Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2005, 07:47
skull-head
skull-head is offline
Mijn pad

Triest is het moment waarop,
al het witte grijs word,
zacht zand verandert in steen,
heldere lucht vervaagd,
en zwarte rook zich verspreidt.

Triest is het moment,
waarop ik vertrek.
Een zee van glorie
of doem die,
als ik door de valei trek,
mij opwacht aan het eind.
Dood of leven?
Rijk of arm?
welk lot is mij toegeschreven?
Donker is mijn toekomst.
Bewolkt met
stapelwolken vol onweer.
Ik ben de weg kwijt,
in dit oerwoud van verdriet,
een wirwar van emoties,
een mengeling van licht en donker.
En een pad toont zich,
het pad uit mijn verleden,
door mijn heden,
naar de toekomst.
Dit is het pad dat ik bewandel.
Waar kom ik uit?
Time wil tell.
Oud 20-11-2005, 11:56
Halogeen
Halogeen is offline
Wordt, vervaagt en will.

Alhoewel je je bij vervaagd nog op dichterlijke vrijheid zou kunnen beroepen, maar dat betwijfel ik.
Oud 20-11-2005, 12:01
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 20-11-2005 @ 12:56 :
Wordt, vervaagt en will.
Je was me voor. Enorm, enorm storend die fouten. Eerst verbeteren, dan verderlezen.
Oud 21-11-2005, 13:27
geen dichter
geen dichter is offline
@Flower_4_u: zijn een paar spelfouten de reden om een dichter niet te helpen met de rest van zijn gebreken??? (hoeal wel het er best veel zijn )
niet dat ik het erg vind dat je hem er op wijst, dat vind ik goed zelfs

opzich begint het gedicht naar mijn mening wel goed, maar daarna word het een beetje saai het heeft niets nieuws of iets spannends meer te vertellen.
die laatste zin
Oud 21-11-2005, 13:35
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
geen dichter schreef op 21-11-2005 @ 14:27 :
@Flower_4_u: zijn een paar spelfouten de reden om een dichter niet te helpen met de rest van zijn gebreken??? (hoeal wel het er best veel zijn )
niet dat ik het erg vind dat je hem er op wijst, dat vind ik goed zelfs

opzich begint het gedicht naar mijn mening wel goed, maar daarna word het een beetje saai het heeft niets nieuws of iets spannends meer te vertellen.
die laatste zin
wat zou je van een schilderij vinden waarvan de schilder die een landschap schildert het gras niet helemaal heeft afgeschilderd, want de mensen weten toch wel dat dat gras moet zijn?
Oud 21-11-2005, 13:39
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Dichters mogen gewoon niet lui zijn en moeten hun gedicht nalezen. En leer gewoon dat kofschip eens, of verzin zelf een regeltje, dan kom je dit soort flaters niet tegen. Een sollicitatiebrief wordt meteen in de vuilbak gegooid als hij vol staat met fouten. Een gedicht ook. Als dichter moet je je werk gewoon serieus willen nemen. Maar genoeg gezeurd.
Ik wil de dichter best helpen met de rest van het gedicht, kijken naar inhoud en vorm, als hij maar eerst de basis herbekijkt en goed zet. Dat kan hij zelf ook en daar heeft hij ons normaal gezien niet voor nodig.
Oud 21-11-2005, 13:51
geen dichter
geen dichter is offline
ja, een schilderij waarbij het gras mist zou ik nooit kopen, maar dan kan ik toch ook nog zeggen dat je de zon meer op een ovaal vind lijken?
overgens was het gewoon als een vraag bedoeld en ik ben tevreden met Flower_4_u d'r antwoord daar heeft ze geleik in

(gooit zijn eigen gedichten behulpzaam alvast zelf weg)
Oud 21-11-2005, 13:55
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Citaat:
geen dichter schreef op 21-11-2005 @ 14:51 :

(gooit zijn eigen gedichten behulpzaam alvast zelf weg)
Herlézen moet je doen. Weggooien zou te simpel zijn
Oud 22-11-2005, 08:03
Reem
Reem is offline
Ik ben het helemaal met Flower eens. Dergelijke spellingsfouten staan behoorlijk slordig en dat maakt een gedicht niet bepaald aantrekkelijk, in tegendeel zelfs. Bovendien ben je gewoon niet consequent, want waar je bij word de t vergeet schrijf je 'm bij verspreidt wel. Verder vind ik dat je te weinig zegt met te veel woorden. Vooral in het tweede stuk hadden je verwoordingen origineler mogen zijn: nu weet het me niet echt te raken.
Oud 23-11-2005, 12:38
skull-head
skull-head is offline
KAN IK ER WAT AAN DOEN DAT IK GODVERDOMME NIET GOED BEN IN DAT GEZEIK MET "d" OF "t"

GODVERDOMME GA ME DAAR MAAR AFKRAKEN! DAN KUN JE NET ZO GOED NIETS MEER VAN MIJ LEZEN!!
Oud 23-11-2005, 13:40
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Citaat:
skull-head schreef op 23-11-2005 @ 13:38 :
KAN IK ER WAT AAN DOEN DAT IK GODVERDOMME NIET GOED BEN IN DAT GEZEIK MET "d" OF "t"

GODVERDOMME GA ME DAAR MAAR AFKRAKEN! DAN KUN JE NET ZO GOED NIETS MEER VAN MIJ LEZEN!!
Wij kraken niet af, wij geven tips. Zie het als opbouwende kritiek voor het verbeteren van je werk. En het schrijven van de werkwoorden kan je leren, als je er tijd en moeite in stopt.
Oud 23-11-2005, 13:43
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:

juist ja

edit: ik heb een beter idee: ga lekker weg als je er niet tegen kunt dat wij je gedicht met goede intenties proberen te verbeteren. En als je alleen maar lovende woorden wil, laat het dan aan je moeder lezen, maar zulk kinderlijk gedrag als dit siert niemand, zelfs al ben je pas 15.

Laatst gewijzigd op 23-11-2005 om 13:48.
Oud 23-11-2005, 14:34
Verwijderd
Citaat:

Wat wil je met taal bezig zijn als je de moeite niet wil nemen je spelfouten eruit te halen. En laten we nu niet doen alsof je alleen moeite hebt met de d en de t...

Maar als je zo reageert, doe ons en jezelf dan een plezier en blijf hier weg. Dan hoeven wij jouw topics niet over te slaan en hoef jij je niet te ergeren aan het ongelofelijke lef om jouw geweldige gedichten slechts af te kraken op een onbelangrijke dt-fout.
Oud 23-11-2005, 15:14
Anoniem
Jeu rustig Skull!
Ik had al eerder willen reageren, omdat ik het beeld wat je schept mooi vind. Maar ik stoor me een beetje aan de steeds afgebroken zinnen. Het is wel mooi hoe je het beeld vangt in woorden. En men wil jou alleen maar helpen met die d en dt, ik heb er zelf ook moeite mee. Maar ze bedoelen het niet verkeerd. En als je het heel erg vervelend vind, dan is het misschien beter dat je het zelf eerst controleerd, of vraagt of iemand je ermee wilt helpen. Peace!
Oud 23-11-2005, 15:53
skull-head
skull-head is offline
maar ik snap daar geen hol van, en ben al 2 jaar besig gvd om dat onder de knie te krijgen, en als je het als opbouwende kritiek geve, HOEF IK HET NIET 100X ACHTER ELKAAR TE LEZEN
Oud 23-11-2005, 15:55
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Citaat:
skull-head schreef op 20-11-2005 @ 08:47 :
Mijn pad

al het witte grijs wordt,
zacht zand verandert in steen,
heldere lucht vervaagt,
en zwarte rook zich verspreidt.

