Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2005, 13:04
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Hoi mensen, ik zit een beetje met een probleem.

2 jaar geleden ben ik gestopt met mijn VWO opleiding, omdat ik wegens gebrek aan interesse was blijven zitten in VWO5.
Nu heb ik een tijdje gewerkt en nu weet ik waarom ik een opleiding nodig heb, ben dus gemotiveerder, maar ik weet niet zo goed hoe ik verder moet.
Ik kan nu een MBO opleiding doen, maar eigenlijk heb ik daar weinig bij gevonden wat me leuk lijkt. Daarom wou ik misschien proberen een HBO opleiding te gaan doen als ik 21 ben, met een toelatingsexamen. Ik hoor zo via via dat het erg makkelijk is, maar ik wil toch graag horen van mensen die het zelf ook zo hebben gedaan. Is het echt zo makkelijk te doen?
En kan je trouwens ook de universiteit binnenkomen met alleen een toelatingsexamen?
Oud 30-06-2005, 13:36
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 30-06-2005 @ 14:04 :
Is het echt zo makkelijk te doen?
En kan je trouwens ook de universiteit binnenkomen met alleen een toelatingsexamen?
Ik heb ook alleen maar goede verhalen gehoord over de toelatingsexamens voor het HBO. Bij de universiteit kan het ook, maar daar heb ik mindere verhalen over gehoord. Een klasgenoot heeft vorig jaar een examen gemaakt voor TN, kwam er goed door (met heel veel leren) maar hij heeft toch besloten eerst de HAVO af te maken.
Oud 30-06-2005, 13:49
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 30-06-2005 @ 14:04 :
Ja, dat is het colloquium doctum en dat wordt meestal afgenomen in mei. Je kunt daarvoor het beste het secretariaat van de studie die je wilt gaan volgen bellen voor meer informatie. Die telefoonnummers staan gewoon op de website van de universiteit.
Iedereen die ik ken die het heeft gedaan vond het goed te doen (ong. 7 mensen) maar wel stampwerk.
Oud 30-06-2005, 14:01
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Weet je dan wel van tevoren wat je allemaal moet weten?
Zijn het dan alleen de vakken die je voor die opleiding nodig hebt, of meteen alles wat je op het VWO hebt geleerd?
Oud 30-06-2005, 14:09
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 30-06-2005 @ 15:01 :
Weet je dan wel van tevoren wat je allemaal moet weten?
Zijn het dan alleen de vakken die je voor die opleiding nodig hebt, of meteen alles wat je op het VWO hebt geleerd?
Het zijn vakken die je voor de opleiding nodig hebt. Je krijgt een literatuurlijst met de benodigde literatuur, meestal zijn dit boeken op VWO-niveau die je in je kop moet stampen en daar maak je dan een aantal tentamens over, afhankelijk van de studie hoeveel. Meest twee a drie.
Met het cd voor bijvoorbeeld geschiedenis kun je niet als het niet bevalt opnieuw beginnen bij bv. bedrijfskunde ofzo. Je moet wel weten wat je wilt gaan doen, anders kun je beter VWO nog een keer proberen. Of staatsexamen misschien als dat je iets beter lijkt i.v.m. het schoolsysteem.
Dit geldt trouwens ook voor het HBO.
Oud 30-06-2005, 15:02
Timothy
Timothy is offline
Ik studeer zelf ook voor een colloquium doctum, maar het is echt geen makkelijke manier om binnen te komen. Als je geen diploma of getuigschriften op VWO niveau hebt (ik praat dan wel over een examen voor de universiteit), zul je alle vakken die voor de door jou gekozen studie verplicht zijn moeten afleggen. Dat kunnen er "maar" twee zijn, maar ook zes!
Of de examens in mei zijn ligt aan de universiteit. Als je de landelijke voortentamens moet maken, kun je dat meestal op meerdere tijdstippen per jaar.
De examens bestaan uitsluitend uit stof op VWO niveau, je zult dus bijna alle kennis op VWO niveau moeten beheersen.
Zelf zeg ik altijd: als er een andere manier is, moet je dat doen, in plaats van een CD. Je bent nog jong genoeg, doe staatsexamen. Als de door jouw gekozen studie dan tegenvalt, kun je altijd nog een andere kant op, iets dat met een colloquium doctum weer veel moeilijker ligt, aangezien die testimonia die je er voor krijgt vaak alleen geldig zijn voor de studie waarvoor je het examen hebt afgelegd.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 15:12
Verwijderd
Kijk eens hier. Dat is het ROC in Dordrecht en zij bieden volwassenenonderwijs aan. Een colloquium doctum is leuk, maar onthoudt dat je dan nooit een midelbare schooldiploma zult hebben. als je de opleiding waar je c.d. voor gedaan hebt niet leuk vindt, sta je (weer) met lege handen.

Je mag me ook PM'en. Ik heb op de vavo in Dordrecht gezeten en heb colloquium doctum gedaan voor de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 13:22
dinie
dinie is offline
En kijk ook eens naar www.ou.nl :
daar kun je gewoon beginnen (zonder colloquium doctum, vwo-diploma, verplichte vakken of verplichte startdatum; enige toelatingseis is 18 jaar!).
Met een hier behaalde propedeuse kun je vervolgens doorstromen in het 2e jaar van dezelfde opleiding van iedere andere universiteit. Ze hebben: Psychologie, Recht, Cultuur, Management, Milieu en Informatica.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 10:49
Punt.
Punt. is offline
Weet iemand ook welke vakken je zou moeten doen voor een economische studie (bijv. bedrijfskunde)?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 12:32
Go
Go is offline
Citaat:
Punt. schreef op 23-11-2005 @ 11:49 :
Weet iemand ook welke vakken je zou moeten doen voor een economische studie (bijv. bedrijfskunde)?
Ik denk economie (1) en tenminste wiskunde A1,2.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 13:18
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 23-11-2005 @ 13:32 :
Ik denk economie (1) en tenminste wiskunde A1,2.
Ik denk dat je haast al wel economie 1,2 nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 17:49
Vitamintje
Vitamintje is offline
Nee ik denk dat economie 1 voldoende is want dat is ook zo als je een VWO-diploma hebt en een economische studie wilt gaan doen. Maar ik zou je ook aanraden om in het volwassenonderwijs je VWO af te maken.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 17:56
Punt.
Punt. is offline
Je hebt idd economie 1 nodig, maar mijn vraag was voor welke vakken je een toelatingexamen zou moeten doen.. Ik denk voor economie, wiskunde, nederlands en engels..
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 18:45
Verwijderd
Ik denk dat je contact op moet nemen met de universiteit of hogeschool. Je kunt wel gaan speculeren over wat ze zullen eisen, maar mijn ervaring is dat de eisen heel erg uiteen lopen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 19:28
Experiment
Experiment is offline
Vaak hoef je bij een bepaalde studie niet de hele Havo/VWO vakken te halen maar alleen de onderwerpen die aan bod komen in de studie. Je kunt het beste contact opnemen met de studieadviseur; soms zijn er speciale regelingen voor mensen die kennis missen.

Ik zelf wil volgend jaar Aardwetenschap studeren terwijl ik nu CM doe, maar ik kan door zelfstudie de natuurkunde en scheikundestof die nodig is inhale, in oktober moet ik daar dan toetsen van doen en als ik die haal, is het allemaal prima
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten