Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2005, 18:08
zoemzoem
zoemzoem is offline
Ik heb via www.ubuntulinux.org de live-cd van ubuntu gedownload en op een cd gebrand. De cd start gewoon op op mijn laptop, maar om Ubuntu te laten werken moet ik het van de cd af booten. Nu mijn grote vraag: wat is booten en hoe doe ik dat? Ik heb geprobeerd om mijn computer opnieuw te laten opstarten en tijdens het opstarten (voordat het Windows scherm verschijnt) op delete te drukken, maar dan gebeurt er niks en start hij gewoon Windows op. Wat doe ik verkeerd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2005, 18:20
freyk
freyk is offline
"Booten" is het opstarten van een besturingsysteem.
Als je computer opstart, zul je ook windows zien booten.

Om ubuntu te laten booten, kan je op verschillende manieren doen:
  • In de bios de bootvolgorde veranderen, zodat je cdromspeler eerst geladen word.
    Hoe je in de bios komtt? door op de "delelete"-toets (of een andere knop, dat de computer aangeeft als je de computer start) in te drukken.
  • Sommige computers laten een "optie" zien dat je in dat menutje kan selecteren welke ding je wil laten booten.
  • vanaf een diskette (maar weet zo ff niet hoe)
Oud 12-11-2005, 18:24
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
freyk schreef op 12-11-2005 @ 19:20 :
"Booten" is het opstarten van een besturingsysteem.
Als je computer opstart, zul je ook windows zien booten.

Om ubuntu te laten booten, kan je op verschillende manieren doen:
  • In de bios de bootvolgorde veranderen, zodat je cdromspeler eerst geladen word.
    Hoe je in de bios komtt? door op de "delelete"-toets (of een andere knop, dat de computer aangeeft als je de computer start) in te drukken.
  • Sommige computers laten een "optie" zien dat je in dat menutje kan selecteren welke ding je wil laten booten.
  • vanaf een diskette (maar weet zo ff niet hoe)
Mijn computer geeft tijdens het opstarten alleen een zwart scherm, na twee minuten ofzo verschijnt dan het windows-gebruikers scherm, maar tussendoor geen andere tekst.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 18:53
ILUsion
ILUsion is offline
Ik hoop dat je in ieder geval de notebook opstart(=boot) met de Ubuntu-cd erin.

In de handleiding van je notebook staat waarschijnlijk wel hoe je in het BIOS-menu geraakt (dat wordt soms ook wel setup-menu of iets dergelijks genoemd in handleidingen). Mijn gok zou zijn: Delete (dat is op gewone computers meestal de toets) en anders de F-toetsen (op mijn notebook is het F2 bijvoorbeeld) en anders een toets (waarschijnlijk een F-toets) in combinatie met Fn (dan zal er wel iets 'setup' of 'bios' of een schroevendraaier/Engelse sleutel/... op die toets staan.
Oud 12-11-2005, 20:26
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 12-11-2005 @ 19:53 :
Ik hoop dat je in ieder geval de notebook opstart(=boot) met de Ubuntu-cd erin.

In de handleiding van je notebook staat waarschijnlijk wel hoe je in het BIOS-menu geraakt (dat wordt soms ook wel setup-menu of iets dergelijks genoemd in handleidingen). Mijn gok zou zijn: Delete (dat is op gewone computers meestal de toets) en anders de F-toetsen (op mijn notebook is het F2 bijvoorbeeld) en anders een toets (waarschijnlijk een F-toets) in combinatie met Fn (dan zal er wel iets 'setup' of 'bios' of een schroevendraaier/Engelse sleutel/... op die toets staan.
Het was inderdaad F2, dankjewel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten