel wilt leren. Enige dat wel heel handig kan zijn, met name bij het spelen van akkoordenschema's zijn de toonladders bij de individuele akkoorden.

Waarschijnlijk zal dit verhaal voor gitaar ook wel opgaan.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 14:05
Verwijderd
Bedankt voor de reacties.

Citaat:
Akkoorden schema's spelen is vooral op piano zo enorm gemakkelijk, dat kan iedereen na een dagje oefenen wel, daarvoor heb je inderdaad echt geen lessen nodig.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Waarschijnlijk bedoelde je 'een dagje' ook wat overdreven. Maar het heeft mij in ieder geval wel wat meer tijd gekost voordat een willeukeurig akkoorden schema op tempo van blad kon spelen.

Citaat:
Wil je jezelf pianospelend kunnen begeleiden met zingen, dan volstaan bassnoten en arpeggio's (tokkelen) met rechts wel op zich.
Op zich lukt dat me wel. (Arpeggio's houden toch in dat je de tonen van het akkoord, afwisselend speelt?). Maar wat ik me dan bijvoorbeeld afvraag is welke basnoten je nog meer kan spelen buiten die van het akkoord. Dat zal wel weer van allemaal andere dingen afhangen, maar toch.

Citaat:
Enige dat wel heel handig kan zijn, met name bij het spelen van akkoordenschema's zijn de toonladders bij de individuele akkoorden.
Mjah, toonladders. Daar heb ik een keer wat informatie proberen op te zoeken. Maar als snel zag ik door de bomen het bos niet meer... majeur, mineur, pentatonisch, enzovoorts enzovoorts. Wanneer gebruik je nou welke, en waar kan ik het beste bij beginnen?

Maar al met al denk ik dan toch dat het het beste is om wel les te nemen. Ik zal komende week eens rondkijken.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 17:01
Verwijderd
In jouw situatie zou ik inderdaad les nemen. Je moet wat gevoel kweken voor wat de mogelijkheden zijn en om gestructureerd te spelen/improviseren. Daarnaast lijkt gehoortraining handig (je zegt dat je weet welke klank je wil spelen maar niet waar die op je keyboard/gitaar ligt).
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 17:04
Verwijderd
even opnieuw opstarten
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 17:23
Outlaw
Outlaw is offline
als je op gitaar wilt leren soleren (en ook inproviseren) dan kan ik je het boek 'Speel Blues en Rock' van Loek van der Knaap aanraden Ik ben er zelf een paar weken in bezig en tot nu toe is het goed zonder leraar te doen. Er is ook een cd bij waar elke oefening wordt voorgespeeld, wat erg handig is. De meest gebruikte solo technieken worden allemaal uitgelegd.

Het is natuurlijk wel een boek voor beginners. Als je daarna verder wilt en er zeker van wil zijn dat je dingen goed aanleert kun je denk ik wel het beste les nemen.
Oud 08-01-2006, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Jolle schreef op 08-01-2006 @ 15:05 :

Op zich lukt dat me wel. (Arpeggio's houden toch in dat je de tonen van het akkoord, afwisselend speelt?). Maar wat ik me dan bijvoorbeeld afvraag is welke basnoten je nog meer kan spelen buiten die van het akkoord. Dat zal wel weer van allemaal andere dingen afhangen, maar toch.

Mjah, toonladders. Daar heb ik een keer wat informatie proberen op te zoeken. Maar als snel zag ik door de bomen het bos niet meer... majeur, mineur, pentatonisch, enzovoorts enzovoorts. Wanneer gebruik je nou welke, en waar kan ik het beste bij beginnen?
Arpeggio's zijn inderdaad 'losse' akkoorden, afwisselend (meestal) omhoog en omlaag, of totaal door elkaar.
Buiten basnoten van een akkoord kun je meestal wel wat andere basnoten pakken, maar daar moet het lied ook naar zijn.

Voorlopig kun je het het beste puur bij majeur en mineur toonladders houden. Majeur is vrij makkelijk. Zoals je waarschijnlijk weet is een gewoon C-akkoord C-majeur. Men noemt het gewoon C omdat een standaard akkoord als er bijv. alleen C staat altijd majeur is.

Om die toonladders zelf uit te zoeken in de majeurladders pak je gewoon een noot, bijvoorbeeld D. Je begint op D en zegt dan in je hoofd do re mi fa so la ti do ... op. Als het goed is dan hoor jij op F en op C dus een valse noot. Deze moeten een halve verhoogd worden zodat de D-toonladder is: D E Fis G A B Cis D.

Etc als voorbeeld. Zo kun je alle toonladders afgaan, majeur en mineur. Mineur klinkt wel wat anders, maar is ook prima te doen op gehoor. Pentatonisch gewoon nog ff weglaten, lekker spelen. Majeur en mineurtoonladders zijn in ieder geval dingen die je echt moet kennen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten