Depressie is een op zich niet erfelijk complex, de inwendige uitlokkende factoren zijn dat vaak wel. Met mijn vader scheelt op geestelijk gebied imo veel meer dan met mij, maar hij is dus nooit depressief geworden, al geeft hij wel toe depressieve neigingen te hebben. Ik ben bijna mijn halve leven depressief geweest, gelukkig over het algemeen niet in die mate dat ik niet meer normaal kon functioneren. Ik ben het zelf rond mijn 15de beginnen beseffen. De drie jaren daarvoor ofzo liep ik eig al net hetzelfde rond, zonder echt in te zien dat er een serieus probleem was. Kheb het altijd min of meer voor mezelf gehouden, tot het een kleine twee jaar geleden zover kwam dat ik me van niks nog iets aantrok, niet meer naar school ging, niet meer uit mijn bed kwam tot ik naar het toilet moest

, en woedeaanvallen kreeg zonder ook maar enige moeite te doen om me in te houden. Zelfmoord is er nooit van gekomen, al was het rond mijn 16de en later nog eens rond mijn 20ste er een aantal keer dichtbij. Toen ben ik naar allerlei psychiaters en psychologen gestuurd, maar ik wou me niet laten helpen en het enige wat ermee bereikt werd, was dat ik me kalm hield zodat ik met rust gelaten werd. Ong een half jaartje geleden was het weer zover, aanvallen van razernij, bijna mijn ouders wat aangedaan. Toen pas ben ik zowat gedwongen om mij serieus te laten helpen. Ik kreeg nog dezelfde avond kalmeerpillen, de huisarts stelde mij en mijn ouders voor de keuze om mij te laten opnemen ofwel meteen beginnen met antidepressiva en de therapie hervatten. Het is gelukkig dat laatste geworden. De psychiater ging eindelijk akkoord met een medicatiekuur (er is nu zo'n beetje ruzie tussen mijn huidige psychologe en die psychiater omdat hij al veel eerder medicatie had moeten voorschrijven en omdat hij nu de dosis weer wil afbouwen). Die pilletjes deden echt wonderen, al na een kleine maand snapte ik niet meer waarom ik me in godsnaam altijd druk gemaakt heb, ik ben terug beginnen studeren, de draad weer opgepakt en het is nu beter dan het ooit geweest is. Gelukkig is op sociaal gebied vanaf mijn 17de ong alles wel ongeveer normaal verlopen, op die laatste depressieve maand na, en moest ik daar niet veel meer aan veranderen. Anders was het wrs met wat pilletjes alleen niet opgelost.
De eerste keer eig dat ik dat zo uitgebreid vertel...
Je kan nu wrs wel begrijpen dat ik je aanraad om er zo snel mogelijk iets aan te doen. Ook al is het nog niet zo'n groot probleem, jezelf proberen te verbeteren of laten helpen kan imo nooit kwaad. Ik ken 2 mensen die naar een psycholoog gaan gewoon om hun hart eens goed te kunnen uitstorten, zonder dat er eig een probleem is. Waarom zou jij dan niet een of andere vorm van (professionele) hulp zoeken? Stemmingswisselingen, zoals ik denk dat jij ze hebt, kunnen idd een teken zijn van een depressieve aanleg. Er zijn genoeg manieren bekend om je daarmee te helpen, hoeft helemaal niet zo diepgaand te zijn, dus zoek hulp, zou ik zeggen.