Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2010, 21:27
Wouterh
Wouterh is offline
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, ik zit op 3 gymnasium maar ik wil misschien naar 4 atheneum ipv 4 gymnasium omdat ik latijn en grieks niet zo leuk vind.Ik kan het volgens alle leraren makkelijk aan. Ik wil waarschijnlijk of geneeskundee of rechten studeren. Aan jullie de vraag wat zouden jullie doen? En wat zijn de voordelen van Gymnasium en wat die van Atheneum? Is het handig om latijn of grieks te hebben bij een van deze studies?

Vraag 2:

Ik wil in Amerika studeren. Maakt het dan uit of je Gymnasium of Atheneum gedaan hebt?

Alvast bedankt allemaal

Wouter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2010, 23:42
Martiño
Martiño is offline
Vraag 1:
Latijn en Grieks heb je nergens voor nodig (behalve als je na je VWO klassieke talen gaat studeren). Voor rechten en geneeskunde heb je het ook niet nodig. Het is wel zo dat er veel termen in het Latijn zijn (vooral bij Geneeskunde), maar daar hoef je echt geen Latijn in je vakkenpakket voor hebben gehad. Als je het aankan en leuk vindt zou ik het vooral doen, het is natuurlijk wel een meerwaarde voor je eigen persoonlijke ontwikkeling, dommer word je er niet van, maar een meerwaarde voor Rechten of Geneeskunde heeft het niet echt.

Vraag 2:
Dat zal niet afhangen van de keuze tussen gymnasium of atheneum. Voor meer informatie zou ik eens langs je decaan gaan, die weet daar vast meer over. Als je in het buitenland wil studeren komt daar namelijk nog een hele hoop bij kijken.

Wat je wel nodig hebt om in de VS te gaan studeren is onder andere een studiebeurs om je collegegeld te betalen. Vooral bij de wat hoger aangeschreven universiteiten kunnen de collegegelden behoorlijk hoog oplopen. Er zijn vast beurzen voor buitenlanders, verdiep je daar eens in.
Daarnaast stellen veel universiteiten aanvullende eisen, bij de top (Harvard, Yale, etc.) kom je echt niet zomaar binnen met alleen een VWO diploma. Dus het is misschien handig om alvast een plan te maken, waar wil je wat studeren, welke eisen hebben die universiteiten, etc.

Overigens, waarom wil je in de VS studeren? Buiten de topuniversiteiten is het universitair onderwijs in de VS niet echt beter dan wat er hier in Nederland en in de rest van Europa te vinden is.
Oud 14-04-2010, 07:08
burnedgamer
burnedgamer is offline
s

Laatst gewijzigd op 20-07-2018 om 11:57.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 07:26
Verwijderd
Vraag 1: echt nut heeft het niet, het is vooral voor de leuk en voor het "prestige". Dus als je dat niet belangrijk vindt kun je het laten vallen.

Vraag 2: dan is het vooral belangrijk hoeveel geld je hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 09:37
lizz0417
lizz0417 is offline
Hoi Wouter!

Ik ben ook nieuw hier en heb ervaring met je vragen
vraag 1: latijn of grieks helpen je later altijd, mijn hele familie heeft gymnasium gedaan en ik zelf doe dit jaar eindexamen gym en heb er erg veel plezier van bij andere talen en mijn familie zeggen ook dat ze er veel aan gehad hebben. Voor rechten of geneeskunde is het niet verplicht maar wel handig omdat veel latijnse termen gebruikt worden heb je met latijn toch wel een pluspuntje.

vraag 2: als je je gaat aanmelden op een uni in de VS staat het heel mooi als je Latin or Greek op je vakken lijst zet. Ben zelf namelijk ook gaan praten met iemand van een uni en die zij dat ze het als een plus punt zien.

Ik zou gewoon gym blijven doen als je het makkelijk aankunt!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 17:04
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Voor rechten of geneeskunde is het niet verplicht maar wel handig omdat veel latijnse termen gebruikt worden heb je met latijn toch wel een pluspuntje.
Dat valt echt ernstig mee hoor. Ik zeg niet dat je er niks aan hebt, maar als je het alleen zou kiezen omdat je geneeskunde of rechten wil studeren zou ik de moeite besparen.

Wat niet wegneemt dat je het niet zou moeten doen als je het graag wil, overigens.
Reageren

Regels voor berichten