Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2005, 13:22
Verwijderd
Ik heb een vraagje over dotteren, waarschijnlijk kan dat met een post van een niet-leek beantwoord worden.

De vader van een vriend kreeg een tijdje terug een hartaanval. Hij is toen geloof ik opgenomen, en alles is redelijk goedgekomen al mocht hij nog ongeveer een half jaar zich niet teveel inspannen. Nou moet hij gedotterd worden, want hij kan bijna niets meer.
Nou is mijn vraag: Is dat gevaarlijk?
En eigenlijk heb ik er nog één; komt daarna alles weer gewoon 'goed'?

Dankjewel, alvast.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 13:42
Experiment
Experiment is offline
Mijn vader is ook gedotterd, maar die had daarvoor geen hartaanval gehad, maar iets wat net minder erg is (gedeeltelijk infarct ofzo).

Die heeft toen ook de hele zomer op de bank gezeten, maar alles is wel goed gekomen daarna. Hij slikt nog wel steeds medicijnen voor zijn cholerstol en bloeddruk, en hij had een tijdje zo'mn speciaal trainingstraject dat je op zo'n hometrainerfiets moet enzo.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 13:58
Verwijderd
Is het gevaarlijk:
Geen enkel 'invasief' onderzoek is zonder risico"s. Zo kunnen ook tijdens of na een dotterbehandeling complicaties optreden.

• Er kan een allergische reactie op het contrastmiddel ontstaan, wanneer u overgevoelig blijkt te zijn voor jodium.

• Ondanks het drukverband kan het gebeuren dat het gaatje in het bloedvat weer opengaat en er een bloeding in de lies optreedt. Hiervoor is behandeling noodzakelijk, dit kan door langdurig afdrukken onder echocontrole of door inspuiten van een bloedstollend middel. Heel zelden is zelfs een operatie nodig, waarbij het gaatje dichtgehecht wordt.

• Er kan een bloedpropje (trombus - embolie ) in een bloedvat in het been komen. Het is dan soms noodzakelijk u snel te opereren om het bloedpropje te verwijderen.

• Daarnaast kan na het onderzoek een blauwe plek ontstaan in de lies. Dit is vervelend, maar het trekt na verloop van tijd vanzelf weg.

--> het is dus opzich redelijk ongevaarlijk. Wanneer er een bloedpropje optstaat, is er wel weer wat meer aan de hand. Maar ja dat hoeft dus niet te gebeuren.

Na de dotterbehandeling:

Vanaf de dag van de dotterbehandeling krijgt u medicijnen voorgeschreven. Meestal is dit acetylsalicylzuur (Aspirine, Ascal). Deze medicijnen remmen de natuurlijke neiging van het atherosclerose proces. Daarnaast moet u er voor zorgen dat de atherosclerose zo min mogelijk toeneemt. Dit doet u door zo gezond mogelijk te leven: niet roken, zorg voor voldoende lichaamsbeweging en voorkom overgewicht. Als u suikerziekte, hoge bloeddruk of een te hoog cholesterolgehalte heeft is behandeling hiervan noodzakelijk.
In een aantal gevallen komt na een dotterprocedure de vernauwing na kortere of langere tijd weer terug. De ingreep kan dan herhaald worden. Bij jongere mensen (onder het zestigste jaar) is dit wat vaker nodig omdat de vernauwing dan vaak veel elastischer is doordat er nog maar weinig kalk in zit.

--> je blijft, ook na de behandeling een risicogroep. Het wordt dus niet meer echt zoals ''vroeger''. Wel kan je door een dotterbehandeling flink opknappen, en weer leven zoals vroeger.
Wanneer de dotterbehandeling dus zonder complicaties verloopt, kan een persoon weer veel meer daarna

bron
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 14:25
Nebel
Nebel is offline
ik ben gedotterd als baby. Risico's zijn er idd altijd, bij elke ingreep. Maar mijn huidige cardioloog vertelde mij dat het wel zo ongeveer te verwaarlozen is (er is een kans dat ik binnenkort weer gedotterd wordt).
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 14:50
pyres
pyres is offline
mijn vader is ook gedotterd ook vanwege hartaanval.
tuurlijk zijn er altijd risico's met ingrepen. ik bedoel ook wanneer jij je amandelen laat knippen dan kan het zo lopen dat je komt te overlijden (die kans is echter heel klein maar hij is er wel!)
Oud 17-11-2005, 15:05
toemba
toemba is offline
Wat iedereen zegt hier

Je kan weer leven zoals vroeger inderdaad, de vraag is of alles weer naar het oude terugmoet.. Aangezien er toch al een doorgemaakt hartinfarct bestaat, zullen de leefgewoontes moeten veranderen..
Oud 17-11-2005, 16:19
Roos
Roos is offline
Een hartaanval ontstaat als je kransslagaderen, die de hartspier van bloed moeten voorzien, zichtslibben. Je hartspier krijgt te weinig zuurstof, zodat een deel van de spier kan afsterven (dit is een infarct).

Bij dotteren gaan ze via een bloedvat in de lies, naar boven, tot in de aangedane kransslagader. Die kunnen ze dan weer open maken, zodat de hartspier meer bloed krijgt.
Ze kunnen ook een stent plaatsen in het bloedvat: een metalen 'buisje' dat het bloedvat goed open houdt. Deze stent geeft soms ook medicijnen af direct in je bloedbaan.
De kans is klein dat je complicaties oploopt tijdens deze behandeling.

Het moet echter wel gebeuren, omdat het je prognose en je kwaliteit van leven goed verbetert

Na een dotterbehandeling is niet alles weer koek & ei. Het belangrijkste is dat je in de 'laag-risico-groep' komt te zitten door je lifestyle te verbeteren (qua gewicht, roken, eten, cholesterol. sporten etc.).
Als je de oorzaak dus aanpakt, zal je waarschijnlijk flink opknappen
Oud 17-11-2005, 16:29
Verwijderd
Dankjewel allemaal
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten