Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2005, 10:06
Verwijderd
Citaat:
dinsdag 25 oktober 2005 uur.
‘Weigeren Antillianen is onwettig’
Van onze verslaggever

DEN HAAG - Een toelatingsregeling voor Antilliaanse en Arubaanse jongeren is juridisch onhaalbaar. Dit stellen twee advocaten die het plan van het kabinet hebben onderzocht om zo’n regeling in te voeren.

Het tweetal, Gerard van der Wal en Jilles Heringa van het advocatenkantoor Houthoff Buruma, somt de juridische bezwaren op in een artikel in het blad Migrantenrecht. De voorgenomen toelatingsregeling eist van Antilliaanse en Arubaanse jongeren tussen de 18 en 24 jaar dat zij uitzicht op werk of een opleiding hebben, voordat zij naar Nederland mogen afreizen. Onder de 18 jaar moeten zij een voogd in Nederland hebben. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt dit voorstel.

Als het kabinet zijn voornemen uitvoert, is er volgens de advocaten gerede kans dat de Nederlandse rechter de toelatingsregeling naast zich neerlegt. De eisen maken namelijk inbreuk op het in internationale verdragen vastgelegde volkenrechtelijk beginsel dat iedereen recht heeft op toegang tot het land waarvan hij of zij de nationaliteit heeft. Antillianen en Arubanen hebben de Nederlandse nationaliteit. De toelatingsregeling die de Antillen zelf hanteren, is volgens de advocaten van een andere orde.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1130130363669.html

Wat vinden jullie hiervan? Mogen we Antillianen weigeren in Nederland?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2005, 10:11
Verwijderd
Ha, mijn hopelijk toekomstige kantoor

Het zoveelste voorbeeld van klungeligheid van het ministerie, dat eigenlijk alleen kijkt naar politieke belangen en zich geen drol aantrekt van het recht. Overigens ben ik eigenlijk pertinent tegen het weigeren van elke gehele groep mensen alleen op grond van het feit dat een X percentage van die groep onwenselijk gedrag vertoont. Het is natuurlijk zo dat Antillianen een relatief (zeer) groot deel van de criminaliteit voor hun rekening nemen in bepaalde grote steden, maar dat kan natuurlijk nooit een reden zijn om álle (jonge) Antillianen te weigeren. Wel zou er een regeling moeten komen die het makkelijker maakt om snel harde maatregelen te nemen tegen Antillianen die wél duidelijk de fout in zijn gegaan. Terugsturen zou dan het beste zijn, maar daar staat de nationaliteit aan in de weg en dat vind ik gewoon jammer.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 10:17
T_ID
T_ID is offline
Het zou helpen als het kon, maar het kan niet.

Dan lijkt begeleiding in plaats van weigering van mensen die de criteria niet halen me een betere oplossing.
Oud 01-11-2005, 10:18
Verwijderd
Wat zijn de criteria dan? Zich netjes gedragen, werk hebben, niet frauderen met uitkeringen? Dan lijkt het mij dat dat ook ŕ la minute op kansloos Nederlands plebs moet worden toegepast, want dat is ook strontvervelend.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 10:26
Love & Peace
Love & Peace is offline
Wat zijn de baten die Nederland heeft bij zo'n arm overzees gebied? Kunnen ze niet scheiden metmekaar? Dat het een niet lopend huwelijk is, is duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 10:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 01-11-2005 @ 11:26 :
Wat zijn de baten die Nederland heeft bij zo'n arm overzees gebied? Kunnen ze niet scheiden metmekaar? Dat het een niet lopend huwelijk is, is duidelijk.
Een verdrag uit (als ik goed herinner) 1750 verbied het dat een bepaald deel van het koninkrijk eenzijdig het andere afstoot. En het is niet alsof de Antillen onafhankelijk willen worden vanwege al het geld van de overheid dat die kant op verdwijnt.
Oud 01-11-2005, 10:32
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-11-2005 @ 11:31 :
Een verdrag uit (als ik goed herinner) 1750 verbied het dat een bepaald deel van het koninkrijk eenzijdig het andere afstoot. En het is niet alsof de Antillen onafhankelijk willen worden vanwege al het geld van de overheid dat die kant op verdwijnt.
Zijn er ook consequenties verbonden aan het niet opvolgen van dat verdrag?

Laatst gewijzigd op 01-11-2005 om 10:35.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 10:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 01-11-2005 @ 11:32 :
Zijn er ook consequienties verbonden aan het niet opvolgen van dat verdrag?
Keine Ahnung. Maar ja, zelfs als dat niet zo is dien je je aan je verdragen te houden.

