Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2001, 16:45
Secreet
Secreet is offline
Een stukje dat ik heb moeten maken voor een laatste editie van onze schoolverlaterskrant, ik denk dat ik hem zo inlever...Wat vinden jullie?

Weten wat je wilt.

Een probleem onder een hoop jongeren doet zich voor als men aan de toekomst begint te denken. Hier staan we dan op de rand, ben ik nu kind of volwassen? Hoe gaat mijn leven er in de toekomst uitzien?
Deze vraag is cruciaal voor een hoop mensen die op het punt staan het diepe ingegooid te worden. Middelbare school is mischien voor geen enkele puber makkelijk geweest, voor sommigen was de school een eitje, en natuurlijk zijn er een hoop mensen die al precies weten hoe hun toekomst er later uit gaan zien.
Maar diegenen die dat nog niet weten worden geacht om binnen een paar maanden met een beslissing te komen, en wees eerlijk, hoewel je allemaal hoopt dat je een mooie toekomst tegenmoet gaat, weet niemand nog hoe hij eruit gaat zien.

Wat hoort bij mij?

Het eerste wat je doet als je bijvoorbeeld naar een opleiding gaan dingen, is kijken wat je hobby's zijn. Heb je dingen waarmee je verder kunt en wilt leren? Een toekomst bouwen op iets wat je leuk vind is vaak makkelijker en beter te doen als iets waar je toevallig in uitblinkt. Natuurlijk is zo'n keuze ook erg verschillend.

Maar wie ben ik?

Hier komt de persoonlijke toenadering van de toekomst tot betrekking op jouw eigen ik. Wie ben je altijd al geweest is de grote vraag?
Mijn moeder vertelde me gister nadat ik iets gekozen had waar ik 2 jaar over heb getwijfelt precies waarom ik nu ditgene gekozen had. Zelf had ik er nooit bij stilgestaan, maar ze had gelijk.
"Je bent een regelaar" zei ze. "dat ben je altijd al geweest, als we vroeger schooltje gingen spelen moest ik de leerling zijn in plaats van jou, en jij wilde altijd alles regelen, maar je hebt er ook zicht op, kijk maar naar de inrichting van je kamer of de manier waarop je je feestjes regelt".
En toen besefte ik dat ze gelijk had, de toekomst is jouw verleden in werkelijkheid. Kinderdromen zijn van toepassing op wie jij later worden wil. Eigenlijk ben ik nooit van mijn pad afgeweken en heb ik mijn droom altijd al gevolgd. Ik wist alleen nooit dat het mijn droom was.

Oud 29-11-2001, 16:57
jelmer van hoff
jelmer van hoff is offline
Citaat:
Secreet schreef:
Een stukje dat ik heb moeten maken voor een laatste editie van onze schoolverlaterskrant, ik denk dat ik hem zo inlever...Wat vinden jullie?

Weten wat je wilt.

..er een hoop mensen die al precies weten hoe hun toekomst er later uit gaan (MOET ZIJN: GAAT)zien.
Maar diegenen die dat nog niet weten worden geacht om binnen een paar maanden met een beslissing te komen, en wees eerlijk, hoewel je allemaal hoopt dat je een mooie toekomst tegenmoet (MOET ZIJN: TEGEMOET) gaat, weet niemand nog hoe hij eruit gaat zien.

Wat hoort bij mij?

Het eerste wat je doet als je bijvoorbeeld naar een opleiding gaan dingen (DIT STUKJE KLOPT NIET), is kijken wat je hobby's zijn. Heb je dingen waarmee je verder kunt en (WAAROVER JE IETS WIL LEREN)wilt leren? Een toekomst bouwen op iets wat je leuk vind is vaak makkelijker en beter te doen als (DAN)iets waar je toevallig in uitblinkt. Natuurlijk is zo'n keuze ook erg verschillend.

Maar wie ben ik?

Hier komt de persoonlijke toenadering van de toekomst tot betrekking op jouw eigen ik. Wie ben je altijd al geweest is de grote vraag?
Mijn moeder vertelde me gister(,) nadat ik iets gekozen had waar ik 2 jaar over heb getwijfelt (GETWIJFELD) precies waarom ik nu ditgene (DATGENE)gekozen had. Zelf had ik er nooit bij stilgestaan, maar ze had gelijk.
"Je bent een regelaar" zei ze. "dat (Dat) ben je altijd al geweest,(.) als (TOEN) we vroeger schooltje gingen spelen moest ik de leerling zijn in plaats van jou (JIJ), en jij wilde altijd alles regelen,(.) maar (Maar) je hebt er ook zicht op, kijk maar naar de inrichting van je kamer of de manier waarop je je feestjes regelt".
En toen besefte ik dat ze gelijk had, de toekomst is jouw verleden in werkelijkheid. Kinderdromen zijn van toepassing op wie jij later worden wil. Eigenlijk ben ik nooit van mijn pad afgeweken en heb ik mijn droom altijd al gevolgd. Ik wist alleen nooit dat het mijn droom was.

Een prima stukje, hopelijk helpt mijn bijdrage er de laatste foutjes uit te halen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 10:45
elsbizkit
elsbizkit is offline
ik vind het stukje heel goed, maar soms loopt het niet helemaal. De ene keer spreek je mensen aan met 'je' dan gaat het over 'jongeren' dan weer over 'men'. Maar voor de rest is het heel goed!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten