Ik ben geen Christene en ik zou dus ook niet weten hoe een christelijke retraite is. Ik heb overigens wel net even die site bekeken van de Ichthus retraite en dat lijkt me wel een heel inspirend weekend als je in God gelooft.
Maar ik ben wel 3 keer op retraite geweest (elk van 7 dagen lang). Ik verbleef dan telkens ergens in een gehuurd boerderijtje in the middle of nowhere op het platteland, waar je niet afgeleid wordt door verkeer of andere mensen. En je mocht dan de hele week niet praten en op geen enkele manier contact hebben met de buitenwereld (geen tv, geen boeken, geen kranten, geen telefoon, et cetera) en ook at ik tijdens die retraites heel sober en gezond (ook vegetarisch of veganistisch). En het was ook de bedoeling om elke dag om 5 uur op te staan en heel de dag te mediteren of andere oefeningen te doen om je geest te trainen, naar binnen te richten en te leren concenteren. Of je hield je bezig met zelfreflectie en beschouwing, oefeningen om je bewustzijn en opmerkzaamheid te vergroten of je dacht na over de diepere thema's in het leven, zoals vergankelijkheid, de dood, de mogelijkheden van het kostbare leven, het cultiveren van mededogen en liefde, et cetera. Daarnaast is het ook gewoon een uitgelezen mogelijkheid om alles wat zich in je geest bevindt te laten bezinken en je geest thuis te brengen in een staat van absolute helderheid en zuiverheid. Problemen die je hebt moet je bijvoorbeeld immers wel onder ogen komen tijdens zo'n retraite en angsten of oude trauma's komen ook naar boven, het is de ideale mogelijkheid om je daar bijvoorbeeld van te bevrijden. Ook kun je in zo'n situatie nieuwe zelfinzichten verwerven en kom je weer in contact met wat je echt voelt en wat echt belangrijk is in het leven. Daarnaast kun je ook op deze manier makkelijk bepaalde emoties los laten, die je normaal gesproken in het dagelijkse drukke leven in beslag nemen en verteren. En voor mij was de eerste retraite voor het eerst in m'n leven dat ik echt voor langere tijd alleen met mezelf was, zonder uitvluchten en zonder afleidingen. Het is alsof je je geest totaal onderste boven haalt, totdat dit aan het eind van de retraite plaats heeft gemaakt voor pure transparantie en innerlijke rust. En dit is nog maar één week, kun je nagaan wat het met iemand doet als je dit een paar maanden of langer zou doen. Echt, mijn meest gelukzalige momenten heb ik tijdens die retraites gehad. Mijn God, er zijn geen woorden voor om uit te leggen hoe goed het voelt, zo heb ik een keer een half uur of zo moeten huilen van pure euforie doordat ik een mooie zonsondergang zag en gewoon zo blij was simpelweg te zijn. En als je weer terugkeert in het normale leven voel je je ook zo evenwichtig en onbevreesd, je kunt alles weer aan en je bent gewoon teruggekeerd met inspiratie en een blik die in staat is om dingen in het juiste perspectief te zien.
Maar goed, ondanks mijn ongelovigheid, heel dit verhaal omdat ik mensen van zo'n geweldige ervaring op de hoogte wil stellen. Het maakt ook niet uit of je gelovig bent of niet. Ik denk dat als je gelovig bent, dat het dan ook heel erg helpt om je geloof te versterken en het een nieuwe impuls te geven en om weer meer in contact te komen met jezelf en met God.
In ieder geval, heel veel geluk/plezier en bezieling toegewenst tijdens je Ichthus retraite.
Laatst gewijzigd op 31-10-2005 om 15:03.
|