Wel vind ik het hypocriet dat het bestuur van Antillen Nederlandse invloed op hun bestuur probeert te frustreren, als ze een gebiedsdeel willen zijn moet het bestuur daar ook naar zijn.
Oud 01-11-2005, 11:13
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Hoog tijd dat de Antillen onafhankelijk worden. Kunnen ze elk jaar een zak geld en andere ontwikkelingshulp krijgen. Iedereen blij.
Oud 01-11-2005, 11:57
Verwijderd
Het is inderdaad waar dat Nederland niet eenzijdig het volkenrechtelijk verband kan beëindigen, tenminste niet in de zin van 'eruit gooien' van de Antillen etc. Er is daarentegen wél in de literatuur opgeroepen tot uitoefening van het volkenrechtelijke zelfbeschikkingsrecht dat elke staat heeft, uit een volkenrechtelijk verband te stappen. Nederland zou dus dat recht moeten uitoefenen en éénzijdig het Koninkrijk verlaten, is wel betoogd (en niet door de minsten).
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 12:01
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-11-2005 @ 11:35 :
Wel vind ik het hypocriet dat het bestuur van Antillen Nederlandse invloed op hun bestuur probeert te frustreren, als ze een gebiedsdeel willen zijn moet het bestuur daar ook naar zijn.
De Antillen en Aruba zijn zelfstandige landen, hoor. Het is begrijpelijk dat ze zich niets aantrekken van Nederland behalve de daarvoor in de wet vastgelegde middelen (de zgn. Rijkswet is de enige wetgevingsvorm waar de overzeese gebiedsdelen rechtstreeks door gebonden zijn) en de Hoge Raad (dat is de enige rechter die voor het gehele Koninkrijk bevoegd is, voor het overige heeft de West een eigen rechterlijk apparaat met het Gemeenschappelijk Hof van Justitie voor de Nederlandse Antillen en Aruba als soort 'tussenhof', vergelijkbaar met onze gerechtshoven).

Andere invloed hoeft men daar in beginsel niet te dulden.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 12:33
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-11-2005 @ 11:35 :
Keine Ahnung. Maar ja, zelfs als dat niet zo is dien je je aan je verdragen te houden.
Ja je dient je wel aan verdragen te houden natuurlijk, maar bij deze is het verdrag zijn doel voorbij geschoten. Vroeger is dat verdrag opgesteld om ervoor te zorgen dat Aruba en de Antillen zichzelf niet zomaar onafhankelijk konden verklaren van Nederland. (dat lijkt mij tenminste)
Nu werkt het alleen maar andersom, dat Nederland niet van Aruba en de Antillen af kán. Dat kan niet de bedoeling zijn geweest toen dit verdrag eeuwen terug werd opgesteld.

De enige reden om het verdrag te blijven eren is om als het ware boete te doen voor eerder aangerichte schade in het land. (uitbuiting en diefstal)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 12:51
T_ID
T_ID is offline
De reden voor dat verdrag kwam eigenlijk vanwege Nederlands-Indië. Als 20-30% van je nationaal inkomen komt vanwege de handel die de grondstoffenexport daarvan je opleverd dan wil je dat wel houden, die paar eilandjes zijn gewoon meegenomen.

Ja, wisten we toen veel dat Indonesië alsnog onafhankelijk zou worden en we nu opgescheept zitten met eilandjes die kunstmatig economisch in leven moeten worden gehouden. Van uitbuiting is in het geval van de Antillen ook geen sprake, dus dat hysterisch gedoe over kolonialisme zodra Nederland iets vind over het bestuur daar vind ik dan ook debiel. Zijn ze niet onafhankelijk, dan krijgen ze geld en moeten ze zich voegen naar het beleid hier. Hoeven ze dat niet, even goede vrienden, maar dan mag Nederland de geldkraan ook dicht draaien als we het niet eens zijn met wat de regering daar uit vreet.

Iets dat mijn inziens veel te weinig gebeurd.
Oud 01-11-2005, 13:01
Verwijderd
Ik denk dat het bestuur daar juist beter zou gaan als we ze weer zouden koloniseren. Er is geen reden toe omdat daar niets (meer) te halen valt, maar ze hebben in elk geval wel laten zien er met eigen autonomie ook een potje van te maken.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 13:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2005 @ 11:18 :
Wat zijn de criteria dan? Zich netjes gedragen, werk hebben, niet frauderen met uitkeringen? Dan lijkt het mij dat dat ook ŕ la minute op kansloos Nederlands plebs moet worden toegepast, want dat is ook strontvervelend.
De eisen die minister Verdonk dus stelt zijn een baan of een opleiding hebben en jongeren onder de 18 moeten een voogd hebben.

Maar is dit haalbaar? En hoe moet dit gecontroleerd worden?
En natuurlijk lijkt mij dan de belangrijkste vraag, mogen we mensen die ook Nederlanders zijn wel zomaar het land uitzetten.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 21:34
McCaine
McCaine is offline
Veel zinvoller, lange-termijn denkender en juridisch haalbaarder zou zijn om gewoon de Antillen onafhankelijk te maken. Laat hen hun eigen boontjes doppen.
Reageren

Regels voor berichten