Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 17:55
Cthulhu
Cthulhu is offline
Ik had tot voor kort windows XP op mijn pc staan. Met partitionmagic 7.0 maakte ik een extra partitie aan om linux (fedora) te installeren.
Na installatie van Fedora kon Grub (de bootloader) windows niet meer opstarten. Pogingen om dit aan te passen hadden tot resultaat dat ook fedora niet meer opstartte, de pc liep al vast na 'searching for boot from cdrom'.
Formatteren van de harde schijf leverde niets op, windows kan niet geherinstalleerd worden omdat de pc vastloopt na 'searching for boot from cdrom', ook na het formatteren.

probleem 2: ik heb de harde schijf in een andere pc bijgestoken, maar die kan daardoor nu niet meer opstarten. Blijkbaar is de installatie van de oorspronkelijke harde schijf verloren.

Iemand die kan helpen?
Oud 13-04-2004, 21:06
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
dat heb ik ook eens gehad, maar niet zo als jij het hebt,

wat ik gedaan had

partitie gemaakt voor linux
Windows xp erop laten staan
via de linux installer linux geinstalleerd op partitie
alleen linux maakt 3 partities aan, en had er 1 vóor mijn windows partitie gemaakt waardoor windows niet mee rwilde booten.

Ik kreeg het met geen mogelijkheid meer goed, ook neit in de installer van linux waar je de parties weer kunt verwijderen.
Linux startte niet althans geen grafische interface, er was iets fout gegaan met het installeren daarvan.

toch moet het mogelijk zijn dus maak ik nog es een keer een backup en start opniew

het was trouwens linux mandrake
Oud 13-04-2004, 21:08
freyk
freyk is offline
Wat ook misschien handig is om linux te simuleren via vmware.
Of CoLinux gebruiken!!(net ontdekt op tweakers.net )

-edit-
Maar ik raad je als beginner ten strengste vmware of virtual pc aan, als je met linux begint.
Want stel als er iets mis gaat op je virtuele pc, dan gebeurt er niks met je echte pc!

ennuh, Felora is de brakste distro die ik heb uitgeprobeert.
Nee, geef mij maar debian.

Laatst gewijzigd op 13-04-2004 om 21:50.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 21:12
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
freyk schreef op 13-04-2004 @ 22:08 :
Wat ook misschien handig is om linux te simuleren via vmware.
Of CoLinux gebruiken!!(net ontdekt op tweakers.net )
hahha dat had ik ook gelezen ja
Oud 13-04-2004, 21:39
Preaper
Preaper is offline
Alle beginners moeten gewoon SuSe gebruiken. Er is geen enkele andere distro die zo gemakkelijk en automatisch geconfigureerd wordt als deze.
Oud 13-04-2004, 22:04
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Preaper schreef op 13-04-2004 @ 22:39 :
Alle beginners moeten gewoon SuSe gebruiken. Er is geen enkele andere distro die zo gemakkelijk en automatisch geconfigureerd wordt als deze.
Moet je wel tig euro neerleggen, en een nieuwe user weet nooit of het dat wel waard is. Dan kun je beter met een gratis (live-cd) distro beginnen. Of wil je een newbee aan een FTP-install zetten? Yeah right.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 09:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Yast was toch vrijgegeven onder de GPL?
Oud 14-04-2004, 11:47
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
LB06 schreef op 13-04-2004 @ 23:04 :
Moet je wel tig euro neerleggen, en een nieuwe user weet nooit of het dat wel waard is. Dan kun je beter met een gratis (live-cd) distro beginnen. Of wil je een newbee aan een FTP-install zetten? Yeah right.
SuSe is harstikke gratis, support niet.
Een FTP-install van SuSe is makkelijk te doen. Dat kan iedereen die weet wat een IP is en welke netwerkkaart hij heeft.
Oud 14-04-2004, 13:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 14-04-2004 @ 12:47 :
SuSe is harstikke gratis, support niet.
YaST was eerst niet gratis. YaST is de wizard die je door allerlei installatie en configuratie dingen heenloodst.

Maar dit is recentelijk vrijgegeven onder de GPL.
Oud 14-04-2004, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Een FTP install is ook niet moeilijk, dat doen de meeste distro's zelf..
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 13:14
Manuzhai
Manuzhai is offline
Volgens mij werkt Mandrake ook wel goed voor de beginnende user. Maar goed, ik ben begonnen met Gentoo en hoewel dat wel iets ingewikkelder is is het ook veel leerzamer en is de installation guide dermate goed dat er meestal geen problemen ontstaan.
Oud 14-04-2004, 17:06
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-04-2004 @ 14:03 :
YaST was eerst niet gratis. YaST is de wizard die je door allerlei installatie en configuratie dingen heenloodst.

Maar dit is recentelijk vrijgegeven onder de GPL.
Ik gebruik SuSe al sinds versie 6 en heb er nog nooit een cent voor neer gelegd en altijd yast gebruikt...
Oud 14-04-2004, 18:56
freyk
freyk is offline
Citaat:
Dan kun je beter met een gratis (live-cd) distro beginnen. Of wil je een newbee aan een FTP-install zetten? Yeah right.
Ja zeker weten
Mijn eerste linux distro was knoppix.
Gewoon een knoppix iso downloaden het het instaleren op mijn virtuele pc van vmware!
Werkte onwijs goed, en het was best snel!
Oud 14-04-2004, 19:32
Boozle
Boozle is offline
Is het niet zo dat je met Partition magic geen linux partities kan aanmaken. Mijn leraar zei dat als je windows overnieuw installeert ruimte moet overlaten en dan kan je tijdens de linux installatie die overige ruimte formateren.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 20:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 14-04-2004 @ 18:06 :
Ik gebruik SuSe al sinds versie 6 en heb er nog nooit een cent voor neer gelegd en altijd yast gebruikt...
http://www.tweakers.net/nieuws/31646...light=gpl+yast
Oud 14-04-2004, 20:45
freyk
freyk is offline
Citaat:
Boozle schreef op 14-04-2004 @ 20:32 :
Is het niet zo dat je met Partition magic geen linux partities kan aanmaken. Mijn leraar zei dat als je windows overnieuw installeert ruimte moet overlaten en dan kan je tijdens de linux installatie die overige ruimte formateren.
Das is dus puur gel*l, wat je leraar zegt.
Gewoon ff met partition magic een linux partitie maken, en dan linux erop gooien.
Oud 14-04-2004, 20:46
Preaper
Preaper is offline
Ik ken dat artikel, maar ik weet dat ik altijd al gratis YaST heb kunnen gebruiken via een FTP installatie. Ik vind het raar .
Oud 14-04-2004, 20:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Preaper schreef op 14-04-2004 @ 21:46 :
Ik ken dat artikel, maar ik weet dat ik altijd al gratis YaST heb kunnen gebruiken via een FTP installatie. Ik vind het raar .
Even uitgezocht. YaST was open source en gratis voor persoonlijk gebruik, maar niet vrijgegeven onder de GPL. Dit belette andere linux-distro's YaST technologie op te nemen in hun eigen distributie. Nu mag dat wel volgens de voorwaarden van de GPL.
Oud 14-04-2004, 21:11
LB06
LB06 is offline
Ja haha...

Voor jou en mij niet nee, maar ik zie mijn ouders echt geen ftp-install doen hoor. rawwrite? welke diskettes moet ik nou hebben? driver-modules? ftp-server? ip-adres? subdir? Zonder heel goede docs komen ze er echt niet uit. (Ja natuurlijk moet je altijd docs lezen, maar weinig mensen doen het helaas).

Verder is het wel altijd zo geweest dat als je SuSE had, je ook yast had, ongeacht of het nu een retail versie was of een ftp-install.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 21:19
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
LB06 schreef op 14-04-2004 @ 22:11 :
Ja haha...

Voor jou en mij niet nee, maar ik zie mijn ouders echt geen ftp-install doen hoor. rawwrite? welke diskettes moet ik nou hebben? driver-modules? ftp-server? ip-adres? subdir? Zonder heel goede docs komen ze er echt niet uit. (Ja natuurlijk moet je altijd docs lezen, maar weinig mensen doen het helaas).

Verder is het wel altijd zo geweest dat als je SuSE had, je ook yast had, ongeacht of het nu een retail versie was of een ftp-install.
Jouw ouders hebben geen behoefte aan linux. Zodra iemand behoefte begint te krijgen aan linux is hij vergevorderd genoeg.
Bovendien neom jij onzin. Suse instaleren is een kwestie van je netwerk module in te stellen(M.a.w. de naam van je netwerk kaart weten en even selecteren) en het ip adres en dir van de FTP server in te vullen.
Oud 14-04-2004, 21:20
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 14-04-2004 @ 21:59 :
Even uitgezocht. YaST was open source en gratis voor persoonlijk gebruik, maar niet vrijgegeven onder de GPL. Dit belette andere linux-distro's YaST technologie op te nemen in hun eigen distributie. Nu mag dat wel volgens de voorwaarden van de GPL.
Ah ok, je hebt het voor ons uitgedoktert. Lief .
Oud 15-04-2004, 07:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oud 15-04-2004, 20:27
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Preaper schreef op 14-04-2004 @ 22:19 :
Jouw ouders hebben geen behoefte aan linux. Zodra iemand behoefte begint te krijgen aan linux is hij vergevorderd genoeg.
Bovendien neom jij onzin. Suse instaleren is een kwestie van je netwerk module in te stellen(M.a.w. de naam van je netwerk kaart weten en even selecteren) en het ip adres en dir van de FTP server in te vullen.
Hoe denk je dat ze weten welke netwerkkaart ze hebben? Als het meezit kijken ze op de factuur maar dan nog zullen ze nog niet veel wijzer worden. Hoe weten ze nu dat een 3Com Corporation 3c900B-TPO [Etherlink XL TPO] (rev 04) een netwerkkaart is en ook nog de goede, want we hebben ook nog een Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10). En een IP-adres? Weten ze echt niet hoor. ftp.surfnet.nl gaat misschien nog wel maar 125.65.33.11? Dacht het niet.

Een CD-install lukt ze daarentegen iig wel(mijn vader iig). Zelf de cd's van MDK9.2 oid gedownload en gebrand en gewoon wat klikken en klaar is Kees. Een up & running Linux install. Natuurlijk zijn er geen iptables scripts of samba servers geďnstalleerd, maar dat heeft meer met kennis over netwerken dan wel drivers te maken. Maw. onder Windows zouden ze het ook niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 22:12
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
LB06 schreef op 15-04-2004 @ 21:27 :
Hoe denk je dat ze weten welke netwerkkaart ze hebben? Als het meezit kijken ze op de factuur maar dan nog zullen ze nog niet veel wijzer worden. Hoe weten ze nu dat een 3Com Corporation 3c900B-TPO [Etherlink XL TPO] (rev 04) een netwerkkaart is en ook nog de goede, want we hebben ook nog een Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10). En een IP-adres? Weten ze echt niet hoor. ftp.surfnet.nl gaat misschien nog wel maar 125.65.33.11? Dacht het niet.

Een CD-install lukt ze daarentegen iig wel(mijn vader iig). Zelf de cd's van MDK9.2 oid gedownload en gebrand en gewoon wat klikken en klaar is Kees. Een up & running Linux install. Natuurlijk zijn er geen iptables scripts of samba servers geďnstalleerd, maar dat heeft meer met kennis over netwerken dan wel drivers te maken. Maw. onder Windows zouden ze het ook niet kunnen.
Jouw ouders hebben geen behoefte om te experimenten met OS's. Mochten ze wel persé een FTP install doen dan komen ze er met gebruiksaanwijzingen echt wel.
Als men al te dom is om te kunnen achterhalen welk hardware er op hun pc staat, dan kunnen ze zelf ook geen windows install uitvoeren.
Oud 17-04-2004, 22:21
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-04-2004 @ 21:45 :
Das is dus puur gel*l, wat je leraar zegt.
Gewoon ff met partition magic een linux partitie maken, en dan linux erop gooien.
Of -ipv illegaal proprietary software gebruiken- GNU Parted of de frontend QTParted gebruiken. Die werkt ook samen met zgn. system recovery live CD's. Kost je niks behalve een paar MBtjes downloaden en de ISO fikken.
Oud 17-04-2004, 22:25
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
LB06 schreef op 15-04-2004 @ 21:27 :
Hoe denk je dat ze weten welke netwerkkaart ze hebben? Als het meezit kijken ze op de factuur maar dan nog zullen ze nog niet veel wijzer worden. Hoe weten ze nu dat een 3Com Corporation 3c900B-TPO [Etherlink XL TPO] (rev 04) een netwerkkaart is en ook nog de goede, want we hebben ook nog een Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10).
1) Computer openmaken.
2) Bij Windows Hardware Devices loeren.

Een goede howto zal je zoiets uitleggen. Iemand die te lui is om documentatie te lezen kan wmb door de stront zakken. Het revisie nummer maakt vaak niet zoveel uit btw.

Citaat:
En een IP-adres? Weten ze echt niet hoor. ftp.surfnet.nl gaat misschien nog wel maar 125.65.33.11? Dacht het niet.
Uhm. Ik weet niet wat voor OS je het over hebt maar vziw. wordt er een lijst gedownload waar je vervolgens een mirror kunt uitkiezen. Soms gaat het zelfs op de manier van "Waar woon je? Europe? En bij welke stad? Amsterdam? Okay, dan woon je in Nederland en dan heb ik deze Nederlandse mirrors voor jou". Nou, selecteer er maar 1. Moeilijk hoor...

Ik heb dit 1x uitgelegt aan iemand die nog NOOIT Linux had geinstalleerd. Het betrof Debian. Na de installatie 1x voor gedaan te heben had hij daarna vrijwel zelfstandig een netwerk-install gedaan. Maanden later had hij vervolgens zelfstandig Denian geinstalleerd via een netwerk-install.
Oud 18-04-2004, 10:46
LB06
LB06 is offline
Nou dan zijn jullie ouders allemaal slimmer dan die van mij... Ik zie ze geen suse ftp-install doen en ZEKER geen Debian netinstall (een cd-install van Debian lukt ze al nooit).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten