|
|
Bekijk resultaten poll: Ben je voor of tegen de plannen van Bolkestein? | |||
Voor |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 14.29% |
Tegen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
36 | 85.71% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
Ik weet niet of jullie het al gehoord of gelezen hebben, maar Frits Bolkestein bepleit een gymnasium zonder Grieks en Latijn!
Wat vinden jullie hiervan? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat van die vertalingen kan je deels oplossen door verschillende (wetenschappelijke) vertalingen naast elkaar te leggen. No offence, maar je moet Homerus niet alleen in de vertaling van Imme Dros lezen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik vind het namelijk een goed idee om zo'n richting in te voeren, maar ik wil niet dat het gymnasium in zijn huidige vorm verdwijnt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Ik vind dat de klassieke talen zeker niet moeten worden afgeschaft, want door te vertalen leer je heel precies kijken wat er staat en goed lezen en daar heb je ook veel profijt van bij de moderne vreemde talen. Daar komt dan het afleiden uit (met name) het Latijn bij, wat mijzelf erg geholpen heeft bij Engels en Frans. Ik denk zelf dat het vak KCV moet worden uitgebreid en dat het eerder gegeven moet gaan worden dan in 5e klas gymnasium. Het liefst al in de eerste, zodat meteen het nut van de klassieken duidelijk wordt gemaakt, waardoor ook de motivatie voor de lessen Latijn en Grieks zal stijgen. (Maar dit is weer een ander punt en gaat voorbij aan Bolkesteins stelling) Tijdens de lessen KCV moeten er dan vooral veel klassieke teksten in vertaling gelezen worden, natuurlijk op een leuke manier, zodat de achtergond voor de taalvakken wat groter wordt. Maar ik vrees dat deze vernieuwing nooit doorgevoerd zal worden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De rest van je verhaal vind ik ook.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik zei dat het grootste cultuur gedeelte bij KCV ondergebracht moest worden en bij Latijn (en Grieks) de taal. Wat dus wel impliceert dat KCV beter moet aansluiten bij de vakken Grieks en Latijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Een man naar mijn hart ![]() Wat mij betreft verdwijnt het vertalen en gaan gymnasiasten kiezen voor een breder taalpakket (Spaans, Chinees of juist Frans/Duits/Engels op een zeer hoog niveau) of voor eens échte wiskunde/natuurkunde op de middelbare school (verzamelingenleer, optimalisering, relativiteit!). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||