Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo is het bijvoorbeeld ook niet zo dat als je een rij knikkers neer legt, ze ruzie gaan maken. (denk aan het Engelse row) |
![]() |
||
Citaat:
Er is zo'n ding in de psychologie dat communicatie beschrijft als bestaande uit drie fasen: coderen, verzenden, ontvangen, decoderen. Bijv. als ik in Paradiso met een of andere tsjick sta te praten, moet ik mijn gedachten eerst omvormen tot taal, daarna moet ik die heel hard schreeuwen om boven de muziek uit te komen, daarna hoort zij hopelijk wat ik precies gezegd heb, en dan moet ze die taal weer omzetten in de bijbehorende gedachten. In elk van deze stadia zou er gemakkelijk iets fout kunnen gaan: misschien kies ik de verkeerde woorden, heb ik een splaakgeblek waardoor ik onduidelijk praat, is de muziek plotseling zo hard dat ze het niet hoort, of begrijpt ze bepaalde woorden die ik gebruik niet. Bij intermenselijke communicatie wordt dit nog weer een stukje complexer doordat men over het algemeen communiceert op meerdere kanalen tegelijk, waarbij de boodschap op het ene kanaal geïnterpreteerd dient te worden met behulp van de boodschap op een ander kanaal (een sarcastische opmerking mijnerzijds wordt in sommige gevallen wellicht alleen begrepen als men daarbij mijn gezicht kan zien). Daar ook hier de vier stadia van communicatie van toepassing zijn kun je zien dat de kans op fouten al snel erg groot wordt (want als de ene boodschap niet goed aankomt komt de andere boodschap ook niet goed aan). Maar dat alles geheel terzijde (hoewel wel enigszins van toepassing).
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Vrije tijd |
[F1] GP van Spanje Sandersss | 13 | 20-05-2007 07:34 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: te simpel Ieke | 0 | 31-01-2004 14:59 | |
Liefde & Relatie |
wat zou die jongen willen!? SHAZZ | 8 | 23-02-2003 15:25 | |
Psychologie |
ik haat wat ik geworden ben Ninnoc | 28 | 12-01-2002 15:05 | |
ARTistiek |
Verhaal: Spanning MAS187 | 11 | 25-08-2001 17:46 |