Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ben je niet bereid zoveel geld uit te geven aan een scherm, zorg dan dat je op z'n minst een DVI aansluiting hebt op je scherm (dus input (D-SUB &) DVI). Dan maakt de reactietijd van 16 ms niet eens zo heel erg veel uit. Lager is altijd beter, maar 16 ms kan dan prima. Het voordeel van DVI is dat je het gegeven dat je een digitaal scherm hebt optimaal kunt gebruiken. DVI is de zogenaamde digitale manier van communiceren tussen je videokaart en TFT scherm. Anders moet hij het signaal eerst vertalen naar analoog en dan weer terug naar digitaal en je snapt dat dat ten koste gaat van de kwaliteit.
||
Meh... ik zou het niet doen, op een scherm moet je niet besparen.
Voor rond de 350 euro zijn er veel betere dingen te koop, bijvoorbeeld deze BenQ FP937S+. Die heeft ook nog eens een digitale (DVI) aansluiting, wat vaak scherper beeld geeft. Bovendien koop je dan een kwalitatief goed scherm, en geen "Yakumo". ![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Weet je trouwens dat het zichtbare beeld van een 17" TFT groter is dan dat van een 17" CRT? Bijna even groot als een 19" CRT zelfs ![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als je het over responstijden van 8 ms hebt, zou het eventueel niet zoveel meer hoeven uitmaken, maar uiteindelijk blijft het beeld gewoon minder...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wel een scherper beeld. |
![]() |
||
Citaat:
De responsetijd houdt in: het aantal miliseconden dat het scherm nodig heeft om een pixel van kleur A naar kleur B te veranderen. Dat bepaalt in hoeverre het scherm last heeft van "ghosting", wat optreedt bij applicaties met snel veranderende beelden. Denk aan spellen en films. Als je echter geen diehard gamer bent maar bijvoorbeeld veel bezig bent met ontwerpen, dan doet de responsetijd er juist helemaal niet toe en heb je veel meer aan een scherm met een goede kleurweergave. De beeldkwaliteit wordt dus door veel meer dingen bepaald; zo heb je bijvoorbeeld het verschil tussen 7-bits en 8-bits panelen. Als je wilt weten wat dat precies inhoudt moet je hier maar eens kijken. Verder heb je nog de brightness en de contrast ratio, dingen die van invloed zijn op de kleurweergave van een scherm. Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat de meeste mensen het verschil waarschijnlijk niet zullen zien, omdat de doorsnee computergebruiker gewoon niet zo veeleisend is ![]()
Laatst gewijzigd op 14-10-2005 om 12:33. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nu is dit wel een extreem voorbeeld. Maar je ziet duidelijk dat het plaatje maar beperkt aantal kleuren heeft, en dat de blauwe zee met pixeltjes getracht wordt om toch meer kleuren te 'simuleren'. Dit effect heb je in mindere mate met 7-bit schermen, en is goed te zien als je een vlak van egale kleur hebt, zoals webpagina's. Dan kun je van normale afstand gewoon de pixels zien die gebruikt worden om te ditheren. Echt lelijk als je het mij vraagt, en dat van een duur scherm! No thanks. ![]() Dus als je een mooi scherm wilt, raad ik altijd aan om een 8-bit scherm te nemen, met 16.7 miljoen kleuren. Merk op dat Dithering iets heel anders is dan de kleurechtheid van TFT-schermen. Maar dat vind ik niet zo belangrijk, ook voor webdesigners niet; bijna niemand heeft zijn monitor juist gecalibreerd dus als jij dat wel hebt maakt dat geen fl*kker uit. ![]()
Laatst gewijzigd op 14-10-2005 om 17:57. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met andere woorden; allèèn D-Sub zal vaak prima kwaliteit geven. |
![]() |
||
Citaat:
PCM over DVI: ![]() PC Magazine: ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als je een goed scherm koop zijn de meeste hindernissen al overwonnen, maar een perfect scherm bestaat (nog) niet. Hopelijk zal Active OLED daar verandering in brengen. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zeg trouwens niet dat elk scherm met enkel dsub per definitie slecht of slechter is. Daarvoor zijn de verschillen in de panelen te groot. Maar dubbele digitaal-analoog conversie doet de beeldkwaliteit over het algemeen geen goed, wanneer je top kwaliteit wil moet je dvi of ook wel hdmi hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb er vandaag zo een gekocht, misschien is dit wel iets voor je. Heb m gekocht bij de M*diaMarkt:
Samsung SyncMaster 17" 4ms reactietijd contrastverhouding 600/1 resolutie van 1280 x 1024 DVI ingang DVIkabel meegeleverd Kost wel meer dan 215,- (329,-) Kijk anders ff hier. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ..Schatje ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|