Triest is het moment,
waarop ik vertrek.
Een zee van glorie
of doem die,
als ik door de valei trek,
mij opwacht aan het eind.
Dood of leven?
Rijk of arm?
welk lot is mij toegeschreven?
Donker is mijn toekomst.
Bewolkt met
stapelwolken vol onweer.
Ik ben de weg kwijt,
in dit oerwoud van verdriet,
een wirwar van emoties,
een mengeling van licht en donker.
En een pad toont zich,
het pad uit mijn verleden,
door mijn heden,
naar de toekomst.
Dit is het pad dat ik bewandel.
Waar kom ik uit?
Time will tell.
Zo, dit is beter geloof ik.
Oud 23-11-2005, 15:58
Verwijderd
Citaat:
skull-head schreef op 23-11-2005 @ 16:53 :
maar ik snap daar geen hol van, en ben al 2 jaar besig gvd om dat onder de knie te krijgen, en als je het als opbouwende kritiek geve, HOEF IK HET NIET 100X ACHTER ELKAAR TE LEZEN
Natuurlijk hoeft dat wel, anders leer je het nooit.

(Het is overigens ook bezig met een z en geven met een n, maar daar mag zeker ook niet opgewezen worden?)

Laatst gewijzigd op 23-11-2005 om 16:01.
Oud 23-11-2005, 16:05
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Vervang gewoon het werkwoord dat op een 'd' eindigt door een werkwoord dat niet op een 'd' of 't' eindigt.
Bv.
al het witte grijs wordt,

--> Triest is het moment waarop al het witte grijs drinkt.

Drinkt heeft een 't' achteraan, dus bij 'word' komt er ook een 't'.

Overigens:
woorden waarin geen 'd' voorkomt, zullen ook nooit een 'd' krijgen op het einde.

Bv. eindigen -> het eindigt

Met de beste bedoelingen.

Laatst gewijzigd op 23-11-2005 om 16:09.
Oud 23-11-2005, 16:05
Anoniem
Citaat:
Riven schreef op 23-11-2005 @ 16:58 :
Natuurlijk hoeft dat wel, anders leer je het nooit.

(Het is overigens ook bezig met een z en geven met een n, maar daar mag zeker ook niet opgewezen worden?)
Hm ik vind die steken onder water niet echt nodig. Hij weet inmiddels dat zijn spelling niet goed genoeg is naar uw believen, dus laten we daar over op houden.
Oud 23-11-2005, 16:12
Verwijderd
Naar mijn believen nog wel. Ik geloof niet dat ik de enige ben die zich aan dit soort taalverloedering stoort. En je kan mooi voor jezelf bepalen dat je hem wel mag en dat het allemaal zo zielig is, maar ik hou niet van dit soort houdingen. En dan ook nog eens gaan schreeuwen over het feit dat het onrechtvaardig is en dat we dan zijn gedichten maar niet meer moeten lezen omdat we niet kunnen zeggen wat hij wil horen.

Overigens, het is duidelijk dat er nog niet genoeg op gewezen is, anders zou hij het niet meer doen, of zou hij tenminste zijn teksten laten nalezen door iemand die wel kan spellen. En laten we niet met het dyslexie-excuus afkomen, want ik ken genoeg dyslectici die wel moeite doen en hun teksten eerst aan iemand anders te lezen geven vóór ze publiceren.
Oud 23-11-2005, 16:19
Anoniem
En ik stoor me een beetje aan die houding. Ik zal er niet diep op in gaan, maar ik vind dat je hem dan ook écht moet helpen wil je er iets aan doen. Denk je dat het helpt om hem hier uit te komen lullen, om hem steken te geven? Ik denk namelijk van niet. Maar helaas vergis ik me wel eens in mensen.
Vind je het leuk dat hij nou misschien zijn droom om te dichten gaat opgeven? Wat ik hem trouwens niet aanraad, want het is verkeerd om iets op te geven wat je graag doet.
Oud 23-11-2005, 16:30
Verwijderd
Of je je in mensen vergist, heeft niets te maken met het feit dat hij best wel eens iets aan mijn opmerkingen kan hebben. Hij hoeft zijn droom niet op te geven, als hij die zou opgeven door dit, dan is het nooit zijn droom geweest. Maar dan moet je er ook voor werken. Harde woorden slikken, vallen, opstaan en weer doorgaan. Niet gaan janken bij de eerste de beste (terechte) kritiek.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik vind dat een wat hardere houding hier soms echt niet misstaat. We willen tenslotte toch allemaal vooruitkomen? Stilstand is achteruitgang.
Oud 23-11-2005, 16:36
Anoniem
Dan stel ik voor dat jij een taalklasje gaat beginnen, of als een nieuwe Jerney eerst mensen auditie laat doen voor DoP. Want jongens, DoP is niet voor iedereen... nee! Het is alleen voor de mensen zonder spelfouten.

Maar wat je zegt, een hardere houding. Dan gaat op een gegeven moment niemand meer posten, en dat zou wel zonde zijn. Want misschien is er een komend talent die toevallig onzeker is over zijn gedichten, en die niet durft te posten omdat hij bang is om afgekraakt te worden.

Ik vind het gewoon onzin. Als je hem dan ook daadwerkelijk helpt.
Oud 23-11-2005, 16:40
skull-head
skull-head is offline
HOUD TOCH GODVERDOMME JE KUTBEK IS ALLEMAAL(behalve Zepp)
IK WORD ECHT ZO GODVERDOMD ZIEK VAN JULLIE STELLETJE ZIELIGE PEUTERS!! HALO, SLUIT DIT TOPIC MAAR! ANDERS BLIJVEN DE KINDJES ZEIKEN..
Oud 23-11-2005, 16:42
skull-head
skull-head is offline
en trouwens Riven, ik mijn posts en gedichten heus niet voor jou nakijken. je hebt het ermaar mee te doen, je kan over de stijl zeike wat je wil, over de inhoud zeike wat je wilt, maar over de spelling heb ik zo langzamerhand al wel door dat je dat kut vindT.
Oud 23-11-2005, 16:45
Reynaert
Reynaert is offline
Jongen toch...
Oud 23-11-2005, 16:46
skull-head
skull-head is offline
Ja ik ben boos, goed opgevallen, niet negatief na jou toe rey
Oud 23-11-2005, 16:50
Halogeen
Halogeen is offline
(als fb meng ik me maar in de strijd)

Natuurlijk is er geen verbod op het maken van fouten, maar leer wel om met kritiek om te gaan. DoP is onder andere een forum waar eigen gedichten geplaatst kunnen worden en waarop andere leden dan kunnen reageren. De nadruk, zoals al 5 jaar beschreven staat, maar blijkbaar nog steeds niet is doorgedrongen, ligt op de taaltechnische kant. Voor alleen emo-gedichten moet je bij psychologie zijn.

Het komt op mij over alsof Skull-head zijn eigen onkunde op ons afreageert, en dat is natuurlijk geen stijl. Hij weet van zichzelf dat hij moeite heeft met spellen, dat is al punt 1 in het proces; zelfkennis. Punt 2 is dan aannemen dat hij die fouten gemaakt heeft, het verbeteren en dan kijken we verder. Daarbij laat ik me niet uit over het niveau van zijn spelfouten. DoD kan ook voor geen meter spellen, en dat weet hij. mMaar als ik hem daarop wijs dan zegt hij: domdomdom ik zal het verbeteren, bedankt. Kijk, dat is de houding die je moet hebben en níet dat arrogante toontje.

Als dat aanstormende talent waar Zepp het over heeft meeleest, dan hoeft hij zich nergens druk om te maken, want dan maakt hij geen spelfouten. Het is hard, maar zo simpel is het wel.

