Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2005, 15:45
Supersuri
Supersuri is offline
Ik moet voor mijn opleiding een vermogensberekening doen bij een robotje (boe-bot)

Ik weet alleen niet hoe ik de wrijvings kracht moet berekenen.

luchtwrijving: Fw=cw*A*v^2 Maar hoe vind ik die cw? Weet iemand of daar tabellen van zijn? Ik heb al gezocht op google maar kan niks vinden.

rolwrijving: Fw=cw*Fn Fn is denk ik de normaalkracht die op het wiel drukt, dus dat moet ik dan per wiel uitrekenen. Maar die cw hoe kom ik daar aan? Want kan op internet niks vinden en in de binas staat geen tabel met de verschillende oppervlakte van het materiaal.

Iemand een idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2005, 16:05
Verwijderd
Meestal wordt die benadering gegeven als F=(1/2)ρCwAv2. Hier kan je iets vinden: http://nautilus.fis.uc.pt/personal/p...Resistance.pdf
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 16:29
Global1
wat op wat moet je weten? misschien staat het wel in mijn boek
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 16:32
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Global1 schreef op 04-12-2005 @ 17:29 :
wat op wat moet je weten? misschien staat het wel in mijn boek
plastic op hout en rubber op hout
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 23:46
Verwijderd
Die constanten zijn empirisch bepaald en worden niet vastgelegd door een of andere fysische wet of mathematische berekening, ofzo. Dat komt omdat die formules voor wrijving an sich benaderingen zijn, in werkelijkheid is de luchtwrijving niet zuiver kwadratisch afhankelijk van de snelheid.

Gevolg hiervan is dat die constanten afhankelijk zijn van het medium, maar bijvoorbeeld ook van de druk in het geval van luchtwrijving.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 00:14
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-12-2005 @ 00:46 :
Die constanten zijn empirisch bepaald en worden niet vastgelegd door een of andere fysische wet of mathematische berekening, ofzo. Dat komt omdat die formules voor wrijving an sich benaderingen zijn, in werkelijkheid is de luchtwrijving niet zuiver kwadratisch afhankelijk van de snelheid.

Gevolg hiervan is dat die constanten afhankelijk zijn van het medium, maar bijvoorbeeld ook van de druk in het geval van luchtwrijving.
Ja ik snap maar met behulp van dat soort info kan je het wel precieser benaderen hoop ik. En voor de druk neem ik 1 Bar , dat is tenslotte de gemiddelde druk. (of moet ik dat nog omrekenen na Pascal?)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 12:19
blablalou
blablalou is offline
hallo s...i,

emmmmmmmmm... je zou dat misschien zelf kunnen meten door te kijken bij welke tegenkracht het ding gaat slippen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 14:35
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
blablalou schreef op 06-12-2005 @ 13:19 :
hallo s...i,

emmmmmmmmm... je zou dat misschien zelf kunnen meten door te kijken bij welke tegenkracht het ding gaat slippen.
Heb ik aangedacht, maar omdat we electromotoren (servo's) gebruiken werken die sowieso tegen als er geen stroom op staat.

Dus het is een beetje ingewikkeld, anders zou ik er inderdaad gewoon een newton meter aan kunnen hangen, die met constante snelheid voortslepen en de vrijwingskracht bepalen en die snelheid uitrekenen en zo het vermogen (F*v) bepalen. Maar dat werkt dus niet vanwege die servo's
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten