Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Wat je zegt klopt volgens mij niet. Je kan heel intelligent zijn, maar als je niet het doorzettingsvermogen, de discipline of - zeg maar - een positieve instelling hebt, kan je net zo goed "mislukken".
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus of je domheid nu definieert als slecht zijn in taal of rekenen, of gebrek aan 'sociale intelligentie', dat maakt niet uit. Het gaat om de onderliggende eigenschap, en die is wel degelijk aangeboren. Er zijn wel degelijk dingen waarvan elk weldenkend mens onderschrijft dat het dom is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 23-10-2005 om 03:41. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Die disclamer van je vind ik nogal zwak. Dat jij nou een rechtenpikkie bent en jezelf zo verheven voelt betekent niet dat je anderen lager mag plaatsen. Ik geloof best wel dat er veel triest laaggeschoold volk is, maar omdat je MBO doet heb je nog wel kans om succesvol te worden in het bedrijfsleven. Zonder al die laagopgeleiden moeten we de laat telkens hoger leggen. Dan krijg je dus dat je voor de meest domme baantjes een havo diploma nodig hebt, en dat is weer demotiverend en vervelend voor mensen die alleen maar een vmbo diplomaatje hebben en toch zo graag hun hele leven in de supermarkt willen werken. Ik noem maar wat. Ik doe trouwens gewoon MBO niveau 4, als ik financieel de kans heb om zometeen HBO te doen dan zal ik dat ook zeker gaan doen. In de eerste jaren van de middelbare school heb ik ook havo gedaan, maar niet iedere puber heeft zin om hard te werken niet-weten waar het goed voor is, daar kijk je pas op terug als je die levensfase voorbij bent. Om terug te komen op het onderwerp; Ik geloof niet dat er geboren verliezers zijn. Iedereen kan zijn sociale vaardigheden bijspijkeren. En er zijn mensen die op het eerste gezicht waardeloos lijken maar toch iets bijzonders kunnen. Je hebt muzikanten zo dom als een varken, maar ze zijn goed in muziek maken, dus niet kansloos. En zelfs al zijn mensen wel kansloos, dan is er altijd wel iets waar ze goed in kunnen worden. Die film Twins gaat alleen maar over het succes met vrouwen. Dat vrouwen vallen op gespierde zelfverzekerde lange mannen weet iedereen wel. Maar ik weet zeker dat een vrouw liever bij een romantische, grappige en onvoorspelbare man is als bij een kouwe spierbundel die alleen maar een beetje z'n opgepompte lijf kan showen en blij kan zijn met die 1.85> Intelligentie niet alles. Mensen die zichzelf zien als 'elite' (politici, rechters, advocaten) menen dat het super belangrijk is, want zij zijn slim en ze weten veel bla bla. Intelligentie is niet het belangrijkste op deze wereld. Mensenkennis, humor en sociale vaardigheden brengen je meestal veel verder. Er zijn honderdduizenden nerds, ze kunnen programmeren en ze weten veel maar toch zien meiden ze niet staan, pas als ze een baan krijgen en geld verdienen krijgen ze een vrouw, want pas dan hebben ze een paar dingen die voor sommige vrouwen belangrijk zijn namelijk; invloed, geld, aanzien en bekendheid Laatst gewijzigd op 06-11-2005 om 00:27. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder ben ik het wel met je eens, je hebt ook zoiets als sociale intelligentie. Ik heb een gloeiende hekel aan zogenaamde intellectuelen die zich verheven voelen boven anderen. Ieder mens is op zijn manier intelligent of speciaal. Er bestaan dan ook geen verliezers en winnaars, dat is veelste zwart/wit benadert. Zelfs autistische mensen hebben soms merkwaardige gaves, ik zag bijvoorbeeld eentje die opmerkelijk goed piano kon spelen. Ook is de context erg belangrijk, vroeger hadden bijvoorbeeld jagers veel aanzien, tegenwoordig vooral de "denkers". |
![]() |
||
Citaat:
![]() mijn doel zou zijn mijn potentieel zo te benutten dat ik daar kwam waar ik wilde zijn. als ik er eenmaal was misschien ook om daar te blijven, maar echt hoor, optimaal is een eng woord. "meer meer meer" enzo. want dat potentieel kun je ookw eer ontwikkelen enzo. ik denk dat het doel van ieder individu alleen het streven naar geluk gemeen heeft, ook omdat dat gewoon in de defenitie van geluk ligt natuurlijk. niemand is een geboren verliezer, want dat zou iemand zijn die nooit gelukkig zou zijn. een geboren maatschappelijke verliezer is misschien wel makkelijk, daar hoef je in principe alleen maar een (in de ogen van de massa) negatieve afwijking voor te hebben.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
ik bedoel dat je af en toe wat wint, af en toe wat verliest, dat alles met grote aanhalingstekens. er bestaat simpelweg niet iemand zonder doelen. er zijn mensen zonder wensen, maar dat komt omdat zij al tevreden zijn.
niet alle doelen/positieve dingend ie geluk opwekken gaan ten koste van anderen. een studie halen ofzo, een fijn gezin oid, een goede gezondheid etc etc. een winnaar is iemand die kan zien dat hij een winnaar is misschien defenieer ik daar perongeluk ook verliezers mee, maar dat is dan niet bedoeld, omdat iedere verliezer een winnaar kan worden.
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ik haal geluk uit dingen die je niet optimaal kunt hebben. optimale gezondheid, potentiele gezondheid? als je steeds maar naar een mooiere vrouw op zoek gaat? rijker dan rijk? waarom?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Gezweetwel: Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je moet bescheiden in de betekenis 'klein' wel even onderscheiden van de betekenis 'niet naar voren tredend over de eigen prestaties'.
Als je zegt dat iets een bescheiden som geld is, dan bedoel je gewoon klein, maar als je zegt dat iemands karakter bescheiden is, dan bedoel je daarmee dat hij weinig opschept over zijn eigen prestaties. Iemand die zichzelf heel hoge doelen heeft gesteld, bijvoorbeeld hoogleraar worden of heel erg rijk worden, kan evengoed bescheiden zijn. Dat geldt trouwens eigenlijk voor de meeste mensen die iets doen omdat ze het leuk vinden: die willen de beste worden op hun vakgebied, niet omdat ze dan anderen de loef af kunnen steken, maar omdat ze zich helemaal willen verdiepen in wat zij een leuke bezigheid vinden. Dat heeft ook niet zoveel te maken met tevreden zijn met een klein huisje. Da's veel meer persoonlijke smaak. Ik zie trouwens niet direct in wat dat met 'verliezers' te maken heeft, maar goed. |
![]() |
|
![]() |
Uit de context zou toch moeten blijken dat met 'bescheiden' in dit geval in de betekenis van 'een kleine som geld' bedoeld wordt. Bescheiden mensen zijn vaak winnaars, mensen die als doel hebben een 'bescheiden leven' te leiden vaak niet, omdat deze mensen niet groot dromen en dat is in mijn ogen erg bepalend om een winnaar te zijn.
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Niet hijzelf Als dat sarcasme was. Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-11-2005 om 11:32. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-11-2005 om 18:56. |
![]() |
||
Citaat:
Je mag er niet van uit gaan dat iedereen die niet probeert te streven naar de doelen die jij als "meerwaardig" acht, niet durft of faalangst heeft of nota bene laf is. Sommige mensen gaan er even hard voor een gelukkig gezin te onderhouden, en dat is op zich al niet meer zo vanzelfsprekend in deze tijden. Ookal lijkt het dan bvb dat ze simpelweg een afmattend arbeidersbaantje hebben, je weet gewoon niet wat er achter zit. In die situatie vind ik een gezin onderhouden overigens nobeler dan een eigen doel nastreven. Een levensdoel is slechts een illusie, én een luxe'probleem'.
Laatst gewijzigd op 10-11-2005 om 19:05. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
alles opzij zetten om zus of zo te bereiken kan iedereen, falen kan ook iedereen, en slagen ook wel. Ik ben er echter van overtuigd dat iemand mogelijkheden in alle richtingen heeft. ook ben ik er van overtuigd dat je je niet het ultieme doel in alle richtingen kunt stellen, omdat richtingen elkaar soms uisluiten, en omdat je dan geen leven meer hebt. Ik houd gewoon van mensen, dus ik wil een grote omgeving. dan kan ik bijvoorbeeld wel gaan basketballen omdat ik toevallig een beetje groot ben, maar dan mis ik teveel. ik weet niet, ik stort me in zoveel projecten, maar ik kan me niet mijn leven lang op 1 ding gaan focussen. Maar, ik ben NU ook al gelukkig. dat betekend natuurlijk niet dat ik hier stil blijf staan. mijn leven laat zich op de een of andere manier niet bevriezen in een periode die ik prettig vind. Je zou mijn momentele levensdoel momenteel misschien kunnen defenieren als "zoveel mogelijk gelukkige minuten binnenslepen" Ik ben er alleen weer niet echt actief mee bezig, ik loop wel mee. never mind, ik kom er ook niet uit ![]()
|
Winnaars zijn mensen die de verantwoordelijkheid dragen van hun eigen keuzen , verliezers zijn mensen die anderen de schuld geven van hun eigen keuzen. Een winnaar is dan ook iemand die leert van zijn fouten , en verliezers zijn dan mensen die telkens dezelfde fouten blijven maken.
![]() Maar "echte" winnaars , zijn die mensen die anderen op weg helpen zonder daarbij eigenbelang na te streven. Dat zijn voor mij de echte winnaars , de werkelijke helden. Je bent voor mij geen winnaar als je je medemens daarvoor onder de voet moet lopen. ![]()
Laatst gewijzigd op 10-11-2005 om 21:19. |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() maar goed. volgens jou hoef je niet perse een winnaar te zijn op het moment dat je gelukkig bent. (mijn bronnen van geluk, zoals vriendin en gezondheid zijn eigenlijk irrelevant, het gaat me om geluk). bij mij gaat het juist hand in hand. ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar een winnaar zijn is volgens mij een soort state of mind van "alles is goed, goed gekomen en ik kan de wereld aan" of iets in die richting. De wereld aankunnen wil nog niet zeggen dat je er ruzie mee moet gaan zoeken door je uiterste kunnen na te streven. maar goed, even naar jou defenitie van winnaar (vind ik veel interessanter), iemand die zijjn potentieel benut. Is het volgens jou dan wel altijd verkiesbaar ome en winnaar te zijn? Het feit dat je een geweldige rockster had kunnen zijn(drugs en slechte huwelijken inclus), maar koos voor je vrouw (daar is ze weer) lijkt me ook een prettige gedachte.
||
Citaat:
![]() En ah, in jouw ogen? In zijn ogen heeft hij gefaald, dat is van belang, en daar voelt hij zich vast heel ongelukkig mee, onze niet-bestaande persoon. Hij heeft misschien niks materieels verloren, nee. Is dat van belang? Voor het antwoord op het tweede deel, zie JaJ.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Maar het is nu wel duidelijk geworden dat onze definities simpelweg niet op hetzelfde neerkomen. Citaat:
Zoals ik al eerder heb benadrukt is prioriteiten stellen erg belangrijk. Als je denkt dat je met de vrouw gelukkiger kan worden lijkt me dat voor iedereen de juiste keuze. Dat wil echter niet zeggen dat je zodra je met haar getrouwd bent een suf burgerlijk leven moet gaan lijden. Jij neemt aan dat deze persoon een rockster had kunnen worden en dat betekent dat hij waarschijnlijk de capaciteiten van een winnaar heeft. Hij heeft waarschijnlijk nog vele alternatieve doelen over waar hij zijn potentieel mee kan benutten en die wél te combineren zijn met zijn familieleven. Om het anders te zeggen: ik zeg niet dat je je potentieel optimaal moet benutten 'om je potentieel optimaal te benutten'. Je moet je potentieel benutten om de doelen te bereiken die voor jouw belangrijk zijn. Winnaars zijn daar goed in, verliezers niet. Laatst gewijzigd op 15-11-2005 om 07:54. |
![]() |
|
Ik kan me wel vinden in de mening van Rimmer_Dall dat een winnaar goed is in het optimaal benutten van zijn capaciteiten en talenten en een verliezer niet. Ook het leren van fouten is een belangrijke eigenschap van winnaars.
Je capaciteiten en talenten krijg je mee bij de geboorte. Stel dat iemand niet zoveel capaciteit heeft en niet zoveel talent. Is dat dan een geboren verliezer? Ik vind dat dat niet hoeft. Want zo'n persoon kan heel gelukkig worden als die een gezin krijgt. Als iemand gelukkig is, kan het zijn dat hij niet meer probeert om hogere doelen na te streven. Dit kan ook bij die persoon met weinig talenten en weinig capaciteiten. Hij gaat niet voor hogere doelen, omdat hij zijn draai heeft gevonden. Hij is gelukkig. Maar is hij een winnaar? Ik kan me ook vinden in de mening van anderen dat deze persoon inderdaad een winnaar is. Zelfs als hij wel over veel capaciteiten en talenten beschikte, maar deze niet optimaal heeft benut. Want hij is en blijft gelukkig en gelukkig zijn is een doel dat bijna ieder mens nastreeft (lijkt me). Daarom denk ik dat een winnaar zijn een aantal criteria heeft, maar je hoeft niet aan alle criteria te voldoen om een winnaar te zijn. Bij het voldoen aan x% van de criteria ben je een winnaar. Deze discussie gaat vooral over welke criteria dat dan zijn en daar kunnen meningen natuurlijk over verschillen. Wat x% precies is, verschillen de meningen natuurlijk ook over, omdat iedereen persoonlijke maatstaven gebruikt. Om dan weer terug te komen op de vraag aan het begin, ik denk niet dat het zo zwartwit is dat je aan 0% of 100% van de "winnaarscriteria" kan voldoen. Iemand kan dus niet van geboorte uit een verliezer zijn.
Laatst gewijzigd op 17-11-2005 om 18:04. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Over bevoorrechte mensen Charretje | 15 | 19-03-2012 10:39 | |
VN jongerenvertegenwoordiger verkiezing Assault | 9 | 15-10-2007 21:47 | |
Bijna net als wij, de wortels van vreemdelingenhaat Verwijderd | 17 | 09-09-2006 14:56 | |
Psychologie |
Muziek #3 Dolores | 488 | 24-09-2005 20:46 | |
Donor automatisch? Aangeven wanneer je donor bent? MissCzechMeOut | 112 | 11-02-2004 10:07 |