Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met deze term kun je niets beginnen. Denk er maar over na. Enerzijds is geweld nooit zinvol in de ogen van de toeschouwer (omstanders, wij). De verhouding tussen de oorzaak van geweld en de reactie hierop is per definitie scheef. Voorbeeld: als iemand een ander aanspreekt op vandalistisch gedrag, dan staat het buiten alle verhoudingen deze persoon daarvoor dood te slaan. Nu kunnen we dit als 'zinloos' betitelen, maar dat levert ons een probleem. Want anderzijds valt dan alle geweld buiten proportie. Wanneer is geweld 'zinvol'? Bij verdediging tegen andermans geweld? Stel dat het potentiële slachtoffer in het bovenstaande voorbeeld de dader doodslaat. Dat wil zeggen: het slachtoffer slaat de aanstichter van het geweld dood, voordat hij zelf doodgeslagen kan worden - is dat dan zinvol? Ik denk dat het slachtoffer dat niet vindt - dader of niet, ook hij zal niet voor een dergelijk klein feit doodgeslagen moeten worden. Het probleem is, dat met het toevoegen van 'zinloos' aan geweld, je je wel moet afvragen op wie deze term dan betrekking heeft. Is het zinloos voor het slachtoffer? Altijd, het slachtoffer baadt er niets bij en betaalt zelfs met de ultieme prijs: zijn leven. In deze zin zijn de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh zinloos. Maar dan is alle geweld per definitie zinloos - en dat kan niet, want blijkbaar maken wij een onderscheid tussen 'zinvol' en 'zinloos' geweld. Wij labelen immers niet al het geweld als 'zinloos' (een enkele hardcore pacifist daar gelaten). Is het beter je af te vragen of het zinvol met betrekking tot de moordenaar is? Nee. De moordenaar zal zijn redenen hebben gehad om iemand om te brengen. Misschien zijn deze redenen nog zo futiel, onbegrijpelijk en onbenullig, de moord heeft een reden voor hem gehad, diende daarmee een doel en was dus zinvol. In deze zin zijn de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh niet zinloos. Mohammed B had in zijn ogen een gegronde reden om Van Gogh om te brengen. Voor hem was het dus niet zinloos. Wanneer spreken we dan van 'zinloos' geweld? In eerste instantie is deze term in zwang geraakt in relatie met buitenproportioneel geweld - geweld dat niet meer in verhouding staat tot datgene waarop het gericht is. En dat is waar het op doelt: buitenproportioneel geweld. Denk daarbij aan iemand die doodgeslagen wordt, omdat hij een biertje jat in een supermarkt. Stelen is verwerpelijk, maar niet zo dat iemand uiteindelijk met zijn leven moet betalen (een bier kost nooit een leven). Een ander voorbeeld betreft het doodslaan van een persoon, die iemand anders op hinderlijk gedrag aanspreekt. Ook dat is buitenproportioneel. Een tweede kenmerk is men het label 'zinloos' hanteert wanneer het een moord of doodslag betreft, die niet vooraf beraamd is. Het doodslaan van een jongen, die iemand aanspreekt op een dader zijn gedrag, is niet vooraf beraamd. De dader heeft niet eerst bedacht, dat hij die avond eens lekker asociaal gedrag zou gaan vertonen en daarna iemand die hier iets van zou zeggen, dood te slaan. Het gaat vaak om een incident, een uit de hand gelopen voorval. Dat is bij de moorden op Van Gogh en Fortuyn niet het geval. Deze zijn vooraf gepland en daarna uitgevoerd. Geen incident, geen uit de hand gelopen voorval, geen zinloos geweld dus. Kortom: wanneer we spreken over 'zinloos' geweld, dan bedoelen wij geweld dat sterk buiten de verhouding ligt met de handeling waartegen het gericht is, sterk buiten proportie is. Bovendien gaat het om een incident, onvoorbereid en uit de hand gelopen. Maar we bedoelen niet 'zinloos', omdat het altijd zinloos is voor het slachtoffer en altijd zinvol voor de dader (hoewel achteraf wellicht niet). Wat levert deze wetenschap ons op? Het geeft ons een meer heldere kijk op de moorden op Fortuyn en Van Gogh. Bij beide gevallen kunnen we niet spreken over 'zinloos geweld'. Het betreft geweld - verwerpelijk, dat wel - maar niet te betitelen als zinloos, omdat het geen ongeplande incidenten betreffen. Dat zet jouw vermeende grote probleem omtrent 'zinloos geweld' in een ander daglicht, want als we de shockerende moorden op Van Gogh en Foruyn buiten beschouwing laten, dan is het rondom 'zinloos' geweld vrij rustig geweest. Als we de cijfers op het Centraal Bureau voor de Statistiek erop nalezen, dan zien we dat er sprake is van slechts een lichte stijging in het percentage slachtofferschap van geweldsdelicten van de bevolking van 12 jaar en ouder (bron: CBS) :
Zeker als je meeneemt, dat we hier spreken over het aantal aangiftes van geweldsdelicten en niet van het werkelijke aantal geweldsdelicten, dan valt te bezien of we hier spreken van een 'groot en toenemend' probleem. Tot slot moet ik opgemerken, dat wat wij als 'zinloos geweld' hebben gelabeld, niet duidt op iets van deze tijd. Dit soort geweld is echt niet alleen van deze tijd; het vindt al eeuwen plaats. Vraag liever hoe we de term 'zinloos geweld' zijn gaan gebruiken. Dan kunnen we serieus gaan discussiëren over de zaak zoals die werkelijk is, in plaats van in het wilde weg paniek te zaaien. Laatst gewijzigd op 03-12-2004 om 15:21. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens vind ik je definitie niet toereikend, al is het maar omdat je hier al het offensieve geweld onder de noemer 'zinloos' schaart. Dit is ten zeerste te bestrijden. Maar goed. Al met met ageer ik dus tegen je stelling dat er sprake is van een groot probleem. Als we dan er even vanuit gaan dat dit zo is (hypothetisch dus), dan kun je een belangrijke oorzaak vinden in vele zaken. Ik noem maar wat: hyperindividualisering, verval van de rol van ouders in de opvoeding, grote discrepantie tussen economische/sociale doelen en middelen om die doelen te bereiken waardoor deviant gedrag ontstaat, et cet.. Uiteindelijk kom je uit bij de psychologische factor frustratie, die door vele zaken kan zijn ontketend. De manier waarop mensen met die frustratie omgaan heeft te maken met hun opvoeding en hun genetische aanleg, bla bla bla. Kortom: een weinig boeiende discussie. |
![]() |
|
Misschien heb je iets aan het antwoord op een vraag van iemand voor een werkstuk op http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=3028. Daar staat 'n antwoord op de de relatie tussen de overheid en zinloos geweld. En ook een definitie van wat geweld is.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
ARTistiek |
collage maken voor school hulp baksteen33 | 3 | 23-09-2013 12:59 | |
Algemene schoolzaken |
Profielwerkstuk maxime141 | 17 | 17-04-2009 22:33 | |
Psychologie |
Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #111 Little_lady | 492 | 26-10-2007 21:27 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Gatara | 500 | 05-11-2006 15:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Je ideale samenleving Rerisen Phoenix | 35 | 16-02-2003 13:42 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De beoordeling/het profiel van Jezus Christus Verwijderd | 11 | 05-05-2002 18:28 |