en @ skull-head. Ik wil je hierbij waarschuwen, want ik pik dit niet langer. En daarmee bedoel ik, voor het geval dat het niet doordringt dat er gebanned gaat worden als je zo doorgaat.
Oud 23-11-2005, 16:56
skull-head
skull-head is offline
ik wens je veel plezier, ik weet echt wel hoe dit forum werkt hoor, en dat moet jij ook weten Halo, ik zit hier al 1,5 jaar ofzo, ik snap het nu wel. Maar noch nooit ben ik zo afgekraakt op mijn taalfouten, terwijl ik ze al 1,5 jaar maak. Ik bedankt DoP hierbij voor hun geweldige verdiensten aan mijn avond, die ik denk ik zo snel mogelijk ga beeindigen door of verbannen te worden hier, en daarna gewoon lekker jullie uitschelden voor het beeldscherm, of iemand kan zeggen sorry dat ik zo gezeken heb op je taalfouten, en dan bied ik mijn excuses aan de rest aan. De keuze is aan jullie.
Oud 23-11-2005, 18:35
Reem
Reem is offline
Nou zeg, Skull-head. Ik begrijp echt niet waarom je je zo ongelooflijk druk maakt. Ja, wij hebben aanmerkingen op je spellingsfouten en ja, ik vind het erg dat die fouten in je gedicht staan, zoals ik al heb uitgelegd. Een dichter (en jij dus ook) hoort er op te letten dat er geen fouten in zijn gedicht staan en als jij er al twee jaar mee bezig bent om die spellingsregels onder de knie te krijgen maar het lukt nog steeds niet, laat het dan op z'n minst door iemand nakijken. Dat wij jou verbeteren is met de bedoeling je gedicht beter te maken, het is absoluut geen persoonlijke aanval op jou! Accepteer het dus (en wees er dankbaar voor) dat mensen deze fouten uit je gedicht willen halen en begin niet zo kinderachtig te SCHREEUWEN, want dat slaat helemaal nergens op.

Ik neem aan dat jij ook wil dat je gedicht beter wordt en deze kritiek is net zo waardevol als kritiek op stijl, vorm en inhoud.
Oud 23-11-2005, 19:00
skull-head
skull-head is offline
ja je word bedankt, ik had toch gehoopt dat je nu wel zou snappen dat ik het heb over het feit dat een aantal mensen het zeggen, strak achter elkaar, ik hoef het niet zo vaak te horen, 1x is toch echt wel genoeg. en dat schreeuwen, nahjah, dat boeit mij niets wat jullie daarvan vinden. dus zeik erover wat je wil. ik SCHREEUW toch wanneer ik wil.
Oud 23-11-2005, 19:22
Fatal-Mind
Fatal-Mind is offline
Kom op zeg, knul
Wees is een beetje aardiger tegen je mede forummers!
Ik ben redelijk Dyslektisch en heb dus ook moeite met de goede spelling, daarom laat ik altijd alles nakijken, door mijn ouders enzo.

Dit is niet als een of andere aanval bedoeld hoor. Dus ga niet tegen mij schreewen

Want ik moet je er wel bij vertellen dat ik je gedicht mooi vind.

Kusjes kate
Oud 23-11-2005, 19:57
CSN
CSN is offline
Citaat:
DAN KUN JE NET ZO GOED NIETS MEER VAN MIJ LEZEN!!

Ik denk dat ik dat dan maar zal doen.
Oud 23-11-2005, 20:14
geen dichter
geen dichter is offline
ik vind het opzich wel logies dat mensen zich storen aan spelfouten (niet dat ik die als Dyslektisch jongentje die niet eens redelijk kan dichten het erg vind)

maar waarom kunnen onze geliefde medeforumers die zo goed zijn in taal en spelling dan niet even dit gedicht door kunnen lezen voor skull en even verbeteren??? of zijn moeder dat nou doet of dat een van jullie dat even doen lijkt me niet echt heel veel verschil...
(moet je het ze natuurlijk wel lief vragen )

overgens zal er vast wel bij iemand op komen om een discusie te straten "als je iets gaat pudliceren zet je dat toch ook niet vol spelfouten?"
nee, sterker zelfs denk ik niet dat skull op dit moment een uitgever kan vinden om dit te publiceren, help deze jongen dan alsjeblieft om beter te worden, door hem op zijn spelling te weizen maar ook zijn vorm ect. en dit gedicht heeft ook wel meer dan slechts een beetje verspeelde inkt, het roept bijv. wel een mooi beeld op

nouja... dit is mijn mening dan veel plezier er mee

gaat er nog wat gebuiren met die "sinterklaas / kerst" meeting???
Oud 23-11-2005, 21:46
skull-head
skull-head is offline
niet van mijn kant ik ben dan op vakantie, tenzij het ineens word vervroegt en geen sinterklaas/kerst thema is, maar een meeting opzich, natuurlijk wel in de kesrtsfeer dan
Oud 24-11-2005, 08:40
Verwijderd
Citaat:
Zepp schreef op 23-11-2005 @ 17:36 :
Dan stel ik voor dat jij een taalklasje gaat beginnen, of als een nieuwe Jerney eerst mensen auditie laat doen voor DoP. Want jongens, DoP is niet voor iedereen... nee! Het is alleen voor de mensen zonder spelfouten.

Maar wat je zegt, een hardere houding. Dan gaat op een gegeven moment niemand meer posten, en dat zou wel zonde zijn. Want misschien is er een komend talent die toevallig onzeker is over zijn gedichten, en die niet durft te posten omdat hij bang is om afgekraakt te worden.

Ik vind het gewoon onzin. Als je hem dan ook daadwerkelijk helpt.
Zullen we dat eens doen dan. Keihard selecteren op werkelijk talent? Of zullen we toch maar de Fancy-kant nemen en kusjekusje doen bij elk walgelijk slecht gediggie?

Dat aanstormend talent zal er heus wel uitspringen, maar spelfouten zijn gewoon echt not-done als je je met taal wil bezighouden. En als je het dan ook nog zelf weet en er nog niets aan doet, dan héb ik de behoefte al niet meer om een gedicht te lezen. En dan gaat het niet over die enkele fout die in een vreemd woord sluipt of een grammaticaal twijfelgeval, maar over standaard fouten maken en het nog weten ook.

Hij kan zichzelf helpen. Laat gedichten herlezen, zoek hulp op dat gebied, maar stel je niet aan en begin niet te schelden tegen de mensen die wel moeite hebben gedaan hun taal te beheersen.

Citaat:
skull-head schreef op 23-11-2005 @ 17:42 :
en trouwens Riven, ik mijn posts en gedichten heus niet voor jou nakijken. je hebt het ermaar mee te doen, je kan over de stijl zeike wat je wil, over de inhoud zeike wat je wilt, maar over de spelling heb ik zo langzamerhand al wel door dat je dat kut vindT.
Niet voor mij? Jongetje toch, als je ze al niet wil nakijken voor een anonieme critica op het internet, wat dacht je dan ooit te bereiken in de wereld met jouw gedichten. Denk je dat uitgeverijen staan te springen om jouw taalfouten, dat ze je met liefde omarmen en zeggen Och kom maar hier, wij halen de foutjes er voor jou wel uit en anders passen we de spelling van het AN wel even aan. Maar je hóeft voor mij niet hoor, ik weet nu ook dat ik ook de moeite niet meer ga doen überhaupt een gedicht van je open te klikken omdat je toch geen moeite doet om het na te kijken.

Had je overigens niet over uit jezelf vertrekken? Zou je dan niet de eer aan jezelf kunnen houden, ipv nog onzin uit te 'schreeuwen'?

(geendichter, als je de eerste replies leest, wordt er daadwerkelijk geholpen, waarop er meteen geschreeuwd wordt. Hulp wil hij blijkbaar niet.)
Oud 24-11-2005, 09:00
Verwijderd
Houdt de ene zich relatief kalm, beginnen anderen moeilijk te doen. Ik zie geen nut om dit nog open te laten, de ene partij schreeuwt, de andere partij lacht uit. Niet echt bevorderlijk.

Wat de spelfouten betreft, daar ben ik het trouwens eens met de meerderheid. Spelfouten kunnen niet in een gedicht, tenzij ze opzettelijk en in de context zijn gemaakt, wat hier overduidelijk niet het geval is. Als er behoefte aan is, kan er een losse discussie over gestart worden, maar dit heen-en-weer-geschreeuw en gebekvecht, daar schiet niemand iets mee op.

Skullhead, jij hebt je waarschuwing al gehad van Halogeen, je gedrag en je taal zijn niet acceptabel. Riven, jij kunt je pms checken, want ik weet gewoon dat je de boel zit uit te dagen en daar hou ik ook niet van.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten